XC gebruik

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw hier maar ik mountainbike al 31 jaar. Ik heb een nieuwe Orbea Occam H10 in de schuur en heb er sinds kort een Scott Spark RC 900 Team bijgekocht. Dit heb ik gedaan omdat ik naast het wat ruigere en speelse trailwerk ook een fiets wilde om de snelheid meer op te zoeken. De Scott bevalt echt heel goed voor het snelle werk maar op sommige stukken, vooral de snellere afdalingen, merk ik dat ik toch voorzichtig ben omdat ik bang ben dat hij kapot gaat. De reden van mijn post is dat ik in het duister tast over wat een pure XC bike als de Scott aankan. De Orbea slikt het allemaal, is alu en rijdt als een tank, no worries mate. Maar als ik dezelfde trails rijd, vooral Hellendoorn en Amerongen, is het dan verstandig om hier een carbon XC voor in te zetten?

Vraag 2: kent iemand een fietsmerk/type welke een beetje van alles aankan. Dus een carbon XC fully die tegen een stootje kan?

Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden/adviezen waarvoor bij voorbaat dank.

Jeroen
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

In mijn optiek is er niets op de routes die je noemt (los van een zeker bikeparkje) dat een XCfully zomaar kan slopen.
Een Canyon Lux worldcup wordt door Canyon geclassificeerd als fiets-categorie 3:
Fiets classificatie 3

Deze categorie omvat ook de vereisten van categorieën 1-2. Dit omvat tevens het gebruik op ruwer, onverhard terrein. Deze bikes kunnen gebruikt worden voor sprongen tot een maximum van 60 cm. Sprongen van deze grootte kunnen tot ongelukken leiden bij onervaren rijders. Hardtail mountainbikes en full-suspension bikes met normale veerweg horen thuis in deze categorie.
Aangezien je fiets in dezelfde categorie valt, zal die ongeveer hetzelfde kunnen hebben (en als je ziet wat die fietsen op een WC-track te verduren krijgen, zou ik me niet heel veel zorgen maken over Hellendoorn of Amerongen :wink:

Maar N+1 is altijd leuk, en een SC Tallboy (the downhiller`s XCbike) is een erg potent fietsje en staat erg leuk in de schuur :winkie:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik ram een Epic hardtail op een vrij hoog tempo over elke route in Nederland (Strijthagen en Netersel uitgezonderd) heen.

Met een xc fully moet dat al helemaal goedkomen lijkt me.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

TenZNL schreef: zo 19 maart 2023, 17:42
Fiets classificatie 3
Deze bikes kunnen gebruikt worden voor sprongen tot een maximum van 60 cm.
:lol:

Welk ei heeft dat verzonnen?

100mm travel kan vlot drops van 1 meter rijden, ik heb er nog nooit hinder van gehad of gebottemd.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mr. Orange schreef: zo 19 maart 2023, 17:27De reden van mijn post is dat ik in het duister tast over wat een pure XC bike als de Scott aankan. De Orbea slikt het allemaal, is alu en rijdt als een tank, no worries mate. Maar als ik dezelfde trails rijd, vooral Hellendoorn en Amerongen, is het dan verstandig om hier een carbon XC voor in te zetten.
Vergelijk een parcours als Hellendoorn of Amerongen eens met wat er in een UCI C1, WorldCup standaard mee gereden wordt...

En da's het voorziene gebruik, niet wat een idioot ermee doet...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Peelrijder schreef: zo 19 maart 2023, 18:06
100mm travel kan vlot drops van 1 meter rijden, ik heb er nog nooit hinder van gehad of gebottemd.
Vids or it didn't happen
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Peelrijder schreef: zo 19 maart 2023, 18:06
TenZNL schreef: zo 19 maart 2023, 17:42
:lol:

Welk ei heeft dat verzonnen?
Ik gok het warranty-department van Kanjon :wink:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dutch schreef: zo 19 maart 2023, 18:45
Peelrijder schreef: zo 19 maart 2023, 18:06
100mm travel kan vlot drops van 1 meter rijden, ik heb er nog nooit hinder van gehad of gebottemd.
Vids or it didn't happen
:-q

Sommige mensen zijn meer aan het fietsen dan filmen.

De eerste keer dat ik mijn vork heb gebottemd sinds ik hem heb was op de hoogste drop van bikepark discovery en die is geloof ik 1,20m
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

Nou, volgens mij kan ik uit de antwoorden concluderen dat ik me geen zorgen hoef te maken en dat een sprongetje hier en daar geen probleem moet zijn.

Mijn bezorgdheid is gekomen nadat ik een nieuwe Cube Stereo had aangeschaft waar na een relatief lage drop een kraakgeluid uit het frame kwam. Later ontdekte ik dat er een klein scheurtje van een cm onderaan in de zitbuis had. Ik weet niet of dat dit gerelateerd was aan de sprong of dat dit al zo was. Reden voor mij om de Cube retour te doen. Sinds dat moment ben ik voorzichtig gewordsn met carbon frames al moet ik zeggen dat een Cube frame vergelijken met een Scott frame echt appels en peren is. Ik hoef geen Cube fully meer.

Jeroen
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nu rijst natuurlijk wel de vraag: Hoeveel weegt je?
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

Ik weeg 92 kg
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dat scheurtje kan er al inkomen van te fanatiek de klem aandraaien en/ of teveel gewicht erop met neerkomen (dat het een fully is wil niet zeggen dat je altijd kan blijven zitten, dat werkt zelfs averechts als je pech hebt).
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ter informatie; die standaard komt van ASTM.
(ASTM F2043-13 bij mijn weten)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Peelrijder schreef: zo 19 maart 2023, 21:17 Dat scheurtje kan er al inkomen van te fanatiek de klem aandraaien en/ of teveel gewicht erop met neerkomen (dat het een fully is wil niet zeggen dat je altijd kan blijven zitten, dat werkt zelfs averechts als je pech hebt).
Onderaan de zitbuis zit geen klem naar mijn weten :-?
Mr. Orange
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 00:14

Het probleem zit hem ook een beetje in dat ik voor de Scott geen categorie kan vinden. Ik heb naar een Scott dealer gebeld en ook zij kunnen het me niet vertellen.
Flow is alles!

Orbea Oiz M30 2023 spec.
Plaats reactie