Waarom rijd jij wel of geen E-bike?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Peelrijder schreef: wo 29 maart 2023, 10:33 Blijkbaar is het niet eens verboden om er met een brommer of scootmobiel te rijden :~
Best fijn dat sommige zaken nog gewoon aan het gezonde verstand overgelaten worden :-q
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Mad Wally schreef: wo 29 maart 2023, 07:52 maar ik verbaas me hoe krampachtig de e-mtbers zich proberen te verdedigen tegen wat in hun ogen "vooroordelen" zijn
Dat is nou net niet hetgeen me in dit topic het meeste opvalt. Daarbij, als ik al de behoefte zou voelen om me überhaupt te moeten verdedigen als emtb’er, dan toch zeker niet tegen de meeste onzin die ik hier lees. Ook niet krampachtig. Ik vind het nog wel amusant en soms lachwekkend.

:-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik had geen idee hoeveel weerstand er nog steeds bestond tegen de E-mtb.

Ook word er telkens aangehaald hoe wonderlijk het is dat de E-biker zich zo verantwoordend opstelt.

Tja, waar zou dat vandaan komen….

Gelukkig lees ik wel dat het eigenlijk om een heel klein groepje gaat met uiteraard de grootste mond die erg tegen is.

Deze leden lijken een algeheel negatief beeld te laten zien wat best mee valt volgens mij.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Goed samengevat imho.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

maverick76 schreef: wo 29 maart 2023, 12:09

Deze leden lijken een algeheel negatief beeld te laten zien wat best mee valt volgens mij.
Ik durf ook wel te stellen dat de meeste waarnemingen compleet uit de dikke duim gezogen zijn.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Dice Oldskool schreef: wo 29 maart 2023, 12:32 Ik durf ook wel te stellen dat de meeste waarnemingen compleet uit de dikke duim gezogen zijn.
Uit de dikke buik bedoel je natuurlijk, van de eMTBer :kiss:
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Daan gaat voor de oudejaarsconference dit jaar. :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Qprs schreef: di 28 maart 2023, 14:11
ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 maart 2023, 12:38 We dwalen af, en wat een misverstanden lees ik weer.
Een e-bike kan je niet opvoeren, het is geen verbrandingsmotor.
Je kan alleen de snelheidsbegrenzing veranderen of weglaten.
Het motortje slaat dan niet af bij 25 of 30 kmh, maar het gaat niet meer vermogen leveren.
Opvoeren impliceert dat het vermogen toeneemt, dat is niet zo. De enige manier om meer vermogen op het achterwiel te krijgen is door zelf harder te trappen.
Sterker nog, bij een elektromotor neemt het koppel af bij stijgend toerental, dus het vermogen kan niet stijgen, ondanks het stijgende toerental. Uiteindelijk zit er dus toch een begrenzing in.
Dat vermogen is bij een ebike trouwens klein, lang niet genoeg om strepen te trekken. Als je strepen op de route ziet, dan zijn die gemaakt met een andere tweewieler.
Dus als we nu weer stoppen met vingertje wijzen, dan kunnen we weer terug naar het onderwerp.

Waarom rijd jij wel of geen E-bike?
Wat is een ebike? Een vriend van me knutselde ooit een On-One 456 met Bafang achternaaf in elkaar, dat ging ruim 70kmpu, het geheel voelde toch aardig opgevoerd :winkie:

Ik kan nu een ebike kopen, en over 5(?) jaar ligt de versleten accu ergens op een berg. Ik kan ook 5 jaar zonder accu fietsen. Dat is ook iets wat me tegenhoudt. Ik zou de fiets ook niet optimaal gebruiken denk ik. Lijdt een ebike als ik ‘m 6 maanden niet gebruik?
Een andere motor monteren is iets anders dan de begrenzing op een hogere snelheid instellen of uitschakelen.
Een Bosch, Brose, Yamaha of ander EU motortje kan niet meer Watts produceren.
Dus als je harder wilt fietsen dan 25kmh, dan moet je zelf meer vermogen gaan produceren.

De accus kunnen prima gerecycled worden, en de grondstoffen zijn gewild, dus dat is geen probleem. Een accu is veel beter te recyclen dan carbon.

Het beste voor je accu is als je m regelmatig gebruikt, bewaard met 20 tot 80% lading, bij huiskamer temperatuur. Dus niet helemaal vol of helemaal leeg in de schuur waar het s winters vriest en zomers 40C is.
Een half jaar is geen probleem, mits je daar op let.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef: di 28 maart 2023, 21:05
Sabai schreef: di 28 maart 2023, 20:21


Dat vraag ik mij ook al de hele tijd af. Ik heb namelijk op hv/lv wel meegemaakt dat ik sneller ben dan een e-mtb. Ben ik dan ook de boel aan het slopen?
E-Mtb is begrenst. Ga je harder dan 25km/h dan valt de ondersteuning weg en moet je de 10kg zwaardere fiets helemaal zelf trappen.
Tot 25km/h heb je max 250 watt extra bovenop wat je al trapt. Als ik 350 watt trap op een klim dan komt daar bij een e-Mtb nog eens 250 watt bij, totaal dus 600 watt. Dat is een serieus verschil. Daarom komt de e-Mtb je zo makkelijk voorbij op die zware klim.
Kort geleden met mn illegale e-mtb (750W 120Nm) achter een wedstrijdrijder aan gereden.
Een local die bij de Spaanse elite meerijdt.
Hij stuift een onmogelijke klim van 300hm omhoog, terwijl ik met hulp van 750W alles uit de kast moest halen om boven te komen.
Zeker weten dat hij meer power op het achterwiel zet dan mijn Bafang en ik samen :wink:
Dus gaan jullie alle elite-rijders ook bannen omdat ze teveel power hebben voor de heilige trails?

O ja, ik rij dus een illegale e MTB. Je zou deze opgevoerd kunnen noemen omdat er echt meer vermogen uit komt dan wettelijk is toegestaan.
Ik heb me er nog geen seconde slecht over gevoeld.
Maar wees gerust, het ding rijdt in Spanje en zal niet in NL komen omdat Ryan &Co geen li ion accus in het vliegtuig willen hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

DaanJ schreef: wo 29 maart 2023, 12:44
Dice Oldskool schreef: wo 29 maart 2023, 12:32 Ik durf ook wel te stellen dat de meeste waarnemingen compleet uit de dikke duim gezogen zijn.
Uit de dikke buik bedoel je natuurlijk, van de eMTBer :kiss:
Dikke buiken zijn niet E-bike gerelateerd te zien aan de foto's die hier geregeld langskomen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

O jaa, waarom?
Omdat ik al 20 jaar zit te klooien met mn gewrichten, de conditie staads lastiger is vast te houden of terug op te bouwen, omdat er meer is in het leven dan hele dagen op de fiets zitten, omdat de buik ieder jaar een kilootje zwaarder werd, omdat de bergen hier veel hoger zijn, omdat ik mn vrouw(eMTB) niet meer bij kon houden, omdat het leuker is om niet half dood boven te komen en omdat het tegenwoordig kan.
Daarom dus :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

E MTB'ers zijn wel veel toleranter.
Er is geen e MTB'er die een gewone biker veroordeelt omdat die harder kan dan 25kmh :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 maart 2023, 14:42Dus gaan jullie alle elite-rijders ook bannen omdat ze teveel power hebben voor de heilige trails?
Zonder meer, en degene die van dingen afgaan met een geblokkeerd achterwiel (mooie rut creeerende) en e-MTB'ers en iedereen die middenop stil gaat staan om foto's te trekken, etc, etc...

Om het samen te vatten zou ik iedereen bannen die het niet op dezelfde manier als dat ik mountainbiken beleef, op dat moment!
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

cheeta schreef: wo 29 maart 2023, 15:15
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 maart 2023, 14:42Dus gaan jullie alle elite-rijders ook bannen omdat ze teveel power hebben voor de heilige trails?
Zonder meer, en degene die van dingen afgaan met een geblokkeerd achterwiel (mooie rut creeerende) en e-MTB'ers en iedereen die middenop stil gaat staan om foto's te trekken, etc, etc...

Om het samen te vatten zou ik iedereen bannen die het niet op dezelfde manier als dat ik mountainbiken beleef, op dat moment!
Als ik de tendens op het forum af en toe moet geloven moeten we toch binnenkort met z'n allen het bos uit, dus dan is dat ook opgelost :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

maverick76 schreef: wo 29 maart 2023, 12:09 Ik had geen idee hoeveel weerstand er nog steeds bestond tegen de E-mtb.
Ook word er telkens aangehaald hoe wonderlijk het is dat de E-biker zich zo verantwoordend opstelt.
Mede door mij, dat leek me allemaal wat overdreven maar na wat er zoal in dit topic voorbij is gekomen trek ik mijn eerdere woorden terug en begrijp ik de defensieve houding een stuk beter. Jammer dat het op deze manier moet, ik had echt de verwachting dat mensen hun ervaringen en visie zouden kunnen delen zonder zoveel (voor) oordelen te spuien.
Gesloten