DT swiss steekas handvast, maar wil niet los

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Trappendan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 12:36

Ik ben bezig met nieuwe fiets in elkaar te zetten 8) .
Bij monteren achterwiel in het frame heb ik (geheel volgens het boekje) de steekas handvast gedraaid. Daarbij hoorde (en voelde) ik kort een gek kraakje. Voor de as definitief op moment vast te zetten dacht ik de as nog even te demonteren en te bekijken. :~ Niet dus.. de as wil met geen mogelijkheid meer los. Met mijn volle gewicht op een lange Wera inbussleutel hangend gebeurt er niks. Gaat om een boost as die in een UDH aangrijpt. Fiets is een carbon YT Capra.
Voor ik de fiets weer in de doos doe (hoe eigenlijk?) en terug stuur... Iemand suggesties wat het zou kunnen zijn? En vooral hoe ik de as weer los zou kunnen krijgen?
YT Capra Core 3 (2023)
Eerder: Canyon Neuron CF 8 (2020) -Specialized Stumpjumper FSR Comp (2003) - Trek 4500 (2001)
Papichulo
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 8 november 2021, 17:19

De as niet toevallig cross threaded er in gedaan? In dat geval heb je wel een probleempje. Het kraakje en knak die je hoorde, wat moet ik mij daar bij voorstellen?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Kun je aan de andere kant de dop in de hanger niet losdraaien en daar wat wd40 in spuiten. De dop in de hanger heeft trouwens linkse draad.

Edit: bedenk me net dat wanneer je de as linksom (los) draait de dop in de UDH naar buiten draait en de as dus vaster gaat zitten. Probeer eens de dop in de udh linksom (vast) te draaien en vast te houden terwijl je de as los draait.

Knak die je hoorde is waarschijnlijk de dop van de udh die los kwam
Laatst gewijzigd door Mad Wally op wo 24 mei 2023, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Trappendan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 12:36

Volgens handleiding moest de as er clockwise in. Ging ook soepel tot op het laatst het kraakje. Was vergelijkbaar met een zandkorrel of zoiets, maar omdat het allemaal nieuw is (fiets kwam vanmorgen vers uit de doos) wilde ik dat nog even checken.... een metaalsplinter op de draad zou nog kunnen, maar dan zo vast zitten? Lijkt haast een koudlas op RVS, zo vast zit het.
YT Capra Core 3 (2023)
Eerder: Canyon Neuron CF 8 (2020) -Specialized Stumpjumper FSR Comp (2003) - Trek 4500 (2001)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Trappendan schreef: wo 24 mei 2023, 16:01 Volgens handleiding moest de as er clockwise in. Ging ook soepel tot op het laatst het kraakje. Was vergelijkbaar met een zandkorrel of zoiets, maar omdat het allemaal nieuw is (fiets kwam vanmorgen vers uit de doos) wilde ik dat nog even checken.... een metaalsplinter op de draad zou nog kunnen, maar dan zo vast zitten? Lijkt haast een koudlas op RVS, zo vast zit het.
De as is wel clockwise, maar de dop in de udh is ccw.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Trappendan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 12:36

Mad Wally schreef: wo 24 mei 2023, 15:55 Kun je aan de andere kant de dop in de hanger niet losdraaien en daar wat wd40 in spuiten. De dop in de hanger heeft trouwens linkse draad.

Edit: bedenk me net dat wanneer je de as linksom (los) draait de dop in de UDH naar buiten draait en de as dus vaster gaat zitten. Probeer eens de dop in de udh linksom (vast) te draaien en vast te houden terwijl je de as los draait.

Knak die je hoorde is waarschijnlijk de dop van de udh die los kwam
Even geprobeerd de dop te lossen, maar die zit net zo vast :-{
Ringetje achter de dop zit wel los, dus de dop sluit niet mooi aan. Neem aan dat de UDH de as niet netjes ontvangen heeft. Eerste ervaring met de UDH is dus 'interessant' te noemen :-D
We pielen even verder...
YT Capra Core 3 (2023)
Eerder: Canyon Neuron CF 8 (2020) -Specialized Stumpjumper FSR Comp (2003) - Trek 4500 (2001)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Het ringetje zot los, dat betekent dus dat de dop van de udh los is gekomen. Wat je nu moet doen is beide zijden gelijkmatig naar achteren draaien dus de as rechtsom (vast) en de udh linksom (ook vast dus). Hierdoor wordt de spanning op de as minder en daarna kun je de as losdraaien terwijl je de dop van de udh tegenhoudt.

Edit: als het lukt is ook alleen het linksom vastdraaien van de udh dop voldoende
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Trappendan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 12:36

Los! Dat vaster draaien om te lossen was de truc :-q
Thanx!
YT Capra Core 3 (2023)
Eerder: Canyon Neuron CF 8 (2020) -Specialized Stumpjumper FSR Comp (2003) - Trek 4500 (2001)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

:-q
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie