Wat nu?

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Mijn situatie;
60 jr Vorige week een bypass gekregen dmv een minder infasieve operatie.(Robotic Midcab) Ook een lichte ruis dus een hartklep die niet goed sluit maar totnutoe minimaal. De operatie is goed gegaan en in principe hoef ik een beetje inspanning niet uit de weg te gaan in de toekomst maar echt hoge hartslagen zijn niet wenselijk.
Zeker de laatste 15/20 jaar gezond geleefd qua voeding, niet roken, beperkt alcohol, geen overgewicht dus een genen-kwestie van mijn moeders kant. Altijd wel wat gesport en al jaren op de fiets. De laatste jaren steeds wat technischer terrein opgezocht. Niet dat je daar toptijden van mij moet verwachten maar het is wel het mooiste wat er is. Denk aan de Trailtoer, Lhr of Spa. En daarbij sla ik best wel eens wat over maar daar zijn de Chicken Runs voor :-D . Trailtoer kon ik me best goed redden. Maar ook de Uhr is voor mij een paradijs om te fietsen.

Er begint dus een E-mtb in beeld te komen.

Op mp staat een lichtgebruikte fiets die mij wel aanspreekt maar 170 mm veerweg, 25 kg en 630 wh accu Shimano. Voor mijn gevoel wat veerweg betreft overbemeten of is het alleen maar een plus en zal ik in Lhr beter uit de voeten kunnen? En heb ik ook nog lol in Amerongen met zo`n fiets? Qua prijs is een licht gebruikte aantrekkelijk.

Een Orbea Rise. 150/140 mm,540 wh (Shimano)en ondersteuning die bij een hogere trapfrequentie zijn vermogen afgeeft. 20 kg of zelfs iets minder.
Deze fiets durf ik bijna zonder proefrit te kopen (Qua geo) al weet ik niet zeker of de ondersteuning voor mij tekort gaat komen. Lijkt mij op de Uhr een topfiets. Nadeel is de prijs van nieuw maar wel overkomelijk.
https://www.vojomag.nl/news/nieuw-2023- ... ersfiguur/

Een Radon Render wil ik ook in mijn lijstje hebben omdat ik nu een Radon heb en de prijs/kwaliteit vehouding mij aanspreekt.

Resumerend; technisch ritje mooi maar moet/wil wel heel thuis komen. Hoef niet een hele dag op pad. In de bergen zal het vaak niet meer dan 4 uur (40 km) en 1500 hm betreffen.
"This species has amused itself to death"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Heftig zo’n ingreep en diagnose, sterkte met de recovery.

In mijn clubje weekend warriors rijdt sinds een jaar of zo de eerste e-mtb mee. Onze nestor heeft die Orbea Rise gekocht, echt een prima bike met of zonder ondersteuning. Hij komt ook goed uit de e-Bike test van Enduro magazine (zowel recent getest alsook eerder het model wat nu gebruikt is) en bij Enduro zeggen ze het ook als er iets niet goed is.

We waren afgelopen weekeinde in de Harz en deden 1000 of zo hm in een rit van 55km Jan reed het meeste op de “trail stand” met 25% ondersteuning waar hij zelf ook nog moet trappen. In die stand kon hij gewoon goed meekomen met de groep zonder kapot te gaan. Op een langere gravel klim gebruikte hij even de “boost” modus en reed toen met speels gemak een gat van een paar honderd meter naar voren dicht.

En in de afdalingen doet dat ding het gewoon prima, maar we doen met dit clubje niet echt technisch werk. Wat ook helpt is dat je met de e-bike minder druk maakt over rolweerstand en makkelijk voor banden met meer grip kunt gaan.

Spoedig herstel en veel Succes met kiezen.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb een paar met de Orbea Rise gereden en ik moet bekennen dat dat toch wel een hele fijne fiets is. Geometrie doet het zowel bij Nijmegen als de betere buitenlandtrails lekker, en de ondersteuning is genoeg maar niet zo "in your face" als andere modellen, dus het voelt nog wel aan als normaal fietsen met een hele goede dag. Ik weet dat LT sports in Wijchen een of twee demo's heeft (en terrein nabij om ze eens goed te testen) en veel kennis en ervaring ermee.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Balen.
Hurra wil leben noch !
Wel een vooruitziende blik bij het kiezen van je nickname...

eMTB dus.
Het zal je verbazen hoeveel het scheelt als er een motortje meedraait. Je hartslag gaat 1 à 2 zones naar beneden.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Bosch motor, en dan de accu zo groot mogelijk.
Zeker geen light model in jouw geval, je moet de mogelijkheid hebben om het motortje hard te laten werken.
Verder is het gewoon een fiets, daar weet je alles van.
Als je nu HT rijdt zou je een HT kunnen overwegen, maar een FS rijdt rustiger, en als je benen niet alle klappen op hoeven te vangen blijft de hartslag ook wat lager, dus...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als 1e succes met revalideren. Behoorlijke ingreep die wel wat teweeg brengt in de persoonlijke levenssfeer.

Ik sluit mij bij TSTM aan en zou ook aanraden om Full E te gaan. Mijn voorkeur zou ook de Bosch zijn met de 750wh accu. Genoeg te vinden in met dat systeem erin. Veerweg is persoonlijk maar je hebt er echt geen last van als er een 160/170 vork inhangt. Geometrie is veel belangrijker hoe de fiets aanvoelt.

Je kan dan ook gelijk je nickname van kan niet meer in kan alles weer veranderen. :-q
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Dank voor jullie berichten.

@Heckler40
Goed verhaal. Komt bij mij over als precies wat ik nodig heb. Ben niet zo met snelheid bezig naar boven dus dat hoeft niet in boost. Ben ook niet met snelle clubjes op pad. Wel met neven die mij zowieso de baas zijn in een afdaling :cry: . 1 puntje voor de Rise. :-q

@Suravida
Klinkt ook als wat ik zoek. Had idd LT Sports al eens zien adverteren met de Rise. Zit ook bij jullie in de hal toch en hebben ze meer merken om te testen?

@ThaSingleTrackMastah
Mijn nickname is toekomstbestendig met een paar kleine aanpassingen. :D
Heb nu een 140/130 mm dus zeker een fully. Grootste vraagstuk voor mij is een lightversie of een meervermogende. Zal hier ook nog met de cardioloog over in gesprek gaan voor hoever inspanning af te raden is voor mij.

@Dice Oldskool
Dat maakt het 2-2. Als het een nieuwe wordt dan niet meer dan 150 of 160mm vork. Gevoelsmatig wordt 25 kg een beetje zwaarlijvig maar ik lees ook dat het in de praktijk juist stabiel aanvoelt.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het enige voordeel van een light versie is het lagere gewicht.
Draag jij je fiets vaak?
Verder kan je een full eMTB wel een standje lager zetten, een light kan je niet een standje hoger zetten :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ThaSingleTrackMastah schreef: do 18 mei 2023, 18:02 Het enige voordeel van een light versie is het lagere gewicht.
Draag jij je fiets vaak?
Verder kan je een full eMTB wel een standje lager zetten, een light kan je niet een standje hoger zetten :wink:
Dat dus. :bier:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

LT zit inderdaad ook bij ons in the Bicyclehub in Wijchen. Laura voert ook Kona, maar daar heeft ze geen hulpfietsen van staan.
Tot op zekere hoogte maakt gewicht inderdaad niet zoveel uit, maar ik vond de volvette Mondraker (type weet ik niet meer maar een enorm apparaat) die ik op de UHR heb gereden te lomp om echt leuk te zijn. Die Rise is dan meer een soort halfvolle ebike, en dat heeft toch mijn voorkeur merk ik. (Als het om ebikes gaat...)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Rise is dan meer een soort halfvolle ebike, en dat heeft toch mijn voorkeur merk ik. (Als het om ebikes gaat...)
Maar jij bent jonger en gezond :wink:

Ik zie een light vooral als een slimme zet van de marketing om twijfelaars over de streep te trekken.
Beetje zoals de lockout op de vering.
Maar er zijn ook heel veel fietsen met een lockout, dus toe maar, ieder zn ding.
Jij valt precies in de de doelgroep.
Jij moet niet doorrijden op je analoge bike, je heb een beetje wind in de rug nodig.
En opa heeft een duik emtb nodig.
Slim toch?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Vraagje voor de kenners.
Ik heb gelezen dat een Bosch beter te repareren is bij panne. Alle onderdelen zijn vervangbaar.

Toch zie ik steeds meer Shimano. Voordelen voor zover ik weet is dat de ondersteuning iets makkelijker te wijzigen is.
Is dat traploos? Ik kan me voorstellen dat ondersteuning tot bv 33 kmp/u best fijn kan zijn.
In een ander topic komt voorbij dat als je boven de 25 kmp/u ondersteunig nodig hebt je op de verkeerde route zit. :roll:
Nadeel geen onderdelen en bij panne een ruilmotor.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De oude Shimano software kon je als gebruiker op USA zetten. Dan heb je ondersteuning tot 20mph.
Nu is dat afgetimmerd in de software.
Bij de oude Shimano's kan je de software downgraden, dan op USA zetten en daarna weer upgraden.
Bij de nieuwe Shimano's zal dat waarschijnlijk niet meer lukken.
Ondersteuning tot een iets hogere snelheid is wel fijn, hoewel je altijd wel eens tegen die grens aan zal komen.
25kmh is voor normale mtb praktijk genoeg.
Maar als je via het fietspad naar het bos rijdt, dan kan je wel eens sneller willen dan 25kmh. Of als je op een vlak bospad rijdt, achter je snelle neefjes aan.
Mijn emtb is niet begrensd op 25kmh maar ik rijd nooit harder dan 25.
Tenzij in een groepje met de snelle mannen van de club. Dan rij je wel eens over de weg, of van de ene trail naar de andere, en blijkbaar willen de haantjes dan graag de 40kmh aantikken.
Dus er zijn situaties waarin je wat sneller wilt, maar meestal is 25kmh prima.
Over repareren
Wat ik op de websites van reparatie bedrijfjes heb gelezen repareren ze alles, behalve Shimano
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

170mm veerweg is een enorm verschil met 140.
Vooral fouten worden veel minder afgestraft.
Daarentegen, als je relatief rustig aan doet zou 140mm met een passende "trail of enduro" geometrie zeker moeten volstaan.
De andere kant is weer dat het je op een ebike weinig in de weg zit (bij moderne fietsen zit het je sowieso weinig in de weg)

Bosch schijnt inderdaad duidelijk beter te zijn, tijdens onze zoektocht kwam ik er snel achter dat wij eisen moesten laten vallen, dit was 1 van de 1ste om te laten vallen.

Ik denk dat je van een balhoofdhoek van 63 of 69 graden niet blij wordt, een zitbuis die erg naar achter staat ook niet.
Een knappe dropper is belangrijk, en een redelijke afmontage en liefst goede wielen.
Dan kom je al snel op fietsen waarvoor je organen af moet staan, dus vermoedt dat daar je zoektocht al wat bepaald gaat worden.
Je mag onze ebike zo een week gebruiken, dan weet je al wat dingen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

tiewrap schreef: za 20 mei 2023, 14:55 170mm veerweg is een enorm verschil met 140.
Vooral fouten worden veel minder afgestraft.
Daarentegen, als je relatief rustig aan doet zou 140mm met een passende "trail of enduro" geometrie zeker moeten volstaan.
De andere kant is weer dat het je op een ebike weinig in de weg zit (bij moderne fietsen zit het je sowieso weinig in de weg)

Bosch schijnt inderdaad duidelijk beter te zijn, tijdens onze zoektocht kwam ik er snel achter dat wij eisen moesten laten vallen, dit was 1 van de 1ste om te laten vallen.

Ik denk dat je van een balhoofdhoek van 63 of 69 graden niet blij wordt, een zitbuis die erg naar achter staat ook niet.
Een knappe dropper is belangrijk, en een redelijke afmontage en liefst goede wielen.
Dan kom je al snel op fietsen waarvoor je organen af moet staan, dus vermoedt dat daar je zoektocht al wat bepaald gaat worden.
Je mag onze ebike zo een week gebruiken, dan weet je al wat dingen.
Met een ritje zou ik al heel tevreden zijn :-q

Was wel erg gecharmeerd van de Marin die laatst op Pinkbike langskwam. Maar dat is met een Shimano EP8 en 140 mm veerweg. Lijkt mij voldoende. Voor 150 zou ook nog kunnen. Wat zijn nu verder de nadelen van Shimano buiten wat hierboven al benoemd is?
https://www.marinbikes.com/gb/bikes/2023-rift-zone-e2

Of deze Mondraker met een Bosch motor.
https://www.bike-discount.de/de/mondraker-crafty-r-29-4
Vind de achterbrug wat aan de lange kant. Zal vanwege de Foward Geometry wezen.


Ik heb nu nog de Spot staan. In 1e instantie was mijn gedachte om die nog even te houden maar ik denk dat ik er dan over een jaar achter ga komen dat ik hem niet meer gebruik. Dus beter maar gelijk wegdoen en het geld bij mijn budget opdoen.
Gelukkig heb ik nog even de tijd om alles te overdenken en een goede keus te maken.
Laatst gewijzigd door kan niet meer op za 20 mei 2023, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik vindt het geluid wat de Shimano maakt het grootste nadeel, maar heb nooit uitgebreider met een bosch gereden.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie