Shimano of Sram remmen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ooit heel tevreden SRAM X01 gereden en daarna een tijdje Shimano XT maar nu nog tevredener op Magura en tevredenst met TrickStuff.
Verschil tussen SRAM en Shimano was vooral vinger gevoel en dat wende wel.
Lekker fietsen!
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

Over Magura gesproken; ik heb ooit een setje Magura’s MT5’s gehad op een Cube Reaction en ik was daar best van onder de indruk.

Dat zou dus ook nog wel een goed alternatief kunnen zijn voor Shimano en prijstechnisch ook interessanter meen ik me te herinneren.

Jeroen
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hier heel veel ervaring met Shimano remmen, de laatste jaren vooral met de vierzuiger XT's.
Op mijn laatst gekochte fiets zitten Sram Guide R remmen, ook vierzuigers.

Hier in NL ben ik daar prima tevreden mee. Maar ik ben er ook mee in de bergen geweest, en op de stukken waar het serieus remmen wordt komen ze gewoon tekort in vergelijking met de XT's (alles met 200/203mm schijven v+a). De Shimano's blijven constanter qua remkracht en blijven ook stil, waar de Sram bij erg heet worden gaat krijsen.

Ik zou de Guides in die omstandigheden een 7 geven, de XT's een 9.
Als ik de betreffende fiets ga houden en er nog bergplannen mee heb (beiden niet zeker) staat er wel een wissel naar Shimano vierzuiger remmen gepland.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef: ma 5 juni 2023, 13:47De Shimano's blijven constanter qua remkracht en blijven ook stil, waar de Sram bij erg heet worden gaat krijsen.
Over SRAM kan ik me niet uitspreken omdat ik volgens mij minder dan 1km daarmee heb gereden de laatste 10 jaar op overwegend parkeerplaatsen, maar Shimano (Saint, Zee, ...) kunnen zonder enige twijfel* ook aardig krijsen...
* aan de hand van Shimano 4-pistons sinds 2015 met gemiddeld grootorde 100,000 hoogtemeters afdalen per jaar
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Clint Gibbs, een YouTuber, heeft toevallig net een filmpje gemaakt over SRAM vs Shimano. Over de drivetrain en over de remmen.
Ik denk dat hij het in 9-10 minuutjes prima samenvat.

https://youtu.be/S00Ulp0rrTE
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Goeie video en idd mooi actueel.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb geen tijd, wat concludeert hij? ;-)

Niet dat het me uitmaakt overigens, heb mijn eigen voorkeuren al lang ontwikkeld.
Remmen: absoluut Shimano boven Sram. Alleen al om de DOT vloeistof in de Sram remmen (op een excuusremmetje met mineraal na).
Schakelen: Sram, vanwege de draaishifters. Los daarvan zou ik geen echte voorkeur voor een van beide hebben want allebei goed.
Cranks: Shimano, simpelste systeem en (in mijn ervaring) verregaand probleemloos (andere merken even buiten beschouwing gelaten, want er zijn mooie alternatieven).

Maar iedereen mag gelukkig lekker zelf kiezen :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Remmen: 5:34

Wel wat merkwaardige misvattingen over remolie die heet wordt en dan je remblokjes heter laat worden :~
Dus vanuit ervaring weet hij waar hij over praat, maar de theorie vult hij zelf een beetje in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2494
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Eigelijk wordt ik er niet wijzer van ... :-?

:D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Video gekeken en deze meneer zegt hetzelfde als ik eigenlijk deed.

Ik ben eigenlijk op de volgende theorie uitgekomen.

Sram heeft voor dot-olie gekozen omdat Sram er vanuit is gegaan dat mountainbiken voor minimaal 50% zou gaan bestaan uit bergaf rijden.
In dat opzicht is dot-olie een prima keuze, hoef je geen aanpassingen te maken aan je remklauw o.i.d. en het werkt simpelweg prima.
Dat het modulerende karakter van de rem er is, kan een bijkomstigheid zijn door het gebruik van dot-olie of een bewuste keuze ten aanzien van technische afdalingen zonder meteen te blokkeren.
Als Sram een echte XC rem zou gaan maken, zou die misschien wel hetzelfde aanvoelen als een Shimano.

Shimano heeft waarschijnlijk de keus gemaakt om een soort allemans vriend te maken (wat eigenlijk de hele productlijn van shimano wel is) hier zijn keuzes in gemaakt m.b.t. servicebaarheid, technische complexiteit, milieuvriendelijkheid en verkrijgbaarheid.
En wederom niks mis mee, maar als je marktleider bent kan je daar nou eenmaal mee wegkomen omdat je het bij elke groepset erbij doet.

Als je kijkt naar het karakter van beide merken (en zoals die kerel in zijn video ook min of meer zegt) sram is wat minder van de consessies doen, compromisloos, waar shimano de allemansvriend wil zijn en soms met reverse engineering (ice-tech koelvinnen bijvoorbeeld) oplossingen moet maken voor problemen die een dot-rem niet zou hebben.

Dan komen we bij het laatste punt, wat ik wil benoemen en dat is dat een dot rem eigenlijk voor Nederland overkill is.
Wij hebben geen lange afdalingen dus ook niet het probleem van opwarmende remolie.
Shimano zou ruim voldoende zijn, echter wint Sram de harten van velen door het modulerende karakter (wat al dan niet bewust is (ik gok op een bijkomstigheid)).


Ik rij met Sram TL level remmen met metal pads omdat ik anders een te sponzig gevoel heb, maar als je echt op snelheid rijdt al dan niet tijdens wedstrijdjes dan is dat modulerende karakter echt een heerlijke eigenschap die wel degelijk verschil kan maken.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dot olie bestaat niet......dat heet remvloeistof en dat is dan weer een DOT aanduiding :roll:
Voor DOT kies je niet als remmen fabrikant, DOT is namelijk remvloeistof :-q
Mineraal rem olie daar kan een remmen fabrikant wel voor kiezen.......zo werkt het en niet andersom :-q

En ooit kwam het bij deze meneer vandaan :-D

"Een minerale olie, speciaal ontwikkeld voor rem-, niveauregeling- en stuurbekrachtigingsystemen van voornamelijk Citroën. 

En deze techniek heeft ook weer een benaming "hydropneumatiek"
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Einde theorie......Sram heeft een praktijk test lab :-q

https://youtu.be/oF2vAOmplUI

= DOT remmen onderhouds intensief en makkelijker remmen te produceren.
= minerale olie remmen onderhouds arm, maar daar in tegen behoorlijk moeilijker remmen te produceren.

Het grote geheim zit hem in de afdichtingen :-q en daarom zijn de meeste remmen DOT vloeistof.
Maar Sram zit niet stil en heeft inmiddels ook minerale olie remmen :-q
Vorig jaar van onze eigen enige echte :D Velozine :-q

https://www.velozine.nl/nieuws/db8-sram ... rale-olie/
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

samengevat:
- volgens die SRAM video moet je je remmen optimaal opstoken voor t beste resultaat,
- Clive beweert dat DOT-remvloeistof beter warmte geleid en
- de tekst van Velozine stellen ze dat de afdichtingen van remsystemen met minerale remolie minder consistent zijn in het terugzetten van de zuigers als ze heet zijn

Op basis daarvan zou ik als ik veel slepend wil remmen voor een systeem met DOT-remvloeistof (SRAM of Hope) kiezen.
In andere gevallen zullen dingen als remgevoel en de persoonlijke voorkeur meer bepalend zijn.
Lekker fietsen!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dat is wat ik dus bedoelde met de Sram een andere keuze heeft gemaakt c.q. ander uitgangspunt heeft gebruikt bij het ontwikkelen van hun remmen.

Shimano werkt in dat opzicht consistenter, maar heeft tekortkomingen de andere kant op als dat Sram die heeft.

Van die DB8 remmen is eigenlijk verder weinig te vinden waarom Sram ze ontwikkeld heeft en misschien belangrijker, waarom zitten ze niet op fietsen waar ze een groepset op afleveren?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

SRAM heeft de DB8 remmen uitgebracht om rijders tegemoet te komen in het onderhoud aan de remmen.
Je hoeft immers de vloeistof niet meer te vervangen, maar alleen als de prestaties afnemen er iets mee te doen.

Je ziet ze overigens nog best wel op fietsen. Onder andere canyon monteert ze op sommige modellen.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountainbi ... be=BK%2FSR
Wel vaak op de goedkopere modellen. De Code R is ook maar een paar tientjes duurder en geeft meer remkracht.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie