Shimano of Sram remmen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Op mijn tweewielers (fietsen en motor) houd ik van bijterige remmen, snel en hard aangrijpen. Dat past ook bij een sportieve rijstijl waarbij je kiest zo laat mogelijk (en dus hard) te remmen. In een auto wil ik juist kunnen doseren om soepel tot stilstand te komen. VW vind ik wat dat betreft een ramp, je hoeft maar naar het pedaal te kijken of je zit al met je neus tegen de voorruit, maar wellicht is het een kwestie van wennen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mario070 schreef: vr 2 juni 2023, 07:48
MVMVML schreef: vr 2 juni 2023, 06:59 Geef mij maar Shimano. Dat heeft vooral te maken met het gekloot dat je hebt om Sram remmen te bleeden in combinatie met die rottige DOT olie.

Bij Shimano supersimpel van onderen erin spuiten en klaar, bij Sram meerdere spuiten, hendel vastklemmen, 10 keer los laten schieten etc etc etc
En die DOT verknalt echt verdomd snel je verf. En dat doet mineraalolie dus totaal niet. En je kan een fles mineraalolie gewoon heel lang bewaren waar DOT vocht aantrekt als hij eenmaal open is.
Ik kom zonder problemen je DOT remmen wel bleeden :-q
Ik heb alle SRAM remmen eruit gegooid en vervangen door Shimano. Zee en XT. Lekker makkelijk ook dezelfde blokjes. Maar thnx voor het aanbod :bier:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mad Wally schreef: vr 2 juni 2023, 08:31 VW vind ik wat dat betreft een ramp, je hoeft maar naar het pedaal te kijken of je zit al met je neus tegen de voorruit, maar wellicht is het een kwestie van wennen.
Tip: koop geen Renault dan. Die gooit per direct een anker uit als je het pedaal een klein beetje intrapt.

BMW remmen zijn wat dat betreft echt perfect doseerbaar.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Op de MTB heb ik alleen maar goede ervaringen met Shimano, zowel de XT als de XTR!
Op de racer is het echter een ander verhaal en zweer ik bij de Sram Red Etap en Force AXS remmen, die consistent en fel remmen met een kleine slag van de hendel, heerlijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mario070 schreef: vr 2 juni 2023, 07:54 Tot dat ik begin te schrijven.....dan is het janken klagen en uitschelden..... :lol: :lol: :lol: :lol:

Kon het niet laten :D :wink:

Als jullie elkaar eens een kusje geven en over DOT remmen gaan praten, dan komt alles goed :kiss:
Samen een lange fietstocht, liedjes zingen bij het kampvuur, dat soort dingen :bier:

Boos doen op internet is zo 2022

Mad Wally schreef: vr 2 juni 2023, 08:31 Op mijn tweewielers (fietsen en motor) houd ik van bijterige remmen, snel en hard aangrijpen. Dat past ook bij een sportieve rijstijl waarbij je kiest zo laat mogelijk (en dus hard) te remmen. In een auto wil ik juist kunnen doseren om soepel tot stilstand te komen. VW vind ik wat dat betreft een ramp, je hoeft maar naar het pedaal te kijken of je zit al met je neus tegen de voorruit, maar wellicht is het een kwestie van wennen.
Blijkbaar heb je meer gevoel in je vingers dan in je voeten :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 juni 2023, 23:44
Heb je voldoende techniek in huis dan is sram prima te doen, anders mooi shimano rijden.
Bedankt dat je dit zo fijntjes aanstipt :bier:
Heb één keer op een super caliber met sram groepsset proefgereden, vooral dat remmen, inderdaad niet-te-doen!! :bier:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 juni 2023, 20:04 Waarom zou je overstappen naar SRAM?
Ik zou het nooit doen, want:
Als je al jaren met Shimano remt, dan ga ik er van uit dat je Shimano fijn vindt remmen.
Sram voelt anders.
Verder gebruikt Sram DOT ipv minerale olie.
Als je olie en een ontluchtings setje hebt van Shimano, dan kan je dat weggooien als je overstapt op Sram.
Dit dus!

En om het kracht bij te zetten ik rijd al 15 jaar met Hope op de MTB en Sram op de racefiets.
Ondanks dat ik er zelden tot nooit onderhoud aan heb is minerale olie een stuk fijner werken dan dot.

(ja 5 tot 10 jaar terug was sram slecht)
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

Zo, dat zijn een boel reacties waarin mijns inziens gevoelsmatig de Shimano remmen toch een streepje voor lijken te hebben als het gaat om hoe ik de mtb gebruik.

Ik bleed mijn remmen zelf nooit, laat dit altijd doen dus dat scheelt.

Ik ben weer een stuk wijzer, tof forum dit met leuke reacties en humor. Kan ik wel waarderen.

Dank!
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik zou overstappen naar Mugura. Nog makkelijker bleeden, zien er mooier uit en remmen beter.

Let's go! :winkie:
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik zou niks anders willen dan sram. Ik heb sram g2 rsc en sram code rsc en die zijn perfect in te stellen naar eigen voorkeur. Vooral voor enduro en bikepark ideaal en geen verkrampte vingers waar ik bij shimano wel last van had.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 juni 2023, 23:44
Heb je voldoende techniek in huis dan is sram prima te doen, anders mooi shimano rijden.
Bedankt dat je dit zo fijntjes aanstipt :bier:
Ik zie het al.....het wordt een Let's Ride :lol: :lol: :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

scottpaul schreef: vr 2 juni 2023, 09:50 AXS remmen, die consistent en fel remmen met een kleine slag van de hendel, heerlijk.
Draadloos ook? :bier:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Peelrijder schreef: do 1 juni 2023, 22:50 Shimano remt heel direct, maar heeft heel weinig marge om te modulerende.

Sram is laat met aangrijpen (op te lossen door gesinterde pads of die van jagwire te gebruiken) maar met modulerende ideaal.

Kwestie van wennen, maar met metal pads ben ik met sram heel tevreden omdat je hier iets beter slepend kan remmen.

Heb je voldoende techniek in huis dan is sram prima te doen, anders mooi shimano rijden.
Ik kan dit wel beamen inderdaad.

Voor XC rijd ik het liefst met Sram remmen. Schakelen ook trouwens met Sram.

Wordt het wat spannender met trail werk, dan liever Shimano. Geeft gevoelsmatig wat meer reserves.

Wat zegt dat overigens over mijn techniek :tong
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Dat laatste :roll: .....kon en kan het nog steeds niet plaatsen :~
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Bonanza schreef: vr 2 juni 2023, 15:19
scottpaul schreef: vr 2 juni 2023, 09:50 AXS remmen, die consistent en fel remmen met een kleine slag van de hendel, heerlijk.
Draadloos ook? :bier:
In zo'n remslang zit inderdaad weinig draad...
Plaats reactie