Advies upgrade wielen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
david86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 2 juli 2022, 10:49
Mijn mountainbike: Grand Canyon 9

Hi!

Ben nog een beetje een mtb-noob, maar heb de lol van t fietsen goed te pakken.

Nu zoek ik advies m.b.t. een wielset upgrade aan mijn Trek Marlin 7 (2022), versie XXL.
Aanleiding is dat ik (nu al) speling in de lagers van t achterwiel heb. (wielset Bontrager connection, niet al te best begreep ik). Daarnaast dat ik zowel hier lees, als in de fietsenwinkel hoor dat ik de fiets met een wiel-upgrade beter, comfortabeler, (minder zwaar/sneller?) kan laten fietsen.

Naaf voor en achter:
Formula DC-20, Aluminium, 6-Loch-Scheibenaufnahme, 5 x 100 mm-Schnellspannachse /
Formula DC-22, Aluminium, 6-Loch-Scheibenaufnahme, 8/9/10-Freilaufnabe van Shimano, 135 x 5 mm-Schnellspannachse

Ik zat aan tubeless banden te denken en hoopte 250 a 500 euro te investeren.
Bij Mantel, eerder om advies heb gevraagd, zeiden ze dat ik door het quickrelease systeem, bij hen beperkt ben tot deze 2 wielsets;

https://imgur.com/a/P9QJPUC


Is er iemand die mij een beetje op weg kan helpen? Ik wil een leuke upgrade naar betere wielset, tubeless banden erop, liefst met montage tot 500 euro.

Thanks, David
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

david86 schreef: di 21 maart 2023, 13:23 Hi!

Ben nog een beetje een mtb-noob, maar heb de lol van t fietsen goed te pakken.

Nu zoek ik advies m.b.t. een wielset upgrade aan mijn Trek Marlin 7 (2022), versie XXL.
Aanleiding is dat ik (nu al) speling in de lagers van t achterwiel heb. (wielset Bontrager connection, niet al te best begreep ik). Daarnaast dat ik zowel hier lees, als in de fietsenwinkel hoor dat ik de fiets met een wiel-upgrade beter, comfortabeler, (minder zwaar/sneller?) kan laten fietsen.

Naaf voor en achter:
Formula DC-20, Aluminium, 6-Loch-Scheibenaufnahme, 5 x 100 mm-Schnellspannachse /
Formula DC-22, Aluminium, 6-Loch-Scheibenaufnahme, 8/9/10-Freilaufnabe van Shimano, 135 x 5 mm-Schnellspannachse

Ik zat aan tubeless banden te denken en hoopte 250 a 500 euro te investeren.
Bij Mantel, eerder om advies heb gevraagd, zeiden ze dat ik door het quickrelease systeem, bij hen beperkt ben tot deze 2 wielsets;

https://imgur.com/a/P9QJPUC


Is er iemand die mij een beetje op weg kan helpen? Ik wil een leuke upgrade naar betere wielset, tubeless banden erop, liefst met montage tot 500 euro.

Thanks, David
De fietsenzaak praat nogal in z'n eigen straatje en heeft het oog op jouw budget laten vallen. Forumlid LarsTB kan je met het Natuurkundeboek in de hand uitleggen dat dure wielen heel weinig opleveren qua comfort, lichter en sneller.
Omdat je jezelf omschrijft als 'noob' is dat effect waarschijnlijk nihil.

Speling op je achterwiel hoort erbij. Elk wiellager moet een keer vervangen worden. Als je dat laat doen, ben je een paar tientjes lichter en kun je weer een paar jaar vooruit. Daarna heb je écht leren fietsen en kun je alsnog een upgrade doen of een dikke bak met sjieke wielen aanschaffen.
Just my 2 cts
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Timtim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 29 december 2014, 13:04

De speling in de lagers moet even opnieuw afgesteld worden. En ze kunnen eventueel ge-serviced worden.

Ik zie op een youtube filmpje dat het trouwens cup&conus lagers zijn ter algemene informatie. https://www.youtube.com/watch?v=zfzXXkNzAUw

Upgraden kan natuurlijk maar ik denk niet dat je huidige defect zijn.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Timtim schreef: di 21 maart 2023, 14:12 Ik zie op een youtube filmpje dat het trouwens cup&conus lagers zijn ter algemene informatie. https://www.youtube.com/watch?v=zfzXXkNzAUw
Als ik naar het filmpje kijk:
- ik zou altijd de remschijf er af halen. Die wordt hier geheid vet, en dan is remmen een uitdaging.
- Zitten er geen lagers aan de drive side van de naaf en de binnenkant van de body? Hier worden alleen de lagers aan de buitenkant van de body en de non-drive side van de naaf geserviced.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Timtim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 29 december 2014, 13:04

Jan the Man schreef: di 21 maart 2023, 14:39 - Zitten er geen lagers aan de drive side van de naaf en de binnenkant van de body? Hier worden alleen de lagers aan de buitenkant van de body en de non-drive side van de naaf geserviced.
Geen idee, denk dat het gewoon een kopie is van hoe het bij shimano cup&cone zit maar ik weet het verder ook niet.

Hier zie je het voorwiel, de dc-20
https://www.youtube.com/watch?v=nsdfVWGmYU8
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Op school hebben wij 10x deze Trek Marlin 7. Al vanaf levering lopen niet alle lagers lekker soepel. Van een paar heb ik de naven opnieuw moeten afstellen. Dus dat is een simpele oplossing.

De door TS aangehaalde 'verbeteringen' zijn dit nauwelijks. Daar hoeft Lars zijn natuurkunde boek echt niet bij te halen :winkie:

Het gaat bij die wielsets ook niet om heel veel lichter en dus beter. Dus daar ga je sowieso niets van merken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Als je jezelf toch graag een mooi kado geeft passen deze wel binnen je budget: https://eu.huntbikewheels.com/products/ ... 2435375159

Je gaat dan wel even moeten wachten omdat je geen boost hebt.

Als het puur gaat om wat noodzakelijk is om je wiel weer in orde te krijgen: gewoon even de lagers laten nakijken.
david86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 2 juli 2022, 10:49
Mijn mountainbike: Grand Canyon 9

Bedankt allen voor de reacties.

Een paar van jullie denken dat je het verschil met de wat sjiekere wielen niet gaat merken. Dat is opzicht gunstig, en kan wat geld schelen. Het was echter met name dat ik las over de voordelen van tubeless banden, dat ik dacht een upgrade te kunnen doen. ik fiets minstens 1 keer per week een mooie tocht en ik heb er best wat voor over om comfortabeler te rijden, en meer grip te hebben.

Mijn huidige wielen kosten nieuw slechts 70 euro per stuk kosten, om déze reden (denk ik) had de verkoper bij mantel het al snel over dat een wiel upgrade dan een leuke optie is. Ik interpreteerde dat als dat het me ook wel wat zou kosten om die lagers te vervangen (en wiel vervangen dus relatief goedkoop).

Oke, en wat denken jullie van tubeless rijden? is dit in mijn geval wel de moeite? Ik zou mijn lagers kunnen laten nakijken en er tubeless banden op kunnen laten zetten. Ik begreep van mijn vriend chatgpt :D dat er in theorie tubeless banden op kunnen, en dat dit best wat voordelen kan hebben. Graag jullie visie hierop :-D

https://imgur.com/a/ePonuSc mijn huidige wielen zouden geschikt zijn voor tubeless banden
https://imgur.com/a/9otLEsf er hangen wel wat mooie voordelen aan tubeless banden.
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Tubeless is vooral leuk voor de lekbestendigheid, scheelt mij al een band of 5 plakken per jaar. Tegenwoordig is bijna alles wel tubeless te maken, even verse tape in de velgen en gewoon proberen. Rijcomfort zal er niet heel veel op vooruit gaan vanwege de 20 mm velgen. Op lagere drukken zal je band onzeker aan gaan voelen.

Wat betreft de lagering, eigenlijk de lagers elk jaar even los halen, invetten en speling afstellen, dat hoort er gewoon bij. Staan zat filmpjes van op internet.
david86
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: za 2 juli 2022, 10:49
Mijn mountainbike: Grand Canyon 9

aart93 schreef: di 21 maart 2023, 20:27 Rijcomfort zal er niet heel veel op vooruit gaan vanwege de 20 mm velgen. Op lagere drukken zal je band onzeker aan gaan voelen.
Dus dan zou je wél wat hebben aan een upgrade in wielen. een brede velg, met tubeless banden?
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Persoonlijk zou ik daar bij een Trek Marlin 7 niet aan beginnen, dat is de fiets het eigenlijk niet waard, fiets er lekker mee, houd hem goedkoop op de been en ruil op den duur in op een fiets die in de basis het waard is om up te graden, of al gewoon beter afgemonteerd is. Frame en voorvork met steekassen ( boost). Een frame waar gewoon een tapered voorvork in kan etc.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tubeless rijdt niet beter. Niet lichter. Hooguit minder lek. Maar kan een drama zijn om een wiel tubeless te maken (maar gaat in 8 van de 10 gevallen wel goed).

Daarvoor hoef je het niet te doen. Een brede velg biedt alle voordelen. Dus zoek iets met ongeveer 30mm binnenmaat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

aart93 schreef: di 21 maart 2023, 21:57 Persoonlijk zou ik daar bij een Trek Marlin 7 niet aan beginnen, dat is de fiets het eigenlijk niet waard, fiets er lekker mee, houd hem goedkoop op de been en ruil op den duur in op een fiets die in de basis het waard is om up te graden, of al gewoon beter afgemonteerd is. Frame en voorvork met steekassen ( boost). Een frame waar gewoon een tapered voorvork in kan etc.
Dit^^^
De wiel upgrade die zinvol is gaat al snel meer kosten dan de fiets...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 22 maart 2023, 07:51
aart93 schreef: di 21 maart 2023, 21:57 Persoonlijk zou ik daar bij een Trek Marlin 7 niet aan beginnen, dat is de fiets het eigenlijk niet waard, fiets er lekker mee, houd hem goedkoop op de been en ruil op den duur in op een fiets die in de basis het waard is om up te graden, of al gewoon beter afgemonteerd is. Frame en voorvork met steekassen ( boost). Een frame waar gewoon een tapered voorvork in kan etc.
Dit^^^
De wiel upgrade die zinvol is gaat al snel meer kosten dan de fiets...
Een degelijke set wielen hoeft helemaal geen fortuin te kosten.
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

En er dan na 2 maanden achter komen dat je er weinig van merkt omdat er heel veel flexibiliteit in frame en voorvork zit.
Plaats reactie