De parels

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tijgerhaai schreef: di 6 juni 2023, 12:12 Oude Voerstreek is inderdaad best grappig voor wat ik er van gezien heb. Deze heb ik destijds nog van je gekregen voor mijn Johan goes Limboland tour. Op een gegeven moment kwam ik een oud baasje tegen die iets mommelde dat je dat pad niet kon fietsen. Bonuspunten super gaaf pad! Alleen dacht mijn voorband er anders over. Na beneden pauze gehouden te hebben op een bankje. (2018 met die hete zomer 37 graden in de schaduw) dacht ik "wat is mijn band zacht". Eerst nog bijpompen, pas na een tweede keer bijpompen had ik pas door dat er een snee in de wang zat. Dat werd creatief met ty-rap's want latex kreeg het niet dicht. (klapte uiteraard steeds weer open) Met regelmatig bijpompen als aangeschoten wild terug naar de camping. Drie weken later nog eens Gulpen en Vijlen gedaan. Waarvan ik Vijlen de betere vind. Wat ik mij dan alleen afvraag waarom is het nu de Oude Voerstreek route? Wat is er gebeurt? (kwam inderdaad ergens nog een oude route paal tegen)

Afbeelding
https://www.strava.com/activities/1729215851
Dit is een foto van de afdaling die na Teuven komt, vanaf een inmiddels gebouwde moderne bungalow, beginnend met een hele hoop losse keien, daarna wat wortelen en geulen.

De Oude Vaste Voerstreekroute is helaas grotendeels verlegd naar meer asfalt, de Voerstreek heeft ingezet op wandeltoerisme ipv MTB-toerisme. Volg je nu de MTB-Bloso-bordjes, dan is het 3x niks. De 'oude route' is echter mooier en uitdagender dan alle andere langere vaste Zuid L routes (de korte SPB, de korte NK route bij landgraaf zijn wel technischer). Daarnaast biedt de Voerstreek nog veel meer moois natuurlijk, maar die oude route zwerft nog rond op internet, die is ook erg mooi.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

MarkMeisner schreef: ma 5 juni 2023, 08:18
Stunning schreef: ma 5 juni 2023, 07:08 Zo had ik ook wel al eens iets gehoord over Lochem, maar zo te lezen hier moet ik die ook eens snel gaan doen. Waarschijnlijk is dat een route, die echt onder de noemer ‘pareltje’, immers mooie route die niet heel bekend is. Dat is althans voor mij de definitie van een pareltje.
Zeker doen, en als je meer kilometer wilt maken kun je Voorde of Borculo er makkelijk aanvast plakken zodat je wat langer onderweg bent. Of twee keer Lochem pakken :-q
Vergeet Borculo, dat is geen MTB route, maar een matig gravelrondje (als je wilt gravelen heeft de Achterhoek mooiere rondjes te bieden). Maar vanuit Lochem kan je inderdaad Vorden, Ruurlo of Markelo meenemen, waarvan alleen Markelo iets van hoogtemeters heeft (maar al wel wat verder weg ligt ). Als je toch in die hoek bent kan je ook Lochem en Hellendoorn (eventueel met autoritje tussendoor) combineren. Dat zijn 2 pareltjes.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Top topic dit!

1. Groesbeek/Mook
2. Epen/Gulpen
3. Combinaties van Arnhem/Ede/Renkum (want in mijn achtertuin en erg vermakelijk als je de leuke stukjes aan elkaar plakt)

Parel: wederom de Oude Voerstreek; binnen Nederland (en een ietsje van België) ken ik geen andere route/omgeving die mij meer het gevoel geeft 'op avontuur' te zijn dan deze - en waar ik door een beekje kan fietsen 8)

N.B. Lochem gaat dankzij de aanbevelingen hier gelijk in de agenda :-q
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb Lochem en Zeddam niet benoemd, maar deze zijn ook zeker wel gaaf.

Welke ik eigen vergeet, maar echt wel een parel van een route is zonder dat het een route is: https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=65520

De langste singletrack van Nederland!

De omgeving van Harderwijk naar Wezep en terug.
Zeker de moeite waard, veel leuke paadjes en bij tijd en wijlen nog uitdagend ook!

Verder: Schoorl, Westenschouwen, Otterlo, Lunteren, Parkstad combi, De omgeving Meinweg - Vlodrop.

Gewoon kansen pakken als je ze krijgt!

Ik heb nog steeds een aantal gpx'en voor de omgeving Swalmen op de plank liggen die ik met opzet bewaard heb voor het betere weer.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
DirkvdL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 1 juni 2022, 20:23

Favorieten:
1. Leersum (en Amerongen evt meepakken)
2. Lunteren-Otterlo
3. Hellendoorn

Maar leuke routes, pareltjes, waar ik enkele keren van genoten heb, tijdens daagjes/weekenden/weekjes weg:

1. Appelscha Bosberg
2. Winterswijkse berg
3. Sleen

Speciale vermelding 1. Rheden. Route waar ik het liefst vlak naast zou wonen, maar niet vaak apart naar toe rij, ondanks redelijke bereikbaarheid voor mij. Lang en veel om op 1 dag te doen, omdat rode lussen uit elkaar liggen en elke rode lus om herhaling(en) schreeuwt.
Speciale vermelding 2. Treek Rood, tegenwoordig mijn thuisbaan en erg fijn in combi met zuidelijke deel Austerlitz.
Speciale vermelding 3 (u vroeg 1 top-3? 😄). Vijlen Limburg, alleen al omdat er meer moet zijn dan single-track mania. Limburg en Brabant wil ik graag nog verder ontdekken.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Stunning schreef: ma 5 juni 2023, 07:08Zo schijnt Lemele in Overijssel ook een pareltje te zijn.
Nu ken ik die route aardig goed over een lange periode en mwah... Ik denk dat ik er 10-15 jaar geleden mee ingestemd had toen er echt aardige stukken waren waar je wat met lijnkeuze kon spelen e.d. , het minder 'gemaakt' was, ... maar met zo'n beetje iedere bosbouw activiteit en aanpassing is het meer en meer geegaliseerd en een enkele lijn geworden met wat je op het moment eigenlijk overal al tegenkomt. Aardig wanneer je er toch in de buurt bent maar er voor gaan rijden?
aurelius schreef: di 6 juni 2023, 09:47Edit, voor de 'echte' Trailrijders:
Bij 3 Landenpunt: Aachenerwald/Preuswald.
Rondjes van ongeveer 25-30km met pak en beet 750-1250 hm's, of beter: "dm's" :-q.
Niet uitgepijld.
Kun je over discussieren in hoeverre dat nog Nederland is, omdat het merendeel der interessante stukken over de grens zijn. Tenzij je er om de hoek woont, is (voor mij althans) de keuze Aachen of ten zuiden van Luik wat qua afstand en tijd elkaar niet veel ontloopt. En dan zitten de pareltjes qua trails eerder ten zuiden van Luik dan in Aachen IMHO.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

cheeta schreef: di 6 juni 2023, 23:13 Nu ken ik die route aardig goed over een lange periode en mwah... Ik denk dat ik er 10-15 jaar geleden mee ingestemd had toen er echt aardige stukken waren waar je wat met lijnkeuze kon spelen e.d. , het minder 'gemaakt' was, ... maar met zo'n beetje iedere bosbouw activiteit en aanpassing is het meer en meer geegaliseerd en een enkele lijn geworden met wat je op het moment eigenlijk overal al tegenkomt. Aardig wanneer je er toch in de buurt bent maar er voor gaan rijden?
Ah, daar heeft de offroad fietspad commissie ook toegeslagen? Mijn lokale route is comfortabeler dan de gravelwegen in de omgeving :D

Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Lijstje weer bijgewerkt.

Maar let op geef echt alleen je top 3 en 1 bonus (technische favoriet) De rest laat ik vallen.
◼︎ Go round the outside.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tijgerhaai schreef: wo 7 juni 2023, 15:28 Lijstje weer bijgewerkt.

Maar let op geef echt alleen je top 3 en 1 bonus (technische favoriet) De rest laat ik vallen.
…. En tóch mis ik de Oude Voerstreek route op de grens Zuid-L/Blg in ‘t overzicht :wink: .
Ik weet ‘t, geen Bloso, maar als je ‘t nou over pareltjes hebt!!
Geef ‘m anders maar hélemaal onderaan een soort van eervolle vermelding. Insider tip!! Mooier dan wat alle andere lange vaste Zuid-L’se routes te bieden hebben (op Vijlen na, die komt close).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Johnny Hoogmoed schreef: di 6 juni 2023, 20:58 N.B. Lochem gaat dankzij de aanbevelingen hier gelijk in de agenda :-q
Persoonlijk: Als er iets om te janken* is, dan is het wel Lochem. Volledig strak getrokken kartbaan. Met de gravelbike is ie leuk maar met meer fiets dan dat zit je je vreselijk te vervelen.

*janken als in: als je er komt met je mtb omdat je verwacht dat er onderweg iets gaat gebeuren.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2115
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

aurelius schreef: di 6 juni 2023, 18:23
Tijgerhaai schreef: di 6 juni 2023, 12:12 Oude Voerstreek is inderdaad best grappig voor wat ik er van gezien heb. Deze heb ik destijds nog van je gekregen voor mijn Johan goes Limboland tour. Op een gegeven moment kwam ik een oud baasje tegen die iets mommelde dat je dat pad niet kon fietsen. Bonuspunten super gaaf pad! Alleen dacht mijn voorband er anders over. Na beneden pauze gehouden te hebben op een bankje. (2018 met die hete zomer 37 graden in de schaduw) dacht ik "wat is mijn band zacht". Eerst nog bijpompen, pas na een tweede keer bijpompen had ik pas door dat er een snee in de wang zat. Dat werd creatief met ty-rap's want latex kreeg het niet dicht. (klapte uiteraard steeds weer open) Met regelmatig bijpompen als aangeschoten wild terug naar de camping. Drie weken later nog eens Gulpen en Vijlen gedaan. Waarvan ik Vijlen de betere vind. Wat ik mij dan alleen afvraag waarom is het nu de Oude Voerstreek route? Wat is er gebeurt? (kwam inderdaad ergens nog een oude route paal tegen)

Afbeelding
https://www.strava.com/activities/1729215851
Dit is een foto van de afdaling die na Teuven komt, vanaf een inmiddels gebouwde moderne bungalow, beginnend met een hele hoop losse keien, daarna wat wortelen en geulen.

De Oude Vaste Voerstreekroute is helaas grotendeels verlegd naar meer asfalt, de Voerstreek heeft ingezet op wandeltoerisme ipv MTB-toerisme. Volg je nu de MTB-Bloso-bordjes, dan is het 3x niks. De 'oude route' is echter mooier en uitdagender dan alle andere langere vaste Zuid L routes (de korte SPB, de korte NK route bij landgraaf zijn wel technischer). Daarnaast biedt de Voerstreek nog veel meer moois natuurlijk, maar die oude route zwerft nog rond op internet, die is ook erg mooi.
Dit zijn wel het soort van afdalingen waar ik blij van kan worden. Kan het zijn dat ik deze een keer in het verleden tijdens één van de BBCs heb gereden ? Die haag over het pad komt mij bekend voor namelijk.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Jurriaan schreef: wo 7 juni 2023, 20:22 Persoonlijk: Als er iets om te janken* is, dan is het wel Lochem. Volledig strak getrokken kartbaan. Met de gravelbike is ie leuk maar met meer fiets dan dat zit je je vreselijk te vervelen.

*janken als in: als je er komt met je mtb omdat je verwacht dat er onderweg iets gaat gebeuren.
:lol: Ik ga me er nog eens in verdiepen . Ik heb nog een vrije middag te vergeven en wil niet meer dan een uur vanaf Arnhem in mijn auto zitten. Lochem is binnen die straal één van de weinige routes die ik nog niet ken.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

aurelius schreef: wo 7 juni 2023, 16:07

…. En tóch mis ik de Oude Voerstreek route op de grens Zuid-L/Blg in ‘t overzicht :wink: .
Ik weet ‘t, geen Bloso, maar als je ‘t nou over pareltjes hebt!!
Wil ik 'm er net in gaan knutselen.... Kom ik dit bericht van je tegen
Edit 22/4/21:
Te druk, Corona, en deze 'oude route' was al niet legaal, 't is niet anders.
Ik wil de buren de drukte besparen, ze zitten er niet op te wachten.
Er is wel een vaste Voerstreekroute, uitgepijld, kwestie van bordjes volgen.
https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=93879

Als de route niet 100% legaal te rijden is zonder een keer ergens eigenlijk te moeten lopen en dat soort dingen. Moet je hem dan wel zo promoten op het internet?
◼︎ Go round the outside.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb de openingspost van het Oude Voerstreek topic meteen weer aangepast :wink: .
Het fietsen is er niet verboden. En waar het daar wel is werden stukken bos duidelijk afgezet met evt draaihekjes, werden trails door het bos versperd. Dus zolang je op de paden blijft, je rekening houdt met de wandelaars, dan kun je er fietsen.
En iemand moet er een klein beetje moeite voor willen doen... 'zoek de GPX' .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

1. Leersum/Amerongen - Duh
2. Groesbeek / Nijmegen - traumaaaapad ole!
3. Rhenen - al-tijd goed te rijden

Bonus: Den Treek Woudenberg, samen met zuidlus Austerlitz heerlijk stuk om een dik uurtje te rammen.
Plaats reactie