Shimano of Sram remmen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Al die "nadelen" van minerale olie zijn er in de praktijk niet, in die zin dat ook het gebruik van minerale remolie geen hitteproblemen hoeft op te leveren. Er zijn wel voordelen, voor mij is DOT een groot minpunt in de keuze voor een (fiets) remset.

De eerste XT vierzuiger remmen waren eigenlijk Grimeca's en exact dezelfde rem was er ook onder Sram badge maar dan met DOT remvloeistof (en uiteraard andere seals). De XT's waren verregaand probleemloos (en misschien wel de beste rem van dat moment denk ik), de Grimeca en Sram versies ben ik nooit in het wild tegengekomen...
Ik heb drie van die 755/756 XT sets gehad en ben misschien (in elk geval mede) door die ervaringen wel fan van Shimano schijfremmen geworden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Ik ontving mijn Trek Rail met SRAM DB8 remmen terwijl de hele fiets shimano afgemonteerd zou zijn. Waarschijnlijk mede door onderdelen tekort aan de shimano kant. Ik kan er verder weinig over zeggen want heb ze laten omwisselen voor shimano SLX remmen. Heb nu wel dus een complete nieuwe ongebruikte set SRAM DB8 thuis liggen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mario070 schreef: wo 7 juni 2023, 23:51
= DOT remmen onderhouds intensief en makkelijker remmen te produceren.
= minerale olie remmen onderhouds arm, maar daar in tegen behoorlijk moeilijker remmen te produceren.

Het grote geheim zit hem in de afdichtingen :-q en daarom zijn de meeste remmen DOT vloeistof.
Ik begrijp niet waarom DOT remmen makkelijker (of moeilijker) te produceren zouden zijn. Het is toch puur een keuze van de juiste rubbers en kunststoffen en dat is voor allebei niet zo moeilijk.

Het verschil zit hem met name in het wel of niet opnemen van vocht in de olie/vloeistof. DOT trekt water aan (hygroscopisch) en absorbeert dit, dit werkt kookpuntverlagend dus boven een bepaald percentage kan de vloeistof gaan koken. Dit is een geleidelijk proces en daarom is DOT remvloeistof beperkt houdbaar en moeten je remvloeistof tweejaarlijks worden vervangen.
Minerale remolie trekt geen water aan en mengt er niet mee. Wanneer er toch water in je remmen komt zakt naar onderen in je remklauw want water is zwaarder dan olie. Één druppel water in je remklauw (0.05 cm3) expandeert meer dan een factor 1000 wanneer het stoom wordt (50 cm3 dus). Stoom is samendrukbaar, dus wanneer je remolie door langdurig hard remmen boven 100°C komt en stoom vormt dan heb je opeens geen enkele remkracht meer :o

Veroudering van DOT remvloeistof is dus een geleidelijk proces wat beheersbaar is in een onderhoudsschema. Minerale olie is goed tot het fout gaat en is dus onvoorspelbaar. Daarmee is minerale olie minder geschikt voor dagelijks gebruik in voertuigen op de weg.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

Allen,

Na het lezen van alle reacties wordt het voor mij steeds duidelijker dat ik het lekker bij mijn Shimano remmen hou.

Bedankt voor alle informatie!

Jeroen
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Nee, je moet Sram kopen!
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie