Canyon Spectral maat (momenteel een Neuron)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alexandertjee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 26 september 2020, 18:41
Mijn mountainbike: Neuron AL 7.0
Contacteer:

Hoi :),

Ik zou graag ipv mijn huidige Neuron een Canyon Spectral 125 of Spectral nemen, maar zit erg met de maatvoering in de knoop:
Mijn afmetingen:
Lengte: 186cm
Binnenbeenlengte: +- 84cm (aan de korte kant)
Armspanwijdte: +- 182cm (
Zadelhoogte meestal: +- 74 a 75 cm

Canyon advies voor lengte:
M: 172 - 185
L: 180 - 194


Voor mijzelf heb ik de gegevens van mijn huidige Neuron (maat L) en de Spectral M en L even op een rijtje gezet:
Neuron L
Reach 453
Stack 623
Bovenbuis: 626
Stuurpen lengte: 60

Spectral M
Reach 456
Stack 621
Bovenbuis: 615
Stuurpen: 40

Spectral L
Reach 481
Stack 630
Bovenbuis: 642
Stuurpen: 40

Even uitgaande van een wat kortere Armlengte (1,82m van 1,86m, lijkt +- 98% wat neer zou komen op een korte armlengte) en een wat kortere Binnenbeenlengte krijg ik de indruk dat ik misschien wel beter uit zou zijn op een maat M spectral, ondanks dat ik eigenlijk altijd L heb gereden op mijn fietsen. De reach en stack vallen tevens op een M Spectral nog iets groter uit dan op de L Neuron.

Hiermee zou ik uitgaande van de reach + stuurpen lengte bij een M spectral ongeveer 2cm "kleiner" uitkomen dan mijn huidige Neuron en met een L spectral ongeveer 1cm "groter". Met de maatvoering van deze Neuron heb ik overigens nooit een probleem gehad.

Iemand een tip/ advies :)?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

als je het maat-advies van Canyon volgt kom je toch ook gewoon op een L uit?
Je kunt je afmetingen invullen op de website, met jouw 'specs' kom je dan op een L uit.

Waar woon je? Ik heb een Spectral maat M, je mag alijd even passen (026).
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik zou zeker niet blind uitgaan van Canyon’s online pps-tool. Die geeft op de grens altijd een lager advies, al een aantal keer gelezen hier dat kopers naderhand een grotere maat nodig hadden dan besteld.

Welke Spectral heb je op het oog? De gewone, of de 125? Kan zijn dat de geometrie/maat wat verschilt, maar dat durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

/me was ook iemand die dat tijden terug heeft geroeptoeterd. Zelf gekozen voor een L (180 en 86cm binnen been lengte)

Ja de L zit goed, maar tijd terug op een M gezeten op favoriete stekkies hier in het Reichswald. En daar voelde de M weer prettiger op de iets steilere stukken. Zou ik nu de keuze hebben dan kies ik voor een M.

Kies een fiets niet alleen op basis van maat tabel of adviezen van andere. Bij twijfel ga zelf testen. En liefst op stukje trail wat jij veel fietst.
In valkenburg is er bijvoorbeeld een test centrum waar je Canyon fietsen in het wild kunt testen.

De Spectral ON CFR LTD dan ook gekocht in maat M. L had ook gepast. Maar voelde mij meer thuis op een M. Fiets hoofdzakelijk lusjes in het Reichswald, Witten etc...
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Heeft de spectral misschien een steilere zithoek? Die brengt het zadel weer dichter op het stuur...
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Een korte binnenbeenlengte in ten opzichte van je lichaamslengte vraagt juist eerder om upsizen dan downsizen. Wat je mist aan beenlengte heb je immers meer aan lengte op je bovenlichaam. Let wel even op de lengte van de zitbuis icm de gewenste dropper zodat je daarmee niet in de knoei komt.
Gebruikersavatar
Alexandertjee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 26 september 2020, 18:41
Mijn mountainbike: Neuron AL 7.0
Contacteer:

Bedankt allen voor de reacties!

Ik heb besloten om inderdaad voor de L te gaan en daarmee in eerste instantie een klein rondje te testen hoe deze maat uitvalt.
Mijn eerste gevoel zei eigenlijk al dat ik een L moest nemen, maar na het lang vergelijken van de getalletjes begon ik toch te twijfelen.

Canyon gaf telefonisch aan, dat het geen probleem is de fiets te retourneren indien de maat of iets anders niet bevalt (binnen de eerste 30 dagen) en dat een testrit gemaakt mag worden.

Voelen op een vertrouwde track is denk ik toch de enige manier om er echt achter te komen! Van het Shimano Experience centrum had ik inderdaad gehoord, maar hier zag ik de Spectral niet bij staan op de lijst.

Bedankt voor de tips en het aanbod om de fiets te mogen passen, ik houd jullie op de hoogte! :-D
Plaats reactie