Rockrider 940S - Decathlon

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dit ziet er gewoon heel goed uit, ook al is het Decathlon. Mij valt op de design convergentie van FS XC frames. Demper onder bovenbuis met een link, achterbrug zonder draaipunt. Ik zou best zo', frame willen hebben...

Hun huidig design met schuinstaande demper vind ik wat vreemd uitzien, niet mijn smaak. Wel mijn smaak zijn de kleuren.

Nog niet beschikbaar maar komt er aan. Als dit de prijs is dan valt me dat wel iets tegen. Het gewicht is goed, en de componenten lijken ook niet slecht (carbonnen wielen) maar geen idee hoe de Mantou vering vergelijkt met bv Rockshox of Fox.
https://www.decathlon.nl/p/full-suspens ... mc=8731679

Afbeelding

https://www.vojomag.nl/news/rockrider-9 ... cing-team/
Laatst gewijzigd door Crapton op za 18 november 2023, 20:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik loop regelmatig even bij de locale vestiging binnen en daar staan ook de bikes die je enkel online bij hen kunt bestellen ( > € 1000,-- ) En daar is helemaal niets mis mee, niet qua looks, afmontage en al helemaal niet qua prijs/kwaliteitsverhouding.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Die dingen lijken allemaal sprekend op elkaar tegenwoordig. Waarom dan niet gewoon een Decathlon kopen?

Convergentie van design naar een standaard concept, dat overigens zo oud als de weg naar Rome is. Overigens was dit ontwerp wel tamelijk voorspelbaar want de kleinst mogelijke aanpassing van een HT frame. Alleen Supercaliber is nog eleganter. Verschillen zitten in de achterbrug zelf (wel-niet draaipunt bij achternaaf) en de positie van de bewegende link bovenin. De constructie en linkage van BMC is anders, demper wel op standaard positie.

---------------------------------------------------------------

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Van alle foto's hierboven vind ik de Rockrider er het beste uitzien. Ik zou er zo voor gaan als de prijs OK is (en dat zal vast zo zijn). Een leuk statement vind ik de niet alledaagse componenten die ze erop gezet hebben. Lekker eigenwijs.

Met een rockrider rijden an sich is ook wel een leuk en positief statement vind ik

Ben benieuwd naar de grote maten, hoe groot het frame dan is qua reach, en of er dan niet zo'n achterlijk lange zadelpen-buis op zit (net als de Megamo en Canyon Lux) wat ik visueel echt een afknapper vind...

ik ga het serieus in de gaten houden
MTBArnhem
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Op de roc d' azur gesproken met de mensen van Rockrider. Ze verwachtte dat de eerste modellen leverbaar zijn in week 10 (maart 2024), en de verwachtte prijs voor een uitvoering met SRAM GX AXS, rockshox SID vork + demper, en TRP remmen is 4500 euro. Zie ook het recente artikel op vojomag (met oa ook fotos). De Team edition komt pas later op de markt, maar daar wilde zo nog niet zo heel veel over zeggen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Da's veul geld voor een fiets met een enigzins gestigmatiseerd imago.

Nadeel vind ik in deze dan wel dat deze fietsen niet als testmodel in de winkel staan.

In Best ligt de Decathlon praktisch langs de mtb route, gemiste kans vind ik dat.

Ik zou er best eentje willen testen, het kan voor een fully altijd een interessante optie worden.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Peelrijder schreef: za 14 oktober 2023, 21:29 Da's veul geld voor een fiets met een enigszins gestigmatiseerd imago.
Tja, als je het dubbele over hebt voor een merk met een beter imago, maar een verder gelijke fiets, dan moet je inderdaad wel actief aan de bak op forums en zo om te zorgen dat Rockrider die merken met de S niet voorbij streeft... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Het merk wat ik nu rij wordt ook gestigmatiseerd maar dan aan de andere kant van het spectrum.

Ik heb veel opties gehad met het kiezen van mijn huidige fiets, van hardtail tot fully en van boutique tot 13 in een dozijn.
Deze was meteen goed voor mij, niet om mijn keuze te verdedigen.

En ik ben gewoon ontzettend benieuwd hoe zo'n ding rijdt.
Ik heb decathlon gemail of er opties komen voor testrijden.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Hier zijn ze aanwezig in 2024. en kun je meerdere merken uitproberen. Ben benieuwd als je gaat, wat je van de bikes vondt

https://www.happybikedays.org/merken/?lang=nl
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik rij niet naar de Ardennen om een fiets te testen :lol:

Ik snap de opzet van het evenement, maar praktisch elk merk wat ik wil/ wou testen geeft hier gelegenheid toe via een dealer o.i.d. behalve.....
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Peelrijder schreef: za 14 oktober 2023, 21:50
Lars TB schreef: za 14 oktober 2023, 21:34

Tja, als je het dubbele over hebt voor een merk met een beter imago, maar een verder gelijke fiets, dan moet je inderdaad wel actief aan de bak op forums en zo om te zorgen dat Rockrider die merken met de S niet voorbij streeft... :bier:
Het merk wat ik nu rij wordt ook gestigmatiseerd maar dan aan de andere kant van het spectrum.

Ik heb veel opties gehad met het kiezen van mijn huidige fiets, van hardtail tot fully en van boutique tot 13 in een dozijn.
Deze was meteen goed voor mij, niet om mijn keuze te verdedigen.

En ik ben gewoon ontzettend benieuwd hoe zo'n ding rijdt.
Ik heb decathlon gemail of er opties komen voor testrijden.
Bij Decathlon mag je een fiets binnen 365 dagen retourneren, dus als je wat risico durft te nemen kun je er 1 bestellen, testrijden (droge omstandigheden) en als hij niet bevalt goed poetsen en dan in de winkel terugbrengen. Als ze geen schade zien krijg je gewoon je volledige bedrag terug. Anders kun je de fiets nog steeds retourneren maar krijg je niet je volledige bedrag terug. Er is geen 1 andere wieler verkoper die vergelijkbare retourneringsvoorwaarden heeft.

Buiten het imago van het merk vind ik de beschikbare framematen een nadeel bij Decathlon. Met mijn lengte (1.86m) kom ik bij hun beschikbare framematen niet goed uit. En dat is ook het geval bij hun van Rysel racefietsen: https://www.decathlon.nl/p/racefiets-fc ... R-p-309323
Ze gaan gelukkig met hun fully frames wel eindelijk de goede kant op, kabel management kan naar mijn mening nog wel wat beter.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dat vind ik raar.

Wat kost het voor zo'n bedrijf nou om 3/4 testfietsen beschikbaar te stellen?

Als ze ooit hun marktaandeel willen vergroten is dit voor mij toch wel een soort van noodzaak, ik geloof niet dat er veel mensen zijn die 'op de gok' €4500 uitgeven in de hoop het retour te krijgen.....

Ik wacht tot ik antwoord heb van Decathlon.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Alleen in Nederland halen we de neus op voor Decathlon. Hun winkel assortiment word bepaald door verkoop/vraag van het betreffende land.

Voor Decathlon Nederland is de interessante markt de kinderfietsen en instap modellen. We zijn hier verwende bandenschoppertjes en dat gezeik zijn ze liever arm dan rijk.

Ik heb 6 jaar de fietsenafdeling van Decathlon Amsterdam aangestuurd dus ik weet best wat van het verdien model.

Als iemand geïnteresseerd is in een high end model moet deze idd eerst besteld worden door de klant, deze kan dan proefrijden en direct of later terugbrengen waar het bedrag direct word teruggestort.

Deze groep is echter nihil dus houden ze liever meters over voor goedlopende modellen dan een stuk high end modellen waar men de neus voor ophaalt.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Je zal toch moeten toegeven dat Decathlon nu pas wat mooiere en betere modellen in het assortiment begint te stoppen. Ze hebben ook een XC WC team dus doen veel ervaring op om het design te optimaliseren. Mijn ervaring met Decathlon spullen is iha prima. Meestal goed gemaakt, praktisch doordacht en scherpe prijs.

De vorige (huidige) generatie Rockrider Race 900S FS vond ik niet mooi en volgens mij ook geen topper qua prestaties. De nieuwe 940S komt qua design nu m.i. mee met de midrange (Rose, Cube, Canyon, Bulls, Merida enz) en topmerken (Orbea, Canondale, Specialized, Trek, Scott, BH enz), helaas ook wel qua prijs. Dit zal nieuwe klanten trekken zeker als de prestaties goed zijn.

Afbeelding

De huidige XC Rockrider Race 900 HT (evt met AXS en carbonnen wielen) is daarentegen zeker wel een aardig ding zeker voor het geld.

Afbeelding
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb er de laatste tijd toch stiekem regelmatig naar zitten kijken, maar helaas bieden ze (voorlopig) nog geen opties om bijvoorbeeld een frameset te kopen.

Voor het geld dat ze te koop zijn is het een prima fiets, alleen zitten er onderdelen op (wielen, vering) die ik liever zou upgraden/ aanpassen naar iets anders omdat die gewoon niet mijn ding zijn.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie