Vogezen

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Ben me aan het oriënteren voor ons jaarlijkse uitstapje, eind september. Het oog is gevallen op de Vogezen. Schijnt dat je daar op alle, dus ook wandelpaden, mag fietsen en lijkt me wel een hele mooie omgeving. Ik heb gezien dat er ook behoorlijk wat vaste routes zijn, maar ik wil graag wat "insider-info". Waar zijn de mooiste plekjes cq trails? Evt tips wbt verblijf e.d.? Alles is welkom!!! We hebben al behoorlijk wat ervaring, dus het mag best uitdagend zijn, maar we hebben geen zin om alleen maar te ploeteren of te lopen. Ook zo min mogelijk asfalt...... :wink: :tong :-q
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

In st Die en Raon l Etappe liggen al aardig wat hele mooie trails.
De echte juweeltjes zijn "verstopt" en dienen dat te blijven.
In de Vogezen liggen de betere trails die ik heb gereden.

Dagje bikepark lac Blanc is ook de moeite.

Voor meer xc zijn er ook zat uitgepijlde routes. Op utugawa vtt (of zoiets) vindt je meer info.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

http://www.vttrack.fr. voor alle tracks, Openrunner wordt veel door Fransen gebruikt
`Lac Blanc en La Bresse zijn de belangrijkste centra met liften.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

tiewrap schreef: vr 28 april 2023, 22:51…De echte juweeltjes zijn "verstopt" en dienen dat te blijven.
Ai, nu word ik wel heel nieuwsgierig… Voor juni namelijk ook plannen om die kant op te gaan.
carbon bike, titanium collarbone...
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tja, wat zoek je...?

# Zo'n beetje ieder dorp zijn eigen enduro evenement (ok, dat is misschien iets overdreven maar ze kunnen zonder problemen hun eigen serie runnen met serieuze trails). Dat is allemaal online wel te vinden en het voordeel is dat de trails op fietsafstand van elkaar liggen in dat geval...
Dat kan met een hoogteverschil a la Ardennen van ca. 250 hoogtemeters zoals bijv. Raon l'Etape (was edoch genoeg voor het Frans kampioenschap in 2019) maar ook startende boven de 1200 met afdalingen van 400+ hoogtemeters wanneer je zuidelijker gaat (La Bresse - Bussang). In die regio is Irwego overigens een aanrader als je de mooiste trails zoekt...

# Dan is het nog zoiets als het Traversée Massif Vosgien à VTT, waar mijn kennis daarvan ook gelijk stopt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

cheeta schreef: ma 1 mei 2023, 23:13 Tja, wat zoek je...?

# Zo'n beetje ieder dorp zijn eigen enduro evenement (ok, dat is misschien iets overdreven maar ze kunnen zonder problemen hun eigen serie runnen met serieuze trails). Dat is allemaal online wel te vinden en het voordeel is dat de trails op fietsafstand van elkaar liggen in dat geval...
Dat kan met een hoogteverschil a la Ardennen van ca. 250 hoogtemeters zoals bijv. Raon l'Etape (was edoch genoeg voor het Frans kampioenschap in 2019) maar ook startende boven de 1200 met afdalingen van 400+ hoogtemeters wanneer je zuidelijker gaat (La Bresse - Bussang). In die regio is Irwego overigens een aanrader als je de mooiste trails zoekt...

# Dan is het nog zoiets als het Traversée Massif Vosgien à VTT, waar mijn kennis daarvan ook gelijk stopt.
Ik had gedacht in de buurt van La Bresse. En dan trail/all-mountain. Enduro liever niet. De vaste routes lijken nogal veel asfalt en brede paden. Op Komoot is ook wel het 1 en ander te vinden, maar misschien dat er hier wat meer info naar boven komt. Ook evt voor verblijf.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

pk-patty schreef: di 2 mei 2023, 21:22
cheeta schreef: ma 1 mei 2023, 23:13 Tja, wat zoek je...?

# Zo'n beetje ieder dorp zijn eigen enduro evenement (ok, dat is misschien iets overdreven maar ze kunnen zonder problemen hun eigen serie runnen met serieuze trails). Dat is allemaal online wel te vinden en het voordeel is dat de trails op fietsafstand van elkaar liggen in dat geval...
Dat kan met een hoogteverschil a la Ardennen van ca. 250 hoogtemeters zoals bijv. Raon l'Etape (was edoch genoeg voor het Frans kampioenschap in 2019) maar ook startende boven de 1200 met afdalingen van 400+ hoogtemeters wanneer je zuidelijker gaat (La Bresse - Bussang). In die regio is Irwego overigens een aanrader als je de mooiste trails zoekt...

# Dan is het nog zoiets als het Traversée Massif Vosgien à VTT, waar mijn kennis daarvan ook gelijk stopt.
Ik had gedacht in de buurt van La Bresse. En dan trail/all-mountain. Enduro liever niet. De vaste routes lijken nogal veel asfalt en brede paden. Op Komoot is ook wel het 1 en ander te vinden, maar misschien dat er hier wat meer info naar boven komt. Ook evt voor verblijf.
Komoot is een Duits bedrijf, daar kom je in Frankrijk niet ver mee. Kijk voor routes op Utagawavtt: https://www.utagawavtt.com/search?city=La%20Bresse&w=[6.71713,47.91885,7.15659,48.06705]&q=[2,3,4]&k=0&l=all&u=1&ak=37893&aa=25

De TMV (Traversée Massif Vosgien à VTT,) staat hier ook. De gewone met ruim 400 km en 12 duizend hoogtemeters, en een wat technisch meer uitdagende versie (over de topjes) met bijvoorbeeld een klim van de Grand Ballon ("interdit aux vélos" staat er wel bij) Plus de daaropvolgende afdaling:
"La descente du Grand Ballon dans la vallée de Ranspach s’est faite par un single d’anthologie de près de 1000 m de dénivelé. Jouissif."
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

La Bresse voor trail / all mountain op trailforks wat blauwe en rode trails uitzoeken en kijken in wat voor rondjes men die trails heeft gereden.
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Iemand ervaring met een shuttle service in de vogezen?

Kan er online weinig over vinden...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ja, https://www.irwego.com/ in Remiremont ~ La Bresse omgeving.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Zelf vond ik Lac Blanc velen mate vetter dan La Bresse maar beiden zijn wel de moeite. Afdaling biggest vosges dh vanaf de top van de Grand Balloon richting Moosch vond ik erg leuk. Daarnaast kun je rondom Mollou wel leuke trails vinden. Op trailforks kun je al wel wat vinden en dan vervolgens zelf wat puzzelen. Ik heb louter positieve reacties gehad van wandelaars al vonden vooral de wat ouderen het wel knettergek dat iemand daar naar beneden ging fietsen voor z'n plezier. Maar ik heb dat er zeker gehad.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Het is een lang weekend La Bresse geworden. Zie o.a. op Komoot de bomen door het bos niet meer....... Iemand wat concreets over niet te missen trails/routes aldaar???? Bvd!!! :-q :wink:
massah
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 14 november 2012, 22:26
Mijn mountainbike: is geniaal!

Sentier Maurice is een leuke afdaling. Gewoon fun en goed te doen ook voor een normale sterveling zoals ik :wink:
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

pk-patty schreef: wo 19 juli 2023, 20:44 Het is een lang weekend La Bresse geworden. Zie o.a. op Komoot de bomen door het bos niet meer....... Iemand wat concreets over niet te missen trails/routes aldaar???? Bvd!!! :-q :wink:
Ik zou enkel de paden die op Trailforks staan aan elkaar plakken. Er liggen nog 100.000 andere trails die ook leuk zijn maar de kans op moeten lopen is dan een stuk groter. Of even de GPX van de Enduro de Hautes Vosges scoren op interwebs, dan ben je ook een heel eind.
Stamppot with weaksauce!
Plaats reactie