sram xo gxp trapas

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Oi,

Een XO cranck (gxp) heeft aan de aandrijfzijde een diameter van 24mm en links 22 mm. daarvoor krijg je dus adaptertjes. .

Maar als je een gxp-bracket koopt hoef je dan geen adapter, heeft t linkerlager dan een diameter van 22? Is dat t principe van GXP?
Weet iemand dat?

Vraag me sws af welke as daar destijds origineel voor werd gebruikt. Bij een xt-cranck kocht je gewoon een xt-bracket. Maar in dit geval... :-? .

Vind je gewoon nergens. Wel n hoiop geleuter over adapters en t feit dat die as daar dunner is, maar niet of de bracketlagers verschillend/ aangepast zijn..
feel the fear,do it anyway!
Timtim
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 29 december 2014, 13:04

gekkokees schreef: ma 20 maart 2023, 16:44 Maar als je een gxp-bracket koopt hoef je dan geen adapter, heeft t linkerlager dan een diameter van 22? Is dat t principe van GXP?
Weet iemand dat?
Ja klopt
gekkokees schreef: ma 20 maart 2023, 16:44 Vraag me sws af welke as daar destijds origineel voor werd gebruikt. Bij een xt-cranck kocht je gewoon een xt-bracket. Maar in dit geval... :-? .
Wanneer is destijds?
Ik heb net een crankstel verkocht uit ik denk de jaren 2000 (of nog begin jaren '10). Die is voor GXP en heeft dus die 22 en 24mm afmetingen. Een Truvativ Stylo crankstel (3x).
Verder weet ik het niet.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Begrijp je vraag niet geheel, maar GXP kun je als trapaslager gewoon kopen in verschillende framestandaarden.

Maar heb je bvb een hope 24mm bracket op het oog, dan heb je idd een adapterring nodig.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ok dus dit cranckstel wat ik hier heb waar n adapter bijzit komt dus wrs uit een ander lager dan gxp, anders zat die adapter er niet bij,

Maar ik kan dus eender welk gxp lager kopen en die is altijd 22 aan de linkerkant als ik Timtim begrijp.

Zoals gezegd staat dat bij verkopende partijen nooit erbij...en ik wist niet dat dat de standaard voor gxp is.
Gxp staat ja voor iets als gigapipe of zo.. niet voor asymetrische lagers..

t Zou niet de 1e x zijn dat je iets besteld wat heel duidelijk lijkt te passen maar achteraf dan weer in een la belandt..toch weer net iets anders..

Destijds...meer dan 15 jaar geleden?...heb ik wel vaker truvativs gemonteerd met gxp maar nooit gemerkt dat er verschil in de diameter zat...tsjah...maar toen was truvatix mss ook nog niet van Sram, wa ever.. :bier:


Bestaat of bestond er een XO - trapas? Of was dat altijd samen met gxp-lagers vaan een 3e partij?
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Om van het beste uit te gaan;

BSA voorbeeld sram eigen (ook truvativ gxp)
https://www.mantel.com/sram-gxp-team&ut ... ZwQAvD_BwE

Pressfit gxp
https://www.mantel.com/sram-gxp-press-f ... J4QAvD_BwE

Hope GXP adapter voor Hope 24mm bb
https://www.wiggle.co.uk/hope-bottom-br ... -converter
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ja, dat is wat ik bedoel. Deze heb ik ook wel gezien maar daar staat dus alleen maar bij..:
"SRAM GXP (24mm)". Staat niet 22/24.
Waarom dan niet vraag ik me af... :~ Waarom niet gewoon duidelijk in 1 x?.. zucht. En bij alle andere heb ik dat ook niet gezien dus dan ga je er toch vanuit dat ze allemaal alleen 24 zijn..

Ik ga er maar vanuit dat dit de juiste is. Of 1 vd juiste..
feel the fear,do it anyway!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

GXP is altijd 24/22 (dat is nooit 24/24)
Als je GXP lager besteld gaat het altijd goed.

Wat diverse merken echter doen is gewoon hun 24/24 lager van een adapter voorzien.
Deze zijn ook los te koop zodat je gewoon shimano lagers kan plaatsen en daar dus een adapter in steekt.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Doe maar gewoon de sram eigen GXP bestellen, of als ik het zo lees, laat het de fietsenmaker maken.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Dutch schreef: di 21 maart 2023, 18:58 Doe maar gewoon de sram eigen GXP bestellen, of als ik het zo lees, laat het de fietsenmaker maken.
Zal proberen t sportief op te vatten...het is ja een forum.

Maar ik heb t ook nergens over een ander merk dan Sram gehad; ik vroeg me juist af of er net, zoals bij shimano, ook (destijds toen die op de markt kwam) een corresponderend lager bestond.
Omdat je mijn vraag sws al niet zo goed begreep zal ik n gedetaileerder voorbeeld geven:

Men koopt een xt-cranck en kan dan ook een xt-lagerset kopen. Men kan een ook een deoreset kopen..of een LX.
Maar bij Sram zag ik dat dus niet. Wel een XO cranck maar geen XO lagers....of x9 ...of x7.wa ever.
Toch niet zo vreemd dat ik me dat afvraag.
:bier:
feel the fear,do it anyway!
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Een GXP bottom bracket had/heb je volgens mijn niet in verschillende kwaliteiten. Dus voor Sram X9, X0 en XX gebruik je hetzelfde trapaslager (volgens mij had je nog wel de ceramic uitvoering voor veel geld)
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Cranck zit er inmiddels feilloos op.
Lagers, zoals gelinkt door Dutch, bij Mantel besteld. Alles wees zich uiteindelijk weer vanzelf uit. Maar je moet t maar net weten.
Ben er zelfs nog achter gekomen of ik nu een wave-washer moest monteren of niet..

Opvallend vind ik t dat ik een jaar of 15/20? geleden ook nog eens een truvativ gxp in de Kona van vriendin heb gezet en daar destijds helemaal niet mee bezig ben geweest. Ga toch nog eens meten of daar ook die 2mm verschil al was.

Verder niet zo veel ervaring met Sram; heb op de racer een red 22 groep gemonteerd en hier en daar wel eens wat onderdelen of n groepje... maar verder meer japans, canadees en avid en truvativ.....

Ik ben nu nog een Yeti op t bouwen met Sram maar daarna ga ik Sram ook schrappen bij verdere projecten.. die amerikanen zijn doorgedraaid.

Maar bedankt voor de info.... :-q :bier:
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

gekkokees schreef: za 25 maart 2023, 02:49 daarna ga ik Sram ook schrappen bij verdere projecten.. die amerikanen zijn doorgedraaid.
GXP is achterhaald, maar het was OK voor BSA, DUB is erger.
Plaats reactie