Waarom rijd jij wel of geen E-bike?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Uiteindelijk is een ebike toch een soort van rubbertegelvariant van de echte fiets, ideaal voor mensen die bang zijn moe te worden of zelf te moeten werken om iets te bereiken. Als zelfs een fitte bomenknuffelaar als Maverick zichzelf al heeft aangepraat dat hij na 15km te moe is en een motortje nodig heeft dan is het eind zoek wat mij betreft. Juist het feit dat de Eneco je niet sponsort zorgt ervoor dat een fiets een bepaalde mate van efficiency moet hebben om nog lekker te rijden, en een motor daaraan toevoegen zorgt vooral van een neerwaartse spiraal waarin alles maar zwaarder moet worden. Doet wat mij betreft best af aan de ervaring als geheel.
Tegenvraag aan de Ebikefetishisten: Waarom stoppen bij een ebike? Iets meer in de richting van een electrische crossmotor geeft je nog meer range, snelheid en gemak, dus waarom dat niet? Of is dat alleen wegens verkrijgbaarheid en wetgeving? Of is net doen alsof je trapt toch nog bevredigend?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

suravida schreef: do 23 maart 2023, 08:01 Uiteindelijk is een ebike toch een soort van rubbertegelvariant van de echte fiets, ideaal voor mensen die bang zijn moe te worden of zelf te moeten werken om iets te bereiken. Als zelfs een fitte bomenknuffelaar als Maverick zichzelf al heeft aangepraat dat hij na 15km te moe is en een motortje nodig heeft dan is het eind zoek wat mij betreft.
Dit dus.
15km is natuurlijk gewoon makkelijk trainbaar tenzij fysieke beperking.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Omdat ik (54) fysiek nog uitstekend in staat ben om geheel op eigen kracht te fietsen. Dat is voor mij ook het hele idee achter sporten. Rijden op een e-bike voelt toch een beetje als valsspelen (tenzij dit vanwege een fysieke beperking de enige manier is om van mountainbiken te genieten).
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

FreedomRanger schreef: do 23 maart 2023, 08:48 Omdat ik (54) fysiek nog uitstekend in staat ben om geheel op eigen kracht te fietsen. Dat is voor mij ook het hele idee achter sporten. Rijden op een e-bike voelt toch een beetje als valsspelen (tenzij dit vanwege een fysieke beperking de enige manier is om van mountainbiken te genieten).
Exact dit dus. Als je bejaard of fysiek beperkt bent geen enkel probleem verder met E-bikers. Voor die doelgroep een mooie manier om toch te blijven “sporten”.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

daniel1975 schreef: do 23 maart 2023, 08:09
suravida schreef: do 23 maart 2023, 08:01 Uiteindelijk is een ebike toch een soort van rubbertegelvariant van de echte fiets, ideaal voor mensen die bang zijn moe te worden of zelf te moeten werken om iets te bereiken. Als zelfs een fitte bomenknuffelaar als Maverick zichzelf al heeft aangepraat dat hij na 15km te moe is en een motortje nodig heeft dan is het eind zoek wat mij betreft.
Dit dus.
15km is natuurlijk gewoon makkelijk trainbaar tenzij fysieke beperking.
15 km met een hoop hoogtemeters is zeker trainbaar maar ik ben niet in de gelegheid om elke week 300 km te rijden om dit te trainen. In Nederland fiets ik met gemak rondjes van 50+ km met Zuid Veluwe hoogteverschillen maar als het echt achter elkaar korte afdalingen met steeds stijle klimmen is dan ben ik snel klaar in de benen.

En nogmaals, de E-bike is voor er bij als extra tool. 97% van mijn rijden is op de “gewone” fiets. :D (los van woon werk verkeer)
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Iedereen moet toch lekker doen wat ze zelf willen?
Een ebike is in mijn ogen een stuk gereedschap, zoals vering en sterke remmen.
Het maakt leuke paadjes toegankelijker en voor een groot aantal mensen de sport leuker.

Dat je moet verdedigen waarom je een ebike rijdt, daar moeten we volgens mij een beetje vanaf.
Een andere hoeft immers ook niet te verdedigen waarom hij/zij een fully heeft, terwijl het allemaal ook op een hardtail kan :bier:

Waarom ik geen ebike heb? Met 95% van de ritten die ik rijd komt hij niet tot zijn recht. Voor die paar ritjes per jaar vind ik het zonde om een dure ebike te hebben staan, dus doe ik dat op eigen kracht zo lang het gaat.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat een gelul, 300km trainen per week... Afgelopen week 185km en 1250hms gereden in Finale, waarbij de afdalingen eigenlijk de meeste energie kosten. Afgelopen maanden hooguit 1 a 2x per maand op de fiets gezeten voor korte ritjes bij Nijmegen, met een BMI van 4000 en net bijgekomen van een fikse griep. Dus ja, het deed af en toe pijn en er is zelfs wat gezweet en gevloekt, maar het was eigenlijk ook gewoon prima te doen. Maar goed, gemak dient de mens en niets is verslavender dan de easy way out. Valt me alleen tegen dat de grootste bomenknuffelaar en het "geweten" van dit forum zich zo makkelijk gewonnen geeft. :-{
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

suravida schreef: do 23 maart 2023, 09:32 Wat een gelul, 300km trainen per week... Afgelopen week 185km en 1250hms gereden in Finale, waarbij de afdalingen eigenlijk de meeste energie kosten. Afgelopen maanden hooguit 1 a 2x per maand op de fiets gezeten voor korte ritjes bij Nijmegen, met een BMI van 4000 en net bijgekomen van een fikse griep. Dus ja, het deed af en toe pijn en er is zelfs wat gezweet en gevloekt, maar het was eigenlijk ook gewoon prima te doen. Maar goed, gemak dient de mens en niets is verslavender dan de easy way out. Valt me alleen tegen dat de grootste bomenknuffelaar en het "geweten" van dit forum zich zo makkelijk gewonnen geeft. :-{
Ik bedoel 300km met de auto naar een plek met goed hoogteverschil. :D

Maar respect voor jou en je doorzettingsvermogen!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

FreedomRanger schreef: do 23 maart 2023, 08:48 Omdat ik (54) fysiek nog uitstekend in staat ben om geheel op eigen kracht te fietsen. Dat is voor mij ook het hele idee achter sporten. Rijden op een e-bike voelt toch een beetje als valsspelen (tenzij dit vanwege een fysieke beperking de enige manier is om van mountainbiken te genieten).
Het maakt natuurlijk een groot verschil in welk gebied je aan het fietsen bent. Dat valsspelen slaat natuurlijk nergens op tenzij je telkens een wedstrijdje met jezelf houdt en een Strava Ridder bent die zijn eigen tijden verpulverd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

suravida schreef: do 23 maart 2023, 09:32 Afgelopen week 185km en 1250hms gereden in Finale, waarbij de afdalingen eigenlijk de meeste energie kosten.

Die afdalingen daar gaat het toch ook om en die kosten je op een e-bike net zoveel energie dus hou aub op met doen alsof je op een e-bike net zoveel energie verbruikt als een uurtje achter de pc.

Motorcrossen vergt ook een grote inspanning en die trappen in het geheel niet.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

MacReal schreef: do 23 maart 2023, 09:28

Dat je moet verdedigen waarom je een ebike rijdt, daar moeten we volgens mij een beetje vanaf.
Een andere hoeft immers ook niet te verdedigen waarom hij/zij een fully heeft, terwijl het allemaal ook op een hardtail kan :bier:
Dit dus. :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik geef ook zeker toe dat ik een jaar of 2 er net zoals Suravida in stond.

Onzin, niet nodig. Zoals een dropperpost.

Maar in de juiste omstandigheden maakt het het zeker een stuk leuker.

En idd, het halen van een klim en merken dat je fitter word geeft zeker een kik maar dit kan ook nog steeds naast een E-bike.

Het is niet of-of.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: do 23 maart 2023, 10:18
suravida schreef: do 23 maart 2023, 09:32 Afgelopen week 185km en 1250hms gereden in Finale, waarbij de afdalingen eigenlijk de meeste energie kosten.

Die afdalingen daar gaat het toch ook om en die kosten je op een e-bike net zoveel energie dus hou aub op met doen alsof je op een e-bike net zoveel energie verbruikt als een uurtje achter de pc.

Motorcrossen vergt ook een grote inspanning en die trappen in het geheel niet.
Zeg ik ergens dat ik het geen energie kost? Baron zijn hartslag ging alleen in de afdalingen omhoog, en dat is ook mijn (ondertussen toch redelijk uitgebreide) ervaring op de ebike. Maar als iemand hier gaat zitten mokken dat hij na 15km te moe is om verder te fietsen dan is dat gewoon een kutargument voor een gezonde vent. Prima als je gewoon lekker veel runs wil maken en geen zin hebt om energie kwijt te zijn met het klimmen, maar dat Maverick als zelfverklaarde bomenknuffelaar nu een beetje zijn eigen easy way out gaat lopen goedpraten is gewoon slap. Doe jij vooral je ding Dice, jij hebt de afgelopen jaren in ieder geval niet iedereen voor rotte vis uitgemaakt omdat ze op de een of andere manier niet goed bezig waren voor de planeet. Leven en laten leven enzo....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

suravida schreef: do 23 maart 2023, 10:32
Zeg ik ergens dat ik het geen energie kost?
Niet met exact dezelfde woorden maar toch behoorlijk in gelijke strekking. :winkie:
suravida schreef: do 23 maart 2023, 08:01 Of is net doen alsof je trapt toch nog bevredigend?
suravida schreef: do 23 maart 2023, 08:01
Doe jij vooral je ding Dice.
Dat ga ik zekers doen. :bier:
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

En wat te denken van de milieu schade die het veroorzaakt als we allemaal op een e-bike zouden gaan fietsen? Die accu's komen toch ergens vandaan en zullen telkens weer opgeladen moeten worden en ook afgebroken als ze het niet meer doen.

Maare ik zou er opzich wel een willen voor de buitenlandse enduro trips. Alleen vind ik uiteindelijk dat zolang ik makkelijk 1000hm wegtrap op een dag het onzin is om voor die paar keer per jaar een e-mtb te kopen :winkie:
Laatst gewijzigd door Sabai op do 23 maart 2023, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten