De imbus van de crank op mijn nieuwe fiets (nog geen 500 KM) zit muurvast.
Ik heb de inbus sleutel verlengd met een ijzeren buis maar ben benieuwd hoeveel kracht ik hiermee mag zetten. Wat gaat eerder stuk, de sleutel of de bout van de crank? Heb al flink veel kracht gezet maar durf niet harder te gaan uit angst dat ik onherstelbare schade aanbreng en nog verder van huis ben...
Inbus crank nieuwe fiets muurvast
Even een beetje verwarmen met een föhn (voor als er loctite aan de bout zit) en dan met een kort 'tikje' proberen de bout los te doen schieten (met de inbussleutel).
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Kokend water over de crank gieten.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Over het algemeen hebben crankbouten gewoon rechtse draad, maar inderdaad, even checken of dat hier ook zo is kan nooit kwaad.
Als je nog binnen de garantieperiode zit zou ik er ook mee naar de lbs gaan.
En anders bovenstaande tips gebruiken. Slagschroevedraaier wellicht?
En hoe dan ook een erg goed passende sleutel van goede kwaliteit gebruiken.
Als je nog binnen de garantieperiode zit zou ik er ook mee naar de lbs gaan.
En anders bovenstaande tips gebruiken. Slagschroevedraaier wellicht?
En hoe dan ook een erg goed passende sleutel van goede kwaliteit gebruiken.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Ik zou zelf een goede kwaliteit inbus dop gebruiken, zoiets https://www.mijnijzerwaren.nl/handgeree ... 15379.html
Inbus sleutels zijn te kort en hebben zo veel buiging (vering) dat het enorm moeilijk is om gevoel te krijgen bij hoeveel kracht je zet.
Maar inderdaad, garantie = FM/LBS
Inbus sleutels zijn te kort en hebben zo veel buiging (vering) dat het enorm moeilijk is om gevoel te krijgen bij hoeveel kracht je zet.
Maar inderdaad, garantie = FM/LBS
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Ik zou eerder een slagmoersleutel pakken (als je daar toegang tot hebt), of een wringijzer met goeie dop en een paar klappen geven. Eventueel icm freezespray.
Maar goed, als het garantie is...terug naar de LBS
Maar goed, als het garantie is...terug naar de LBS
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik zie even niet hoe het gebruik daarvan de lagers zou beschadigen?
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
https://www.toolstation.nl/slagschroeve ... gJ_tvD_BwE
Dit wordt ook een slagschroevendraaier genoemd: door een mep op het uiteinde te geven draait de kop rond.
En met die mep gaan de lagers er meteen aan
Dit wordt ook een slagschroevendraaier genoemd: door een mep op het uiteinde te geven draait de kop rond.
En met die mep gaan de lagers er meteen aan
-
- Moderator
- Berichten: 16805
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Zo hard hoef je nou ook weer niet te slaan toch? (tenminste niet bij het ding dat ik in de gereedschapskar heb liggen).
Maar inderdaad, ga je er te lomp in is het misschien toch niet zo'n goed idee...
Maar inderdaad, ga je er te lomp in is het misschien toch niet zo'n goed idee...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Slagschroevendraaier zou ik inderdaad niet gebruiken. Een slagmoersleutel is heel wat anders en zou wel een optie zijn. Vereiste is wel dat je zeker weet of het linkse of rechtse draad is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Met een slagschroevendraaier introduceer je een axiale kracht die direct aan je lagers wordt doorgegeven, dat is sowieso geen goed idee. Bij een slagmoersleutel of een dop met tommy bar heb je alleen radiale kracht.
Correct, anders kan je de boel slopen zonder te knipperen.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2981
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Zover ik het zie is de draad van de borgbout rechtshandig dus linksom is los beide kanten. Normaliter zet je dit redelijk vast (heb geen handleiding) maar zonder Loctite oid.
Bij een BSA geschroef lager is er wel verschil, kettingkant = linksgangig, vrije kant = rechts gangig. Maar dat is een heel ander verhaal.
Op youtube verschillende filmpjes te zien en allemaal gaan die borgbouten gewoon linksom los zonder extreme kracht te zetten. Dus nog eens proberen, korte inbussleutel en paar keer licht tikken linksom zou het toch echt moeten lossen. Anders idd garantie voor je de motorlagers of as molt. .
https://www.youtube.com/watch?v=MaIsyTC7w7Ur
Bij een BSA geschroef lager is er wel verschil, kettingkant = linksgangig, vrije kant = rechts gangig. Maar dat is een heel ander verhaal.
Op youtube verschillende filmpjes te zien en allemaal gaan die borgbouten gewoon linksom los zonder extreme kracht te zetten. Dus nog eens proberen, korte inbussleutel en paar keer licht tikken linksom zou het toch echt moeten lossen. Anders idd garantie voor je de motorlagers of as molt. .
https://www.youtube.com/watch?v=MaIsyTC7w7Ur
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b