Beeline ervaringen?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zijn er hier mensen die met de Beeline navigatie rijden? Ik heb zo'n ding voor de motor net binnen (gisteren eerste rit mee gemaakt) en ben benieuwd of er hier ervaringen met de Beeline op de fiets zijn (motor of fietsversie).

Met name ook wat betreft het narijden van gpx-tracks in het terrein. Zijn de aanwijzingen dan duidelijk en snel genoeg of ga je regelmatig het verkeerde pad in :D

Misschien monteer ik hem wel een keer op een van de fietsen en haal een gpx-je van internet om het eens uit te proberen...
De eerste rit op de motor vond ik hem best lekker werken, aanwijzingen waren duidelijk genoeg.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Geen ervaringen op de fiets, wel op de motor en daar werkt ie heel goed.
Ik denk dat het in het bos alleen werkt als je echte paden rijdt, zoals je met de gravelfiets vaak doet.
Ik denk dat de mtb en singletracks een lastig verhaal wordt, maar ik ben benieuwd naar jouw ervaringen daarmee.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

kermit schreef: do 25 mei 2023, 14:37 Zijn er hier mensen die met de Beeline navigatie rijden?

Misschien monteer ik hem wel een keer op een van de fietsen en haal een gpx-je van internet om het eens uit te proberen...
En toevallig al geprobeerd?
Ik zit toevallig net naar zo'n ding te kijken en hoopte op dit forum ervaringen te vinden. Jij (b)lijkt de eerste te zijn :)
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Nik Batlik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 8 juni 2023, 16:50
Mijn mountainbike: Fiji Rakan 1.5 | Rockrider ST530

Ik ben ook wel benieuwd ja. Wil in de toekomst een GPS halen en dit lijkt wel een interessante optie.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Er staan diverse tests & reviews op Youtube, bv deze op de weg https://www.youtube.com/watch?v=_hnexE6Wd8c.

Leuk ding, maar erg minimalistisch en je moet je smartphone bij je hebben met GPS? Geen probleem. Price is OK. Verder moet je volgens mij je route tevoren plannen, dus hoe dat moet op de MTB op een trail is me niet duidelijk. Vraag me af of dit ding geschikt is voor off-road MTB, zo te zien niet. Op de weg wel prima bruikbaar, geen idee of dat ding ook auto-rerouting via je telefoon app doet.

Ik heb zelf een veel duurdere Garmin 830 en heb voorkeur voor de uitgebreide kaartfunctionaliteit, waarbij je tijdens het fietsen (weg of MTB) beter kan orienteren en aanpassingen maken. Deze zomer ook gebruikt voor een fietstrektocht op de weg, dat is uitstekend bevallen omdat er ook navigatie routing mogelijkheden zijn. Auto-rerouting -bv bij een afgesloten weg- van de Garmin zuigt daarentegen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je gebruikt dus de gps van je phone
En de ene phone is de andere niet, dus daar kan je grote verschillen in nauwkeurigheid verwachten.
Je telefoon achterstevoren in je zak kan al flink verschil maken, gps antenne gericht op de hemel, of juist afgeschermd door je lijf.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nog geen ervaringen in het terrein met de Beeline.
Op de motor doet hij het goed, mits je verwachtingspatroon juist is ;-)

Want het is een eenvoudig ding, je krijgt een pijl te zien, de afstand tot de aanwijzing en bijvoorbeeld ook welke afslag van een rotonde je moet nemen (klein cijfertje 1, 2, 3 enz.) Ik vermoed dat hij in het terrein op een mtb niet geweldig gaat zijn. Daar zijn in elk geval veel betere opties voor te koop.

De app is gewoon een routeplannertje met wat opties: fiets of motor, snelste of leuke route, kompasmodus.
Toevallig heb ik hem gisteren -op de motor- gebruikt en in eerste instantie kreeg ik een buitengewoon onverwachte route voorgeschoteld toen ik "leuk" aanvinkte. Van Tilburg naar Schoonhoven werd ik via Duitsland gestuurd :o :D (snelwegen en veerponten vermijden aangevinkt).
Dat heb ik wel kunnen aanpassen maar hoe hij bij die route kwam, geen idee.

De vraag hoe hij het in het terrein zou doen stelde ik omdat ik hem toch al had liggen voor op de motor.
Ik heb natuurlijk tijd genoeg gehad om het eens uit te proberen, maar ik ben iemand die doorgaans zonder gps rijdt en het zit totaal niet in mijn systeem om zo'n ding op m'n stuur te knopen voor een rit. Met andere woorden, ik denk er gewoon niet aan... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

https://support.beeline.co/en/support/s ... eline-velo

Een GPX importeren kan dus. Het video-tje op die pag laat zelfs een MTB zien.

Dat betekent dat je met een goede GPS smartphone met de Beeline ook offroad GPX trails moet kunnen volgen. Zo te zien laat hij dan niet de trail zien of kaartje, slechts de richting en afstand. Dat staat hier https://support.beeline.co/en/support/s ... mpass-mode uitgelegd. Routes op de weg zijn blijkbaar op Google Maps gebaseerd.

Ik kan me voorstellen als je ergens op onbekend terrein een Komoot of anderszins langere GPX tocht wil volgen met aanwijzingen dit met die Beeline moet kunnen. Ik vind het nogal marginaal, maar het is goedkoop, eenvoudig, klein en misschien een kwestie van wennen.

Batterij gaat tot 30 uur mee, en 10 uur met backlight. De Moto versie kan je ook voor Velo gebruiken dus @Kermit wat let je?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vergeet het gewoon... dat let me :-)

Goedkoop valt wel mee/tegen vind ik, er zijn fiets gps-jes die goedkoper zijn en minstens zoveel functionaliteit bieden.

Maar ik moet het toch snel eens gaan uitproberen op de mtb. Over een paar weken ga ik naar de Alpen, weekje met gids maar we krijgen de routes mee op gps. Tot nu toe laad ik die in op m'n Etrex maar al rijdend kan ik die niet meer goed aflezen (daarvoor moet ik mijn bril afzetten). Als de Beeline snel genoeg is met z'n aanwijzingen (op de motor doorgaans wel) kan dat wellicht een aanvulling zijn. De Etrex blijft er dan gewoon naast zitten, het is wel handig ook een kaartje ter beschikking te hebben als je eens fout zit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In de Alpen heb je met je telefoon meestal goede gps ontvangst.
Alleen in smalle kloven of langs steile rotswanden heb je problemen. (zoals in een stad met veel hoogbouw)
Je telefoon weet dan niet exact waar je bent, en de aanwijzingen op de Beeline zullen dan ook nergens op slaan.
De Etrex kan hier ook last van hebben maar dan kan je altijd terugvallen op de kaart weergave
Ookal weet de gps niet meer precies waar je bent, je kunt de kaart nog raadplegen en dan zie je de track, de splitsing, de hoogtelijnen etc
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

In de praktijk daar rijd ik bijna altijd achter een of meerdere anderen aan :D

Paar jaar geleden veel met Luc samen gereden (die herinner je je misschien van dat natte jaar), die navigeerde behoorlijk goed. Dan kom je tot een lekkere flow, met weinig stoppen.
Achter Jos aan werkt natuurlijk helemaal goed, maar die rijdt tegenwoordig meestal achterin.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

kermit schreef: do 24 augustus 2023, 12:26 Ik vergeet het gewoon... dat let me :-)

Goedkoop valt wel mee/tegen vind ik, er zijn fiets gps-jes die goedkoper zijn en minstens zoveel functionaliteit bieden.

Maar ik moet het toch snel eens gaan uitproberen op de mtb. Over een paar weken ga ik naar de Alpen, weekje met gids maar we krijgen de routes mee op gps. Tot nu toe laad ik die in op m'n Etrex maar al rijdend kan ik die niet meer goed aflezen (daarvoor moet ik mijn bril afzetten). Als de Beeline snel genoeg is met z'n aanwijzingen (op de motor doorgaans wel) kan dat wellicht een aanvulling zijn. De Etrex blijft er dan gewoon naast zitten, het is wel handig ook een kaartje ter beschikking te hebben als je eens fout zit.
Misschien stom idee en geen kritiek he, maar waarom geen Edge 1030 of 1040? Lekker groot scherm, veel accuduur en maximale flexibiliteit. Of 1 van de moderne concurrenten met groot scherm. Garmin spul gaat iha erg lang mee > 5 jaar, en heeft een goed online platform + add-ins.

Hoef je geen Etrex + Beeline samen mee te nemen. Als je meestal achter een goede navigator aanrijdt dan is het weer een ander verhaal, waarom dan moeite doen met al die electronica meezeulen.

Mijn truuk is dat ik de GPX op de Garmin zet, en die op permanent zichtbaar zet op kleur zwart. Dus niet op navigatie zetten, maar zelf kijken. Dat is zelfs op het 830 scherm heel duidelijk. Ik kijk onder mijn brilleglazen door en kan het goed aflezen (ben ouder dan 60 jaar maar dit lukt nog prima). De enige beperking is dat die GPX files die je download niet altijd voldoende resolutie hebben, of er is iets veranderd zoals een wegafsluiting. Tijdens onze fietstrektocht deze zomer door Frankrijk liep ik daar af en toe tegenaan. Dan is ofwel een goede smartphone met kaart of een Garmin achtig toestel heel prettig.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Omdat ik de Etrex al had voor fietsgebruik, en de Beeline nog niet zo lang geleden voor de motor heb aangeschaft. De vraag kwam alleen bij me op omdat ik dat ding dus al heb liggen.

Maar om nog eens 400 euro (of meer) uit te geven voor een apparaat dat ik verder niet ga gebruiken is me te zout. Ik gebruik de Etrex alleen op vakantie/in onbekend gebied, ik heb een hekel aan apparaten op mijn stuur. Ik gebruik hem ook als we op vakantie gaan wandelen, heb dus een lichte voorkeur voor een outdoor-gps boven een trainings-gerichte gps als de Edge serie want die functionaliteit gebruik ik niet.

De Etrex kan ik vast ook wel zo instellen dat ik alleen het spoor zie dat ik moet volgen. Misschien eens proberen. Al is het vaak handig om ook de paden te zien die je niet moet hebben...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Etrex werkt anders dan een Edge
Omdat je geen aanwijzingen krijgt kan je een track gewoon selecteren zonder dat er ellende van komt. (tenzij je een hekel hebt aan magenta)

Wel kan je een eenvoudigere kaart op de achtergrond tonen, of kaart details terugschroeven.
Meer rust in het beeld.
Vaak wil je in een oogopslag zien of je rechtuit moet, of af moet slaan.

Dan kan je als het nodig is altijd nog van kaart wisselen, of kaart details hoger zetten.
Allemaal via dan knopjes.

Ik heb een Edge130.
Zwart wit scherm zonder kaartweergave.
Het is verbazingwekkend hoe goed je daar een track mee kunt volgen.
(aanwijzingen staan uit, wat een ellende is dat...)
Wat dan meteen het zwakke punt vd Beeline zou kunnen zijn.
De aanwijzing die het pijltje geeft, wordt gegeven aan de hand van de plek waar je phone denkt dat je bent en de plek waar de track zegt dat je zou moeten zijn
Als de track onnauwkeurig is opgenomen en bij het narijden de gps positie onnauwkeurig is bepaald, dan regent het valse aanwijzingen.
Of de aanwijzingen komen door de onnauwkeurige plaatsbepaling niet op het juiste moment.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mmm, ik heb ook nog een Bryton Rider 420 bedenk ik me nu.
Misschien dat ik die als "lijntjesvolger" kan inzetten.

Maar goed, met de Etrex kom ik er ook wel, gaat al vele jaren goed.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie