Weekje bikepark, maar waar?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Eind Augustus is het plan om de Alpen weer eens op te zoeken maar ik zoek nog wat inspiratie voor de lokatie. Waar ik allemaal al wel ben geweest: Livigno/Bormio/St Moritz, Les 2 Alps/Alp d'Huez, Beaufortain, Pila, Verbier, Finale, Briancon en omgeving, en nog veel natuurlijke trails her en der.
Vraag is waar moet ik echt eens naartoe om een week lekker casual te fietsen? Dus niet teveel zelf omhoog pedellen, maar ook niet een hele week dezelfde 4 lijnen in het bikepark hoeven te nemen. Ik ben geen held en vermaak op rode Franse trails of Finale blauw meer dan uitstekend, springen is ook niet helemaal mijn ding, al is zo'n week wel weer top om dat een beetje op te halen. De baron kwam al met Morzine als suggestie, ikzelf ben ook nog wel benieuwd naar de hier veel geprezen Oostenrijkse parken. Fiets is 170mm 650b, dus stukken capabeler dan zijn berijder. :-{
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Sölden? Veel keuze, zowel flow als natural.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Brandnertall in Vorarlberg, Ooostenrijk.

Ben er zelf nog niet geweest (staat voor begin augustus op de planning), maar ziet er veelbelovend uit. Eventueel ook prima aan te rijden naar andere locaties zoals Zwitserland.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Solden hadden we inderdaad al op de radar. :-q Brandnertal is me wat te laag voor de Alpen, dan kunnen we net zo goed naar de Vogezen. :wink:
Dus extra wens: in ieder geval een afdaling van minstens 1000hms. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

MarkMeisner schreef: ma 29 mei 2023, 10:33 Brandnertall in Vorarlberg, Ooostenrijk.

Ben er zelf nog niet geweest (staat voor begin augustus op de planning), maar ziet er veelbelovend uit. Eventueel ook prima aan te rijden naar andere locaties zoals Zwitserland.
IN 2022 geweest, vrij breed aanbod met blauwe flowtrails )Tschengla Unchained), rode freeride trails (Tscharlie Tschäplin was fantastisch!!!), zwart steil pokkewerk, en wat meer natural trails buiten het bikepark om richting liftstation (bv. Parpfienz trail en de Burtscha trail). Hoogste punt is 1800m. 1 nadeel is dat de 2 stoeltjesliften erg traag waren. De Panoramabahn om van de trails naar Brand terug te gaan richting de trails bij Bürserberg was wel snel.
Aan de overkant van het dal bij Nüziders ligt nog de Muttersbergtrail, een rood tot zwarte endurotrail met enkele flowy maar ook enkele zeer steile lastige passages (aangezien ik geen zwarte held ben, kon je dit wel prima te voet doen, per run 3 hele korte stukjes niet op de fiets aangedurfd).
Ik vond het in ieder geval een mooie plek, heb er 2 dagen gefietst (meer mocht niet van de directie), maar je kan je er prima 4 dagen vermaken, om je lijnkeuzes te verbeteren en meer jumps pf technische passages aan te durven).
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Saalbach/Leogang?
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

TenZNL schreef: ma 29 mei 2023, 17:04 Saalbach/Leogang?
Deze zou ik ook aan denken!
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Nauders / Reschenpass + Serfaus fiss omgeving bijvoorbeeld.
Ik zat daar een paar jaar geleden op een camping in Reid, in het dal onder Serfaus. Vanaf daar kan je kwa reistijd redelijk aanrijden op Nauders / Reschenpass als je wat ruigere trails / Enduro achtig wilt rijden. Wil je aan je Jump skills werken rijd je omhoog naar bikepark serfaus +/- 20 min rijden. Wil je toch nog wat natuur achtige trails rijden, maar niet te bruut, dan pak je de gondel ook in Serfaus - fiss, maar dan koop je een trail kaart. Is andere kaart dan voor het bikepark. Met de trail kaart kan je volgens mij meer gondels pakken / combinaties maken per dag dacht ik, ff checken.
Volgens mij zit je ook nog redelijk dicht bij Zwitserland, maar weet niet of daar uplift in de buurt zit. Ff trailforken.

Kleine aanvulling:
Heb je wat tijd, bijv. een dag of 8 of 9 , dan zou je eerst 2 a 3 dagen kunnen uplift in Solden, gewoon lekker " Niks aan de hand " afdalen :winkie: laatste dag ff Fernar en de Jumpline vol gas doen om af te toppen en dan daarna verplaatsen naar wat ik hier boven heb getikt.
Vooral Nuaders / Reschenpass is, als je van de remmen durft te blijven, wel een tikkie leuker / ruiger dan Solden, vind ik.
Maar houd in gedachte dat de meeste ervaringen die ik in die regio heb op gedaan is gereden op een 160mm LTHT met 275x2.8 bandjes, dus niet helemaal in lijn met het slagschip waar jij mee gaat ( in ga er nu even van uit dat het een 170mm fully is ) Suc6.
Laatst gewijzigd door marcomtb1972 op ma 29 mei 2023, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

drpaul schreef: ma 29 mei 2023, 13:41
MarkMeisner schreef: ma 29 mei 2023, 10:33 Brandnertall in Vorarlberg, Ooostenrijk.

Ben er zelf nog niet geweest (staat voor begin augustus op de planning), maar ziet er veelbelovend uit. Eventueel ook prima aan te rijden naar andere locaties zoals Zwitserland.
IN 2022 geweest, vrij breed aanbod met blauwe flowtrails )Tschengla Unchained), rode freeride trails (Tscharlie Tschäplin was fantastisch!!!), zwart steil pokkewerk, en wat meer natural trails buiten het bikepark om richting liftstation (bv. Parpfienz trail en de Burtscha trail). Hoogste punt is 1800m. 1 nadeel is dat de 2 stoeltjesliften erg traag waren. De Panoramabahn om van de trails naar Brand terug te gaan richting de trails bij Bürserberg was wel snel.
Aan de overkant van het dal bij Nüziders ligt nog de Muttersbergtrail, een rood tot zwarte endurotrail met enkele flowy maar ook enkele zeer steile lastige passages (aangezien ik geen zwarte held ben, kon je dit wel prima te voet doen, per run 3 hele korte stukjes niet op de fiets aangedurfd).
Ik vond het in ieder geval een mooie plek, heb er 2 dagen gefietst (meer mocht niet van de directie), maar je kan je er prima 4 dagen vermaken, om je lijnkeuzes te verbeteren en meer jumps pf technische passages aan te durven).
[offtopic]

Dank voor je uitgebreide uitleg, nu heb ik er helemaal zin in! Die Muttersbergtrail heb ik ook gezien, zag er goed uit op YouTube met inderdaad best wat pittige passage. Tscharlie Tschäplin ga ik nu even bekijken, klinkt goed!
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Bourg st Maurice / Les Arcs :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

marcomtb1972 schreef: ma 29 mei 2023, 19:59 Nauders / Reschenpass + Serfaus fiss .
Enduro-paradijs en Serfaus binnen een half uurtje, meer heb je niet nodig.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Kabookie schreef: ma 29 mei 2023, 20:06Bourg st Maurice / Les Arcs :-q
... kun je ook nog relatief eenvoudig een dagje La Thuile doen, wat inzake high-alpine enduro trails met goede lift access toch wel de benchmark is (IMHO).


Vanuit Morzine kun je van Les Gets tot Chatel tot Morgens tot Champery fietsend met liften bereiken, waarmee je het wel redelijk een week kunt uithouden wanneer je wat tochten doet naar de verschillende uithoeken en ter plaatse de trails rijdt. Ondanks dat iedere wel een eigen karakter heeft o.a. door verschillen in ondergrond, is veel wel erg "bikepark" (~ kombochten en jumps) tenzij je Morgins gaat (meer DH) of naar de 'secret' trails op zoek gaat (echt secret zijn ze niet) maar da's in de regel wel een flinke stap in moeilijkheidsgraad. Morzine valt eventueel wel makkelijk te combineren met Samoens, waar aardig wat natuurlijke tracks met liggen (meer enduro terrein, had een EWS); alleen lijkt men aldaar weinig te geven om het echt toegankelijk te maken (ergo voorbereiding vereist)...


Solden vind ik persoonlijk behoorlijk overgewaardeerd worden als bikepark, Nauders/Reschenpass is IMHO aardig wanneer je echt lift-assisted wil toeren maar kent voor veel trails veel verbindingsroute om weer bij een lift uit te komen wat het niet heel efficient maakt (en als dat een fietspad in het dal is, ook niet veel toevoegt). Een enduro paradijs kan ik er niet echt in zien (-> La Thuile, Samoens, ...).


Vorig jaar een dag Verbier met local gedaan, met focus op alles wat makkelijk met lift te bereiken is. Dat was een aardige mix tussen puur bikepark tracks, meer (lange) enduro trails, en dan zijn er aan de andere kant van de vallei nog mogelijkheden voor dagtochten. Dat staat bij mij aanzienlijk hoger op de lijst om nog eens naar toe te gaan dan Solden/Reschenpass... (en met "VIP" pas was in Verbier zelfs de lift nog aanzienlijk goedkoper dan in Solden :roll: )

Lars heeft tijdens de koffiepauze nog niet Fai della Paganella, Andalo, Molveno gepromoot?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Er komen hier mooie adviezen / locaties voorbij, ik lees geinterreseerd mee :-q
TS wil volgens mij een beetje " casual " biken, dan lijken Oostenrijkse trails het meest passend, ff wat relaxter / flauwer dan France denk ik. Liftkaarten Oostenrijk zijn wel pittig aan de prijs, dat schijnt in Frankrijk aanzienlijk goedkoper te zijn.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Inderdaad genoeg te kiezen zo! La Thuile staat sowieso op de shortlist voor een volgende biketrip. Ik werd al erg blij van de natuurlijke trails rondom Pila en La Thuile lijkt daar nog een schepje bovenop te doen.
De baron heeft een beeld van de Oostenrijkse trails met vooral brede kombochtenbanen en weinig natuurlijk spul, en dat beeld zit ook wel ergens in mijn achterhoofd, maar wellicht dat dat niet klopt? Ik heb even een filmpje van Vibemaker op YT gekeken en daar leek het idd wel erg aangeharkt.
Ik heb me eerder in Livigno uitstekend vermaakt met een mooie mix van technischere en meer jumplines in het Mottolino, en wat leuk flowlines en een paar meer Enduro stukken bij Carosello, en dan aangevuld met een dagje treinen in Zwitserland. Iets op die manier spreekt me wel weer aan, maar Livigno ben ik nu al 4x geweest, dus het mag ook iets anders zijn. Verder word ik altijd heel blij van de natuurlijke trails bij Beaufort en Finale die een mooie mix zijn van lekker knallen en meer langzamer technisch werk.
Verbier ben ik 1 dag geweest, maar het bikepark zelf was of saai of meteen boven mijn kunnen. Wel 1 fantastische rode enduro trail gereden die ook serieus lang was, maar de andere rode enduro lijn aan de andere kant van het dorp was dan weer vooral asfalt. :~
Maar blijf vooral suggesties doorsturen, heb ik wat in te lezen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

cheeta schreef: ma 29 mei 2023, 22:35


Vorig jaar een dag Verbier met local gedaan, met focus op alles wat makkelijk met lift te bereiken is. Dat was een aardige mix tussen puur bikepark tracks, meer (lange) enduro trails, en dan zijn er aan de andere kant van de vallei nog mogelijkheden voor dagtochten. Dat staat bij mij aanzienlijk hoger op de lijst om nog eens naar toe te gaan dan Solden/Reschenpass... (en met "VIP" pas was in Verbier zelfs de lift nog aanzienlijk goedkoper dan in Solden :roll: )

Als je kennissenkring zo uitgebreid is dat je met locals op pad kunt gaan zal Sölden en Nauders ook heel anders op het netvlies gebrand zijn. Maar dat hebben de meesten helaas niet en ben je dus aangewezen op de informatie die je online kunt vinden. Het is sowieso wel moeilijk om voor een ander in te schatten wat hij leuk vind en wat niet. Persoonlijk heb ik ook veel liever de natural trails dan de aangeharkte flowtrails/jumplines.
Plaats reactie