Lage rugpijn bij zware inspanning

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik loop inmiddels 6 weken mbij een chiropractor.
Na 20 jaar rugpijn en verschillende fysio,s, manueel therapeuten en onderzoeken.
Niet altijd even erg, maar ging er elk jaar ook echt doorheen.

Goed het is nog maar zes weken, maar deze ontspanning heb ik lang niet meer in mijn lichaam gevoeld.
Ook geen rugpijn meer bij het fietsen. Ik zoit zoveel ontspannener.

Na 4 uur op de MTB voel ik mijn rug natuurlijk, net als de rest van mijn lichaam, dat is normaal.
Maar dat trekt dezelfde dag al weg.

Ik ga niet zeggen dat dit voor iedereen de oplossing is. Zoveel mensen zoveel aanpassingen.
Maar in je leven vast een paar keer gevallen houding aangeleerd en daar kom je niet meer vanaf.
Ik geloof ook heel erg in de behandeling en dat is feitelijk gewoon je wervels in de juiste positie zetten.
Als ze niet goed staan kan je doen wat je wilt, maar komt het continu terug.

Core oefeningen hoor ik vaak, ik zou er yoga van maken, vooral ontspanning!
De gemiddelde MTB heeft een prima core, daar zit je probleem meestal niet.
Goed om te doen daar niet van!

Ik houd jullie de komende maanden op de hoogte!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Cube-Elite schreef: vr 21 april 2023, 10:00 Ik loop inmiddels 6 weken mbij een chiropractor.
Na 20 jaar rugpijn en verschillende fysio,s, manueel therapeuten en onderzoeken.
Niet altijd even erg, maar ging er elk jaar ook echt doorheen.
Dit zou zomaar mijn verhaal kunnen zijn behalve de 6 weken behandeling. Heb voor morgenochtend een afspraak staan voor een 1e consult bij een chiropractor, ben erg benieuwd wat hij voor mij kan betekenen want bij de reguliere geneeskunde kom ik geen stap verder.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Wat mij vooral verbaasde is dat ik onderzoeken tot aan reuma heb gehad en er eigenlijk gewoon te weinig wordt gekeken naar de oorzaak.
De laatste fysio was wel goed, die raade me dit ook aan.

Maar meestal zit een zo,n spanningsveld tussen de normale (chemische) geneeskunden en alternatieve.
terwijl chripractie in nederland onder alternatief valt maar in de rest van de wereld bijna niet.

De eerste weken waren wel heel zwaar de aanpassingen van mijn lichaam heftig.
4 weken dyclofinac geslikt om mijn spieren te ontspannen.

Na de eerste twee behandeling heup en been rechtgezet, daardoor is mijn rechterbeen zich aan het aanpassen.
Dat doet soms heel veel pijn. Maar het neemt af twee stappen vooruit en 1 terug.
Ik voel nu nog iets, maar alles beter dan die zuerende rugpijn.

Dat laatste hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn. Maar in mijn geval dus wel.
De houding op mijn fiets ook gaanderweg de behandelingen aangepast.
Resultaat zadel 1cm lager en 1 cm meer naar voren. Puur op gevoel gedaan.

Succes iig, hoop dat het voor jouw ook zo goed werkt.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Vanochtend dus mijn 1e consult gehad bij een chiropractor. Nadat ik mijn verhaal gedaan had en verteld had waar het bij mij aan schort mocht ik op de behandeltafel liggen en begon het onderzoek. Vrijwel direct was al zicht en merkbaar dat mijn beide benen niet even gemakkelijk bewegen. Hij kon daarna ook precies met zijn vingers op de plekken drukken waar ik de pijn ervaar en zijn conclusie was dan ook al snel gemaakt. Al mijn klachten zijn goed behandelbaar en het behandeltraject zal ook maar enkele weken in beslag nemen was zijn verwachting. Al met al een heel positieve ervaring.

Geluk bij een ongeluk, fietsen was goed om mijn klachten te verminderen.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Overigens wordt er al snel geroepen dat de 'core' wel goed zit, terwijl dit lang niet het geval hoeft te zijn. Ik heb ook jaren langs regelmatig last gehad van mijn lage rug en merkte dat het wegging toen ik meer krachttraining ben gaan doen (ten tijde van Corona...). Omdat er echter bij mij wat meer slijtage tussen de onderste wervels was te zien (L4 en L5) dan normaal voor mijn leeftijd (bijna 49) hebben ze me toch naar de rugschool gestuurd, wat eigenlijk een soort fysiotherapie is met speciale toestellen voor je core. Bij mijn eerste test waarbij de kracht werd gemeten, had ik toch relatief weinig kracht in vooral de rotatiespieren. In doe oa ook aan (thai)boksen en je zou zeggen dat m'n core wel goed is, maar dat viel dus tegen. Mijn buikspieren zijn erg sterk en de rechte buispieren ook en de therapeut denkt dat ik mijn zwakkere andere rugspieren corrigeer met mijn buikspieren.
Oftewel, er kan toch wel degelijk sprake zijn van een disbalans en/of het niet juist aanspreken/activeren van bepaalde spieren, waardoor andere spieren het gaan overnemen/compenseren.
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Plaats reactie