Hope Tech 4 issues

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Volgens mij rijden er hier wel wat mensen rond met de nieuwe Tech4 serie van Hope. Dus dacht even bij jullie polsen. Sinds een tijdje heb ik de V4 variant, en er eigenlijk niets dan gezeik mee gehad. Dat terwijl mijn oude Tech 3 V4 altijd perfect was.

Seals in de hendel waren meteen uit de doos al kapot. Ook lekte een van de seals van de zuigers in de klauw achter nogal hard. Dus de rem ging gelijk terug naar Hope, waar ze hem hebben 'gerepareerd'. Nu rij ik er eventjes mee rond, en begint de voorremklauw ook te lekken langs de zuigers, evenals de gerepareerde zuiger van de achterrem, nog steeds. Kreeg van Hope hiervoor een seal en zuigerkit, heb alles vervangen, maar lijkt niet echt verschil te maken. Heb nog een keer alles helemaal schoon en droog gemaakt voor een finale test.

Daarnaast extreem irritant: het aangrijppunt verspringt enorm. Rem een paar keer snel achter elkaar en de hendel grijpt ruim een centimeter eerder aan. Je moet dan loslaten en echt even wachten voordat ie weer normaal is. Ter illustratie:

https://youtu.be/00WSBtqFuDg

Is zowel voor als achter, achter nog wat erger. Net even gecheckt bij mij Hayes en oude Tech 3 remmen en die hebben dat respectievelijk niet en in maar heel kleine mate. Tech 4 euvel en gaat Hope Shimano achterna, of is mijn set aan alle kanten gewoon verrot?
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Dat het aangrijppunt alle kanten op gaat is niet gek als hij lekt en er lucht in het systeem komt
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Je kan Roel Rijers even contacten bij Dialedin MTB, die is official reseller van Hope, misschien dat hij je op weg kan helpen.

https://www.dialedin-mtb.nl/
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Volgens mij is Hope hierin wat slordig geweest, want terwijl ze wisten dat er problemen waren hebben ze gewoon remmen uitgeleverd. Lijkt alleen Tech4 V4 te zijn. En in eerste instantie lijken er ook gewoon foutieve zuigers als vervanging geleverd te zijn.

Inmiddels weten ze ook daadwerkelijk waar het probleem zat en lijkt het verholpen. Laatste paar remmen die ik uitgeleverd heb zijn gewoon goed.

Nog een keer contact met Hope opnemen en weer opnieuw vragen om revisie materiaal. Irritant, maar waarschijnlijk is het daarna in orde.

En als het dan nog niet goed is het hele setje in een doos en geld terug eisen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ligt het aan mij of is het vreemd dat Hope een rivisie set stuurt met de vraag of je het ff zelf wil fixen?
Normaliter als ik iets zou kopen wat niet goed zou zijn dan gaat het of terug, of de fabrikant komt het ter plekke fixen. Ik ga daar zelf niet aan zitten al zou ik het kunnen.
Maar wellicht ligt het wat genuanceerder?
Zo niet, inpakken, terugsturen en of een nieuwe set vragen, of geld terug.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Klitse schreef: za 15 april 2023, 15:28 Ligt het aan mij of is het vreemd dat Hope een rivisie set stuurt met de vraag of je het ff zelf wil fixen?
Ligt aan mij. Tenminste, de eerste keer kon ik meer dan twee maanden wachten totdat ik ze terug had. Daar had ik niet nog een keer zin in, dus wilde het wel even zelf doen als zij de spullen zouden sturen.
Lars TB schreef: za 15 april 2023, 15:19 Volgens mij is Hope hierin wat slordig geweest, want terwijl ze wisten dat er problemen waren hebben ze gewoon remmen uitgeleverd. Lijkt alleen Tech4 V4 te zijn. En in eerste instantie lijken er ook gewoon foutieve zuigers als vervanging geleverd te zijn.

Inmiddels weten ze ook daadwerkelijk waar het probleem zat en lijkt het verholpen. Laatste paar remmen die ik uitgeleverd heb zijn gewoon goed.

Nog een keer contact met Hope opnemen en weer opnieuw vragen om revisie materiaal. Irritant, maar waarschijnlijk is het daarna in orde.

En als het dan nog niet goed is het hele setje in een doos en geld terug eisen.
Dat 'bekende' probleem had de ene hendel inderdaad, dat ie langzaam helemaal naar het stuur gaat omdat de olie voorbij de seal kruipt. Nu lijkt het andersom: olie gaat niet snel genoeg terug, dus als je de hendel snel een paar keer pompt, grijpt ie steeds eerder aan, want meer olie in het systeem. Weet ook niet zeker waar de issue zit, kan natuurlijk ook best in de klauw zitten, die is sowieso ook niet helemaal lekker met die microlekkage. Daar had ik bij Hope iig nog niet eerder over gehoord. Jij?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Het door jou omschreven probleem met hendel naar het stuur heb ik idd ook gehad op de LTHT en als mogelijke oplossing pistons vervangen.
Daarna enkel met cornerbar gereden en nog niet echt kunnen testen.

Gister achter nogmaals goed ontlucht omdat ik die anders vond voelen dan voor en straks een rondje maken in beter terrein. Zal het laten weten Daan.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ik ben benieuwd. Hoe zag je vloeistof eruit, gewoon helder? Heb de achterrem ook ontlucht omdat ik hem net wat te veel zachter vond voelen dan voor, en de vloeistof bij de klauw was pikzwart. Kleurstoffen uit de seals volgens Hope, maar ik vind het toch raar, is de eerste (vrijwel nieuwe!) rem waarbij ik dit meemaak.

Maar goed, ter recap, even afgezien van die zwarte vloeistof die wel of niet ergens op duidt, hebben dus drie problemen:
  • Hendel (langzaam) helemaal naar de bar. Dit probleem is niet-publiekelijk erkend door Hope, en zou aan een verkeerde instelling van een van hun CNC machines hebben gelegen. Hebben ze gefixt met nieuwe zuigers in de hendel en in mijn geval ook een nieuwe behuizing van de hendel.
  • Microlekkage/zweten langs de pistons in de klauw.
  • Aangrijppunt dat sterk naar buiten verplaatst bij (beetje) snel meermaals pompen van de hendel.
De remmen gaan hier sowieso terug, vind dit niet kunnen voor dit geld, maar ben toch wel benieuwd of anderen vooral dat laatste punt herkennen?
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

dat waren een van de eersten die dat lekken op de seals had toch,daarna niet meer?
heb zelf de tech4e4 daar was het aangrijppunt in het begin ook verschillend,nog een keer goed laten ontluchten en nooit meer ellende gehad eigenlijk.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Spijtig dat te horen,
Ik heb de Tech 4 in de X2 versie, geen problemen mee,
En ik rijd dan wel door met mijn Tech 3 V4's en E4's 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Heckler40 schreef: di 18 april 2023, 14:25 Spijtig dat te horen,
Ik heb de Tech 4 in de X2 versie, geen problemen mee,
En ik rijd dan wel door met mijn Tech 3 V4's en E4's 8)
Gelukkig heb ik mijn Tech3s nog niet verpatst :) Jij kunt dat effect zoals in het filmpje, dat ie duidelijk verder van de bar aangrijpt bij snel knijpen en bij langzaam knijpen hij weer normaal is, dus niet reproduceren op jouw X2s?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb het net even geprobeerd maar langzaam of snel maakt gelukkig geen enkel verschil voor mijn X2s

Succes er mee
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Heckler40 schreef: wo 19 april 2023, 08:19 Ik heb het net even geprobeerd maar langzaam of snel maakt gelukkig geen enkel verschil voor mijn X2s

Succes er mee
Top, tnx, goed om te weten! Heb ik toch weer wat meer munitie om mee te vuren bij Hope :)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hydraulische olie is by design niet comprimeerbaar, de hele werking berust er op dat je de olie opsluit en dat als je de zuiger bij de remgreep beweegt de caliper piston met hetzelfde volume verplaatst, onafhankelijk van de snelheid.

Als je een ander aangrijp punt ziet bij verschillende snelheden heb je mogelijk een lek ergens, langere tijd geeft dan meer lekkage en dus de greep dichter bij de bar. Of toch ookj lucht in het systeem wat comprimeerbaar is en dynamisch anders reageert. Maar lucht komt ook met een heel ander "sponzig" gevoel in de rem, en ook gedoe als je de remmen eens echt heet stookt op een lange afdaling
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Heckler40 schreef: wo 19 april 2023, 11:34 Hydraulische olie is by design niet comprimeerbaar, de hele werking berust er op dat je de olie opsluit en dat als je de zuiger bij de remgreep beweegt de caliper piston met hetzelfde volume verplaatst, onafhankelijk van de snelheid.

Als je een ander aangrijp punt ziet bij verschillende snelheden heb je mogelijk een lek ergens, langere tijd geeft dan meer lekkage en dus de greep dichter bij de bar. Of toch ookj lucht in het systeem wat comprimeerbaar is en dynamisch anders reageert. Maar lucht komt ook met een heel ander "sponzig" gevoel in de rem, en ook gedoe als je de remmen eens echt heet stookt op een lange afdaling
Ik denk eerder dat het te maken heeft met hoe snel de zuiger terug komt. Als de zuiger maar langzaam terugkomt dan kun je bij elke snel opvolgende pompslag van je hendel het systeem verder vullen vullen vanuit het reservoir. Als je de hendel loslaat en je wacht even dan stroomt deze olie weer het reservoir in. Heeft dus niet met lekkage te maken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie