Wat nu?

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een langere achtervork is vaak onvermijdelijk omdat er nog een stukje motor achter de trapas zit.
Bij een analoge bike kan op die plek de achterbrug al beginnen.
Tegelijkertijd is die langere achtervork best fijn om wheelies tegen te gaan.

Verder heeft tiewraps wel een punt, je ideale eMTB gaat serieus knaken kosten.
Nu heeft de een wat diepere zakken dan de ander, maar uiteindelijk moet het wel betaald worden.
We rijden al een tijdje rond en hebben dus een behoorlijk wensenlijstje.
Waarschijnlijk is je analoge fiets gaandeweg ook wat opgewaardeerd.
Als je dat nu in de vorm van een emtb zoekt, dan mag je je spaarvarken wel stukslaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Daarom wil ik n+1 wat bij gaan stellen. En er kan ook nog een motorfiets de deur uit.

Die lange achterbrug scheelt 1,5 cm met de Marin.
45,5 om 44 bij de Marin.
"This species has amused itself to death"
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

tiewrap schreef: za 20 mei 2023, 16:59 Ik vindt het geluid wat de Shimano maakt het grootste nadeel, maar heb nooit uitgebreider met een bosch gereden.
Ik heb nog niet met een shimano motor gereden maar de bosch cx 4 maakt ook behoorlijk wat geluid. En vooral in hogere modes.

En wanneer het wat ruwer word met afdalingen etc rammelt er iets in de motor ( niets bijzonder storend vind ik en ook niet alle motors hebben dat)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zowel Shimano EP8 als Bosch gen.4 hebben die rammel bij coasten, al schijnt het per motor en fiets wat verschil te maken (sommige frames zijn meer klankkast dan andere). Het betekent niet dat er iets mis is, dus als je jezelf er niet aan stoort is het geen echt probleem.

Qua "zoemen" kan ik uit eigen ervaring drie motoren vergelijken: de Shimano STEPS 8000, de Bosch gen.4 en de Specialized SL motor (Mahle). Die laatste is het stilste van de drie, de Shimano en Bosch ontlopen elkaar niet zo erg veel, wellicht dat de Shimano net wat aanweziger is. Maar je hoort ze allemaal, afhankelijk van je trapfrequentie.

Ik vind het verschil in maximaal koppel in de praktijk overigens niet zo belangrijk. Ten eerste gebruik je dat zelden, de Turbo/Boost stand is in de praktijk niet zo goed bruikbaar vind ik. Accu wordt snel leeg getrokken, en iig bij de oude Shimano motor komt de power er nogal bruut in in Boost. Lastig op technische secties.
Maar Trail/E-mtb is sterk zat voor nagenoeg alle situaties.

Qua repareerbaarheid: ik weet niet wat Shimano voor een ruilmotor vraagt, maar een Bosch/Brose/Yamaha laten repareren is natuurlijk ook niet gratis. Volgens mij gaat de revisie (oa nieuwe lagers) van zo'n motortje ook snel richting €400,- (of meer als er zaken stuk zijn).
Maar het is uiteraard prettig als het kan.

Voor mezelf sprekend, ik denk dat het mij op dit moment weinig uit zou maken of er een Bosch of Shimano motor onder hangt. Met alle fietsen die ik ooit gehad heb kwam het uiteindelijk steeds op hetzelfde neer: de fietsen die er bovenuit staken, waar je net dat beetje meer mee had, dat was allemaal geometrie-gerelateerd...
Is bij e-mtb's niet anders imo.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

kermit schreef: do 25 mei 2023, 08:49 Zowel Shimano EP8 als Bosch gen.4 hebben die rammel bij coasten,

Qua "zoemen" kan ik uit eigen ervaring drie motoren vergelijken: de Shimano STEPS 8000, de Bosch gen.4 en de Specialized SL motor (Mahle).

Ik vind het verschil in maximaal koppel in de praktijk overigens niet zo belangrijk.
Is de Steps 8000 hetzelfde als de EP8 of is de EP8 de nieuwste versie? In de test van Bike Radar is te lezen dat de EP8 de laatste versie is dus die vraag is al beantwoord.

Ik las gisteren een test van de EP8 met de mededeling dat het geluid verminderd was.
De EP6 is volgens mij hetzelfde alleen de behuizing is van een ander en zwaarder materiaal. (300 gr verschil)

Het verschil in koppel bedoel je tussen de Mahle en de Shimano/Bosch?
De Specialized is toch ook een light-versie met iets van 60 nm tov de 85 van Bosch/Shimano? Ik twijfel nog een beetje over de Orbea Rise al hebben de reacties hier me wel in doen zien dat het waarschijnlijk beter is voor een 85 nm te gaan.

https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... e2-review/

The biggest difference between the EP800 and this new EP801 is a reduction of freewheel rattle. Shimano motor users will be familiar with the EP800’s noise, which has now been damped and quietened significantly on the 801.
"This species has amused itself to death"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De 8000 (STEPS) motor is de voorloper van de EP8 en wordt niet meer gemonteerd op nieuwere bikes.
Het verschil in koppel tussen de Mahle SL motor (35Nm) en de Shimano & Bosch is wel aanzienlijk, maar het verschil tussen de 80Nm Bosch en 70Nm STEPS 8000 motor vind ik verwaarloosbaar (latere Bosch gen.4 motoren hebben 85Nm, een software-aanpassinkje dat ook op de eerdere versies kan worden toegepast maar wij nog niet hebben laten doen).

De Rise zit met z'n koppel tussen de standaard EP8 en Specialized SL in.
De net uitgebrachte nieuwe Levo SL heeft trouwens ook iets van 60Nm meen ik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

sandercl schreef: zo 21 mei 2023, 11:57
tiewrap schreef: za 20 mei 2023, 16:59 Ik vindt het geluid wat de Shimano maakt het grootste nadeel, maar heb nooit uitgebreider met een bosch gereden.
Ik heb nog niet met een shimano motor gereden maar de bosch cx 4 maakt ook behoorlijk wat geluid. En vooral in hogere modes.

En wanneer het wat ruwer word met afdalingen etc rammelt er iets in de motor ( niets bijzonder storend vind ik en ook niet alle motors hebben dat)
Behoorlijk geluid de bosch gen 4?, gelukkig ervaart iedereen het anders , ja je hoort " zoemend" geluid van de bosch , maar ik vindt dat wel reuze mee vallen , het geluid van de banden op asfalt is harder ,maar ik rij hooguit in Tour+ , meeste in eco , rammelde motoren hebben we hier niet .
Denk dat elke electrisch ondersteuning op de fiets geluid maakt en in de mate van ondersteuning zal ook mee spelen , maar das denk ik een " nadeeltje" voor iemand ,

Ik beleef des te meer de fun van ondersteuning en zeker de technisch passage's bergop in niet NL :winkie:

Suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Kwam Fantic tegen op het www. Is voor mij geen onbekend merk omdat ik een behoorlijk tijdje meegelopen heb in de motortrial.
Veel types en met een Brose-motor, 720 wh accu en 90 nm.
Niet de mooiste helaas.
https://www.moto-life.nl/xmf-1-7
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hmmm.... Wel een knop om mijn financiering te berekenen, maar geen enkele info over de geometrie... Ik zou heel hard blijven bij fietsfabrikanten en als je dan tóch perse iets motorgerelateerds wil bij KTM gaan kijken. :wink:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

suravida schreef: vr 26 mei 2023, 15:52 Hmmm.... Wel een knop om mijn financiering te berekenen, maar geen enkele info over de geometrie... Ik zou heel hard blijven bij fietsfabrikanten en als je dan tóch perse iets motorgerelateerds wil bij KTM gaan kijken. :wink:
Klopt ja, was mij ook al opgevallen.
Ktm heeft veelal een Bosch motor en dan is er ook nog Husqvarna, ook zo'n motormerk.
En Giant heeft Yamaha en is qua prijs niet verkeerd bij Bike 24 en dan model '22.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

kan niet meer schreef: vr 26 mei 2023, 16:17 en dan is er ook nog Husqvarna, ook zo'n motormerk.
Husqvarna dat zijn toch kettingzagen, naaimachines en voor de next step als ook een ebike niet meer gaat.

Afbeelding

De tuintractor.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het enige negatieve punt dat ze daar hebben (los van de spaarpot die je moet plunderen) is voor de Nederlandse praktijk een pre:
Unfortunately, our experience has shown that the shallow tread of the 2.4 and 2.6″ Schwalbe Nobby Nic tires won’t do justice to the bike’s intended use.
In Nederland zijn er weinig routes waar je meer nodig hebt dan Nobby Nics.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Dit is dan wel voor een carbon frame en 720 wh accu. Mij ook teveel geld hoor maar dat zijn blijkbaar de prijzen tegenwoordig. Een weinig gebruikte 2e hands blijft ook aantrekkelijk.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Vandaag een gesprek gehad met de cardioloog. Die gaf aan dat ik gewoon kan blijven doen wat ik altijd deed. Wel eerst fysio in het ziekenhuis en onder begeleiding kijken wat je nog kan en weer vertrouwen krijgen. Fietsen op de weg met de Big Bro gaat al weer lekker en maak al weer ritjes van 30 km plus.
Voorlopig gaan de E-mtb plannen weer even de koelkast in. (Of toch een Rise) :roll: :winkie:
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie