Sporten gezond? Juist bij fanatiekelingen is meer schade,

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik ben trots op je, Stunning.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Bedoelen jullie 'copuleren met prostituees, nimmer meer betaalde arbeid ter uitvoering brengen' ?

Topplaat :-q
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1579
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Peelrijder schreef: do 18 mei 2023, 19:25 Bedoelen jullie 'copuleren met prostituees, nimmer meer betaalde arbeid ter uitvoering brengen' ?

Topplaat :-q
Ja geweldig, maar helaas een slecht advies.
Zonder inkomsten je geld uitgeven aan drank en vrouwen, dat gaat niet lang goed :bier:
Maar de film waar deze muziek uit voort kwam was ook niet erg realistisch :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Nespresso schreef: do 18 mei 2023, 19:28 https://nos.nl/l/2475571
Ik snap dat onderzoek prima, maar wordt er ook gekeken naar zaken als dieet, leefmilieu en arbeidsmileu?

Mooi en wel maar als blijkt dat bijvoorbeeld varkensvlees eten of alcohol drinken en intensief sporten dit veroorzaken lijkt me dat wel handig om te weten.

Doelloos een groep meten zonder complete achtergrond informatie is vrij zinloos vind ik, als je rokers of drinkers gaat onderzoeken zal je ook een soortgelijke uitkomst krijgen op 1 focuspunt.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

Na het lezen van dit artikel heb ik mij aangemeld voor het onderzoek. Ik vind dit wel heel interessant en help de wetenschap graag. Of ik mee mag doen hoor ik nog maar kwa leeftijd en sport zit ik goed. Ik loop veel hard, vorige maand de marathon van Rotterdam gelopen, en zit ook regelmatig op de mtb.

Er wordt oa onderzoek gedaan tijdens de zevenheuvelenloop die ik sowieso al van plan was om te lopen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Jurriaan schreef: di 16 mei 2023, 12:58
Thijs Eijsvogels, inspanningsfysioloog bij het Radboud-umc doet onderzoek naar de vraag is fanatiek sporten slecht voor de mens. Dit omdat bij de amateur sporter die fanatiek is er meer aderverkalking optreed en er een verhoging optreed van troponine.
Dit klopt niet. Er wordt onderzoek naar gedaan of dit zo is en wanneer en bij wie het dan optreedt.
Niet dat het al zo is.

Het onderzoek vind ik wel interessant. Ik wil ook nog een mail sturen.

Ik heb (familiar) te hoog cholesterol. Loopt met een circa een tiende per jaar op van 4.8 op 18 tot nu 7.1 met 45.
Ook al diverse metingen gehad (vanaf mijn 25ste) en aders zien er allemaal goed uit. Niets op te zien.
Altijd behoorlijk gesport vanaf mijn 20ste een 8000km per jaar op de fiets.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Citaat:
Bij de sporters vonden Eijsvogels en zijn collega’s ook vaker verkalking van de kransslagader. “Dat is een paradoxale bevinding. Sporters hebben toch gezondere vaten dan niet-sporters?” Maar buitenlandse studies, in Londen en België, bevestigen het. Aderverkalking ontstaat normaal gesproken door een ophoping van cholesterol, met het risico op vernauwingen. CT-scans wijzen uit dat de meest actieve sporters de meest verkalkte vaten hebben, die daardoor overigens wel minder snel scheuren.

Naar aderverkalking is dus al onderzoek gedaan in het buitenland. En Eijsvogels en collega's deden een dergelijk onderzoek in NL.

Naar de algemenere vraag, is sporten gezond wordt een nieuw onderzoek gestart.
Citaat:
Onder de amateurs “een leven lang sporten mogelijk z’n tol eist in de vorm van kransslagaderverkalking, ritmestoornissen en littekenweefsel in het hart”.

Is fanatiek sporten dus ongezond? En wat is fanatiek? Het hier al aangehaalde 'alles waar te voor staat' .
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Als je iets over een onderzoek leest: altijd even PICO erbij pakken https://en.m.wikipedia.org/wiki/PICO_process en in dit geval dus de vraag stellen: wat is de uitkomstmaat waarnaar gekeken is eigenlijk waard?
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Niet al te veel :( je hebt er eigenlijk helemaal niets aan :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

asphaltdude schreef: wo 24 mei 2023, 00:03 Als je iets over een onderzoek leest: altijd even PICO erbij pakken https://en.m.wikipedia.org/wiki/PICO_process en in dit geval dus de vraag stellen: wat is de uitkomstmaat waarnaar gekeken is eigenlijk waard?
Ieder zijn vak, vertel wat is het waard :bier:
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

In dit geval is er gekeken naar de uitkomstmaat "hoeveel aderverkalking" maar misschien staan daar weer tig andere factoren tegenover die in dit onderzoek niet bekeken zijn. De uitkomstmaat "sterftekans" is bv veel boeiender. (Maar lastiger te onderzoeken)
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik krijg al aderverkalking, hartverzakking, enz, enz met simpelweg woon/werk verkeer :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Een ding is tijdens de corona crisis wel duidelijk geworden toch. Sporten is ongezond en naar de Mac en gall&gall gaan niet :winkie:

Maar ik vind het wel een interessant onderwerp. Als ik bijvoorbeeld in mijn omgeving kijk van mensen die het afgelopen jaar iets aan het hart hebben gekregen is best veel. En allemaal tussen de 38 en 60 .
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Sabai schreef: wo 24 mei 2023, 09:30
Maar ik vind het wel een interessant onderwerp. Als ik bijvoorbeeld in mijn omgeving kijk van mensen die het afgelopen jaar iets aan het hart hebben gekregen is best veel. En allemaal tussen de 38 en 60 .
Kon u deze melding niet over 5 jaar doen :-{ :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie