XC gebruik

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Ik rij een Berria mako carbon fully en gooi er ook net zo hard mee als mijn oude canyon nerve alu versie. En ook in Duitsland op stevigere trails als hier in NL

Dus niet twijfelen maar gewoon gaan 💪😜
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zorg dat de vering en je techniek op orde is, bottomouts geven de energie direct door aan je draaipunten en dat is zelfs met 60kg niet goed.
Dropjes en sprongetjes op de trail is imho geen probleem, de definitie van XC is in een groot gedeelte van de wereld behoorlijk anders dan hier.

Zolang je niet wekelijks de grotere drops, jumps en stepups op bv bikepark Mook gaat sessionen, zal het wel los lopen (tenzij er al een imperfectie in het materiaal zit).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zelfs 80% van wat er in Mook ligt kan… afhankelijk van wat je weegt en hoe netjes je landt.
Zwaargewicht op lichtgewicht materiaal is nooit handig. Duurdere top-end race-XC-ers zijn vaak heel licht afgemonteerd. De instappers en middenklas geprijsde modellen zijn vaak wat zwaarder en degelijker afgemonteerd.
De Down Country achtigen kunnen oha alles wel prima hebben, zeker in Nl. Meer veerweg, steviger afgemonteerd, juist om beter te kunnen dalen over uitdagendere ondergrond.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dutch schreef: zo 19 maart 2023, 22:08
Peelrijder schreef: zo 19 maart 2023, 21:17 Dat scheurtje kan er al inkomen van te fanatiek de klem aandraaien en/ of teveel gewicht erop met neerkomen (dat het een fully is wil niet zeggen dat je altijd kan blijven zitten, dat werkt zelfs averechts als je pech hebt).
Onderaan de zitbuis zit geen klem naar mijn weten :-?
Ik las het verkeerd, althans als hier mee wordt bedoeld dat dit het punt is waar de zadelbuis aan de bracket-sparing zit.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Peelrijder schreef: zo 19 maart 2023, 18:06
TenZNL schreef: zo 19 maart 2023, 17:42
:lol:

Welk ei heeft dat verzonnen?

100mm travel kan vlot drops van 1 meter rijden, ik heb er nog nooit hinder van gehad of gebottemd.
Je hebt natuurlijk drops to flat of naar een mooie slope, maakt 100% verschil.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het voordeel van mijn xc-bike is dat ik er in NL aardig mee door kan rijden - hooguit is de conditie wat erg slecht momenteel - en dat ik er ook met alleen andere banden een buitenlands bikepark mee kan pakken of de zwarte trails in Finale Ligure.


Nu moet ik wel zeggen dat op die trails in Finale er jongens voorbij kwamen op carbon hardtails zonder dropper en de jongens (en meiden!) ook zonder protectie... . Maar ik schat dat de zwaarste hooguit 70kg gewogen zal hebben. Lokale xc-rijders. Kan natuurlijk prima. Niet op de zwarte routes, maar in feite is 'groen' daar al wereldbeker xc-niveau wat terrein betreft.


Mijn punt: met 92kg moet je niet al te zeer op het gewicht letten.


En doe je dat wel, dan is het natuurlijk gewoon wachten tot er iets kapot gaat. Als je dat niet uit maakt: prima, maar zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent. Extra gewicht zorgt meestal voor extra degelijkheid en hogere functionaliteit. Lichtgewicht spul is voor lichtere rijders en zelfs dan kwetsbaarder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iemand met veel skills die altijd perfect landt zal een licht (xc) fietsje ook veel langer heel houden dan iemand die nog wel eens een foutje maakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Kom op zeg.. we hebben het hier over nederlandse XC routes.. Hellendoorn heb ik nog nooit gereden, maar Amerongen regelmatig.. Daar kan je echt vol gas met elke fiets, die spark kan daar echt prima tegen, die is gemaakt voor ruiger werk dan dat. Misschien is Hellendoorn heftiger, maar dan nog moet dat helemaal goed komen.

Alles kan kapot, maar je hebt ook garantie
azkme
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 18 juli 2022, 11:11

Prulleman schreef: ma 20 maart 2023, 14:13 Alles kan kapot, maar je hebt ook garantie
Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

:lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Prulleman schreef: ma 20 maart 2023, 14:13 ...Alles kan kapot, maar je hebt ook garantie
Doorgaans alleen als eerste eigenaar, en er rijden best wat mensen op tweedehands fietsen rond ;-)

Maar Amerongen lijkt me inderdaad geen rondje om je veel zorgen te maken om je fiets.
Tenzij je wat zwaarder en lomper dan gemiddeld bent misschien... (als in zittend over alle obstakels met een zadelpen die niet ver genoeg in het frame steekt e.d.).

Niet bottomen zegt mij niet zo heel veel als criterium, als je de vork maar hard genoeg oppompt gaat dat "nooit" gebeuren. En er rijden er genoeg rond met de vering (veel) te hard ingesteld...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

cheeta schreef: zo 19 maart 2023, 18:15 En da's het voorziene gebruik, niet wat een idioot ermee doet...
Conclusie (mijn of meer) van Brendog: met een breder stuurtje en wat meer noppen op de banden kom je met elke bike overal mee weg
(Wat ook wel een soort van waar is natuurlijk)

De blahblah runs met Nino Schurter zijn ook leuk om te zien wat er met een Spark kan.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Mr. Orange schreef: zo 19 maart 2023, 17:27 Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier maar ik mountainbike al 31 jaar. Ik heb een nieuwe Orbea Occam H10 in de schuur en heb er sinds kort een Scott Spark RC 900 Team bijgekocht. Dit heb ik gedaan omdat ik naast het wat ruigere en speelse trailwerk ook een fiets wilde om de snelheid meer op te zoeken. De Scott bevalt echt heel goed voor het snelle werk maar op sommige stukken, vooral de snellere afdalingen, merk ik dat ik toch voorzichtig ben omdat ik bang ben dat hij kapot gaat. De reden van mijn post is dat ik in het duister tast over wat een pure XC bike als de Scott aankan. De Orbea slikt het allemaal, is alu en rijdt als een tank, no worries mate. Maar als ik dezelfde trails rijd, vooral Hellendoorn en Amerongen, is het dan verstandig om hier een carbon XC voor in te zetten?

Vraag 2: kent iemand een fietsmerk/type welke een beetje van alles aankan. Dus een carbon XC fully die tegen een stootje kan?

Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden/adviezen waarvoor bij voorbaat dank.

Jeroen
Ik heb een 2016 Scott Spark Premium (waar ik eigenlijk wat te groot voor ben met m'n 2m en 100kg). Ik heb er behoorlijk ruige dingen mee gedaan in Luxemburg. Hellendoorn en Amerongen is als een strandvakantie voor mijn fiets.
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

Als ik de reacties zo lees heb ik een groot vermoeden dat het me tussen de oren is gaan zitten. Ik zal dus gewoon wat meer los moeten laten en gewoon gaan. Amerongen is een stuk pittiger nog dan Hellendoorn dus dat moet wel goed komen. De Scott staat momenteel bij de fietsenmakert ivm een kraak in de achterbrug en zo’n kraak geeft ook niet het vertrouwen om de fiets helemaal los te laten.

Ik vermoed dat op termijn de Occam op Marktplaats zal gaan verschijnen dan. 😁
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Mr. Orange schreef: di 21 maart 2023, 14:13 Als ik de reacties zo lees heb ik een groot vermoeden dat het me tussen de oren is gaan zitten. Ik zal dus gewoon wat meer los moeten laten en gewoon gaan. Amerongen is een stuk pittiger nog dan Hellendoorn dus dat moet wel goed komen. De Scott staat momenteel bij de fietsenmakert ivm een kraak in de achterbrug en zo’n kraak geeft ook niet het vertrouwen om de fiets helemaal los te laten.

Ik vermoed dat op termijn de Occam op Marktplaats zal gaan verschijnen dan. 😁
daar lijkt het wel op, als de fiets terug is, gewoon lekker knallen! Amerongen is nog niet half van wat de fiets aankan. De Spark is absoluut gemaakt voor zwaarder werk dan Amerongen
Plaats reactie