Sporten gezond? Juist bij fanatiekelingen is meer schade,

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ontzettend interessant artikel staat er vandaag in de krant.
Thijs Eijsvogels, inspanningsfysioloog bij het Radboud-umc doet onderzoek naar de vraag is fanatiek sporten slecht voor de mens. Dit omdat bij de amateur sporter die fanatiek is er meer aderverkalking optreed en er een verhoging optreed van troponine.
De dominante factor voor het ontstaan van aderverkalking is de intensiteit, dus de hoogte van de hartslag. En niet zo zeer de duur van de activiteit.
Troponine is een signaalstof welke aangeeft dat er schade aan het hart is. De waarde van deze signaalstof daalt na de inspanning maar wie er na de inspanning een hogere waarde heeft, voor die daling heeft een slechtere prognose ten aanzien van een hartinfarct.
Dus is fanatiek sporten ongezond? Meer onderzoek is noodzakelijk.

Maar bovenal, blijf wel sporten. Niet sporten is ongezonder.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op di 16 mei 2023, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dat van botontkalking onder duursporters is geen nieuw verhaal toch? Moet je wel heel veel voor fietsen voordat dat een issue is en als je goed op je voeding en inname van mineralen let kan je het tegengaan?

Desondanks is intensief sporten juist goed voor je, in tegenstelling tot wat lang werd gedacht. Er is onderzoek gedaan onder oud-TDF-renners en hadden die gemiddeld een meer dan 5 jaar hogere levensverwachting. Vergelijkbaar onderzoek onder hardlopers gaf zelfs een 12 jaar hogere levensverwachting. Uiteraard zal dat verschil kleiner worden als meer mensen gezonder gaan leven maar het geeft denk ik wel aan dat het goed voor je is om niet op je gat te blijven zitten.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Alles met te is niet goed (behalve te voet / te paard :wink:). Ik zou me meer zorgen maken om een vergroot hart, dan over aderverkalking.
carbon bike, titanium collarbone...
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Nespresso schreef: di 16 mei 2023, 15:35 Alles met te is niet goed (behalve te voet / te paard :wink:). Ik zou me meer zorgen maken om een vergroot hart, dan over aderverkalking.
Tevreden en Temeier 😉
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

yo-eddy schreef: di 16 mei 2023, 16:53
Nespresso schreef: di 16 mei 2023, 15:35 Alles met te is niet goed (behalve te voet / te paard :wink:). Ik zou me meer zorgen maken om een vergroot hart, dan over aderverkalking.
Tevreden en Temeier 😉
Temeier ook :lol:
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Jurriaan schreef: di 16 mei 2023, 12:58 Ontzettend interessant artikel staat er vandaag in de krant.
Thijs Eijsvogels, inspanningsfysioloog bij het Radboud-umc doet onderzoek naar de vraag is fanatiek sporten slecht voor de mens. Dit omdat bij de amateur sporter die fanatiek is er meer aderverkalking optreed en er een verhoging optreed van troponine.
De dominante factor voor het ontstaan van aderverkalking is de intensiteit, dus de hoogte van de hartslag. En niet zo zeer de duur van de activiteit.
Troponine is een signaalstof welke aangeeft dat er schade aan het hart is. De waarde van deze signaalstof daalt na de inspanning maar wie er na de inspanning een hogere waarde heeft, voor die daling heeft een slechtere prognose ten aanzien van een hartinfarct.
Dus is fanatiek sporten ongezond? Meer onderzoek is noodzakelijk.

Maar bovenal, blijf wel sporten. Niet sporten is ongezonder.
Interessant artikel maar er is wat mij betreft nog zo weinig niet bekend (vanaf welke frequentie en intensiteit? Juist onder amateurs die voor een (eenmalig) groot doel trainen en verder niet meer echt intensief sporten?).

Mijn redenering zou zijn dat de mensch in principe gemaakt is voor lage intensiteit en lange duur met af en toe een sprint (verrek een sabeltandtijger). Als we nu ineens veel vaker op hoge intensiteit gaan sporten dan de tijd die de evolutie ons geeft om hierop aan te passen, kan het zich uiten in dit soort problemen.

Ik houd het bij polarized :D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Niet sporten is inderdaad ongezonder, verschil tussen intensief sporten in je leven en alleen zuipen & roken is ca .5 maanden... :bier:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerrie_Knetemann
https://nl.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Hazes
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

100% van de mensen die water en zuurstof gebruiken gaan dood.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Eddy toch. :lol:

“Een dame als een toverfee wil je van het trottoir af racen.
Het zal wel een temeier wezen”

Voor de rest hoop tijdens het fietsen tzt neer te vallen en niet meer op te staan.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die is ook al dood.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tol_Hansse

Maar om bij Peelrijder aan te haken, het leven is dodelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Vanaf de dag dat je geboren wordt begin je met doodgaan.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

cheeta schreef: di 16 mei 2023, 20:20 Niet sporten is inderdaad ongezonder, verschil tussen intensief sporten in je leven en alleen zuipen & roken is ca .5 maanden... :bier:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gerrie_Knetemann
https://nl.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Hazes
Ik houd wel van een uitdaging en daarom wed ik graag op 2 paarden, ik doe intensief sporten en zuipen :winkie:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik houd wel van een uitdaging en daarom wed ik graag op 2 paarden, ik doe intensief sporten en zuipen :winkie:
[/quote]

Ben die Ronnie die vunzige liedjes zingt met Corrie Konings?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Die moest ik even opzoeken op Google, Bert.

Maar dat liedje ligt zelfs onder mijn niveau :wink:

Corrie is trouwens meer van het intensief zuipen, weet niet of zij ook sport :lol:
Plaats reactie