Shimano remschijven: geperst ipv laser uitgesneden

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:20
Mijn mountainbike: Canyon

Mario070 schreef: wo 24 mei 2023, 23:05 Ja dus....heb zojuist voor de zekerheid even gekeken :roll: De SM-RT76 zijn uit China en gestanst :-{ en de SM-RT86 zijn uit Japan en gelaserd :-q
ik heb hier ook nog wat nieuwe RT86's liggen uit japan, deze lijken me inderdaad ook gelaserd i.p.v. gestanst.

Echter viel me wel direct op bij openen dat de randen van de metalen oppervlaktes meer bewerkt lijken dan vroeger bij de RT86's het geval was (ook uit japan). Die waren eerst een stuk scherper, waar ze nu enigzins afgevlakt/afgeschuind zijn. Hierdoor dacht ik initieel dat deze nieuwe ook gestanst waren.

Misschien een gevolg van dit? https://bikerumor.com/rounded-rotors-sh ... o-peloton/

Daarnaast zijn ze ook best wel glimmend zoals de eerdere fotos van de rt76….
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je bent niet aan Shimano schijven gebonden hè, je kunt zowat alle merken door elkaar gebruiken. Ik heb schijven van Shimano, Avid/Sram, Formula, Hayes, Lifeline, TRP en misschien nog wel wat andere merken gebruikt en merk geen verschil. Ik denk wel dat het allemaal gesneden schijven waren.
De instap-Shimano schijven die alleen voor resin bedoeld zijn heb ik nooit gehad.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

De icetech schijven zijn ook gewoon troep.
De remmen ansich zijn goed maar mijd de shimano schijven.

Er zijn zat (goedkope) alternatieven
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:20
Mijn mountainbike: Canyon

kermit schreef: do 25 mei 2023, 09:27 Je bent niet aan Shimano schijven gebonden hè, je kunt zowat alle merken door elkaar gebruiken. Ik heb schijven van Shimano, Avid/Sram, Formula, Hayes, Lifeline, TRP en misschien nog wel wat andere merken gebruikt en merk geen verschil. Ik denk wel dat het allemaal gesneden schijven waren.
De instap-Shimano schijven die alleen voor resin bedoeld zijn heb ik nooit gehad.
Cube-Elite schreef: do 25 mei 2023, 09:33 De icetech schijven zijn ook gewoon troep.
De remmen ansich zijn goed maar mijd de shimano schijven.

Er zijn zat (goedkope) alternatieven
De TS vraagt echter wél specifiek om Shimano remschijven, het verschil daartussen bij gestanste en gelaserde schijven, en welke modellen nou wel of niet gestanst zijn.

Dat andere bedrijven ook passende schijven maken die mogelijk beter/goedkoper zijn is bekend, maar dat is hier m.i. niet de discussie.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat is de discussie dan wel? Volgens mij is er geen discussie maar slechts een vaststelling, namelijk dat er gestanste en gesneden Shimano schijven zijn, en dat de gestanste niet bevallen voor TS.

Dan heb je twee opties: of je koopt gesneden Shimano schijven, of je stapt over naar een ander merk. Ik geef slechts die tweede optie aan, en mijn ervaringen daarmee.

Als je niet vooraf kunt vaststellen of je gestanste of gesneden schijven krijgt kun je natuurlijk altijd nog naar een fysieke winkel om ze te bekijken. Nu bestaan die nog... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DaveDB schreef: do 25 mei 2023, 09:51 De TS vraagt echter wél specifiek om Shimano remschijven, het verschil daartussen bij gestanste en gelaserde schijven, en welke modellen nou wel of niet gestanst zijn.

Dat andere bedrijven ook passende schijven maken die mogelijk beter/goedkoper zijn is bekend, maar dat is hier m.i. niet de discussie.
TS constateert dat de Shimano schijven tegenwoordig bijna allemaal gestanst zijn.
Hij vraagt of hij zn oude schijven nog kan gebruiken.
Voor dat laatste geven we alternatieven.
Ik denk dat dit een zinvolle discussie is, TS zal niet de enige zijn die niet blij is met de nieuwe Shimano schijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Cube-Elite schreef: do 25 mei 2023, 09:33 De icetech schijven zijn ook gewoon troep.
De remmen ansich zijn goed maar mijd de shimano schijven.

Er zijn zat (goedkope) alternatieven
Ik heb nét ice-tech schijven besteld omdat ik inderdaad ook het idee heb dat mijn Chinese SLX schijven (RT66) tekort komen, ben wel nieuwsgierig naar betere alternatieven voor een lage prijs..
Met name voor mijn "buitenland" wielset (203mm voor met resin blokjes, 180mm achter me metal blokjes, goede warmte afvoer is gewenst voor lange afdalingen).
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Weet je wat het is.

Je zoekt nu naar lagere prijs, maar straks heb je drie setjes gekocht en had je net zo goed een setje hope of sram kunnen kopen en die verslijt je je hele leven niet meer.

https://r2-bike.com/bike-brake-disc__6- ... __203-mm_3

hier kan je wat sorteren op prijs en zoeken naar reviews
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Michielemans schreef: do 25 mei 2023, 10:44
Cube-Elite schreef: do 25 mei 2023, 09:33 De icetech schijven zijn ook gewoon troep.
De remmen ansich zijn goed maar mijd de shimano schijven.

Er zijn zat (goedkope) alternatieven
Ik heb nét ice-tech schijven besteld omdat ik inderdaad ook het idee heb dat mijn Chinese SLX schijven (RT66) tekort komen, ben wel nieuwsgierig naar betere alternatieven voor een lage prijs..
Met name voor mijn "buitenland" wielset (203mm voor met resin blokjes, 180mm achter me metal blokjes, goede warmte afvoer is gewenst voor lange afdalingen).
Voor goede warmteafvoer werkt een groot oppervlak het best, dus zo groot mogelijke schijven.
Een dikkere schijf kan ook wat meer hebben, ik heb op mijn e-mtb iets dikkere Formula schijven gemonteerd. Kan gewoon in (vrijwel) elke rem, ik combineer ze met XT vierzuiger calipers. De boel is toch zelfstellend, dus na een paar keer knijpen staat het goed (goed centreren natuurlijk wel zelf doen ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Het gaat er inderdaad om dat je niet weet wat je krijgt.
Shimano moet bij de verlaging van kwaliteit een ander type en barcode geven, want het is gewoon niet hetzelfde product. Ook is het dan duidelijk.
Shimano zal zelf zeggen dat ze net zo goed zijn, maar dat wij ze plots niet goed inremmen en blablabla.
Ik heb de webshop gemaild om hun op de hoogte te brengen, al zal Shimano het een zorg zijn wat zij er van zullen vinden.

Wil je nu zeker gelaserde schijven moet je nu perse de veel duurdere kopen (maar vanaf welke?), of alternatieven.
Ik heb nu al ruim een jaar aan aantal schijven liggen (ja veel fietsen met SLX remmen) die ik niet wil, in de veronderstelling dat ze het dezelfde waren.
Blijkbaar moet je alles direct uitpakken en goed controleren of het product niet stiekem veranderd is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cube-Elite schreef: do 25 mei 2023, 11:36 Weet je wat het is.

Je zoekt nu naar lagere prijs, maar straks heb je drie setjes gekocht en had je net zo goed een setje hope of sram kunnen kopen en die verslijt je je hele leven niet meer.

https://r2-bike.com/bike-brake-disc__6- ... __203-mm_3

hier kan je wat sorteren op prijs en zoeken naar reviews
Als je een paar keer een verkeerde/slechte kiest wel.

Deze lijkt me ook prima:
https://r2-bike.com/MAGURA-Rotor-Storm-HC-203-mm-6-Bolt
Ben voorstander van simpel en heb goede ervaringen met Magura schijven.
Dacht dat ze duurder waren.

Ice-tech schijven zijn opgebouwd als sandwich.2 stroken roestvast staal op een alu kern.
Die hebben weinig reserve qua slijtage.
Als je door de rvs strips heen bent geremd is het klaar.
Verder koelt een maat grotere schijf ook goed.
203 achter is in de bergen erg fijn.
Moet wel in je fiets passen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Icetech is inderdaad niet ideaal als je halverwege de berg op het aluminium zit...

Afbeelding

Rij tegenwoordig eigenlijk alleen met de Magura Storm schijven. Doen het probleemloos en zijn prettig betaalbaar.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik heb nu een testbike staan met van die gestanste RT66 schijven uit China (icm SLX 4-pot). Heb op mijn eigen bike al jaren dezelfde combi maar dan met gelaserde RT66s uit Japan.

Ik had de eerste twee ritten het idee dat remkracht wat achterbleef maar inmiddels remt het gewoon naar behoren. Ik weet niet zeker of het aan de schijven, de blokken, of de ondergrond (exreem droog, weinig grip) lag maar misschien hebben die gestanste schijven gewoon wat meer tijd nodig om goed ingeremd te raken?

In ieder geval lijkt het mij een storm in een glas water.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Freewheeler schreef: do 25 mei 2023, 13:15 Het gaat er inderdaad om dat je niet weet wat je krijgt.
Shimano moet bij de verlaging van kwaliteit een ander type en barcode geven, want het is gewoon niet hetzelfde product. Ook is het dan duidelijk.
Shimano zal zelf zeggen dat ze net zo goed zijn, maar dat wij ze plots niet goed inremmen en blablabla.
Ik heb de webshop gemaild om hun op de hoogte te brengen, al zal Shimano het een zorg zijn wat zij er van zullen vinden.

Wil je nu zeker gelaserde schijven moet je nu perse de veel duurdere kopen (maar vanaf welke?), of alternatieven.
Ik heb nu al ruim een jaar aan aantal schijven liggen (ja veel fietsen met SLX remmen) die ik niet wil, in de veronderstelling dat ze het dezelfde waren.
Blijkbaar moet je alles direct uitpakken en goed controleren of het product niet stiekem veranderd is.
Op de acherkant van de verpakking ....Rechtsonderin staat vermeld waar ze vandaan komen China of Japan :-q dus er niets stiekem of wat eerst uitgepakt moet worden :roll:
Alles is keurig aan gegeven vanuit Shimano :-q
De webshops die nemen je in het ooitje :( bijvoorbeeld met de SM-RT76 als XT te verkopen.....dat klopt dus niet :-{
De 76 = SLX
Een pagina terug heb ik precies aangegeven tot welk type gestanst is en welke niet.... en dus gelaserd zijn.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

DaveDB schreef: wo 24 mei 2023, 23:34
Mario070 schreef: wo 24 mei 2023, 23:05 Ja dus....heb zojuist voor de zekerheid even gekeken :roll: De SM-RT76 zijn uit China en gestanst :-{ en de SM-RT86 zijn uit Japan en gelaserd :-q
ik heb hier ook nog wat nieuwe RT86's liggen uit japan, deze lijken me inderdaad ook gelaserd i.p.v. gestanst.

Echter viel me wel direct op bij openen dat de randen van de metalen oppervlaktes meer bewerkt lijken dan vroeger bij de RT86's het geval was (ook uit japan). Die waren eerst een stuk scherper, waar ze nu enigzins afgevlakt/afgeschuind zijn. Hierdoor dacht ik initieel dat deze nieuwe ook gestanst waren.

Misschien een gevolg van dit? https://bikerumor.com/rounded-rotors-sh ... o-peloton/

Daarnaast zijn ze ook best wel glimmend zoals de eerdere fotos van de rt76….
Rounded = weer een heel ander onderwerp dat heeft niets te maken met gestanste of gelaserde remschijven :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie