Shimano remschijven: geperst ipv laser uitgesneden

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Verklaard waarschijnlijk waarom ik de remmen op mijn vakantiefiets niet meer zonder piepen tot stilstand kan brengen. Alles* vervangen, remmen, blokken en schijven maar het piept nog even hard. En het wisselt tussen voor en achter. Dan weer voor dan weer achter.
* alles was en is van Shimano.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mario070 schreef: za 27 mei 2023, 23:58 Ja past, omdat shimano een behoorlijke zuiger beweging heeft en het daardoor aankan :-q
Ik had hier een fiets staan met Shimano XT remmen op Magura remschijven.....geruisloos en goed remmen :-q
En idd Magura remschijven hebben een dikte van 2mm :-q
Hier idem, maár dan met dikke Formula schijven in Shimano vierzuiger klauwen. Het spul is zelfstellend, dus na een paar keer knijpen heb je dezelfde afstand tussen blokjes en schijf als met dunnere schijven.
Uiteraard voor de eerste montage even de zuigertjes terugduwen (met -oude- blokken ertussen!).

Ik heb mijn XT calipers gecombineerd met niet-servowave hendels (XTR race), ook dat is geen probleem.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Allemaal de schuld van die racefietsers natuurlijk :winkie: met hun behoefte aan schijfremmen. Geen MTB schijf meer te krijgen, dus productie van Shimano moest snel omhoog en dan kan snijden te duur worden, dus dan maar stampen… :-?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen zichzelf respecterende mountainbiker monteert toch nog 160mm schijven? :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Inderdaad, 140mm FTW!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, op een rondje Eersel kom je daar wel mee weg ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Op een rondje Eersel kom je ook zonder remmen weg :) Op mijn Rocky heb ik 160/140mm en daar reed ik ook de RdhF in de regen mee. Ik had niet veel over, maar het ging, zolang er niemand voor je rijdt die veel langzamer omlaag gaat.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Stansen levert behoorlijk wat materiaal spanning op bij de snijkanten en zal dus wel degelijk anders reageren met remmen want het materiaal is feitelijk harder door de deformatie. Ook zijn de materialen die geschikt zijn voor stansen wellicht niet hetzelfde, dus ik zou die conclusie niet zomaar trekken. Staal is heel divers
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Adapters 160-> 180 zijn onderweg. Want ik blijk nog nieuwe Japanse 180mm schijven te hebben hangen. Dus die monteren waarmee de Chineese 160mm komen te vervallen. Ben nieuwsgierig of ik daarmee van dat irritante gekrijs af ben.
Of worden de nieuwe remblokken ook in China gemaakt ipv Japan :wink:
catena
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 21 mei 2008, 11:42
Mijn mountainbike: KTM Aera Pro

guntherrex schreef: wo 31 mei 2023, 22:50 Stansen levert behoorlijk wat materiaal spanning op bij de snijkanten en zal dus wel degelijk anders reageren met remmen want het materiaal is feitelijk harder door de deformatie. Ook zijn de materialen die geschikt zijn voor stansen wellicht niet hetzelfde, dus ik zou die conclusie niet zomaar trekken. Staal is heel divers
Na het stansen worden remschijven nog gehard met een warmtebehandeling. De hardheid moet daarna over de hele schijf gelijk zijn.
Normaal gesproken wordt als laatste stap de schijf nog dubbelzijdig geslepen om disc thickness variation (de belangrijkste oorzaak van trilling) te voorkomen.
Het stansen van remschijven kan veel strakker uitgevoerd worden, dus ik kan mij niet anders voorstellen dan dat Shimano deze 'afronding' bewust zo produceert.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Of remschijven een warmtebehandeling krijgen weet ik niet. Ook weet ik niet of ze gehard worden, als je namelijk een lange afdaling maakt zouden je schijven zo heet kunnen worden dat effect van het harden ongedaan wordt gemaakt.
Een goede kwaliteit staalplaat heeft zulke geringe dikteverschillen dat je dat bij mtb remmen nooit gaat merken. Slijpen van de gestansde remmen doet Shimano dan ook zeker niet aan en de afgeronde kanten zijn gewoon het gevolg van een goedkoop productieproces en zeker niet opzettelijk.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

catena schreef: do 1 juni 2023, 21:20 ...
Het stansen van remschijven kan veel strakker uitgevoerd worden, dus ik kan mij niet anders voorstellen dan dat Shimano deze 'afronding' bewust zo produceert.
Bewust of onbewust? Dat zal bij een bedrijf als Shimano niet onbewust gebeuren. Dit is gewoon productiekosten van een bestaand product reduceren waardoor de marge groeit. Kan me niet voorstellen dat Shimano het verschil tussen de schijven niet weet, en anders wordt ge kwaliteit niet getoetst.

De kleur van de schijf is in ieder geval ook anders. De gestanste zijn lichter en andere soort glans (geen frees-glans maar lijkt op polijst-glans, of hoe je het moet noemen). Dat en aan de ronding te voelen zegt dat ze niet nagefreesd zijn.
Of het alleen het materiaal is of ook het staal, geen idee. Maar weet wel dat ze slecht en ongelijkmatig remmen.
Mensen (als ik) die jaren dezelfde schijven gebruiken lopen zo tegen zo’n probleem aan wanneer ze de schijf willen gaan monteren. Geld weggegooid.

Zie hier nog een duidelijke foto. Alles behalve vlak.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En nu ook een foto van de andere kant.....dan zie je goed het verschil :( je bent mij dan ook net voor, ik wilde al foto's posten :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

zonoskar schreef: di 30 mei 2023, 13:43 Inderdaad, 140mm FTW!
Ik dacht dat iedereen tegenwoordig met 220mm reed.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Koop gewoon lekker de dikkere Formula Monolitic schijven, geen gedoe met vage ice-tech poespas die niet werkt en heel acceptabel qua prijs.
Anders Magura die zijn ook prima qua prijs en kwaliteit en die hebben ook nog van die fancy floating-achtige dingen als je dat prefereert.
Plaats reactie