Op de Cube 240 van mijn zoontje zit een hydraulische schijfrem met Claris remhendel. Ik heb laatst aan de bovenzijde ontlucht. Cilindertje met olie erop gezet. Beetje remmen en tikken. Er kwamen wat luchtbelletjes uit. Daarna was de rem minder sponzig/harder.
Maar nog steeds is het nu zo dat bij de eerste keer remmen de rem niet goed reageert. De rem kan bijna volledig worden ingeknepen. Direct nog eens remmen geeft wel gewenst resultaat. Maar 1 minuut later is het weer zo dat op de eerste remkneep de rem niet echt reageert.
Zit er dan toch nog ergens lucht in? ik vind het vreemd dat bij een 2e keer remmen de rem wel goed reageert. Maar na 1 minuut weer niet. Moet ik dan van onderaf olie inspuiten? Ik vermijd dit liever ivm mogelijk knoeien van olie op remschijf.
Claris hydraulische schijfrem 2 keer rem inknijpen
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 26
- Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21
Wiel eruit halen, remblokken verwijderen, zuigers terugdrukken, bleedblokje ertussen en dan jouw plan uitvoeren. Het is slechts een kleine moeite, en in ieder geval geen geknoei op schijf of remblokken. En eventueel de zuigers meteen goed gangbaar maken indien nodig.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Wat is aan de bovenzijde ontlucht...?
Nog steeds lucht, helemaal ontluchten van boven tot onder, onder tot boven conform de instructies van de fabrikant.
Nog steeds lucht, helemaal ontluchten van boven tot onder, onder tot boven conform de instructies van de fabrikant.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Moderator
- Berichten: 16789
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dit zou ik inderdaad even doen. Het bleedblok voorkomt niet alleen dat je op je remblokken knoeit, maar zorgt er ook voor dat er niet teveel olie in het systeem kan komen. Zou je ontluchten (en vullen) met ver afgesleten blokken komt er teveel olie in waardoor je geen nieuwe (dus dikkere) blokken meer kunt monteren.Pierre1968 schreef: ↑ma 3 april 2023, 11:56 Wiel eruit halen, remblokken verwijderen, zuigers terugdrukken, bleedblokje ertussen en dan jouw plan uitvoeren. Het is slechts een kleine moeite, en in ieder geval geen geknoei op schijf of remblokken. En eventueel de zuigers meteen goed gangbaar maken indien nodig.
Omdat luchtbellen liefst naar boven willen is ontluchten van onderaf ook de betere manier. Let wel op dat je geen nieuwe luchtbellen naar binnen duwt, hoe klein ook. Uiteindelijk verzamelen al die miniscule belletjes zich en vormen dan één grotere luchtbel met een sponzige rem als gevolg.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
Ik vind het altijd weer een k-klusje, maar wat mij erg hielp de laatste keer, was mijn vooraf fiets zo neer te zetten dat de leiding tussen remgreep en remklauw zo verticaal mogelijk was (bij voorwiel is dat minder nodig). Een tijdje laten staan. Dan gaan ontluchten en daarbij ook de remgreep regelmatig naar voren en naar achteren kantelen en ondertussen de remgreep steeds weer in knijpen. er blijft nog best veel lucht zitten in het reservoir van de remhendel. Wel het trechtertje genoeg gevuld houden met olie...
En verder..... even de tijd voor nemen en zeker niet denken het even snel te doen. Inderdaad dus wiel eruit, blokjes eruit, bleed blok erin, doekjes in de buurt en handschoentjes aan en al het gereedschap in de buurt klaar leggen
Ik begin vaak te overhaast aan zulke klusjes en die lopen daardoor uit op frustratie alom
En verder..... even de tijd voor nemen en zeker niet denken het even snel te doen. Inderdaad dus wiel eruit, blokjes eruit, bleed blok erin, doekjes in de buurt en handschoentjes aan en al het gereedschap in de buurt klaar leggen
Ik begin vaak te overhaast aan zulke klusjes en die lopen daardoor uit op frustratie alom
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Heb geprobeerd van onderaf de leiding vol te spuiten met nieuwe olie terwijl er bovenop een trechtertje olie stond. Helaas liep de leiding een stukje leeg en ik had geen passend nippeltje voor de aansluiting onderop. Snel de schroef onder er maar op, maar inmiddels toch veel lucht in de leiding. De rem deed nu helemaal niks meer.
Toen alleen van bovenaf proberen te ontluchten en dat is gelukt. Kabel zo verticaal mogelijk. Trechtertje bovenop met olie. Vaak rem inknijpen. Remgreep vastzetten met tie wrap. Tikken op de leiding. Nog een nachtje laten staan. Het duurde even maar nu is ie volledig ontlucht en remt beter dan ooit.
Ik denk dat ik vanaf nu nooit meer van onderaf ga ontluchten. Alleen van bovenaf met het trechtertje. Geen geknoei met olie bij de remgrepen. Of is er een reden om van onderaf te ontluchten?
Toen alleen van bovenaf proberen te ontluchten en dat is gelukt. Kabel zo verticaal mogelijk. Trechtertje bovenop met olie. Vaak rem inknijpen. Remgreep vastzetten met tie wrap. Tikken op de leiding. Nog een nachtje laten staan. Het duurde even maar nu is ie volledig ontlucht en remt beter dan ooit.
Ik denk dat ik vanaf nu nooit meer van onderaf ga ontluchten. Alleen van bovenaf met het trechtertje. Geen geknoei met olie bij de remgrepen. Of is er een reden om van onderaf te ontluchten?
-
- Moderator
- Berichten: 16789
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ja, die is er: luchtbellen willen naar boven
Je eerste zin begrijp ik ook niet helemaal, "je had geen passend nippeltje voor de aansluiting onderop" ?
Op elke caliper zit toch een ontluchtingsnippel of -schroef? Die draai je een half slagje open om olie door te laten en weer dicht voordat je de spuit/slang eraf haalt.
Mijn manier (mtb-remmen):
- remhendel horizontaal zetten, als het kan remleiding zo verticaal mogelijk (bij mijn fiets loopt de achterremleiding binnendoor en die ga ik daar niet voor losmaken. Ik zet wel de fiets wat schuiner in de workstand met de voorkant omhoog en ik laat de caliper los naar beneden hangen).
- schroefje uit reservoir draaien, trechtertje erop (leeg of een klein beetje remolie erin).
- spuit met olie aansluiten op caliper.
- nippel halve slag open en spuit indrukken. Let hierbij heel goed op dat je geen lucht vanuit de slang mee naar binnen duwt!
- houd in de gaten dat de trechter niet overloopt. Een tweede paar ogen kan handig zijn, ook om te zien of er nog lucht mee de trechter in komt.
- als de trechter behoorlijk vol zit trek ik aan de spuit om eventueel achtergebleven luchtbellen in de caliper mee naar buiten te krijgen. Ook knijp ik daarvoor af en toe de rem een paar keer in.
In feite duw ik de olie dus op en neer door het systeem maar de nadruk ligt op het naar boven duwen. Dit doe ik meerdere keren, beter vijf keer te vaak dan een keer te weinig zeg maar Eigenlijk wacht ik tot er absoluut geen luchtbelletjes meer naar buiten komen, en dan pomp ik de boel nog twee keer op en neer.
En bij elke actie nauwgezet in de gaten houden dat je geen lucht in het systeem brengt. Daarom moet je de nippel ook niet te ver losdraaien, gewoon net genoeg om de spuit te kunnen indrukken. Als je hem te ver lost kan er lucht langs de schroefdraad naar binnen gezogen worden zonder dat je het ziet.
Je zult mij niet horen zeggen dat dit de beste of makkelijkste methode is. Maar het werkt voor mij al zowat 20 jaar en tot nu toe heb ik nooit remproblemen gehad als gevolg van lucht in het systeem, lekkages of iets dergelijks. Als hobbyist hoef ik ook niet op de tijd te letten maar alleen op dat het goed gebeurt.
Ik doe dit eigenlijk elk jaar voorafgaand aan de week dat ik de Alpen in ga, tussendoor indien nodig maar dat is eigenlijk nooit het geval.
Je eerste zin begrijp ik ook niet helemaal, "je had geen passend nippeltje voor de aansluiting onderop" ?
Op elke caliper zit toch een ontluchtingsnippel of -schroef? Die draai je een half slagje open om olie door te laten en weer dicht voordat je de spuit/slang eraf haalt.
Mijn manier (mtb-remmen):
- remhendel horizontaal zetten, als het kan remleiding zo verticaal mogelijk (bij mijn fiets loopt de achterremleiding binnendoor en die ga ik daar niet voor losmaken. Ik zet wel de fiets wat schuiner in de workstand met de voorkant omhoog en ik laat de caliper los naar beneden hangen).
- schroefje uit reservoir draaien, trechtertje erop (leeg of een klein beetje remolie erin).
- spuit met olie aansluiten op caliper.
- nippel halve slag open en spuit indrukken. Let hierbij heel goed op dat je geen lucht vanuit de slang mee naar binnen duwt!
- houd in de gaten dat de trechter niet overloopt. Een tweede paar ogen kan handig zijn, ook om te zien of er nog lucht mee de trechter in komt.
- als de trechter behoorlijk vol zit trek ik aan de spuit om eventueel achtergebleven luchtbellen in de caliper mee naar buiten te krijgen. Ook knijp ik daarvoor af en toe de rem een paar keer in.
In feite duw ik de olie dus op en neer door het systeem maar de nadruk ligt op het naar boven duwen. Dit doe ik meerdere keren, beter vijf keer te vaak dan een keer te weinig zeg maar Eigenlijk wacht ik tot er absoluut geen luchtbelletjes meer naar buiten komen, en dan pomp ik de boel nog twee keer op en neer.
En bij elke actie nauwgezet in de gaten houden dat je geen lucht in het systeem brengt. Daarom moet je de nippel ook niet te ver losdraaien, gewoon net genoeg om de spuit te kunnen indrukken. Als je hem te ver lost kan er lucht langs de schroefdraad naar binnen gezogen worden zonder dat je het ziet.
Je zult mij niet horen zeggen dat dit de beste of makkelijkste methode is. Maar het werkt voor mij al zowat 20 jaar en tot nu toe heb ik nooit remproblemen gehad als gevolg van lucht in het systeem, lekkages of iets dergelijks. Als hobbyist hoef ik ook niet op de tijd te letten maar alleen op dat het goed gebeurt.
Ik doe dit eigenlijk elk jaar voorafgaand aan de week dat ik de Alpen in ga, tussendoor indien nodig maar dat is eigenlijk nooit het geval.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dus omdat hij geen passende nippel heeft gaat hij het nooit meer zo doen?
Tja, das ook een optie...
Tja, das ook een optie...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16789
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Je schuift de slang toch gewoon over de nippel die op de caliper zit? Of mis ik iets?
Bij de meeste modellen zit zo'n uitstekende nippel, met een rubber dopje erop. En bij sommige andere types caliper zit de ontluchtings-aansluiting verzonken en die kun je open/dicht draaien met een schroefje dat daar haaks op staat. Maar een losse nippel nodig hebben herken ik niet. Heb er zelf tenminste nog nooit een nodig gehad met aardig wat verschillende types Shimano remmen.
(Ondanks de aanduiding "Claris" ga ik wel uit van een flatbar-remgreep, gezien het type fiets).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Bij Claris Cloud1 (oid) is inderdaad een nippel nodig.
Ik heb het eerder bij een oude XT gedaan en toen kon ik inderdaad gewoon het slangetje direct erop zetten. Ik kan mij ook niet heugen dat toen de leiding automatisch leeg liep. Dat hoort toch alleen zo te zijn als ik de remhendel inknijp? De Claris liep iig wel vanzelf leeg.
Je zegt dat het meestal niet echt goed wordt. Hoe zou ik dat dan kunnen merken? De rem reageert nu heel direct op de hendel en voelt ook zeker niet sponzig aan. Dan is daarmee toch uitgesloten dat er nog lucht in het systeem zit? Ik heb wel de fiets een hele nacht met ingeknepen hendel en olietrechtertje verticaal gehouden. En veel getikt enzo tegen de leiding. Aan het begin veel lucht belletjes. Aan het einde geen enkel belletje meer. Ik heb niet de indruk dat er nog lucht inzit. De methode lijkt dus voor mij te werken dus waarom zou ik het nog "moeilijker" maken.
Als het werkt voor jou ga ik je zeker niet zeggen dat je wat anders moet doen. Maar iha is deze methode niet zo geschikt als je wat luchtbellen tegen de achterkant van je zuigers gelplakt hebt, die krijg je er moeilijk weg op deze manier. En onafhankelijk van waarvandaan je de olie spuit is het een goed idee om het wiel en blokjes er uit te halen en bleedblock er in te zetten want dan weet je zeker dat je de juiste hoeveelheid olie in je systeem hebt.Hans MTB schreef: ↑di 25 april 2023, 09:00Bij Claris Cloud1 (oid) is inderdaad een nippel nodig.
Ik heb het eerder bij een oude XT gedaan en toen kon ik inderdaad gewoon het slangetje direct erop zetten. Ik kan mij ook niet heugen dat toen de leiding automatisch leeg liep. Dat hoort toch alleen zo te zijn als ik de remhendel inknijp? De Claris liep iig wel vanzelf leeg.
Je zegt dat het meestal niet echt goed wordt. Hoe zou ik dat dan kunnen merken? De rem reageert nu heel direct op de hendel en voelt ook zeker niet sponzig aan. Dan is daarmee toch uitgesloten dat er nog lucht in het systeem zit? Ik heb wel de fiets een hele nacht met ingeknepen hendel en olietrechtertje verticaal gehouden. En veel getikt enzo tegen de leiding. Aan het begin veel lucht belletjes. Aan het einde geen enkel belletje meer. Ik heb niet de indruk dat er nog lucht inzit. De methode lijkt dus voor mij te werken dus waarom zou ik het nog "moeilijker" maken.
Ik ken de Claris trouwens niet, maar bij systemen van andere merken met een schroefnippel onder zit meestal geen 'kraantje' zoals bij Shimano remmen met een directe slangkoppeling. Dan kan het handig zijn om eerst vast de onderste spuit te monteren voordat je het schroefje op de hendel open draait, dan loopt ie niet leeg bij het open draaien (tenzij er zulke grote bellen in je caliper zitten dat de olie er langs kan lopen)
Give me little bits of / more than I can take
-
- Moderator
- Berichten: 16789
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik kan zo snel niet eens hydraulische remmen onder de Claris noemer vinden?
Dat is een road groep met alleen maar mechanische remhendels voor dropbar of flatbar?
Dat is een road groep met alleen maar mechanische remhendels voor dropbar of flatbar?
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After