Carbon wielen e bike

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Rdo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 29 september 2019, 14:36

Hallo ik ben in het bezit van een Cube stereo hybrid 140 hpc action team modeljaar 2022. En wil deze misschien op waarderen met carbon wielen van bijv dt Swiss maar er zitten nu newmen wielen in type e.g 30 evolution sl en die komen ook best goed uit verschillende reviews.


Heeft het dus zin om op een e bike Carbon wielen te nemen ? Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand dit beter onder bouwen ? De wielen die ik eventueel wil nemen zijn de dt Swiss hxc 1501 spline30 mm cl boost .
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Heb de hxc 1501 35mm (29/27,5) op mijn E zitten. Prima wielen. Hebben nodige mishandeling doorstaan. Waaronder takken etc tussen de spaken. Na 3500km mogen de spaken van achterwiel wel even nagelopen worden.

Waarom vervangen als huidige set goed is?
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat
En lichtgewicht telt niet zo zwaar bij een fiets van 25kg, dus de enige reden om carbon te kiezen is dat het beter, degelijker, steviger, probleemlozer moet zijn. (imho)

De DT350 Hybrid achternaaf is een goed begin om een leuk setje omheen te bouwen. Maar dat wordt geen licht wiel, ookal gebruik je een lichte velg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rdo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 29 september 2019, 14:36

Ja de dt Swiss hxc1501spline .nu bij Bike discount in de aanbieding
Maar zoals ik al dacht


echt veel meer waarde heeft het dan niet kwa up grade op de wielen die er standaard in zitten behalve dat de dt Swiss van carbon zijn..of zou je het verschil goed kunnen merken ?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Rdo schreef: vr 19 mei 2023, 23:43 Ja de dt Swiss hxc1501spline .nu bij Bike discount in de aanbieding
Maar zoals ik al dacht


echt veel meer waarde heeft het dan niet kwa up grade op de wielen die er standaard in zitten behalve dat de dt Swiss van carbon zijn..of zou je het verschil goed kunnen merken ?
De aanbieding van BD is best interessant. Had zelf al een 27,5 30mm besteld voor achter. De 35mm gaat dan als winter/reserve wiel dienen.

Als je gaat zoeken hier op het forum op "carbon vs aluminium wielen' dan zul je zien dat meningen/ervaringen aardig kunnen verschillen. Net als je even zoekt met Google. Het is dan ook persoonlijke voorkeur.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Rdo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 29 september 2019, 14:36

Ja Koban je hebt gelijk blijft altijd persoonlijk vooral op een nog al zwaardere E bike kijk de testen enz Zijn meestal op een hardtail of Racefully dus heeft het bij die fietsen meerwaarde zeer zeker wel maar ik vroeg mijn eigen af zal het meerwaarde bieden op een E bike ? Tuurlijk zullen ze stijver en ietsje lichter zijn dan een set alu wielen. Maar ga ik dat merken dat vraag ik mijn eigen af ,eigenlijk beetje hetzelfde als met opwaarderen naar electronisch schakelen heeft het nut mwaah niet echt maar is het gaaf ja dat wel .
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Rdo schreef: za 20 mei 2023, 17:59 ....hetzelfde als met opwaarderen naar electronisch schakelen heeft het nut mwaah niet echt maar is het gaaf ja dat wel .
Niet geheel deel ik jouw mening , mbt de Newman wielen die zijn aardig hufterproof , en weet niet wat het maximale gewicht mag zijn voor de carbon wielen , in mijn ogen geen upgrade .
Mbt het electronisch schakelen bv AXS , werkt het wel sneller en soepeler bij klimmen het schakelt precies en beter , maar dat kan je ook als nutteloos zien :winkie:

Ik zou gaan voor electronisch schakel ipv van carbon wieltjes 8) :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je het kunt betalen en je wordt er blij van, dan gewoon doen.
Maar verwacht er geen wonderen van.
Op een lichtgewicht xc fiets is het daadwerkelijke verschil op de stopwatch al klein (maar groot genoeg om voor wedstrijdrijders interessant te zijn).
Maar je fiets voelt dan wel lichtvoetiger, da's tenminste nog iets.
Op een eMTB die 10 tot 15kg meer weegt is het vrij zinloos.
De meerwaarde moet dan echt in de functionaliteit/betrouwbaarheid zitten.
Hoewel het niet is uitgesloten dat het heel lekker voelt. Zo werkt dat nu eenmaal tussen de oren, als je flink geld hebt uitgegeven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rdo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 29 september 2019, 14:36

Ja denk dat ik het maar aan me voorbij laat gaan Electronisch schakelen is er nog niet voor Shimano Xt geloof ik in 12 speed met combi Bosch motor en als ik over stap op sram axs moet natuurlijk een andere body nemen op mijn achterwiel of is dit niet zo ? Heb hier verder nog niet veel over gelezen verder hoe of wat.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 351
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Rdo schreef: za 20 mei 2023, 19:20 Ja denk dat ik het maar aan me voorbij laat gaan Electronisch schakelen is er nog niet voor Shimano Xt geloof ik in 12 speed met combi Bosch motor en als ik over stap op sram axs moet natuurlijk een andere body nemen op mijn achterwiel of is dit niet zo ? Heb hier verder nog niet veel over gelezen verder hoe of wat.
Gewoon de shimano cassette houden en er een axs upgrade kitje opzetten.
Heb op de mijne ook een slx cassette met een gx axs upgrade kit staan en dat werkt perfect
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

sandercl schreef: za 20 mei 2023, 19:30
Rdo schreef: za 20 mei 2023, 19:20 Ja denk dat ik het maar aan me voorbij laat gaan Electronisch schakelen is er nog niet voor Shimano Xt geloof ik in 12 speed met combi Bosch motor en als ik over stap op sram axs moet natuurlijk een andere body nemen op mijn achterwiel of is dit niet zo ? Heb hier verder nog niet veel over gelezen verder hoe of wat.
Gewoon de shimano cassette houden en er een axs upgrade kitje opzetten.
Heb op de mijne ook een slx cassette met een gx axs upgrade kit staan en dat werkt perfect
+2 8)
:bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Rdo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 29 september 2019, 14:36

Oké bedankt voor de info tot zover ik heb het eens na gelezen en het schijnt gewoon goed te werken dus ik hou mij Xt cassette en ik koop een upgrade set van Sram gx axs om draadloos te gaan schakelen .En ik laat de Carbon wielen lekker in de winkel liggen 😂
Plaats reactie