Vering, hoe zit het precies?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ak-77 schreef: za 20 mei 2023, 20:14
TenZNL schreef: za 20 mei 2023, 17:45
Dat zou wel moeten, aangezien je een DVO afsteld op grote hits en bottomouts en pas daarna (met de OTT) de gevoeligheid voor het kleine spul insteld.
Zo rij ik (met identieke setup), XC, jump en flowtrails met geknepen LSC (2-3) en de Enduro en DH tracks in standje open (1). LSC bij een Diamond is imho eigenlijk een 6 stappen pedal-stand. En in de afdalingen staat de Topaz gewoon helemaal open.
Ik ken DVO niet zo goed,en de omschrijving op hun website brengt me ook niet veel verder. Wat is die ott precies? Als in, hoe zit dat technisch in elkaar? Het klinkt een beetje als de negatieve kamer in een dual air vork maar kennelijk is het een knopje?
Bijna goed, het is een negatieve veer. Dmv meer of minder preload stel je de gevoeligheid van de small bump compliance in, je brake away force in feite: https://tech.dvosuspension.com/setup/diamond/ott-guide/

OTT is een afkorting van Off The Top.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ah juist. Die DVO guide vertelt niet echt hoe het werkt maar ik snap het geloof ik. Het is een preload adjuster van een negatieve spiraalveer. Dus je kunt je vork wat harder oppompen voor goede bottom out en mid stroke support en dan je sag punt wat meer richting het vlakke deel van de crve trekken voor soepel aanspreken.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ak-77 schreef: za 20 mei 2023, 22:22 Ah juist. Die DVO guide vertelt niet echt hoe het werkt maar ik snap het geloof ik. Het is een preload adjuster van een negatieve spiraalveer. Dus je kunt je vork wat harder oppompen voor goede bottom out en mid stroke support en dan je sag punt wat meer richting het vlakke deel van de crve trekken voor soepel aanspreken.
Ja, zo ongeveer. OTT bepaalt hoe licht/zwaar de vork aanspreekt in de eerste 30mm vanaf je sagpunt/belaste vork.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

MarkMeisner schreef: za 20 mei 2023, 17:19 Deze had ik al ingesteld volgens het boekje, maar kon blijkbaar nog een tikkie gevoeliger/zachter. Gister aangepast en de vering is nu (als ik dat als soort-van leek mag zeggen) echt perfect!
Goed om te lezen dat het werkt, fine tuning.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

ak-77 schreef: za 20 mei 2023, 22:22 Ah juist. Die DVO guide vertelt niet echt hoe het werkt maar ik snap het geloof ik. Het is een preload adjuster van een negatieve spiraalveer. Dus je kunt je vork wat harder oppompen voor goede bottom out en mid stroke support en dan je sag punt wat meer richting het vlakke deel van de crve trekken voor soepel aanspreken.
Is het niet een beetje zoals met de Olins een soort instelbare token/progresiviteit

https://www.youtube.com/watch?v=d-NlI2HZ7Vk
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Voor zover ik er over gelezen heb: nee. Het is een coil die als negatieve veer werkt, en hij doet alleen wat rond je sag punt. Hij beinvloedt de progressiviteit dus niet, naar verschuift het werkpunt.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik heb nooit een DVO gehad dus zou t niet weten.

Bij de Formula Selva S hadden ze een niet instelbare veer hiervoor en mijn zoon is ruim zwaarder dan het werkgebied daarvan. Reden voor mij om de Selva R te kopen die een luchtveer heeft.
Bij de Selva R begin je met basisinstelling op jouw gewicht, hoeveel negatieve veerweg je wilt, en een advies voor demping en dempingkarakteristiek. We hebben ons daarna eerst geconcentreerd op het doorslaan door volume toe te voegen (neopos heet dat bij Formule) en nog een beetje met de druk te spelen daarna hebben we de begingevoeligheid ingesteld met de tweede luchtveer. Dat alles terwijl we onderweg een andere dempingkarakteristiek geïnstalleerd hebben omdat de eerste teveel support gaf.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ak-77 schreef: ma 22 mei 2023, 19:02
Cube-Elite schreef: ma 22 mei 2023, 13:22

Is het niet een beetje zoals met de Olins een soort instelbare token/progresiviteit

https://www.youtube.com/watch?v=d-NlI2HZ7Vk
Voor zover ik er over gelezen heb: nee. Het is een coil die als negatieve veer werkt, en hij doet alleen wat rond je sag punt. Hij beinvloedt de progressiviteit dus niet, naar verschuift het werkpunt.
Klopt, die coil is echt alleen als verstelbare negatieve veer voor de kleine trailchatter bedoeld, de Diamond an sich is gewoon een luchtvork waarbij je dmv olie in de luchtkamer (ipv tokens) de progressiviteit kan beinvloeden.
Plaats reactie