Dt swiss 370 3-pawl lagers versleten

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Mijn achternaaf van de Grizl maakt al tijden een raar geluid en na meermaals de vrijloop schoonmaken/inspecteren blijkt het de lagers te zijn. As draait stroef, alsof het een dynamo hub is.
Vrij snel na 6000km, maar natuurlijk met gravel en schoonmaken wel zwaar gebruik.

Het is een 12mmx142 3-pawl hub van dtswiss in G1800 wiel.
Ik zie wat tutorials om de lagers te servicen zonder gereedschap, maar die gebruiken nog steeds een bearing press.
Ik vind het niet erg tools te kopen omdat ik allemaal dt swiss wielen heb in 4 fietsen.

Alleen, ik vind die dtswiss tools niet op de Duitse webshops.
https://r2-bike.com/DT-SWISS-Tool-Kit-S ... hubs-15-mm
Dit lijkt top, maar ik heb 12mm tru axles en gaat om een rear hub.

Bsc tools heeft ook een mooi setje:
https://www.bicycleservicecentre.co.uk/ ... egory_id=6
Dat is wel uk import dan en je zou nog een 'blind bearing puller' of drift nodig hebben. Ik snap niet direct wat ik dan moet kopen.

Toch maar de vriezer/kookwater methode proberen die ik terugvond in de zoekfunctie? Beter bij fietsenmaker afgeven?
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Heb je dat echt nodig? Eruit tikken kan met een platte torx schroevendraaier en erin persen kan met een universele tool of voorzichtig met een passende dop (sleutel) en rubber hamer. Als je de lagers dan een nachtje in de vriezer legt tik je ze er nog makkelijker in.

Ik heb zelf voor een €50 een pers gekocht met heel veel verschillende maten. En een draadeind met wat bouten en platte ringen kom je er ook mee.

Voor die 70 pound+invoerkosten etc koop je een compleet nieuw achterwiel inclusief nieuwe naaf.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Als het zonder pers prima kan ga ik het zo proberen inderdaad.
Pers is inderdaad ongeveer de prijs van een nieuw wiel, maar aan dit tempo verwacht ik nog wel een paar keer lagers te vervangen.
Als je dat snel kan doen voor 10 euro per lager moet je ook minder opletten met ontvetters en dergelijke met schoonmaken.
Mijn C1850 setje op mijn commuter is even oud, alleen die wordt veel minder schoon gemaakt natuurlijk door het vele asfalt :)
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Als het een 370 naaf is, moet je de gekartelde ring verwijderen met een speciale tool (mag je lenen als je in de buurt woont)
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Janwillembike schreef: ma 29 mei 2023, 18:21 Als het een 370 naaf is, moet je de gekartelde ring verwijderen met een speciale tool (mag je lenen als je in de buurt woont)
Is een 3-pawl versie, geen ratchet, weet niet precies hoe die naaf heet verder. Maar de ring hoeft er niet uit, is groter dan de bearing volgens internet. Maar bedankt! Misschien als de lagers op mijn m1900 setje versleten zijn heb ik die tool wel nodig.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ring waar de drie pallen in grijpen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Geprobeerd zonder pers. Eruit gaat top maar voor erin heb je echt die dt tools nodig of een pers nodig.
Frustrerend dat die zo moeilijk te krijgen zijn en ook veel te duur. Ga eens vragen of de fietsenmaker kan helpen.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

surging schreef: zo 4 juni 2023, 18:20 Geprobeerd zonder pers. Eruit gaat top maar voor erin heb je echt die dt tools nodig of een pers nodig.
Frustrerend dat die zo moeilijk te krijgen zijn en ook veel te duur. Ga eens vragen of de fietsenmaker kan helpen.
Waar woon je?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Eindhoven, vereist een 3-pawl removal/installation tool want is geen ratchet. Ik zou ook eerst op zen minst 1 nieuwe 6902 lager moeten kopen ergens voor ik weer kan proberen gezien ik er eentje heb gesloopt bij het installeren.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Gebruikersavatar
FLOiAM
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
Mijn mountainbike: Spectral CF 125

Tooltje is op aliexpress dirt cheap als je het geduld hebt.
Ik heb mijn 3pawl omgebouwd naar ratchet. :-q
Shit Shed Builds 8)
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

FLOiAM schreef: vr 9 juni 2023, 09:35 Tooltje is op aliexpress dirt cheap als je het geduld hebt.
Ik heb mijn 3pawl omgebouwd naar ratchet. :-q
Fietsenmaker had de tool niet en wilde er niet aan beginnen, ik moest van hem maar een fatsoenlijk ratchet wiel afnemen.
(Misschien wel een idee om mijn wiel te laten omspaken op een 350 rear hub, dan is alles weer fris en heb ik ratchet, maar weet niet of ze mijn G1800 velg dan kunnen hergebruiken, dan zou het nog wat overeen komen met voorwiel wat nog prima is)

Gisteren officiële dt swiss tooltje ontvangen.
Vaders bankschroef was draaibaar en sloot niet goed dus die draaide mee.
Even naar toolstation geweest voor eigen bankschroef en bouten om het stevig vast te maken.
Alles bevestigd, wat ptfe spray laten inwerken, tooltje erin en draaien maar, totdat:

Afbeelding

Ring zit echt behoorlijk vast. Ga nog eens kijken of ik ergens iemand ken die veel vertrouwen heeft in zijn zware bankschroef.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Plaats reactie