MTB helm

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik ben wel toe aan een nieuwe helm, momenteel rij ik nog met een Giro Atmos (road) helm. Omdat ik ook af en toe wat in het buitenland/ruiger terrein rijd, wil ik een wat meer specifiekere MTB helm aanschaffen, omdat die wat meer beschermen en robuuster zijn. Met name de achterkant, die bij MTB helmen wat dieper doorloopt en ook niet van die aparte onbeschermde kale EPS uitsteeksels/vormen heeft. Maar het moet geen overkill zijn voor hier in NL.

Ik zat zelf te denken aan b.v. de Giro Merit. Nu ben ik niet zo'n liefhebber van die vizors, en bij de Giro lijkt het dat je die er gewoon kunt afhalen. De Specialized Tactic 4 sprak me ook wel aan en zit goed, maar daar is het vizier niet zomaar te verwijderen en is eigenlijk onderdeel van het design.

Suggesties? En waar rijden jullie b.v. in Oostenrijk mee als je daar de bergtrails afgaat?
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Persoonlijk denk ik dat elke trailhelm sowieso geen overkill is in Nederland maar dat terzijde. Een vizier is bij mij ook een no-brainer. Zonder vizier zou ik geeneens op pad gaan. 8)

Er zijn veel goede trailhelmen te koop. Persoonlijke voorkeur/smaak/pasvorm zou altijd de doorslag geven. Als ik nu in de markt zou zijn voor een nieuwe zou het zonder twijfel een Troy Lee A2 of A3 worden. Heb nu een Fox Speedframe, ook een fijne helm maar qua comfort staat die echt in de schaduw van TLD.
Nespresso schreef: di 25 april 2023, 09:36 En waar rijden jullie b.v. in Oostenrijk mee als je daar de bergtrails afgaat?
Dat ligt er bij mij aan met of zonder lift. Als het alleen downhill gaat dan een fullface, ga ik ook zelf omhoog en wat gematigd naar beneden mijn trailhelm.

Eigenlijk zou ik voor die ritjes nog een TLD Stage willen hebben.
Laatst gewijzigd door Dice Oldskool op di 25 april 2023, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wat is er mis met een visor? Is juist extra bescherming voor je ogen (denk aan takken, direct zonlicht/regen en soms stof of opspattende rommel)

Dat gezegd hebbende, ik rij met een Smith Session en die heeft een verstelbare visor. Ik ben ook fan van Troy Lee designs, de pasvorm en comfort is bij TLD altijd erg hoog (heb nog een A1 en sinds kort een Stage). Fox dropframe is ook een mooie optie, beetje tussen een trailhelm en een fullface in.

En idd, wat Dice zegt, afhankelijk van de uplift of niet, trail of fullface (de ultra lichte Stage)
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Die visor heb ik ook niet echt nodig aangezien ik altijd met een sportzonnebril rijdt, niet alleen voor UV-bescherming, maar ook tegen takken e.d. Die keren dat ik met een (fixed) visor reed vond ik 'm wat beperken in het zicht. Maar als 't een verstelbare is dan zal het wel meevallen.

Mja, dat met die fullface is ook een beetje de afweging bij uplift. Vorig jaar best wat puntigstenige trails gereden en dan lijkt me zo'n fullface wel wat veiliger. Überhaupt op je kinnebak vallen -met of zonder steen- is denk ik geen succes zonder fullface.

Ik zal die TLD's ook eens gaan passen.
carbon bike, titanium collarbone...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een POC Tectal heeft ook een verstelbare klep, die kan vrij ver omhoog gedraaid worden als je wilt. Achterhoofd is goed beschermd, en het is geen lomp zware helm.

Daarnaast heb ik een Urge Gringo met afneembaar kinstuk maar dat neem ik eigenlijk nooit mee. Tot nu toe alleen maar gemonteerd voor een dagje bikepark. Ook een fijne trailhelm overigens, maar de POC is wat minder "lomp".
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Een helm zonder visor zou ik ook niet snel mee willen rijden. Verstelbaar is wel een plus. Ik rijd nu met een Lazer Coyote. De visor is hierbij niet verstelbaar. Soms (als ik voorover zit) beperkt de visor mijn zicht en dat is knap vervelend. Mijn volgende helm moet absoluut een verstelbare visor hebben.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik heb een IXS Trail RS EVO, vizier is niet verstelbaar maar je ziet hem ook niet. Helm zonder vizier ziet er sowieso heel vreemd uit imho.
Ik heb ook nog een Bluegrass Golden Eyes, dat vizier is verwijderbaar en sowieso heel erg ver naar achteren te zetten.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik heb nu een TLD A3 trail helm voor alles wat niet uplift is. Echt een hele fijne helm en echt een klasse beter dan mijn oude Fox. En een verstelbaar vizier.

Voor uplift heb ik gewoon een fullface, nu nog van Fox maar als die aan vervanging toe is ga ik denk ik ook over naar TLD. Dit is trouwens al de 2e fullface, de eerste is al afgeschreven in het BP dus ik rij daar niet meer zonder :tong
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een trail helm gekocht bij de lokale Decathlon omdat ik wat meer bescherming wilde op mn XC ritjes.
De klep is verstelbaar, zodat je 'm net buiten beeld kunt vast zetten.
Valt goed om mn hoofd. (Een xc of road helm staat meer op je hoofd)

En als ik niet zelf omhoog hoef te fietsen een Proframe van Fox.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hier rijdt het merendeel met de Tectal van POC

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Zoveel helmen zoveel wensen :p Ik ben zelf voor normaal trail gebruik fan van de Oakley DRT5. Voor Enduro en BP werk heb ik een FF van Bell. Prima helm maar ik ga denk ik volgende x voor een ander Merk de kwaliteit laat te wensen over vs de Oakley.
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
KILOKNALLER
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 12 april 2023, 22:50

Van de week een lading helmen gepast bij Mantel maar het aanbod viel een beetje tegen in vergelijking met wat ze online aanbieden. Eigenlijk zagen alle helmen te hoog waardoor ze niet lekker en niet stevig op mn hoofd zaten (hoofd omtrek 58.5). Later deze week een Specialized Tactic 4 geprobeerd en die zit bij mij fantastisch dus die besteld in een andere kleur (momenteel 3 kleuren in de aanbieding op specialized.com).
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Nespresso schreef: di 25 april 2023, 10:37
Mja, dat met die fullface is ook een beetje de afweging bij uplift. Vorig jaar best wat puntigstenige trails gereden en dan lijkt me zo'n fullface wel wat veiliger. Überhaupt op je kinnebak vallen -met of zonder steen- is denk ik geen succes zonder fullface.

Ik zal die TLD's ook eens gaan passen.
Daarom heb ik gekozen voor een Bell Super 3r helm. Dit is een goede trailhelm met een afneembaar kin-deel. In bikeparks e.d. gebruik ik hem als full face helm en op de lokale trails in NL haal ik het kin-deel eraf en heb ik een goede trailhelm :-q

https://www.bellhelmets.com/bike/p/supe ... 00059.html
geertvv8
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 8 mei 2023, 13:16

Hey! Ik begrijp je zoektocht naar een geschikte MTB-helm. Je hebt al een paar goede opties genoemd met de Giro Merit en de Specialized Tactic 4. Zoals je al zei, is het vizier bij de Giro Merit makkelijk te verwijderen, wat een voordeel kan zijn als je er niet zo'n fan van bent.

Een andere helm die je misschien zou kunnen overwegen, is de Bell 4Forty MIPS. Deze helm is redelijk licht, biedt goede ventilatie en heeft een verstelbaar vizier. Het MIPS-systeem zorgt voor extra bescherming bij schuine impacts, wat handig is bij het rijden in ruiger terrein. Ik heb zelf goede ervaringen met deze helm, zowel hier in Nederland als tijdens mijn MTB-trips naar Oostenrijk.

Wat betreft rijden in Oostenrijk, zie ik vaak mensen met uiteenlopende helmen, afhankelijk van hun persoonlijke voorkeuren en de moeilijkheidsgraad van de trails. Voor wat meer uitdagende trails kiezen sommige rijders voor een full-face helm voor extra bescherming. In jouw geval zou ik zeggen dat een helm zoals de Giro Merit, Specialized Tactic 4 of Bell 4Forty MIPS voldoende bescherming biedt, zonder al te zwaar of beperkend te zijn.

Ik hoop dat dit helpt bij het kiezen van een nieuwe helm! Veel succes en plezier met je mountainbike avonturen!
ProCaliber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 13 januari 2023, 11:41
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.5

Zelf ben ik ook aan het kijken naar een nieuwe helm, je hebt zoveel merken waar je uit kunt kiezen waarbij budget en pasvorm denk ik de belangrijkste zijn. Zelf ga ik er wel eentje met een MIPS (of vergelijkbaar systeem) aanschaffen.
Plaats reactie