Welke stalen hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Bok
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 9 augustus 2022, 14:01

Dag allen,

Na al het hele forum te hebben afgespit en vele opties te hebben overwogen, raak ik steeds verder in het wormgat... Dus onder het mom van 'beter een bike dan geen bike', moet er nu op korte termijn weer één komen!

Na een aantal jaren heerlijk op mijn Kona Rove DL 2020 te hebben rondgereden, kom ik er steeds meer achter dat ik het meeste plezier haal uit toffe singletracks gecombineerd met een stukje natuur (meestal de Veluwe). Het liefst pakte ik elk sprongetje en boomwortel met de gravel. Snelheid is ook gaaf maar wat langere afstand rijden ook (comfortabele fit).

Kortom: de Kona gaat eruit en een liefst kom er een stalen hardtail in. Want dat staal dat bevalt me wel!

Ik wil ook nog een optie openhouden om een weekendje te bikepacken, al gaat dat met een klein kindje (1 jaar) er misschien minder van komen dan mijn dromen. Ik woon en werk in de regio Delft/Rotterdam en Bergschenhoek is op fietsafstand. Maar zoals ik zei, kom ik regelmatig op de Veluwe. Mijn ouders wonen in Ede en die probeer ik om de week op de papadag te bezoeken. Win-Win.

De vraag die ik me de hele tijd stel, wordt het een XC/Trail of Trail... Het budget is max. 2000-2500 voor een complete fiets. Zelf opbouwen is ook een optie, met twee rechtenhanden (techniek docent) moet dat wel lukken. Maar ik zou wel graag op korte termijn een fiets willen hebben.

Ik blijf terugkomen bij de Sour Pasta Party (met 120mm) of een Crumble (met 130mm). Ze zijn prachtig! Dat stukje 'verliefd op het frame' spreekt mij erg aan. Hierdoor zal ik hem vast vaker pakken. Iemand nog een andere optie? Ik heb overigens ook nagedacht om eerst een Canyon CG of Cragger aan te schaffen en dan wellicht later de onderdelen te gebruiken voor een nieuwe opbouw. Ik hou die optie nog open..

Owja, ik ben 38, 180 en schommel rond de 80kg.

Thanks! :-q
Laatst gewijzigd door Bok op wo 31 mei 2023, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Crumble uiteraard! Maar ik ben bevoorrecht (zie mijn ondertitel) :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat Mrk zegt :bier:

Ik heb wat ervaring met stalen hardtails, zowel XC als trail geometrie. En ik zou voor de trail bike gaan die is veelzijdiger.

Als je op de trailbike een setje lichtlopende banden zet kun je er heel prima XC mee rijden, de trail geometrie zit je echt niet in de weg. Ik reed vandaag nog een XC rondje op de Vendetta LTHT. Omgekeerd komt een echte XC geometrie veel sneller aan zijn grenzen in steviger terrein. En daar helpt een setje banden dan niet veel aan.

Ik heb het vaker gezegd Metallica maakt killer ballads, maar headbangen op Celine Dion wordt hem nooit.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Als je warm wordt van die Sours dan zou ik die gewoon kopen! Passen prima bij wat je wil, en je vindt ze gaaf.
Plaats je nog wat fotos in de Sys?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Zo'n Sour is heel mooi, dus als je daar warm van wordt zou ik dat doen.
Zelf zou ik voor zoiets bijvoorbeeld nog een Pipedream Sirius overwegen. Al denk ik dat mijn lijst een stuk langer zou zijn als ik er langer over nadenk.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Nordest Britango is ook sjiek. Voordeel is dat hij goedkoper is en sneller leverbaar

https://nordestcycles.com/en/product/britango-2-frame

Afbeelding
Bok schreef: do 25 mei 2023, 22:53 Ik heb overigens ook nagedacht om eerst een Canyon CG of Cragger aan te schaffen en dan wellicht later de onderdelen te gebruiken voor een nieuwe opbouw. Ik hou die optie nog open..
Hier had ik overheen gelezen, maar zo ben ik drie jaar geleden begonnen. Een On-One Scandel met GX-afmontage gekocht en langzaam alles geupgrade naar eigen wens (stuur, vork, banden, remmen) en op het eind overgestapt naar een stalen frame wat ik echt wilde hebben. Dat is toen een Sour Crumble geworden. Er gaat niets boven de lijnen van een stalen frame.

Met de Crumble heb ik met 130,140 en 160mm gereden en van vlak asfalt hier op de Veluwezoom tot de XC/gravelpaden, maar ook de rode lussen en de zwarte trails in Witten, Duitsland en de rode trails van d'Lambleve/Remouchamps. Er is zoveel mogelijk met zo'n dergelijk frame.

Ik ben nu overgestapt naar een 'simpele' alu full-suspension frame en weer alle onderdelen meegenomen. Eerst maar even kijken of dat bevalt en dan komt er weer een een stalen frame, maar dan full-suspension.

Met 2/2.5k kom je best ver en dan kun je prima starten met een mooie stalen frame, dan is de basis vast goed. Onderdelen die je makkelijk later kunt upgraden zou ik dan 2e hands of in een goedkope variant kopen. Besteed je geld nu uit aan een frame en goede vork en kies voor een MT Trail remsetje en een 2e hands wielsetje van zo'n 200-300 euro. Dan kun je echt een leuke fiets opbouwen en later, indien gewenst, verder upgraden.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

My 2 cents, Sour is een mooi frame maar de 27.2 seattube zou voor mij de no-go zijn icm mogelijk een dropper willen (zijn er wel maar weinig keuze) ook is de ST lengte wat mij betreft aan de hoge kant als je een L of XL wil gaan rijden icm dropper.

Sirius dacht ik ook gelijk aan, maar die heeft dan weer voor een Veluwe rondje een behoorlijk steile STA.

Dan kom ik voor een DC (XC/Trail) frame snel op een Cotic Solaris uit 75deg sta (sagged dus in vergelijk met veel andere geo's ~74deg), lage seattube.

En geen idee welke maat, en beetje teveel trail/ enduro misschien. Op bikemarkt staat een prachtige grijze Orange P7 in M voor 500,-
Maat van me rijdt daar heerlijk zijn meters route van Nijmegen op met 140mm vork
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een 27.2 zitbuis snap ik echt niet op een trailgerichte bike, dat zou voor mij ook een flink bezwaar zijn. In zo'n fiets hoort gewoon een dropper en de keus is (te) beperkt in die maat. Veel drop kun je dan sowieso vergeten.

Ik heb zelf de oude Solaris gehad en dat was een heel prettig fietsje, wel duidelijk minder slack dan de huidige versie. Maar een hardtail met 130~140mm vorkje is wat mij betreft wel een heel mooie allrounder. En staal biedt de mogelijkheid tot mooie details :-D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

kermit schreef: vr 26 mei 2023, 09:59 Een 27.2 zitbuis snap ik echt niet op een trailgerichte bike, dat zou voor mij ook een flink bezwaar zijn. In zo'n fiets hoort gewoon een dropper en de keus is (te) beperkt in die maat. Veel drop kun je dan sowieso vergeten.
Die 27.2 zit enkel in de Pasta Party en is meer gemaakt voor XC, de Crumble heeft een 31.6 seattube.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

kermit schreef: vr 26 mei 2023, 09:59 En staal biedt de mogelijkheid tot mooie details :-D
Zeker weten! Maar niet voor het budget van TS. ;-)

Ik zou trouwens die Rove niet zomaar wegdoen, die blijft toch fijner rijden in de polder (kan ik je als Berkelaar vertellen..) Qua geo zou ik gewoon voor trail gaan, 130 of 140mm vork, moderne geo en inderdaad wel een 31.6 zadelpen met dropper mogelijkheid. Mijn huidige XC fully is 64 graden balhoofdhoek, 470mm reach met een 130mm vork en die voelt zich met een set snelle banden enorm thuis op Vlaardingen, de UHR en Nijmegen, maar met wat dikker heb ik evenveel plezier op uitdagende trails in het buitenland. Ik heb overigens in Berkel mijn rode hardtail staan met 140mm Pike en moderne geo, daar mag je wel eens een rondje op doen om te kijken hoe dat je bevalt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Toch nog even naast het andere fraaie staal ook de stalen Honzo nog maar even noemen ;)

Weet niet of 'ie nog in de 2023 line-up zit? Misschien anders in 2024 wel weer? =)
Modo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 6 juni 2021, 10:36
Mijn mountainbike: Nordest Bardino

Mocht je toch naar iets meer veerweg willen gaan; mijn Nordest Bardino staat te koop. Veel kortere termijn beschikbaarheid is er niet! Ik fiets hem zelf met 29x2.6 banden, dat geeft nog redelijk wat comfort wat fijn is voor langere tochten/ bikepacking trips. Met een setje snel rollende banden heb ik geen problemen om met mijn vrienden mee te komen op meer XC gerichte fietsen. Het enige wat ik dan doe is iets meer lucht in de vork zetten. Verder zit er een 150mm dropper op. Het is maat ML, precies goed voor jouw lengte. Ik woon in Den Haag, dus ook als je niet direct interesse hebt kan je een keertje langs komen om te kijken hoe het zit.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Bok schreef: do 25 mei 2023, 22:53 Het liefst pakte ik elk sprongetje en boomwortel met de gravel.
Moet de MTB een verende vork hebben, of is star ook een optie?
Je kunt een leuke Surly Karate Monkey samenstellen met jouw budget. Die is leuk voor XC, leuk voor trail, en is 200% geschikt voor bikepacking. Biedt daarnaast de mogelijheid om singlespeed of met versnellingsnaaf te rijden (wie weet wat de toekomst brengt :wink: ).
Het is hier geen ponykamp!
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Qprs schreef: vr 26 mei 2023, 13:48
Moet de MTB een verende vork hebben, of is star ook een optie? [...]

[...] en is 200% geschikt voor bikepacking. Biedt daarnaast de mogelijheid om singlespeed of met versnellingsnaaf te rijden (wie weet wat de toekomst brengt :wink: ).
Kona Unit misschien?

https://link.marktplaats.nl/m1976627700
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Onderdelen over zetten van een Canyon kan nog tegenvallen omdat headtube vaak langer is bij de stalen frames.
Dat was voor mij zo in ieder geval mocht ik een solarismax frame vinden, dan moet ik een nieuwe vork kopen denk ik of alle spacers opgeven en kan het net.
Stanton vond ik ook interessante frames maar zou ze nu niet nieuw durven kopen (bedrijf deed het niet zo goed).
Cotic zijn de mooiste, Nordest fijne budget optie. Sour had ik ook al naar gekeken maar de crumble heeft minder opties voor dingen bevestigen dan de nordest/cotic fietsen.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Plaats reactie