Trailbike of...

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik hoop dat ik hier wat inzichten kan krijgen over trailbikes, of adviezen :D
Momenteel rij ik op een Kona Hehei cr 2021.
Op zich ben ik heel tevreden over de heihei alleen ik krijg het idee dat de Heihei niet helemaal is opgewassen tegen mijn manier van mountainbiken.
ik gebruik hem als doitall fiets dus ook op bikepark achtige routes met jumps, drops enz. wat is nu het probleem? ik moet bijna maandelijks de pivotlagers in de achterbrug vervangen omdat er teveel speling in komt(ik heb bij de fietsenmaker laten controleren of ik alles goed gemonteerd heb)
Dus vroeg ik me af of ik misschien naar een trailbike moet kijken zoals bv Norco Optic of Santacruz Tallboy(die spreken me nl erg aan)
Of mogelijk een wat steviger gebouwde XC-fiets(Cannondale Scalpel SE)trail versie.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe groot ben je, wat weeg je, en waar rijd je meestal, waar neem je je fiets zoal mee naar toe (ook buitenland)?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Gebruik je volledig kogelgevulde lagers (... MAX)?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

aurelius schreef: ma 15 mei 2023, 09:22 Hoe groot ben je, wat weeg je, en waar rijd je meestal, waar neem je je fiets zoal mee naar toe (ook buitenland)?
Ik ben 1,83 en ik weeg 80 kg, meestal de Nederlands mtb routes( waarbij ik de technische features ook meeneem, maar ook België, (Ardennen), Luxemburg,(Mullertal)Italië(Dolomieten Sella Ronda) Duitsland(Teutoburgerwald) geen grote sprongen maar het gewone werk waar je nog net geen fullbody protectie nodig hebt.
Afstanden van 100+ km worden er ook mee gefietst
Laatst gewijzigd door Johangr op ma 15 mei 2023, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

cheeta schreef: ma 15 mei 2023, 09:38 Gebruik je volledig kogelgevulde lagers (... MAX)?
Ik gebruik de LLUmax lagers van Endurobearings, ik heb nu de orginele lagers van Kona er weer in, die zaten bij een revisieset voor de pivot-assen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ligt volgens mij gewoon aan de Kona, zie ze hier bij LT-Sport ook iets teveel langs komen. Eerst waren het vooral Scott en Canyon, dat lijkt nu weer voorbij (is in ieder geval minder) en nu opeens weer de Hei Hei's.

Maar een iets 'dikker' fietsje kan geen kwaad, geeft je bij het ruigere werk ook wat meer reserve. De Hei Hei geometrie is al weer bijna achterhaald... .

En ook die Cannondale is toch aan de lichte kant wat bouw betreft, een maatje steviger kan geen kwaad. Dan kom je inderdaad bij trail bikes uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Tja, ik vond bij de alu versie dat er wat ontwerp foutjes in zaten, bij CR hebben ze er beter over nagedacht maar, die lagers beginnen me te irriteren.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Een Transition Smuggler lijkt me dan wel een frame voor jou bedoeld.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik had inderdaad de Smuggler ook gezien, ook een goede kanshebber, we gaan alle info eens goed uitpluizen. Gewicht speelt een rol hij moet niet te lomp zijn want ik wil er ook de lokale rondjes mee kunnen fietsen. En qua budget moet het passen, vrouwlief heeft ook haar fietshobby…
Plaats reactie