Lage rugpijn bij zware inspanning

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb bij stevig doorfietsen enorm last van mijn onder rug. Soms links, soms rechts naast mijn si gewricht.
Het komt langzaam opzetten, totdat de pijn niet houdbaar meer is.
Bij rustig, ontspannen fietsen is er geen probleem.
Wat helpt is rug hol trekken en hard met mijn vingers op de plek drukken.
Als er genoeg rechte stukken op de route zitten red ik het vaak om het tijdens het fietsen te doen. Zonder de rechte stukken moet ik echt te afstappen.
Ik heb uiteraard al echt van alles geprobeerd, oefeningen, meerdere fysio 's met dry needling, massage, origene.
Ook een bike fitting laten doen.
Uiteraard alles aan mijn fietsen geprobeerd zadel omhoog, omlaag naar voren of naar achteren.
Andere schoenen andere pedalen, kortere stuurpen, langere stuurpen, echt alles.
Oh en ik heb het op 5 a 6 verschillende mtb' s.
Ook op de race en gravelbike heb ik er last van.
Laatste een ritje van 100km, 5 x moeten afstappen omdat het niet ging, drukken op mijn rug tijdens het fietsen hielp niet genoeg.

Voor de rest in het dagelijks leven weinig rugklachten. Mijn rug is soepel, en flexibel.
Hamstrings zijn ook lang genoeg.
Enige wat mijn rug niet leuk vind is zitten op een krukje en zachte auto stoelen.
Bankhangen doe ik niet aan, ik zorg ervoor dat ik goed recht zit.


Wie herkent dit probleem, en heeft wellicht een oplossing?
Ik ben er al een paar jaar mee bezig, een oplossing zou welkom zijn.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Zo rond mijn 30e ook dergelijke rugproblemen gehad. Oplossing voor mij toen: de McKenzie Methode en een extra lendensteun bij langdurig in dezelfde houding zitten (in de auto of achter computer bijvoorbeeld). En natuurlijk de buikspieren op orde houden. Bij de start van de methode veel (zelf) oefeningen doen, en daarna alleen "onderhoud". Oftewel je rug extreem hol maken.

In de 30 jaar daarna nog wel eens rugproblemen gehad, maar die kun je dan zelf oplossen. Ga eens langs bij een aanbieder van de methode.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik heb er jaren mee rondgereden en de hele riedel aan behandelingen en witte jassen afgelopen.
Nu de ‘blij dat ik rij’ houding aangenomen en rustiger gaan rijden. Soms lukt dat 🙏🏼🌞en ben ik zen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb een dergelijk issues HEEL vaak voorbij zien komen inmiddels.
Erg vaak zit de oorzaak in een verzwakt gedeelte van de rug in combinatie met de positie op de fiets.
Velen zitten te hoog. Hiervoor wordt vaak gecompenseerd in de heup, wat weer uitwerking heeft op de rug. Als je dat maar vaak genoeg en lang genoeg doet kan er trauma ontstaan.

Bij stevig doorfietsen is dit extra omdat het been dan doorgaans een langere 'stroke' maakt. Tevens, bij klik-pedalen, maakt men dan ook een trekbeweging die extra kracht op die heup/rug, in een reeds uitgestrekte situatie, teweeg brengt.

Deze klachten gaan doorgaan NIET snel over. Effe je zadel lager zetten en proberen zal dus niet heel veel schelen..... Een andere (lagere en/of minder uitgestrekte) positie zul je dus echt de tijd moeten geven om aan te wennen. Daarentegen mag de last zeker niet erger worden, want dan weet je dat je op het verkeerde spoor zit.

Ik hoop dat je hiermee iets kunt.....
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Dan wordt het tijd om 'core' oefeningen te gaan doen.

Kost relatief weinig tijd en levert veel op.

Paar minuten planken p/w kan al effect hebben.

Even zoeken op Youtube of een specifieke site zoals darebee.com, daar staan genoeg core programma's op.

Succes :-q
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Stunning schreef: vr 17 maart 2023, 17:53 Dan wordt het tijd om 'core' oefeningen te gaan doen.

Kost relatief weinig tijd en levert veel op.

Paar minuten planken p/w kan al effect hebben.

Even zoeken op Youtube of een specifieke site zoals darebee.com, daar staan genoeg core programma's op.

Succes :-q
Uiteraard al geprobeerd, helaas zonder succes. Mijn core is goed.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

PaneVino schreef: vr 17 maart 2023, 11:39 Ik heb een dergelijk issues HEEL vaak voorbij zien komen inmiddels.
Erg vaak zit de oorzaak in een verzwakt gedeelte van de rug in combinatie met de positie op de fiets.
Velen zitten te hoog. Hiervoor wordt vaak gecompenseerd in de heup, wat weer uitwerking heeft op de rug. Als je dat maar vaak genoeg en lang genoeg doet kan er trauma ontstaan.

Bij stevig doorfietsen is dit extra omdat het been dan doorgaans een langere 'stroke' maakt. Tevens, bij klik-pedalen, maakt men dan ook een trekbeweging die extra kracht op die heup/rug, in een reeds uitgestrekte situatie, teweeg brengt.

Deze klachten gaan doorgaan NIET snel over. Effe je zadel lager zetten en proberen zal dus niet heel veel schelen..... Een andere (lagere en/of minder uitgestrekte) positie zul je dus echt de tijd moeten geven om aan te wennen. Daarentegen mag de last zeker niet erger worden, want dan weet je dat je op het verkeerde spoor zit.

Ik hoop dat je hiermee iets kunt.....
Ik vermoed dat mijn oplossing inderdaad ergens in deze hoek zit.
Ergens is mij houding denk ik niet goed. Zadel staat al een hele tijd lager. Paar cm van iets van 2 jaar. Dit is het denk ik niet.
Vandaag merkte mijn fietsmaatje op dat mijn rug onderin een rare knik maakt.
Daar tijdens het fietsen meer op gaan letten. Met een rechte rug( wat voor mij heel onnatuurlijk aanvoelde) veel minder last.
Ik voelde dat de pijn werd weggedrukt. Ik ga dus sowieso meer op mijn houding focussen.

Panevino ben jij fysiotherapeut oid?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

bert l. schreef: vr 17 maart 2023, 11:29 Ik heb er jaren mee rondgereden en de hele riedel aan behandelingen en witte jassen afgelopen.
Nu de ‘blij dat ik rij’ houding aangenomen en rustiger gaan rijden. Soms lukt dat 🙏🏼🌞en ben ik zen.
Rustig rijden is te moeilijk Bert :D Zen ben ik wel redelijk.
Bedankt trouwens voor gisteren, super georganiseerd en mooie film! Ik kon je niet vinden toen ik weg ging.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

JoopO schreef: vr 17 maart 2023, 11:15 Zo rond mijn 30e ook dergelijke rugproblemen gehad. Oplossing voor mij toen: de McKenzie Methode en een extra lendensteun bij langdurig in dezelfde houding zitten (in de auto of achter computer bijvoorbeeld). En natuurlijk de buikspieren op orde houden. Bij de start van de methode veel (zelf) oefeningen doen, en daarna alleen "onderhoud". Oftewel je rug extreem hol maken.

In de 30 jaar daarna nog wel eens rugproblemen gehad, maar die kun je dan zelf oplossen. Ga eens langs bij een aanbieder van de methode.
Deze oefeningen ook al gedaan. Ik ga nu eerst voor de fietshouding.
Extra lendesteun in de auto heb ook, werkt top. :-q
Een opgerolde handdoek is meestal ook genoeg bij gebrek aan beter.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Core stability of zwemmen. Allebei kan ook.
In het verleden begeleide ik een wedstrijdrijder die ook aan zwemmen deed, dat was duidelijk zichtbaar op de mtb :-q
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Jurriaan schreef: za 18 maart 2023, 16:12 Core stability of zwemmen. Allebei kan ook.
In het verleden begeleide ik een wedstrijdrijder die ook aan zwemmen deed, dat was duidelijk zichtbaar op de mtb :-q
Ik was aan het overwegen om zwemmen erbij te doen als 2e training voor MTB maar kon je dat echt zo goed merken dan ?
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dat weet je over een paar maanden tot een jaar en is helaas ook afhankelijk van waar de pijn precies zit.
Er zijn heel erg veel soorten lage rugpijn.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mjelnir schreef: di 21 maart 2023, 09:44 Ik was aan het overwegen om zwemmen erbij te doen als 2e training voor MTB maar kon je dat echt zo goed merken dan ?
Visueel goed waarneembaar en ook de renner in kwestie merkt het voordeel. Logisch, je core is veel stabieler.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben bang dat het gewoon erbij hoort bij een hele groep mensen vanaf een bepaalde leeftijd.

Al helpen buik en bv deadlift oefeningen bij mij wel om het minder erg te maken.

Ook heb ik de demper van m'n achtervering wat zachter staan dan aanbevolen, dat scheelt ook aanzienlijk.
Plaats reactie