Bar End Nationale MTB wedstrijd

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Het heet niet voor niets funklasse, die zijn nog leuk
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

schepp schreef: za 6 mei 2023, 20:08
Peelrijder schreef: ma 17 april 2023, 21:24 Ik heb geen moeite met wat inschrijfgeld of een daglicentie, maar niet die geldklopperij van de KNWU.

Hier zijn wedstrijdjes genoeg waar licentieshouders en de amateurs door elkaar rijden.
Hier zorgen ze er wel voor dat de licentiehouders vooraan in het startvak staan en een voorsprong krijgen op de rest van het startvak.

De goede amateurs hebben zo iets om na te jagen en de licentiehouders hebben geen last van de mindere goden in het deelnemersveld.

Gemengde vakken werkt soms wel, soms niet, liever niet wat mij betreft.

Er is bij een paar wedstrijdjes een 'tussenklasse' daar starten de amateurs samen met de licentiehouders, maar wel op de 2e rij (dutch masters deed dit ook) zo kan je een wiel pakken en geeft de goede amateurs ook kans om licentiehouders eraf te rijden.
Gemengde startvakken kan je niet maken als je zo belachelijk veel voor een licentie vraagt. Je betaald je scheel dus als er dan een KNWU race is dan wil ik ook gewoon vooraan in een startvak zonder funklassers. Maar goed ik vind een licentie voor mtb sowieso belachelijk. Er zijn voor mtb nog geen 10 wedstrijden. Ik rij meer funklasse races dan licentie races
Een daglicentie is maar 2 euro . Dus als jij maar 10 wedstrijden rijd is dat €20 euro. Daar wordt je toch niet scheel van?
Ik ben blij dat die optie er nu wel weer is, want ik heb ook geen behoefte aan een volledige startlicentie gezien het aantal starts.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ik rij met licentie,..maar marathons in Duitsland en vele Nederlandse wedstrijden hoef je geen licentie te hebben. Ik rij dus meer wedstrijden waar geen licentie voor nodig is dan waar die wel voor nodig is. Als je nk wil rijden moet je een licentie hebben. Mijn betoog ging er dus over dat je een hele dure licentie moet hebben voor heel weinig wedstrijden. En de licentiewedstrijden die er zijn bij de masters staan er amper 10 man aan de start,..daar zie ik de lol ook niet van in. KNWU snapt niet zo goed hoe ze het mtb en vooral bij de senioren moeten aanpakken helaas.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik houdt dit topic in de gaten :-q
Had wedstrijden ook wat opzij geschoven, maar als er wedstrijden buiten de knwu zijn probeer ik zeker mee te doen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Ik dacht oh leuk en las toen knwu. Tja ik sluit me aan bij de rest, organiseren onder de vlag van de knwu is vrij kansloos, ik heb geen (basis) licentie meer en ga voor dat handje vol knwu wedstrijden echt geen bizar dure licentie aanschaffen.

Zolang clubs, in zee blijven gaan met de knwu is het mtbwedstrijd rijden ten dode opgeschreven.

Tis ook helemaal niet nodig op de knwu te betrekken. Daarnaast als je categorieën op niveau indeeld heb je dus ook geen last van groot niveau verschil en blijft iedereen in principe in de zelfde ronde. Werkt in vele landen al decennia veel beter en leuker voor iedereen, mqar ook hier blijft men maar volharden in die visieloze conservatieve structuur vd knwu.
Gewoon open klasse 3 a 4 niveaus en gas erop, knwu is voor weg fietsers, dus weg ermee:)
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

KarinMTB schreef: do 11 mei 2023, 13:58
schepp schreef: za 6 mei 2023, 20:08

Gemengde startvakken kan je niet maken als je zo belachelijk veel voor een licentie vraagt. Je betaald je scheel dus als er dan een KNWU race is dan wil ik ook gewoon vooraan in een startvak zonder funklassers. Maar goed ik vind een licentie voor mtb sowieso belachelijk. Er zijn voor mtb nog geen 10 wedstrijden. Ik rij meer funklasse races dan licentie races
Een daglicentie is maar 2 euro . Dus als jij maar 10 wedstrijden rijd is dat €20 euro. Daar wordt je toch niet scheel van?
Ik ben blij dat die optie er nu wel weer is, want ik heb ook geen behoefte aan een volledige startlicentie gezien het aantal starts.
Je kan alleen maar daglicentie kopen als je een basislicentie a 40e/pj hebt volgens mj
En voor die basislicentie krijg je precies helemaal niks.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Precies.

Ik heb vandaag een open klasse wedstrijd gereden, mannekes van 14, kerels van 50 en alles er tussenin.

Serieus aan moeten poten nog, die jonge mannen rijden hard :o

Uiteindelijk driekwart van de wedstrijd 4e gereden en in de laatste ronde overklast door een ventje van 15 jaar jonger :lol:

Was leuk, geen licentie aan te pas gekomen :-q
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Mtbz-Limburg
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 11:12

Dennis17e schreef: ma 17 april 2023, 22:14 Toevallig afgelopen jaar een NMK meegereden op Bar-End, zonder noemenswaardige prestatie dan :-q Maar daar is het niet te doen om een groot veld te hebben, ik snap de keus dan wel voor kleinere groepen.

Wel een erg leuk parcour trouwens!
Wel leuke wedstrijd het nmk, Is rond dezelfde datum ongeveer.Zullen ze denk ik wel precies het zelfde rondje gebruiken. Overigens ondanks weinig hoogtemeters wel leuk parcours daar.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Rutger S schreef: za 20 mei 2023, 14:18 Ik dacht oh leuk en las toen knwu. Tja ik sluit me aan bij de rest, organiseren onder de vlag van de knwu is vrij kansloos, ik heb geen (basis) licentie meer en ga voor dat handje vol knwu wedstrijden echt geen bizar dure licentie aanschaffen.
Heb je ooit bij je club gevraagd waarom die licentie kost wat ‘ ie kost? Gaat om verzekeringen, niet omdat de KNWU graag geld inzamelt, maar omdat je vooral betaalt voor een stuk verzekeringsdekking, die er niet is bij ‘wilde’ wedstrijden. De KNWU is, afgezien van enkele krachten voor de kantoor organisatie en de coaches die vanuit NOC*NSF gefinancierd worden, een organisatie van vrijwilligers.

Lang geleden deed ik wat in de autosport, en daar betaalde ik op een gegeven moment meer dan 1000 gulden (* oude munt, voor oude mensen, van voor de Euro) per wedstrijd, waarvan het grootste deel naar de verzekeraar ging. En overigens ook daar verder dezelfde structuur met een enkele betaalde kracht op het bondsbureau en honderden vrijwilligers die de wedstrijden mogelijk maakten.

Als organisator en deelnemer heb een erkende bond nodig om je überhaupt te kunnen verzekeren; zonder die erkende bond gaat alles goed tot het een keer jammerlijk fout gaat en de oorzaak is iets buiten de invloeds- en risicosfeer van het slachtoffer. Dan kom je bij een ‘ wilde’ wedstrijd er snel achter dat alles in wedstrijdverband uitgesloten is van je aansprakelijkheidsverzekering.

En ja, ik een KNWU licentie en rij wel eens een wedstrijdje. En daarnaast ben ik ook als bestuurder actief binnen onderdelen van de KNWU, waardoor ik een redelijk compleet beeld heb van hoe zaken in elkaar zitten en dat maakt dat ik toch wel wat moeite heb met het gemak waarmee de KNWU als ‘duur en onnodig’ weggezet wordt en de inzet van al die vrijwilligers genegeerd wordt.

En nee, de KNWU is er niet alleen voor de weg. De KNWU is er voor alle disciplines waar in wedstrijdverband gefietst kan worden.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als de knwu (ik noem de knmv er graag even bij) duidelijkheid zou geven in het hoe en wat van de kosten zou er veel meer begrip zijn denk ik. Maar precies wat jij zegt is het antwoord wat je krijgt. Een hoop blabla, zonder de feiten.
Dat is in mijn ogen ook waar het mis gaat bij die instanties, het zelf al niet in willen zien.

Ja dit zit bij mij hoog, hoewel dat voornamelijk de knmv betreft.
Ik scheer ze voor t gemak over 1 kam.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

tiewrap schreef: zo 21 mei 2023, 19:56 Als de knwu (ik noem de knmv er graag even bij) duidelijkheid zou geven in het hoe en wat van de kosten zou er veel meer begrip zijn denk ik. Maar precies wat jij zegt is het antwoord wat je krijgt. Een hoop blabla, zonder de feiten.
Dat is in mijn ogen ook waar het mis gaat bij die instanties, het zelf al niet in willen zien.

Ja dit zit bij mij hoog, hoewel dat voornamelijk de knmv betreft.
Ik scheer ze voor t gemak over 1 kam.
De KNWU geeft die duidelijkheid. Toevallig was ik zelf als bestuurder van het district aanwezig bij de laatste toelichting, waarvoor vanwege de bijzondere situatie een aparte bijeenkomst was georganiseerd en ik heb die informatie in de eerst volgende districtsvergadering gedeeld met alle clubs/verenigingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Als je het aantal wedstrijden dat je rijdt afzet tegen de kosten die je zelf anders moet maken en het risico op schade dan moet je toch verdomd veel wedstrijden rijden om (als ze uitkeren) een klein beetje kostendekkend te werken.

En ik snap dat dit het principe van een verzekering is, maar als ze (net als voorheen) de daglicentie en de kosten daarvan naar een normaal niveau brengen dan zouden er meer inkomsten zijn dan nu denk ik.

Een jaar of 3/4 geleden hebben ze een hoop aangepast m.b.t. de licenties waarna ik ben afgehaakt.

Als ik mijn frame dubbelvouw tijdens een training of groepsrit van de club ben ik 'beperkt' verzekerd door de NTFU en mijn persoonlijke (zorg)verzekering terwijl het daar misschien wel bijna net zo aannemelijk is.

Bij de WVAN kan je nog daglicenties kopen voor een criterium zonder verdere verplichtingen maar wel met dezelfde verzekeringen als de licentierijders, waarom dat op de mountainbike middels de KNWU niet kan is me een raadsel.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

En in dit weekend naar ik begrijp ook de marathon van Amerongen. :-{
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Klopt

Ik sla beide over dit jaar, dit zit precies tussen Groesbeeks Gruwelijkste en de 6 Uur van 't zand in
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Rutger S schreef: za 20 mei 2023, 14:21
KarinMTB schreef: do 11 mei 2023, 13:58

Een daglicentie is maar 2 euro . Dus als jij maar 10 wedstrijden rijd is dat €20 euro. Daar wordt je toch niet scheel van?
Ik ben blij dat die optie er nu wel weer is, want ik heb ook geen behoefte aan een volledige startlicentie gezien het aantal starts.
Je kan alleen maar daglicentie kopen als je een basislicentie a 40e/pj hebt volgens mj
En voor die basislicentie krijg je precies helemaal niks.
beetje late reactie. Maar ik heb geen licentie en ik kan gewoon een daglicentie kopen.
Dus ik betaal enkel 14,50p/j aan lidmaatschap.

Als je de basislicentie hebt hoef je ook geen daglicentie meer te kopen natuurlijk.
Plaats reactie