MTB vrinden, ik heb de Canyon Strive underdog net besteld, maar..

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gesloten
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Mijn MTB kameraden hebben het alleen maar over hoe kut de fox vering is (ontploft schijnbaar, al zie ik voornamelijk oud nieuws, "fox smeert 3 liter vet in de airspring waardoor ie meteen uit elkaar moet want negatieve airchamber kan niet equalizen" etc etc.) en dat Canyon vaak ook kwaliteit issues heeft etc. Duur in onderhoud met deze vering, shapeshifter extra complexiteit (dat kan ik met voorstellen, maar toch vind ik het geniale tech als het niet stuk gaat)

Ik heb veel reviews gelezen (neem aan dat die niet allemaal afgekocht zijn) dat dit een top enduro bak is voor de prijs/kwaliteit. Ik vind de techniek tof, en bovenal vandaag besteld met 700 eu korting. Dus ja, ik zie niet veel beters voor rond de 4k. Ik heb na de Hugene, die nu te koop staat, echt iets dikkers nodig want ga alleen nog maar in het buitenland rijden.

Wat vinden jullie? Hebben ze een punt of zitten ze hun eigen mening door te drukken? (ze rijden vooral stalen fietsen hahaha) Ik sta overal voor open, kan altijd nog annuleren :p (of de X2 vervangen voor RS)

Hier een linkje:

https://www.canyon.com/nl-nl/mountainbi ... be=GY%2FOG

Bvd!

Edit: En aanvullend, ik heb gedownsized van XL recommended door Canyon naar L vanawege insane reach numbers. Staat ook in diverse reviews aangegeven, lijkt mij niet gek met die geo numbers toch? Ik ben 1.95, binnenbeen 95,.
Laatst gewijzigd door OllyNL op za 3 juni 2023, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Laat je niet gek maken; ze zijn gewoon bang dat ze je straks vierkant zoekt rijdt. :bier:

Je linkt overigens naar een Torque ipv Strive. Ik heb een vorige generatie Strive gehad en dat Shapeshifter systeem is ondertussen achterhaald wat mij betreft. En daarmee nodeloos complex/gewicht. Met de huidige geometrie-en (voornamelijk steile zitbuis) kun je hartstikke goed klimmen. Das echt verbeterd tov vijf jaar geleden, toen had dat systeem nog toegevoegde waarde.

Fox vs. RS kan ik niet over oordelen. Ellende heb je bij ieder merk (ik iig :wink: ).
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Ah yes, linkje aangepast. Maar goed, idd niet gek laten maken. Ik lees in diverse reviews dat men het verschil wel echt merkt. Die enduro racers gebruiken het ook, dus doet vast iets goed. Het is wel een complexer systeem inderdaad, maar ik hou wel van dat soort tech.

Vond deze Pinkbike review erg goed, en eerlijk voor zover ik kan beoordelen: https://www.pinkbike.com/news/review-th ... ifter.html

Thx voor je feedback!
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

OllyNL schreef: za 3 juni 2023, 18:31 Edit: En aanvullend, ik heb gedownsized van XL recommended door Canyon naar L vanawege insane reach numbers. Staat ook in diverse reviews aangegeven, lijkt mij niet gek met die geo numbers toch? Ik ben 1.95, binnenbeen 95,.
Ik zou zeggen dat je met 195 cm gewoon blind voor de grootst mogelijke maat moet gaan, maar heb toch maar even gekeken wat Canyon er nu weer van maakt... .

:o

Ik denk dat je met L inderdaad niet fout zit.



Wat betreft je vrienden: dat ze staal rijden maakt wel dat ze een punt hebben... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Laat je niet gek maken. Heb al jaren Fox vorken (1e jaar dat Fox vorken leverde al een gekocht) (zo oud ben ik :lol: ) en dempers en heb echt nog nooit problemen gehad.

Wat betreft de Strive en de Shapeshifter: ik merk wel degelijk het verschil en zet de fiets bij de brutere afdalingen altijd in de slackere stand. Werkt wat mij betreft super.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Lars TB schreef: za 3 juni 2023, 21:19
OllyNL schreef: za 3 juni 2023, 18:31 Edit: En aanvullend, ik heb gedownsized van XL recommended door Canyon naar L vanawege insane reach numbers. Staat ook in diverse reviews aangegeven, lijkt mij niet gek met die geo numbers toch? Ik ben 1.95, binnenbeen 95,.
Ik zou zeggen dat je met 195 cm gewoon blind voor de grootst mogelijke maat moet gaan, maar heb toch maar even gekeken wat Canyon er nu weer van maakt... .

:o

Ik denk dat je met L inderdaad niet fout zit.



Wat betreft je vrienden: dat ze staal rijden maakt wel dat ze een punt hebben... :bier:
En ik denk dat je met 1,95 eigenlijk prima de XL zou moeten pakken. (Behalve als eeuwig switchback ls rijden je ding is)
Maar zie dat je relatief lange benen hebt, heb je een hoge of lage ape-factor, dat kan de doorslag geven.

Maar dat is voor iedereen weer anders. Sterker nog, ik rij nu een 510 reach fully en laatst op de 528 reach Bird van een medeforummer in Winterberg voelde ik dat ook erg prettig met mijn 1,88. Enkel dus op heel krap technisch bochtenwerk is het lastiger.
Laatst gewijzigd door Dutch op za 3 juni 2023, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Lars TB schreef: za 3 juni 2023, 21:19
OllyNL schreef: za 3 juni 2023, 18:31 Edit: En aanvullend, ik heb gedownsized van XL recommended door Canyon naar L vanawege insane reach numbers. Staat ook in diverse reviews aangegeven, lijkt mij niet gek met die geo numbers toch? Ik ben 1.95, binnenbeen 95,.
Ik zou zeggen dat je met 195 cm gewoon blind voor de grootst mogelijke maat moet gaan, maar heb toch maar even gekeken wat Canyon er nu weer van maakt... .

:o

Ik denk dat je met L inderdaad niet fout zit.



Wat betreft je vrienden: dat ze staal rijden maakt wel dat ze een punt hebben... :bier:
Haha ja bizar he! Daarom downsizing, is lang zat zo. (en kan m nog 5mm langer maken als ik wil)

Hahah ja, ik koop er ooit wellicht een stalen hardtail bij oid, maar voor nu, vlammen op dit apparaat. (En ik hou ze nu al bij op mijn Hugene, laat staan straks op deze unit van een fiets :D )
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

owwwwk schreef: za 3 juni 2023, 21:23 Laat je niet gek maken. Heb al jaren Fox vorken (1e jaar dat Fox vorken leverde al een gekocht) (zo oud ben ik :lol: ) en dempers en heb echt nog nooit problemen gehad.

Wat betreft de Strive en de Shapeshifter: ik merk wel degelijk het verschil en zet de fiets bij de brutere afdalingen altijd in de slackere stand. Werkt wat mij betreft super.
Top! Heel goed te horen dit, dank!
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Dutch schreef: za 3 juni 2023, 21:31
Lars TB schreef: za 3 juni 2023, 21:19

Ik zou zeggen dat je met 195 cm gewoon blind voor de grootst mogelijke maat moet gaan, maar heb toch maar even gekeken wat Canyon er nu weer van maakt... .

:o

Ik denk dat je met L inderdaad niet fout zit.



Wat betreft je vrienden: dat ze staal rijden maakt wel dat ze een punt hebben... :bier:
En ik denk dat je met 1,95 eigenlijk prima de XL zou moete pakken. (Behalve als eeuwig switchback ls rijden je ding is)

Maar dat is voor iedereen weer anders. Sterker nog, ik rij nu een 510 reach fully en laatst op de 528 reach Bird van een medeforummer in Winterberg voelde ik dat ook erg prettig, enkel dus op heel krap technisch bochtenwerk is het lastiger.
Ik denk dat beide goed is, maar ietsje minder groot is wel lekker want dan wordt ie weer wat speelser. Beetje springen/manual doe ik veel. M'n Hugene vond ik in XL soms al werken rond technische/krappe bochtjes, dus ik denk echt dat dit groot zat is. (510 reach op langste setting is groot)
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Dutch schreef: za 3 juni 2023, 21:31
Lars TB schreef: za 3 juni 2023, 21:19

Ik zou zeggen dat je met 195 cm gewoon blind voor de grootst mogelijke maat moet gaan, maar heb toch maar even gekeken wat Canyon er nu weer van maakt... .

:o

Ik denk dat je met L inderdaad niet fout zit.



Wat betreft je vrienden: dat ze staal rijden maakt wel dat ze een punt hebben... :bier:
En ik denk dat je met 1,95 eigenlijk prima de XL zou moeten pakken. (Behalve als eeuwig switchback ls rijden je ding is)
Maar zie dat je relatief lange benen hebt, heb je een hoge of lage ape-factor, dat kan de doorslag geven.

Maar dat is voor iedereen weer anders. Sterker nog, ik rij nu een 510 reach fully en laatst op de 528 reach Bird van een medeforummer in Winterberg voelde ik dat ook erg prettig met mijn 1,88. Enkel dus op heel krap technisch bochtenwerk is het lastiger.
OK.. Ape factor moest ik opzoeken. Zit op 1.01. Lengte delen door arm lengte? (wingspan?) Maar ja, hele lange benen dis vooral, denk ik haha. Als ik naar die cijfers kijk neem ik aan dat ik goed zit net L (505/510 reach) 530 reach lijkt mij wel heel erg veel, maar goed. Nu een Hugene gewend die op 480 zit oid.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Deze mag dicht!
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Gesloten