Stuurhoogte: contact shifters/remhendels met bovenbuis voorkomen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

ThaSingleTrackMastah schreef: do 11 mei 2023, 17:52
Gerwin89 schreef: do 11 mei 2023, 16:45

Dit zit erin, dat is toch met cup aan de bovenkant?
Afbeelding
Het lager lijkt in diameter het grootste onderdeel.
Als het met een cup is (semi integrated) dan zou het lager in de cup liggen en zou de cup dus de grootste diameter hebben.
Dat zie ik niet af aan dat plaatje.

Als er alleen een gat in je frame zit waar het lager in ligt, dan heb je een integrated balhoofd en dan gaat het niet.
Heb je in dat gat een cup geperst, dan kan je waarschijnlijk bij Acros een lager kopen wat zo'n blokkering heeft
Gebruik dan alleen de bovenste helft, met veel watervast vet, want de Acros headsets zijn berucht om hun matige afdichting en kraakjes.
Onder kan je beter een setje van Hope gebruiken.
Sommige FSA sets hebben ook een extra rubber seal, die zijn ook prima.
Headsets die alleen vertrouwen op de afdichting van het lager, die gaan snel kraken en korrelig sturen.
Ja, het is semi integrated:

1 1/8" Semiintegrated-1 1/2" Integrated headset kit
Upper bearing+cup. Semi integrated 1 1/8"
Lower bearing. Integrated 1 1/2"

Gaat het dan?

Heeft fsa ook zo'n "block lock "?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

J.BL schreef: do 11 mei 2023, 10:59
Mario070 schreef: do 11 mei 2023, 06:37 Mooi....je hebt al iets hoogte onder je stem :-q
Zo kun je makkelijk het bovenste lager vervangen voor bijvoorbeeld deze hieronder :-q uit m'n hoofd heeft FSA ook zoiets op de markt gebracht :-q
https://www.firstcomponents.com/knock-block/
Heb je hier zelf ervaring mee?
Het ziet er inderdaad interessant uit! Maar als ik het goed begrijp pers je een geribbelde schaal in het frame. En met carbon heb ik daar wat angst voor haha.
FSA lijkt alleen beschikbaar te zijn voor semi-geïntegreerd. Bij de Ican worden de lagers direct in het frame gemonteerd, helaas...
Zelf heb ik het niet gemonteerd.....en de redenen, het is er niet van gekomen :( en omdat de frames waar ik nu mee rij, zijn de blocks niet meer nodig :-q
Wel heb ik nu (toch bezig) wel even verder gekeken.....en er zijn meerderen die zo'n block systeem maken :-q bijvoorbeeld FSA hbs, Acros Blocklock 135° en de First Components lijkt mij ook niet erg handig met een carbon balhoofd :-{ .....mits er een aluminium bushing in het carbon is verwerkt :-q
Maar als ik het nu zo allemaal bekijk.....zijn ze met de blocks niet stil blijven staan :-q
Zo heeft Acros Blocklock zowel aan het bovenste lager en ook voor het onderste lager een Lock systeem :-q
Erg mooi allemaal :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

J.BL schreef: do 11 mei 2023, 10:55
ak-77 schreef: do 11 mei 2023, 00:17 Ik zou het frame inruilen voor eentje met minder stack, zodat je genoeg spacers onder je stuur kunt zetten. Of eentje met een bovenbuis die meer naar beneden loopt. Of eentje die stevig genoeg is dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken.
1) Volgens mij bestaan er niet veel frames met minder stack of een bovenbuis die meer naar beneden loopt. Dus dat is niet echt een optie.
En XC racers hebben hun stuur nóg veel lager dan dit. De fiets rijd ook supergoed met een riserbar, dus daar kan ik altijd naar terug (zie de SYS https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=156118). Maar wilde proberen hoe het rijdt met een stuur dat veel lager is.
2) Of het al dan niet stevig genoeg is, is niet relevant. Al was het een stalen frame, wil ik nog geen krassen van het contact van shifter en bovenbuis.
.
OK, had ik 't verkeerd begrepen, ik dacht dat je vooral bang was voor structuele beschadiging van het carbon.
Ik denk dat die XC racers het voor lief nemen. Als je die lange - 17 stems ziet waar sommigen mee rond rijden kan ik me niet voorstellen dat die netjes boven het frame langs gaan.
Is een stukje chopper tape (van dat transparante spul dat ook wel tegen kabelschuren wordt gebruikt) dan niet een oplossing? Of precies op die plek een tool strap bevestigen, dat is nog een beetje functioneel ook.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

ThaSingleTrackMastah schreef: do 11 mei 2023, 17:52Gebruik dan alleen de bovenste helft, met veel watervast vet, want de Acros headsets zijn berucht om hun matige afdichting en kraakjes.
Onder kan je beter een setje van Hope gebruiken.
Sommige FSA sets hebben ook een extra rubber seal, die zijn ook prima.
Headsets die alleen vertrouwen op de afdichting van het lager, die gaan snel kraken en korrelig sturen.
Lichtelijk off topic, maar snapt iemand waarom Acros uitstekend afgedichte bottom brackets maakt en dat bij de headsets niet voor elkaar krijgt? Ik heb nooit een Acros headset gebruikt maar wel bb's en die zijn prima.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee.
Maar Canyon monteert als eerste montage een Acros type dat heel graag kraakt, dus als je toch bezig bent en er zit iets van A, dan zou ik die meteen uitwisselen.
,
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5871
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

J.BL schreef: do 11 mei 2023, 10:59
Mario070 schreef: do 11 mei 2023, 06:37 Mooi....je hebt al iets hoogte onder je stem :-q
beschikbaar te zijn voor semi-geïntegreerd. Bij de Ican worden de lagers direct in het frame gemonteerd, helaas...
Ohja....dit nog even, probleem is dit dus niet, omdat zoals ik hiervoor geschreven heb .....je gebruikt al een behoorlijke hoogte onder je stem :-q .....neem je nu mijn headset, is het maar 3mm onder de stem :D zou ik nu zo'n block systeem willen ga ik omhoog met mijn stem, wat bij mij natuurlijk niet de bedoeling is :-q
Dus onderaan de streep blijft de stem hoogte gelijk met een semi-geïntegreerd Blocklock headset lager :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hier zie je goed hoe het werkt:

Afbeelding

Op de cup zit een nokje, dat in een uitsparing valt in de topcap. Omdat je die vastklemt om de stuurbuis van je vork (zie boutje) stopt de boel met draaien zodra het nokje tegen het eind van de uitsparing komt. De zwarte ring is om te centreren en dicht ook wat extra af.
Dit is een semi-geintegreerd 44mm balhoofd, zoals veel fietsen aan de bovenkant gebruiken. Geeft nagenoeg geen extra inbouwhoogte.

Ik ben sowieso geen voorstander van volledig geintegreerde balhoofdlagers, is mij een raadsel waarom dat zo vaak gebruikt wordt (idem voor pressfit brackets).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Dankje Kermit! Ik ga er een bestellen.
J.BL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 10:05
Mijn mountainbike: Ican S3, Felt Breed, Specialized Enduro, Commencal Absolut

Op MTB-news.de stelde iemand nog een andere / extra oplossing voor: slappertape op de shifter plakken.
Had ik zelf niet bij stilgestaan, maar heeft wel weer een stukje extra bescherming
Singletrails, Gravel, Pumptracks & Bikepark
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat mij betreft heeft elke fiets met dit probleem het stuur gewoon te laag staan, maar dat is een andere discussie ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie