Alternatief Fox DPX2

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
erikver
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 7 januari 2018, 13:07
Mijn mountainbike: RAAW Jibb
Contacteer:

De Fox DPX2 Factory in mijn RAAW Jibb mag weer eens weg voor een volledige onderhoudsbeurt vanwege cavitation. Aangezien ik niet verwacht dat dit de laatste keer zal zijn en ik na 2 jaar best wel weer iets anders wil, ben ik dus op zoek naar een alternatief.

Voorkeur gaat uit naar een air shock maar coil kan ook. Bepakt en bezakt zit ik ergens rond de 95 kilo. Ik rij voornamelijk in zuidelijk Nederland (Rijk van Nijmegen) en net over de grens in Belgie (Spa) of Duitsland (Aachen).

Maat van de demper is 185x55, wat overigens qua beschikbaarheid van dempers wel een issue is op dit moment.

De veilige keuze zou misschien een Rockshox Super Deluxe zijn maar bijvoorbeeld een Formula Mod lijkt mij ook wel interessant.
Onderhoud wil ik het liefst zo veel mogelijk zelf kunnen uitvoeren.

Ohlins, EXT, etc. is heel mooi spul maar wel buiten budget.

Iemand nog tips voor een goed alternatief?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Wat is het budget dan? Bikemarkt zie ik een MOD ex veer @ 450,00 maar een Storia incl 2x veer @ 600,00

Willekeurige andere air shock ook snel 450.

Dan wist ik het wel, die Storia is subliem, daar ben ik wel achter ondertussen. (Al zou ik de Jibb misschien met air blijven rijden ipv coil ivm inzetgebied en type fiets)
erikver
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 7 januari 2018, 13:07
Mijn mountainbike: RAAW Jibb
Contacteer:

Budget ligt rond de 500 euro. Ik had alleen nieuw gekeken vandaar mijn opmerking. Maar ik dacht dat een EXT ook getuned werd op fiets en rijder. Is dat dan wel slim om tweedehands te kopen of heb ik het helemaal mis?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

erikver schreef: ma 17 april 2023, 22:51 Budget ligt rond de 500 euro. Ik had alleen nieuw gekeken vandaar mijn opmerking. Maar ik dacht dat een EXT ook getuned werd op fiets en rijder. Is dat dan wel slim om tweedehands te kopen of heb ik het helemaal mis?
Getuned op fiets en rijder is wel het mooiste, had ik wel op de Moxie, maar kun je ook meepakken bij een beurt. (Schnurrtech Duitsland vraagt meen 100,- onderhoud en eventueel shimstack aanpassen)

Als je informeert waar de demper uit komt (of zoals in het voorbeeld het bekend is) dan kun je een beetje inschatten/ schnurtech navragen) wat daarin de bevindingen zijn.
Maar de EXT is sowieso erg goed af te stellen als je niet geheel tegen de onder/ bovengrens zit qua gewicht / gebruik
Laatst gewijzigd door Dutch op do 20 april 2023, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik heb een coil op mijn Madonna maar als het inzet gebied Nederland zou zijn dan had ik er gewoon een airshock op gezet.
Dat gezegd hebbende ben ik bij met mijn DVO combinatie, een Jade X + Onyx SC. In jouw geval zou de Topaz 2 een optie zijn:

https://www.bike24.com/p2651256.html
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
erikver
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 7 januari 2018, 13:07
Mijn mountainbike: RAAW Jibb
Contacteer:

Dennis17e schreef: do 20 april 2023, 14:03 Ik heb een coil op mijn Madonna maar als het inzet gebied Nederland zou zijn dan had ik er gewoon een airshock op gezet.
Dat gezegd hebbende ben ik bij met mijn DVO combinatie, een Jade X + Onyx SC. In jouw geval zou de Topaz 2 een optie zijn:

https://www.bike24.com/p2651256.html
Inzet gebied is Nederland maar ook net over de grens in Belgie (Spa) en Duitsland (Aachen / Witten). Ik gok zo ongeveer 50/50 Nederland en buitenland. Die DVO zou inderdaad ook een mooie optie zijn.

Ik denk dat een airshock inderdaad een betere keuze zou zijn maar die EXT Storia is wel heel aantrekkelijk :D
Klein nadeel is dat er ook nog een zwaardere veer bij moet want degene in de advertentie zijn te licht voor mij.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Voordeel is dat het geld wat de zwaardere kost, de lichteren weer opbrengen :-q

Gefeliciteerd maar dan :lol:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Cane Creek DB air is er in 185-55, mits het om Trunnion gaat.
Er is een MKII van de IL dus de MKI is in de uitverkoop.

Mij bevalt de demper uitstekend. Ruim voldoende parameters om geheel naar frame, berijder en terrein af te stemmen.
En dat is ook het ‘nadeel’ van deze demper, als je gewoon wilt biken en niet wilt tunen dan zitten de parameters in de weg ;-)
erikver
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 7 januari 2018, 13:07
Mijn mountainbike: RAAW Jibb
Contacteer:

Jurriaan schreef: do 20 april 2023, 23:43 Cane Creek DB air is er in 185-55, mits het om Trunnion gaat.
Er is een MKII van de IL dus de MKI is in de uitverkoop.

Mij bevalt de demper uitstekend. Ruim voldoende parameters om geheel naar frame, berijder en terrein af te stemmen.
En dat is ook het ‘nadeel’ van deze demper, als je gewoon wilt biken en niet wilt tunen dan zitten de parameters in de weg ;-)
Die had ik ook gezien maar de reviews houden mij een beetje tegen. Qua performance super maar bouw kwaliteit niet fantastisch?
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Ik heb zo'n CC air IL, ook met alle knopjes etc. Misschien dat ik gauw tevreden ben, of de presets vanuit Cotic gewoon spot on zijn, maar ik heb niks meer aangepast na install.
Zelf onderhoud is wel een dingetje, maar qua duurzaamheid valt het mij niet tegen!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

erikver schreef: vr 21 april 2023, 14:50
Jurriaan schreef: do 20 april 2023, 23:43 Cane Creek DB air is er in 185-55, mits het om Trunnion gaat.
Er is een MKII van de IL dus de MKI is in de uitverkoop.

Mij bevalt de demper uitstekend. Ruim voldoende parameters om geheel naar frame, berijder en terrein af te stemmen.
En dat is ook het ‘nadeel’ van deze demper, als je gewoon wilt biken en niet wilt tunen dan zitten de parameters in de weg ;-)
Die had ik ook gezien maar de reviews houden mij een beetje tegen. Qua performance super maar bouw kwaliteit niet fantastisch?
Van in ieder geval de DB Inline waren er negatieve ervaringen. CaneCreek zat destijds op Specialized en Canyon. Meer gebruikers is ook meer ervaringen, negatief en positief. De keringen waren niet degelijk genoeg, deze zijn vernieuwd en heeft een recall opgezeten. De InLine die ik heb had de nieuwe keringen al toen ik de demper alhier overnam. Daarna laten upgraden naar IL.

Ik heb ook wel eens een foto gezien van een gebroken DB demper, wederom meer gebruikers. De nieuwe IL is verstevigt op dat punt.

Zelf onderhouden is meer uitdagend want er is weinig info beschikbaar. Daarom koos ik voor onderhoud en upgrade @mtbworks. Luchtkamer kun je prima zelf openen.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Kom ook van een dpx2 af en rij nu met een Formula MOD Coil demper. Wereld van verschil. Net terug uit Finale Ligure en man, wat een heerlijke demper om te rijden.

Rij 'm op de Banshee Prime en zal voornamelijk voor het buitenland gebruikt worden. Al vind ik 'm op de UHR ook prima rijden met Coil.

Heb 'm 2e hands via Duitse mtb markt. Heb er met twee veren 350 voor betaald. Gokje die goed uitpakte :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wat ook een optie kan zijn is om de Fox te laten tunen. Plus is dat je de demper dan volledig naar jou wensen kan laten tunen. Er vanuitgaande dat je weet wat je wilt/ nodig hebt.
Vooraf contact opnemen met MST om navraag te doen of zij een oplossing hebben met betrekking tot cavitation.

Meer info over tunen in dit topic.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

om navraag te doen of zij een oplossing hebben met betrekking tot cavitation.
Dat lijkt mij een eerste vereiste.

En anders een coil. Die zal toch wel op lomper gebruik zijn ontworpen.
Een DHX2 met zo'n oranje coil 8)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Mijn ervaring is dat coil lekker lang mee gaat. Bijvoorbeeld mijn ext storia heeft 50+ bikeparkdagen gehad en net enkel preventief laten servicen. Nu hangt de slijtage ook samen met hoeveel het frame meegeeft en de shock etc.
Plaats reactie