Bouten op moment: Montagepasta?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik ben begonnen al mijn bouten in te vetten met Dynamic montagepasta (Assembly Paste Pro). Gewoon steeds als ik iets los draai, vet ik het even in.
Voorheen gebruikte ik soms alleen wat vet en som een andere pasta.
Ik heb nu bij de stuurpen het idee dat de bouten nu een stuk zwaarder "draaien".
Dat heeft toch invloed op het aanhaal vastdraaien?

Dacht eerst dat het aan de nieuwe momentsleutel lag, maar met toeval is vandaag een bedrijf op de zaak geweest om te kalibreren. De momentsleutel week "slechts" 0.3 nm af (bij 4nm).

Nu ben ik verder aan het kijken en lees in de specs van een webshop: "very high friction coefficient". Hoe moet ik dit zien?
Zou toch vreemd zijn voor zo'n merk als Dynamic? Die weten toch dat het tegenwoordig kritisch op aanhaalmomenten gaat?


Hier de verdere specs:
Specifications:
Designation:
Dynamic Assembly Paste Pro Dy-056 / 0557
Application:
assembly paste
Features:
suitable for contact surfaces made of carbon, ceramic, aluminium, titanium, steel, rubber and other materials
suitable for use on threads and suspension components
lithium-free
protects against wear and corrosion
prevents the cracking of bottom brackets, seat posts, stems and handlebars
very water and corrosion resistant
very high friction coefficient
Viscosity at 20 °C: very high
Brugger Standard: 48 N/mm2

Manufacturer's Warning:
Keep away from children.
Hazardous Substance:
No marking required.
Safety Information:
P233 Keep container tightly closed.
P270 Do not eat, drink or smoke when using this product.
P273 Avoid release to the environment.
P305+P351+P338 In case of contact with eyes: Rinse cautiously with water for several minutes. Remove contact lenses if possible. Continue flushing.
Manufacturer:
Dynamic Bikecare BV
Slotenmakerstraat 11, 2672GC, Naaldwijk, Netherlands
info@dynamicbikecare.com
Models:
Can, 150 g:
Nominal Amount:
150 g
Packaging Type:
tub
Manufacturer Number:
DY-057
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Bij een aanhaal moment hoort gespecificeerd te zijn of het droog is of met montage pasta. Van welke soort dan ook.

Een boutverbinding draait om de spankracht die je met de bout door de draad uitoefent. Het aanhaalmoment is een afgeleide waarde die verandert met de frictie op de schroefdraad. Met hoge frictie krijg je minder spankracht, met lage frictie krijg je “veel”

Dat gezegd, voor veel simpele boutjes die niet vaak los gaan in de aandrijflijn bijvoorbeeld gebruik ik montage pasta. En dat is vooral dat ze weer losgaan na een aantal maanden in de blubber.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Je begint je af te vragen wat je dan moet met een momentsleutel, of hoe je het sowieso goed kan doen als je ontelbaar combinaties van gebruikte materialen en merken pasta’s niet kent.
Maar je kan dus ook niet op je gevoel vertrouwen als je het verschil voelt tussen twee verschillende montagepasta’s.
Het wordt er niet makkelijker op dus.

Vind het vooral vreemd dat een fabrikant van montagepasta het insmeren van bouten adviseerd, terwijl ze horen te weten dat hun pasta (zo lijkt) het aanhaalmoment beïnvloed.

Wat adviseren jullie wanneer ik in dit geval zo safe mogelijk wil zijn?
Montagepasta afvegen en maar weer wat vet gebruiken?
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Betreft hierin trouwens bouten van stuurpennen en zadelpennen. Maar denk dat dit voor alle bouten dus zal gelden.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Stuurpennen en zadelpennen doe ik hetzelfde als de boutje van de remklauwen en remschijven, drupje van die blauwe loctite 243(?) In principe haal ik dat ik nooit weer los (in principe he) dus loctite als borgmiddel lijkt me prima.

Grotere bouten zoals die op de crank, gebruik ik wel montagepasta, aanhaalmoment is daar 40nm en dat is voor mij flink handvast en de montagepasta zorgt dat de boel ook weer loskomt. 😜 Dat montagepasta wat ik gebruik heeft dacht ik gewoon een frictiefactor van 1.0. Crank wordt nog wel een los gehaald, BB lagers vervangen, na een evt modder/natte rit, dus zoek ik meer een smering ipv borging.

Deze theorie volg eigenlijk omdat ik vanuit met werk ook zo omga met schroefverbindingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan het zijn dat je carbon (montage)pasta gebruikt in plaats van normale montagepasta?
Die verhoogt juist de wrijving tussen componenten. Wordt bijvoorbeeld gebruikt tussen stuur en stuurpen, zodat de bouten minder hard aangedraaid hoeven te worden. Carbon is daar blij mee ;-)

Gewone montagepasta wordt ook wel anti-seize genoemd en die gebruik je idd op bijvoorbeeld schroefdraad van bouten zodat ze ook over twee jaar nog los gaan.

Carbon pasta is vaak wat roodachtig van kleur, anti-seize (iig die van Shimano) is wit.

Het is inderdaad verwarrend dat voor beide goedjes soms de naam montagepasta gebruikt wordt.
Post anders even een plaatje van het spul dat je gebruikt, dan weten we het zeker.
Freewheeler schreef: vr 12 mei 2023, 16:52 Ik ben begonnen al mijn bouten in te vetten met Dynamic montagepasta (Assembly Paste Pro). Gewoon steeds als ik iets los draai, vet ik het even in.
Voorheen gebruikte ik soms alleen wat vet en som een andere pasta.
Ik heb nu bij de stuurpen het idee dat de bouten nu een stuk zwaarder "draaien".
Dat heeft toch invloed op het aanhaal vastdraaien?

Dacht eerst dat het aan de nieuwe momentsleutel lag, maar met toeval is vandaag een bedrijf op de zaak geweest om te kalibreren. De momentsleutel week "slechts" 0.3 nm af (bij 4nm).

Nu ben ik verder aan het kijken en lees in de specs van een webshop: "very high friction coefficient". Hoe moet ik dit zien?
Zou toch vreemd zijn voor zo'n merk als Dynamic? Die weten toch dat het tegenwoordig kritisch op aanhaalmomenten gaat?


Hier de verdere specs:
Specifications:
Designation:
Dynamic Assembly Paste Pro Dy-056 / 0557
Application:
assembly paste
Features:
suitable for contact surfaces made of carbon, ceramic, aluminium, titanium, steel, rubber and other materials
suitable for use on threads and suspension components
lithium-free
protects against wear and corrosion
prevents the cracking of bottom brackets, seat posts, stems and handlebars
very water and corrosion resistant
very high friction coefficient
Viscosity at 20 °C: very high
Brugger Standard: 48 N/mm2

Manufacturer's Warning:
Keep away from children.
Hazardous Substance:
No marking required.
Safety Information:
P233 Keep container tightly closed.
P270 Do not eat, drink or smoke when using this product.
P273 Avoid release to the environment.
P305+P351+P338 In case of contact with eyes: Rinse cautiously with water for several minutes. Remove contact lenses if possible. Continue flushing.
Manufacturer:
Dynamic Bikecare BV
Slotenmakerstraat 11, 2672GC, Naaldwijk, Netherlands
info@dynamicbikecare.com
Models:
Can, 150 g:
Nominal Amount:
150 g
Packaging Type:
tub
Manufacturer Number:
DY-057
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2833
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

kermit schreef: za 13 mei 2023, 19:25 Carbon pasta is vaak wat roodachtig van kleur, anti-seize (iig die van Shimano) is wit.
Die van cyclon is ook wit....

Het verschil is dat carbonpasta een korrelige structuur heeft en reguliere montagepasta (vriendenvet) niet.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Maak je er vooral niet al te druk om.

De opmerking wat moet je met een momentsleutel is ook deels wel terecht.
Gebruik hem als richtlijn. Ik stop ook wel eens bij 4nm als er 6nm staat en ik het gevoel heb dat het al echt wel vast zit.

Sterker, ik gebruik hem amper meer, alleen voor extreem hoge aanhaalmomenten als cranks, cassettes etc. Dat voel ik niet.
Maar 3, 4, en 6 etc doe ik wel lekker met de hand.

Ik heb onderhand al tietallen fietsen met soms exotisch materiaal in elkaar gezet en nog nooit iets kapot gedraaid.
Je moet echt wel extreem lomp doen om de boel aan gort te draaien.

Ik doe er meestal Hope vet op of motorex, boeit allemaal niet zo.
En bij hele lage momenten en alles wat heet wordt locktite
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Freewheeler schreef: vr 12 mei 2023, 21:37 Je begint je af te vragen wat je dan moet met een momentsleutel, of hoe je het sowieso goed kan doen als je ontelbaar combinaties van gebruikte materialen en merken pasta’s niet kent.
Maar je kan dus ook niet op je gevoel vertrouwen als je het verschil voelt tussen twee verschillende montagepasta’s.
Het wordt er niet makkelijker op dus.

Vind het vooral vreemd dat een fabrikant van montagepasta het insmeren van bouten adviseerd, terwijl ze horen te weten dat hun pasta (zo lijkt) het aanhaalmoment beïnvloed.

Wat adviseren jullie wanneer ik in dit geval zo safe mogelijk wil zijn?
Montagepasta afvegen en maar weer wat vet gebruiken?
Er is een hoop onzin als het gaat om aanhaalmomenten. Er zijn mensen die zich druk maken om momentsleutels met 10% afwijking, terwijl ze zich nooit afvragen waarom aanhaalmomenten op fietsonderdelen altijd hele getallen zijn, en meestal meervouden van 2.
Er wordt nooit opgegeven hoe het zit met smering van het draad, terwijl dat super veel verschil maakt. Dynamic maakt er zich op de NL pagina als volgt van af: "Je kunt de pasta gebruiken op alle plaatsen waar je geen hinder ondervindt van de remmende werking". Natuurlijk weten ze dat dat het moment beinvloedt, alleen niet precies hoeveel. Maar dat is jouw probleem, je kunt moeilijk van ze verwachten dat ze de precieze eigenschappen van jouw stuurpen en de schroefjes die je gebruikt, kennen.
Give me little bits of / more than I can take
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2833
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Zelfs geijkte momentsleutels wijken af omdat ze een tolerantie hebben...

Ik gebruik doorgaan het Duitse/ Amerikaanse aanhaalmoment 'gut-und-tight'
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Peelrijder schreef: zo 14 mei 2023, 08:44 Zelfs geijkte momentsleutels wijken af omdat ze een tolerantie hebben...

Ik gebruik doorgaan het Duitse/ Amerikaanse aanhaalmoment 'gut-und-tight'
Daarom gebruik ik een momentsleutel. ‘Gut-und-tight’ is bij mij al gauw ‘crack-und-kaput’ :lol:
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Zullen we dan ook maar de omgevingstemperatuur meenemen want dat heeft ook invloed.

Gekkenwerk.

Aanhaalmomenten zijn maximaal geadviseerde krachten. Dat wil niet zeggen dat je daar op moet gaan zetten.

Elke situatie zal een andere kracht aangeven.

Ik sleutel op gevoel en draai niet strakker dan nodig is.
Soms ijk ik mezelf door het even met een momentsleutel na te lopen. Meestal zit ik er onder.

Je hoeft niet op die max te gaan zitten. Als er dan toch iets los gaat zitten weet je dat voor de volgende keer.

Maar ik kan ook snappen dat sommigen geen gevoel hebben en een houvast zoeken.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat klopt een vriend van mij zit in de bouw en van het grove werk.
Die moet je echt geen fiets in elkaar laten zetten zonder moment sleutel, uitzonderingen heb je altijd.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2833
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

byorka schreef: zo 14 mei 2023, 11:24 Zullen we dan ook maar de omgevingstemperatuur meenemen want dat heeft ook invloed.

Gekkenwerk.

Aanhaalmomenten zijn maximaal geadviseerde krachten. Dat wil niet zeggen dat je daar op moet gaan zetten.

Elke situatie zal een andere kracht aangeven.

Ik sleutel op gevoel en draai niet strakker dan nodig is.
Soms ijk ik mezelf door het even met een momentsleutel na te lopen. Meestal zit ik er onder.

Je hoeft niet op die max te gaan zitten. Als er dan toch iets los gaat zitten weet je dat voor de volgende keer.

Maar ik kan ook snappen dat sommigen geen gevoel hebben en een houvast zoeken.
Bovenstaande allemaal waarheid als een koe.

Wat wel heel belangrijk is en vaak over het hoofd wordt gezien is het aanhaalmoment in relatie tot de sterkteklasse.

Als je boutjes vervangt, gebruik dan dezelfde sterkteklasse omdat het aanhaalmoment van het constructiedeel waar de getapte draad in zit, hier wel mede voor bepalend is.

De sterkteklasse van de bout is alleen leidend bij een bout-moet verbinding waar beide van dezelfde sterkteklasse zijn.

Rvs in alu of staal, staal in rvs of alu, tita in alu of staal, enzovoorts

Heb je (dure) spullen, handhaaf dan de sterkteklasse van de bouten, dan heb je geen gedoe met je aanhaalmoment. :-q

Geloof me, ik heb al menig elektrotechnisch component zien sneuvelen door een verkeerde intrepetatie van het aanhaalmoment.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie