MTB met vaste vork op Gravel tocht

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Dressed4succes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: di 27 november 2018, 23:27

Voor volgende week heb ik een gravel tocht staan. Ik heb nog geen gravel bike dus zet de MTB in. Ik heb al eerder een 75k tocht hiermee gedaan dat beviel eigenlijk prima met een MTB.

Ik twijfel nog om een gravel bike te kopen en dus heb ik besloten om volgende week mijn voorvork om te wisselen voor een vaste. Ik heb dan een HT met een vaste carbon vork ( Niner).

Ik zal hier een mijn ervaring achterlaten over hoe ik e.e.a ervaren heb. Wellicht dat iemand ook een MTB en racefiets heeft, gravel aan het ontdekken is en ook nog twijfelt of en welke gravel bike.

qua montage was het allemaal een fluitje van een cent. Zodra eea op maat was de zaken omgewisseld. Cane Creek balhoofdlager set accepteerde supersmooth mijn vaste vork. Juiste lengte gezaagd, PM remmerij zat er ook zo op. Al met al heeft het een kwartiertje geduurd. Dat vind ik best acceptabel.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 337
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Kan gewoon prima op de mtb, ook met "verende" vork.
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Dat soort fiets met de juiste (verstelbare) aerobars is ook perfect als bikepacker/ultra fiets.
Gravelbikes zijn duur als je mtb 12-speed wil en hebben anders snel te weinig lage versnellingen.
Bovendien kan een 100mm vork het extra gewicht waard zijn als je echt lang wil blijven zitten of het terrein net wat ruwer is dan strakke gravel.

Als je geen aerobars wil kan je ook kijken naar innerbarends, dan heb je het grootste nadeel (1 hand positie) weer verholpen t.o.v. dropbars. Aerodynamica is minder relevant als je niet gaat racen.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Ik zou toch nog snel een gepaste gravelbike gaan kopen.
Anders gaat het niet leuk zijn hoor.
Goed naar de het type route kijken zodat je de juiste bike kan kopen.
Zo wil de fietsindustrie het :-q
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

De meeste mountainbike routes 10 jaar terug worden nu aangeduid als gravel route. Dus gewoon lekker genieten. extra fiets is leuk, begrijp me niet verkeerd, maar nodig....
anders ga ik wel op de fiets
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Graveltochten gaan allemaal uitstekend met starre mtb en paar snelle banden. Met een wat dieper gezet stuur en bv inner barends ( of opzet aerobars ) kun je ook tegen de wind goed mee komen. Het gaat uiteindelijk om je zitpositie en rol/wind weerstand .
frederik_15
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 13 januari 2021, 18:34

Mijn "gravelbike" is een XC-mtb met vaste vork waar ik het mtb-stuur heb vervangen door een koers-/gravelstuur en nieuwe shifters en derrie op gezwierd heb :D

Hier staat een foto: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 5#p2708075
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 337
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

frederik_15 schreef: ma 27 maart 2023, 20:09 Mijn "gravelbike" is een XC-mtb met vaste vork waar ik het mtb-stuur heb vervangen door een koers-/gravelstuur en nieuwe shifters en derrie op gezwierd heb :D

Hier staat een foto: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 5#p2708075
Welke shifters en remklauwen?
frederik_15
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 13 januari 2021, 18:34

Welke shifters en remklauwen?
[/quote]

De groepset is een Sensah SRX pro 1x 11 (gekocht op Ali, wel enkel de shifters en de achterderrie) en de remmen zijn mechanisch (SRAM AVID BB7 RACE REM).
Plaats reactie