Maxis Rekon advies

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

Hallo allemaal,

Ik rij nu mijn Scott Spark met Rekon race voor en achter. Ik merk dat ik nu het zand weer wat muller word, ik soms grip verlies aan de voorkant. Het lijkt me dus verstandig om voor de warme maanden een Rekon voor te monteren. De Rekon komt in 29x2.25 en in 29x2.40.

Hier komt de vraag: welke is de beste keuze als het gaat om grip? De brede of de smalle?

Ik hoor het graag.

Gr. Jeroen
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In het zand is breed altijd beter.
Je wilt over het zand rollen, niet er in wegzakken.

En lees dit even door:
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=146570
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Grip op je voorband in het zand heeft niet zoveel met profiel te maken. Eigenlijk wil je juist minder profiel hebben voor zand. Hoe meer profiel, hoe meer een band zich gaat ingraven, remt je af, blokkeert en daar lig je dan in het zand.

De Rekon Race is echt de fijnste band die ik ooit in zand of los zand over hardere bospaden heb gereden (en ik heb de laatste anderhalf jaar behoorlijk wat banden getest).

Gisterenavond reed ik mijn rondjes op de Hooge- en Lage Vuursche, die routes zijn ook al behoorlijk zanderig. Banden 2x Rekon Race 2.35, voorband gaf geen krimp. Kon ik blindelings op vertrouwen. Alleen mijn achterband brak 2x uit in wat bochten.

Nu dien ik wel te zeggen dat ik met een zogenaamde 'slammed stem' rijd, waardoor ik automatisch meer druk op mijn voorwiel heb, daardoor automatisch meer grip. En ik reed gisterenavond met iets minder druk in mijn voorband dan normaal.

Moraal van het verhaal... voordat je in een nieuwe band gaat investeren, speel even met de druk van je voorband en probeer of een slammed stem fijn voor je is.

Overigens, wat betreft de Rekon 2.25 en de Rekon 2.4, de noppen op de 2,25 zijn net zo hoog (of laag eigenlijk :wink: ) als je Rekon Race, heeft ook precies hezelfde rijgedrag als de Rekon Race. Dus dan zou je de 2.4 moeten kiezen (ook zoals Thasingeltrackmastah al aangeeft, breder is beter in zand). En dan wel de Dual Compound versie, niet de MaxTerra. MaxxTerra is zacht compound voor op rotsen en natte boomwortels, heb je niks aan op zand. Maar nogmaals, je Rekon Race banden zouden juist top moeten zijn voor op zand.
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

Goedemorgen en bedankt voor het advies.

Ik zal eens wat gaan proberen met de bandendruk. Ik rij met 1.8 bar voor en wellicht is dat iets teveel. Aan de andere kant heb ik er ook een hekel aan als ik op de niet mulle stukken, op singeltracks, over de voorband heen ga ‘hellen’. Ik heb best een agressieve rijstijl.

Volgende maand een bikefit, wellicht dat daarna de voor/achterbalans in de fiets ook beter wordt.

Grazie!

Jeroen
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Aggressieve rijder, 85kg, 1.6 bar op de voorband, 27mm velg :wink:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Mul, of een stoffig laagje? Je wil inderdaad meer zoeken met de druk in je band en op je band. Hangt er ook vanaf hoe breed je band is en hoe zwaar je zelf bent. 1,8 is aan de hoge kant. Om nu niet bij elke verandering van ondergrond je band te moeten oppompen of aflaten is een goed uitgangspunt met je vole gewicht op je stuur/zadel gaan hangen en vervolgens naar je voor/achterband te kijken. Als de buitenste nopjes de grond beginnen te raken zit je op een mooi uitgangspunt om het meeste te rijden. Vanaf daar een beetje tunen naar wat je fijn vind.

Verder is rijden in “mul” zand een sport apart. Om je niet in te graven wil je weer niet te veel druk op je voorwiel en een beetje achter op je zadel zitten. Om hem dan weer niet kwijt te raken in de bochten wil je wel druk zetten. Komt neer op ervaring. Rij op de buitenkant van je profiel terwijl je zelf rechtop blijft.

https://youtu.be/gF5K9V2w6W8

Verder je vering goed afstellen doet ook wonderen. (De meeste rijden met veel te harde vering rond)

https://youtu.be/dh2Q7Fu2pfA

Rij je met binnenbanden? Maak het tubeless. :-q
Laatst gewijzigd door Tijgerhaai op ma 29 mei 2023, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
◼︎ Go round the outside.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Tijgerhaai schreef: ma 29 mei 2023, 09:51 Om hem dan weer niet kwijt te raken in de bochten wil je wel druk zetten. Komt neer op ervaring. Rij op de buitenkant van je profiel terwijl je zelf rechtop blijft.
Ja, goeie, wilde ik idd nog toevoegen :-q


Zeker een 'moderne' band als de Rekon Race die ontwikkeld is op basis van een modernere geometrie, dien je echt de bocht in te leunen met je lichaam. Zodra je met een dergelijke band gaat 'sturen' met je stuur, zeker bij te hoge druk in een zanderig laagje, kan ik mij voorstellen dat je de grip zo kwijt bent.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Je wil je fiets leunen, niet je lichaam. Je moet druk op de band zetten. Vooruit nog een clipje.

https://youtu.be/8y6ocZHpLoE

Echte mul zand tijger worden? Kom rijden op Schoorl. Dan doe je de rest van het land met twee vingers in je neus. :bier:
◼︎ Go round the outside.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Tijgerhaai schreef: ma 29 mei 2023, 09:51
Verder je vering goed afstellen doet ook wonderen. (De meeste rijden met veel te harde vering rond)

Uiteraard.

Ik merk dat iets meer compressie in los zand prettiger is, doordat er een beter gevoel is hoe de banden grip hebben en er meer rust in de bike is.

Als het echt diep > 10 cm diep zand is voelt gelocked rijden beter. Doorrollen beter gaat; Bij het uitveren van je vering worden de wielen dieper in het zand gedrukt, dat afremt.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Stunning schreef: vr 26 mei 2023, 20:34 Aggressieve rijder, 85kg, 1.6 bar op de voorband, 27mm velg :wink:
:o

Ik ben ruim 5kg lichter maar ik rij net 1.3 voor op een 29mm velg met 2.35 bandjes.

Maar ik dan ook absoluuuuuuut niet agressief :lol:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Andere manometer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

:-q Breder (minder druk) en sneller is beter in zand, gister nog een stukje kunnen surfen met 27.5-2.6” banden en genoten van het gevoel van om over het mulle zand te glijden terwijl je van links naar rechts gaat zonder er in vast te lopen :winkie:
Lekker fietsen!
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

Stunning schreef: do 25 mei 2023, 23:41 Grip op je voorband in het zand heeft niet zoveel met profiel te maken. Eigenlijk wil je juist minder profiel hebben voor zand. Hoe meer profiel, hoe meer een band zich gaat ingraven, remt je af, blokkeert en daar lig je dan in het zand.

De Rekon Race is echt de fijnste band die ik ooit in zand of los zand over hardere bospaden heb gereden (en ik heb de laatste anderhalf jaar behoorlijk wat banden getest).

Gisterenavond reed ik mijn rondjes op de Hooge- en Lage Vuursche, die routes zijn ook al behoorlijk zanderig. Banden 2x Rekon Race 2.35, voorband gaf geen krimp. Kon ik blindelings op vertrouwen. Alleen mijn achterband brak 2x uit in wat bochten.

Nu dien ik wel te zeggen dat ik met een zogenaamde 'slammed stem' rijd, waardoor ik automatisch meer druk op mijn voorwiel heb, daardoor automatisch meer grip. En ik reed gisterenavond met iets minder druk in mijn voorband dan normaal.

Moraal van het verhaal... voordat je in een nieuwe band gaat investeren, speel even met de druk van je voorband en probeer of een slammed stem fijn voor je is.

Overigens, wat betreft de Rekon 2.25 en de Rekon 2.4, de noppen op de 2,25 zijn net zo hoog (of laag eigenlijk :wink: ) als je Rekon Race, heeft ook precies hezelfde rijgedrag als de Rekon Race. Dus dan zou je de 2.4 moeten kiezen (ook zoals Thasingeltrackmastah al aangeeft, breder is beter in zand). En dan wel de Dual Compound versie, niet de MaxTerra. MaxxTerra is zacht compound voor op rotsen en natte boomwortels, heb je niks aan op zand. Maar nogmaals, je Rekon Race banden zouden juist top moeten zijn voor op zand.
Nou, ik heb wat ritjes gedaan en wat gespeeld met de bandendruk maar het is overal hetzelfde. Ik verlies constant grip aan de voorkant. De Rekon Race is gewoon niet goed opgewassen tegen zand. Toch tijd om misschien over te gaan schakelen naar een Forekaster oid.
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Oh, da’s balen.

Zo zie je maar weer dat banden persoonlijk zijn (je stuurt/leunt toch wel met je lichaam en fiets de bochten in, ipv van dat je echt stuurt met je stuur?).

In ieder geval doet de oude Forekaster (die nieuwe heb ik geen ervaring mee, mij veels te zwaar en grof voor NL routes) het ook goed in zand. Onthoud wel, eigenlijk doet geen enkele band het echt goed in zand. Alleen band breedte en een lagere tov van je normale druk helpt wat.
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

Ja ik heb de techniek wel ‘down’. Wat zijn goeie alternatieven voor losse ondergrond en zand?

Tips en ervaringen zijn welkom!

Jeroen
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
Plaats reactie