Dropper voor 2012 Specialized Carve Pro

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

"Zomaar" een fiets voor erbij kopen is voor mij geen optie. It's all about priorities.

Bedankt voor het delen van de advertentie. Die had ik ook al gezien, maar eerder werd al genoemd dat bediening onder het zadel niet echt ideaal is (kan ik me wat bij voorstellen).
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wizz schreef: di 2 mei 2023, 13:32

Zit ik dan te hoog? Volgens de recent uitgevoerd bikefit niet. Ligt het dan aan mijn techniek? Dat sluit ik zeker niet uit.
Je bent gewoon in het jaar 2023 beland waar het gebruik van een dropper zo langzamerhand gemeengoed is geworden. :bier:
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

Wizz schreef: wo 3 mei 2023, 06:20 "Zomaar" een fiets voor erbij kopen is voor mij geen optie. It's all about priorities.

Bedankt voor het delen van de advertentie. Die had ik ook al gezien, maar eerder werd al genoemd dat bediening onder het zadel niet echt ideaal is (kan ik me wat bij voorstellen).
Ideaal, nee, handig, ja toch wel. Veel andere opties heb je niet maar goed. Sparen voor een nieuwe fiets dan maar!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

die 27.2 is geen 'oude' standaard, je ziet hem nog steeds terugkomen op fietsen en er zijn inmiddels ook meer droppers voor te krijgen. Maar jouw specifieke combi maakt het lastig. En de kans is wat kleiner dat je hem naar een volgende fiets mee zou kunnen nemen (tenzij je met shims gaat werken).

Voor jouw gebruik zou ik toch zo'n bediening onder het zadel overwegen. Gezien het feit dat je 10 jaar zonder dropper reed is dat al een hele stap vooruit. Ik heb er zelf ook een jaartje mee rond gereden.
Hoe is de fiets verder? Er zitten geen andere dingen aan te komen die je gaan doen twijfelen over een ander fietsje?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Qprs schreef: di 2 mei 2023, 15:42
ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 mei 2023, 15:23 Maar 27.2, externe kabel en een bruikbare drop, dat wordt haast onmogelijk.
KS Lev zou kunnen, die gaan tot 120mm in 27.2:
https://kssuspension.com/product/lev/

KS droppers werden met een zeer compacte remote geleverd, die zowel links als rechts te gebruiken is. Wellicht dat het die wel op het stuur past. https://kssuspension.com/product/kg/
Dit is toch een prima optie? die KS lever past zelfs als lockring direct op je grip als je ODI lock-ons gebruikt
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

BramVice schreef: wo 3 mei 2023, 09:33 Hoe is de fiets verder? Er zitten geen andere dingen aan te komen die je gaan doen twijfelen over een ander fietsje?
Meest recente onderhoud:
  • Nieuwe cassette
  • Nieuwe ketting
  • Nieuwe tandwielen voor
  • Revisie voorvork (laat ik elke 2 jaar doen)
Voor de rest vind ik de fiets nog altijd heerlijk fietsen. Dus eerlijk gezegd zie ik nog geen aanleiding voor een ander fietsje anders dan "dat zou leuk zijn". Ik ben wel aan het kijken naar een andere racefiets, aangezien bij de bikefit naar voren kwam dat deze eigenlijk een maat te klein is. En die fiets heb ik al sinds 2005, maar relatief weinig op gefietst, omdat ik nooit echt lekker zat. Ook nu, met de aanpassingen, is het nog steeds na 60 km een "houten kont" en klaar ermee. Dat heb ik bij de Carve Pro helemaal niet.

Aan welke dingen (anders dan de dropper) zat je te denken? Ik zie wellicht wat over het hoofd...

Groeten,
William
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Maar op zich heb je nu keuze uit de Brand-x en de KS. Beide prima optie.
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

yo-eddy schreef: wo 3 mei 2023, 09:35
Qprs schreef: di 2 mei 2023, 15:42

KS Lev zou kunnen, die gaan tot 120mm in 27.2:
https://kssuspension.com/product/lev/

KS droppers werden met een zeer compacte remote geleverd, die zowel links als rechts te gebruiken is. Wellicht dat het die wel op het stuur past. https://kssuspension.com/product/kg/
Dit is toch een prima optie? die KS lever past zelfs als lockring direct op je grip als je ODI lock-ons gebruikt
Bij de KS staat specifiek vermeld: "+ Designed for internal frame routing", al lijkt het erop dat de kabel ook gewoon aan de buitenkant van het vreemd kan, of mis ik iets? Aansluiting is immers ook niet ín het frame.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16808
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat kun je wel zien, bij een interne bediening komt de kabel aan de onderkant de pen in.
Bij een extern lopende kabel zit er een aansluiting voor de kabel aan de bovenkant van het deel dat het frame in gaat.

Zoiets als hier:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Wizz schreef: ma 8 mei 2023, 06:46
yo-eddy schreef: wo 3 mei 2023, 09:35

Dit is toch een prima optie? die KS lever past zelfs als lockring direct op je grip als je ODI lock-ons gebruikt
Bij de KS staat specifiek vermeld: "+ Designed for internal frame routing", al lijkt het erop dat de kabel ook gewoon aan de buitenkant van het vreemd kan, of mis ik iets? Aansluiting is immers ook niet ín het frame.
Je mist niets, KS heeft je in de war gebracht met een fout in de productomschrijving. De KS LEV is voor externe kabelloop, de KS LEV Integra is voor interne kabelloop.

Jij zou de KS LEV moeten hebben dus.
Het is hier geen ponykamp!
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Inmiddels is de vraagstelling veranderd, maar hopelijk weet ik jullie toch nog te vinden :) .

Gisteren wat meetwerk gedaan:
  • Diameter is idd 27.2 mm.
  • De zadelpen zit er nu voor 13.5 cm in.
  • In totaal kan de pen er 24 cm in.
Ik ben nog aan het puzzelen hoe ik zo'n KS LEV moet installeren, kijkende naar de maten...
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Ben ik een draalkont? Jazeker!
  • KS LEV samen met KS KGSL via bike24, of
  • Brand-X Ascend Dropper II via chainreactioncycles
De laatste heeft wat commentaren over speling, bij de eerste heb ik daar nog niets over gelezen. Daar is (hopelijk) het prijsverschil ook naar (factor 2).

Maar ook wat betreft winkels zijn de reviews zeer gevarieerd. Bike24 schijnt nogal langzaam te zijn, Chain Reaction komt vanuit de UK (gaat dat wel goed). Hebben jullie ervaring met beide winkels?

Groeten,
William
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Met beide goede ervaring en kom laatste tijd eerder bij Bike24 uit, als je er geen moeite mee hebt dat je vijf dagen op de zending moet wachten is die goed genoeg.
Bike24 is vergelijkbaar met bike-discount, r2, bike-components en zo op sommige dingen goedkoop soms iets minder soms geen voorraad maar dan heeft een ander het misschien.
Lekker fietsen!
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

We zijn natuurlijk tegenwoordig gewoon verwend met al die snelle levertijden. Bike24 is gewoon een degelijke winkel, duurt soms alleen 2 a 3 dagen langer voordat het binnen is. Mocht het nodig zijn dan zal het retourneren miss wat makkelijker gaan.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ook Peter schreef: wo 24 mei 2023, 21:02 Met beide goede ervaring en kom laatste tijd eerder bij Bike24 uit, als je er geen moeite mee hebt dat je vijf dagen op de zending moet wachten is die goed genoeg.
Bike24 is vergelijkbaar met bike-discount, r2, bike-components en zo op sommige dingen goedkoop soms iets minder soms geen voorraad maar dan heeft een ander het misschien.
Ik deel deze mening 100% op basis van een jaar of 15 ervaring.
Het loont overigens ook wel om bij salden, hopmans, futurum en mantel te kijken zijn met mainstream spul vaak nog goedkoper.
Plaats reactie