NP Utrechtse Heuvelrug - Soest

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: zo 9 april 2023, 10:16 Overigens nog een verzoek aan een ieder die de jumplijn pakt…. Graag ook springen en niet bij elke jump remmend over de take off gaan (zo zijn ze binnen no time weg) of pak gewoon de lijn langs de jumps.
Gister even een half uurtje gespeeld en viel mij op dat 80% dit doet.
Mijn vrees is dat je verzoek aan dovemansoren gericht zal zijn.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 9 april 2023, 19:53
Tijgerhaai schreef: zo 9 april 2023, 12:43 Mountainbiken in Nederland. Als het maar allemaal keurig aangeharkt is. :tong Ik zal zo mijn Schotse vrienden even een berichtje sturen of ze alvast de boel een beetje willen aanvegen. Ga in augustus weer die kant op, dan zijn ze net klaar denk ik. :bier:
Nu zijn die paden daar allemaal perfect aangelegd. Met stenen. Iedere potentiële modderpoel is weggewerkt. Ik zie het verschil niet zo... .

Het voordeel van de stenen is dat de vrijwel dagelijkse regen de eventuele modder er zo weer vanaf spoelt! Ze hebben het daar maar makkelijk :bier:

In de bikeparken ja. De rest van de Highlands daar in tegen. Maar we wijken af, het gaat over Soest hier. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tijgerhaai schreef: zo 9 april 2023, 20:15
Lars TB schreef: zo 9 april 2023, 19:53

Nu zijn die paden daar allemaal perfect aangelegd. Met stenen. Iedere potentiële modderpoel is weggewerkt. Ik zie het verschil niet zo... .

Het voordeel van de stenen is dat de vrijwel dagelijkse regen de eventuele modder er zo weer vanaf spoelt! Ze hebben het daar maar makkelijk :bier:

In de bikeparken ja. De rest van de Highlands daar in tegen. Maar we wijken af, het gaat over Soest hier. :winkie:
Tja, je moet de routes in Nederland natuurlijk wel vergelijken met de aangelegde paden daar. De 'wilde' paden die we hier vroeger reden hadden grotere modderpoelen dan wat ze daar in Schotland kennen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Nu heb ik 3* de Trans Schotland gereden. Waarvan 3 keer een andere route. Plus een Enduro kamp met oa. The Golfie. Zon, regen, sneeuwstorm. Ik denk dat ik een redelijke indruk heb hoe het daar er uit ziet en aan toe gaat. Schotse modderpoelen heb ik dan ook ervaring mee. Zelfs op Diever hebben ze dat soort niet. Tip van mij, duik er niet in een afdaling. (Gelukkig stond er heide waar ik in kon landen) Maar nu komt het mooie, dat is mijn hele punt niet. Er werd een opmerking gemaakt over wat modder. En dat dat nog aangepakt ging worden indien mogelijk. Mijn punt is dat wij in ons land niet alles zo moeten cultiveren. Onderhoud om erosie tegen te gaan/herstellen prima. Maar schiet niet bij alles wat anders is dan perfectie in de stress. Het is wel eens een beetje nat, net zo als dat het wel een kurk droog is. Dat hoort bij de seizoenen. Nu ben ik op vernieuwde Soest nog niet geweest. Maar op de oude verbinding naar ‘t Hoogt kwam je ook plassen tegen. Kon je prima doorheen fietsen. Als het je ding niet is wacht dan gewoon tot het droog is. Zeker op de UHR is een ander rondje het probleem niet.

O, en de Nederlandse trails vergelijken met de Schotse hou ik je aan. Ik zie er naar uit. :bier:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Tijgerhaai schreef: ma 10 april 2023, 01:45 Nu ben ik op vernieuwde Soest nog niet geweest
Dan had je de opmerking wel gesnapt en was dit hele betoog niet nodig geweest
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

bouwpakket schreef: ma 10 april 2023, 07:10
Tijgerhaai schreef: ma 10 april 2023, 01:45 Nu ben ik op vernieuwde Soest nog niet geweest
Dan had je de opmerking wel gesnapt en was dit hele betoog niet nodig geweest
Nee, nee : Dan hadden we alle lofuitingen voor hoe het in Schotland allemaal veel beter/echter moeten missen. :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

bert l. schreef: zo 9 april 2023, 20:11
Singletrack Sundays schreef: zo 9 april 2023, 10:16 Overigens nog een verzoek aan een ieder die de jumplijn pakt…. Graag ook springen en niet bij elke jump remmend over de take off gaan (zo zijn ze binnen no time weg) of pak gewoon de lijn langs de jumps.
Gister even een half uurtje gespeeld en viel mij op dat 80% dit doet.
Mijn vrees is dat je verzoek aan dovemansoren gericht zal zijn.
Hopelijk niet voor de harde kern trailcrew Soest; die stammen op HV werken prima. Alles op z'n tijd.....
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

corex schreef: ma 10 april 2023, 08:33
bert l. schreef: zo 9 april 2023, 20:11
Mijn vrees is dat je verzoek aan dovemansoren gericht zal zijn.
Hopelijk niet voor de harde kern trailcrew Soest; die stammen op HV werken prima. Alles op z'n tijd.....
Wij zullen er alles aan doen om die jumps in goede staat te houden.

En het zal niet lang duren voordat de eerste stammen ook op soest te vinden zijn hoor. Het is alleen broedseizoen en we hebben op dit moment geen voorraad meer liggen op de vuursche, dus ik kan niet zagen nu
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

bouwpakket schreef: ma 10 april 2023, 07:10
Tijgerhaai schreef: ma 10 april 2023, 01:45 Nu ben ik op vernieuwde Soest nog niet geweest
Dan had je de opmerking wel gesnapt en was dit hele betoog niet nodig geweest
Ken je die uitdrukking van een mug een olifant maken?

Beelden van Soest?
https://www.instagram.com/reel/CqBkSugj ... MyMTA2M2Y=
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Wat wil je nou bereiken. Ga gewoon fietsen en kom dan terug

De blubber was vandaag weer minder erg, je hoefte niet meer te lopen
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Ipv modder/geen modder/Schotland beter etc. toch even inhaken op parkeren. Een gratis tip :winkie:
Wellicht voor de zondagen een optie om je auto op een (zeker op zondag) rustig plekje te zetten. Dat is bijvoorbeeld tegenover "Theater Idea" op de Willaertstraat of parkeerterrein bij winkelcentrum Overhees.
Daar genoeg mensen langslopen zodat je minder bang hoeft te zijn voor inbraak van je auto zoals op de "hotspots" helaas het geval is
Minder dan 2 km en je bent op de route.
Afbeelding
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Kunnen we dan ook daarna bij jou langs voor de BBQ?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Horsthil schreef: ma 10 april 2023, 18:05Kunnen we dan ook daarna bij jou langs voor de BBQ?
Ligt buiten de route........... Maar voor jou maak ik een uitzondering :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Wij hebben geparkeerd in Driebergen. Ook rustig. :wink:

Via Zeisterlitz dus heen en weer voor een maiden ride op Soest:
Gemengde gevoelens, ik vermoed dat de mindere kanten van deze route op den duur wel zullen verdwijnen dus daar zal ik nu niet over beginnen.
Verder toch wel van tijd tot tijd genoten van leuke segmenten, dikke Ginkelduin vibes onderweg. Er is goed gebruik gemaakt van de weinige hoogtemeters. Hoogtepunt was de Soesterhoogt speeltuin. Daar al besloten dat we hier de volgende keer wat langer blijven hangen.

Ik blijf meer fan van de oostelijke UHR-routes (veel meer HM’s) maar dit was zeker voor herhaling vatbaar. Er is goed werk verricht hier. Ik wacht voor een terugkeer wel tot de route helemaal klaar is.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Vandaag eindelijk even tijd gehad om de route te rijden en meteen maar gecombineerd met de Hoge/Lage Vuursche routes. Dan pak je toch een goede 60km aan fijne mountainbike routes :-q

Ik vind het een leuke route geworden. Genoeg variatie, met hier en daar wat technischere stukjes in de route verwerkt. Niet zo'n uitgesproken kombochten paradijs als de Hoge Vuursche route, waardoor er iets minder flow in de route zit en je gewoon af en toe lekker aan het werk wordt gezet. Zo heurt het :winkie:

Ik denk dat het maximale uit de route / omgeving is gehaald. Mooie aanwinst !

De noordkant van de route is inderdaad hier en daar nog behoorlijk blubberig. Speciaal voor de fijnproevers onder ons :bier:
Plaats reactie