Keuze Orbea Rise (e-MTB)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Ik wil een Orbea Rise aanschaffen maar twijfel tussen 2 modellen met verschillende opties.
Misschien dat een beetje input van jullie me kan helpen.
Vergelijkingstabel
Voorlopig gaat de voorkeur uit naar de H20 2023 met suspension upgrade. Maar de H15 van 2022 met een upgrade van de remmen heeft dus betere remmen, een Raceface Aeffect R stuur en stem en een lichtere (gewicht!) motor. Hij is dus wel een fractie duurder en heeft een mindere set banden.
De bediening aan het stuur is voor het 2023 model wat geüpdatet, wat wil zeggen dat de powerbutton nu geïntegreerd zit, en geen knop meer is in het frame net boven de motor. Er is ook wat betere informatie te zien op de leds. Het ziet er wel wat bulky uit nu. Voor de H15 2022 zijn het enkel 2 knoppen wat het geheel erg compact (clean/lean) maakt, maar je krijgt er dan wel een display bij en dus die powerbutton die in het frame zit, waar er aardig wat modder op spat (gemerkt tijdens testrit).
Het is me niet duidelijk of ze nu ook de EP8-RS op basis van de EP-801 monteren op de H15 of dat ze nog steeds de EP-800 gebruiken. Die EP-800 zou iets meer rammelen en heeft volgens mij geen mogelijkheid tot free shift en auto shift met Di2 componenten. Dat heeft de EP600-RS wel.
Bij de 2023 modellen zou de bekabeling voor de motor wel door het stuur lopen. Dat is cleaner en minder gevoelig bij een val of andere mechanische stress. Maar de optie om de cockpit te upgraden met een stuur en stem naar keuze valt ook grotendeels weg (of ik moet gaatjes gaan boren in de handlebar die ik zou aankopen).
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten die verschillen tussen de 2022 en 2023 modellen?
Ik vind dat de aanpassingen voor modeljaar 2023 voordelen en nadelen bevatten, wat de keuze een stuk moeilijker maakt.
Of in het geval van een e-MTB altijd voor het meest recente modeljaar gaan als de verschillen zo klein zijn qua componenten?

p.s. De kleur is gekozen op basis van levertermijn. De andere kleuren zouden ten vroegste in september kunnen geleverd worden. Deze kleur misschien al in april. En ik vind 'm niet lelijk. :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk eigenlijk dat het verschil tussen die motortjes het meest essentieel is. De rest is indien gewenst -op termijn- te vervangen, sommige zaken relatief betaalbaar en andere wat duurder. De Fox 34 vork van de H20 2023 is een minpunt t.o.v. de andere drie en een vork is relatief duur om te upgraden.

De Deore remmen (mits vierzuigers) doen eigenlijk niet onder voor de hogere types, dat zou ik niet mee laten wegen. Draadjes door het stuur ook niet, al oogt het wel clean. Mijn Merida heeft de draad van de knopjes naar het display ook door het stuur, maar bij m'n Levo SL heb ik dat draadje gewoon aan de remleiding ge-tie-rapt .

Maar de verschillen tussen die motortjes ken ik niet. Op zich zou ik wel de neiging hebben om voor de fiets met de nieuwste electronische componenten te kiezen, maar of dat hier ook de beste keus is weet ik dus niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

De H20 heeft de MyO optie om een Fox 36/150mm vork en een FLOAT X demper te laten monteren vanaf fabriek. Op dat vlak is ie dan gelijk aan de H15 van 2022 ... en kost net iets minder.

Het verschil in de motortjes is dat de nieuwe versies de optie hebben om later free shift (schakelen zonder de pedalen te bewegen) en auto shift (de motor meet de belasting en cadans en schakelt automatisch naar een ideaal verzet) toe te passen als je Di2 componenten gebruikt. Dat gaat niet op de oude modellen.

Ik neig toch sterk naar de H20 2023 met die suspension upgrades.
Als ik dan later toch nog die RaceFace componenten, die op de H15 2022 zitten, zou willen is dat niet zo erg duur om die te vervangen. (ik had deze exacte componenten al op mijn wishlist staan voor mijn Occam, dus het is wel een puntje in mijn geval)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou niet snel voor een Shimano motortje kiezen.
Shimano levert geen reserve onderdelen, dus motor kapot = motor vervangen.
Buiten de garantie (2 jaar) wordt dat een dure grap (€800 - 1000).
Kermit heeft het meegemaakt en het internet staat vol met zulke verhalen.
Bosch en Specialized zijn vaak te herstellen (ook niet gratis) omdat er wel spareparts beschikbaar zijn.
Ik zou ook een accu kiezen van 700Wh.
Een grotere accu geeft een langere rijtijd en een langere levensduur (wordt relatief lichter belast dan een kleine accu).
Ook heb ik in de tests begrepen dat Bosch een hoger rendement heeft dan Shimano, dus meer kan doen met dezelfde accu.
Dus nog een argument om niet voor een Shimano motor te kiezen.
Het automatisch schakelen klinkt wel leuk, maar in de mtb praktijk schakel je ook vaak pro actief. Je kijkt vooruit en schakelt net op tijd.
Dat automatische systeem kijkt niet vooruit en voelt pas dat er geschakeld moet worden als het eigenlijk al te.laat is. Om dat te voorkomen moet je alsnog zelf op het knopje duwen.
Precies zoals bij een Fiat 500. Die doet het in de stad lekker, maar in de bergen is de automaat steeds te laat en als je dan niet zelf de pook gebruikt val je heel ver terug.

Verder zijn de Deore 4-zuiger remmen echt goed en vind ik een 34 vork voor zo'n fiets ook te dun.

Is een Orbea Wild ook een optie, of is dat te wild?
https://www.orbea.com/es-es/ebikes/montana/wild/
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

ThaSingleTrackMastah schreef: do 16 maart 2023, 14:10 Ik zou niet snel voor een Shimano motortje kiezen.
Shimano levert geen reserve onderdelen, dus motor kapot = motor vervangen.
Buiten de garantie (2 jaar) wordt dat een dure grap (€800 - 1000).
Kermit heeft het meegemaakt en het internet staat vol met zulke verhalen.
Bosch en Specialized zijn vaak te herstellen (ook niet gratis) omdat er wel spareparts beschikbaar zijn.
Ik weet niet of het internet vol staat met zulke verhalen. Maar ik heb er ook een heel aantal gelezen. Naar wat ik kon achterhalen waar dit in de grote meerderheid mensen uit 1 regio in de UK. Ik vermoed een slechte batch (van het oudere model EP8 RS motor) ofwel wat minder weerstand tegen het slechte Britse weer. Ik rijd niet graag in de modder, dus ook op dat vlak heb ik minder kans op problemen.
Eerlijk gezegd maak ik me op dat punt dus niet zoveel zorgen.

Bijkomende geruststellende factor is dat de e*thirteen cranks vervangen zijn door eigen cranks van Shimano, op de H20 2023.
Laatst gewijzigd door rho op do 16 maart 2023, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op het Spaanse ebike forum staan dezelfde klachten, en dan bedoel ik niet het breken vd as door de e13 cranks, maar motorstoringen die niet op te lossen zijn.
Kermit rijdt nooit in de modder, dus daar lag het bij hem echt niet aan :wink:
Maar de keuze is aan jou. Er is altijd een element van onzekerheid en als jij het aandurft dan is dat prima.

Ik had op de valreep mn post nog aangevuld met een linkje naar de Wild.
Is dat iets?
Wel Orbea maar Bosch en 700Wh.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Ik heb idd de Wild ook overwogen. Maar voor mijn doel en de trails die ik rij denk ik dat een Rise een betere keuze is.
De Wild is nog een stukje zwaarder dan de Rise en een enduro rijder ben ik (nog :tong ) niet. Ik denk dat de Wild gewoon een stapje te burly is.
Op zich vind ik het wel een hele mooie fiets.

Wat het schakelen betreft heb je misschien gelijk wat de auto shift betreft. Maar de free shift lost dit probleem op. Je kan gewoon tijdens de afdaling schakelen zonder dat je je pedalen hoeft rond te draaien. De motor ontkoppelt de cranks en draait je ketting verder totdat die op het juiste kroontje ligt.
Ja, je moet in dat geval dan nog zelf op het knopje van je shifter drukken. Maar dat is dan ook alles. Hij legt 'm gewoon klaar op het gewenste kroontje zodat je tegen dat je onder bent gewoon kan verder fietsen en niet op het verzet zit waarmee je bent naar boven gereden.

Ik heb de 4 piston brakes ook op mijn Occam. Die remmen idd zeer naar behoren.

Er zit een Fox 36/150mm op met de suspension upgrades (zoals ik 'm zou configureren).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat Shimano geen mogelijkheden geeft tot repareren van hun motortjes vind ik wel een nadeel. De mijne (STEPS 8000) weigerde -na een aantal eenmalige storingen- op een gegeven moment definitief. Dit was buiten de garantietermijn na ongeveer 5.500km en de fiets ziet inderdaad vrijwel geen modder.
Oorzaak is vrijwel zeker een kapotte trapkrachtsensor in de motor.

Omdat ik met wat googlen al snel nieuwe motortjes via eBay vond (bij twee verschillende Duitse shops) heb ik het verder niet via andere kanalen geprobeerd maar heb een van die motortjes gekocht (voor 850 euro). Na een paar weken kreeg ik het verzoek mijn oude motor in te sturen, blijkbaar is er een ruilsysteem en krijg je anders ook geen garantie op die nieuwe motor :~

Dat verdient geen schoonheidsprijs wat mij betreft. Jammer, want ik was/ben best tevreden over die motor.

Mijn vriendin heeft een fiets met een Bosch (gen. 4), en die rammelt bij coasten over hobbelig terrein. Dat lees je ook in tests terug, en hetzelfde geldt voor de EP8. Ik zou me rot ergeren aan dat geluid op een Alpenafdaling van een uur. Nu schijnt het wel wat te verschillen per motor, maar je weet van tevoren niet wat je krijgt...

Als ik op dit moment voor een nieuwe full-e-mtb in de markt zou zijn zou voor mij daarom een Specialized Levo bovenaan de lijst staan. Qua rijden heb ik ervaring met een full- en met een light e-mtb en ja, het gewicht is een voordeeltje van de light. Maar wel dermate klein dat het stuurkarakter van een fiets (bepaalt door de geometrie) voor mij belangrijker is.

Want ook een zware fiets kan erg prettig sturen, het karakter van die 23kg Merida past mij werkelijk als gegoten en de enige momenten dat de kilo's echt lastig zijn is als je ze moet duwen of nog erger, dragen :D

Dat gezegd hebbende, de Rise vind ik in veel opzichten een hele aantrekkelijke fiets.
Als Orbea niet liegt heb je met de ingebouwde accu en eventueel een extender erbij voldoende actieradius voor flinke ritten. Hij ziet er goed uit, is toch een paar kg lichter dan een full-e-mtb en over het stuurgedrag lees je eigenlijk alleen positieve dingen.
De nadelen zouden voor mij dus vooral in het rammelen (als dat bij die nieuwe versie opgelost is zou dat mooi zijn) en het niet repareerbare van de Shimano motor zitten.

Tijdens de garantieperiode geen probleem, daarna kun je blijkbaar van een betaald ruilsysteem gebruik maken. Maar goed, stel dat dat 800 euro zou kosten en een reparatie van een Bosch of Brose kost 400 euro is het ook een afweging die twee kanten op kan uitpakken... (ik vind dat tenminste wel een verschil dat te overzien is).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

De Giant Trance X E+ 1 zou eventueel ook een optie zijn. Maar die rekt mijn budget toch al wel redelijk stevig. De E+ 2 bevalt me al een stuk minder, vanwege de nogal in het oog springende blauwe kleur. (Geeft ie licht in het donker?)
Hij is ook een stuk minder mooi dan de beide Orbea's. De grote batterij en het hoge koppel zijn wel pluspunten.
Of de Yamaha motor echt een voordeel is ...

Iik wil graag bij mijn LBS blijven. Hun service is gewoon fenomenaal.)
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

kermit schreef: do 16 maart 2023, 16:53 Dat Shimano geen mogelijkheden geeft tot repareren van hun motortjes vind ik wel een nadeel. De mijne (STEPS 8000) weigerde -na een aantal eenmalige storingen- op een gegeven moment definitief. Dit was buiten de garantietermijn na ongeveer 5.500km en de fiets ziet inderdaad vrijwel geen modder.
Oorzaak is vrijwel zeker een kapotte trapkrachtsensor in de motor.

Omdat ik met wat googlen al snel nieuwe motortjes via eBay vond (bij twee verschillende Duitse shops) heb ik het verder niet via andere kanalen geprobeerd maar heb een van die motortjes gekocht (voor 850 euro). Na een paar weken kreeg ik het verzoek mijn oude motor in te sturen, blijkbaar is er een ruilsysteem en krijg je anders ook geen garantie op die nieuwe motor :~

Dat verdient geen schoonheidsprijs wat mij betreft. Jammer, want ik was/ben best tevreden over die motor.

Mijn vriendin heeft een fiets met een Bosch (gen. 4), en die rammelt bij coasten over hobbelig terrein. Dat lees je ook in tests terug, en hetzelfde geldt voor de EP8. Ik zou me rot ergeren aan dat geluid op een Alpenafdaling van een uur. Nu schijnt het wel wat te verschillen per motor, maar je weet van tevoren niet wat je krijgt...

Als ik op dit moment voor een nieuwe full-e-mtb in de markt zou zijn zou voor mij daarom een Specialized Levo bovenaan de lijst staan. Qua rijden heb ik ervaring met een full- en met een light e-mtb en ja, het gewicht is een voordeeltje van de light. Maar wel dermate klein dat het stuurkarakter van een fiets (bepaalt door de geometrie) voor mij belangrijker is.

Want ook een zware fiets kan erg prettig sturen, het karakter van die 23kg Merida past mij werkelijk als gegoten en de enige momenten dat de kilo's echt lastig zijn is als je ze moet duwen of nog erger, dragen :D

Dat gezegd hebbende, de Rise vind ik in veel opzichten een hele aantrekkelijke fiets.
Als Orbea niet liegt heb je met de ingebouwde accu en eventueel een extender erbij voldoende actieradius voor flinke ritten. Hij ziet er goed uit, is toch een paar kg lichter dan een full-e-mtb en over het stuurgedrag lees je eigenlijk alleen positieve dingen.
De nadelen zouden voor mij dus vooral in het rammelen (als dat bij die nieuwe versie opgelost is zou dat mooi zijn) en het niet repareerbare van de Shimano motor zitten.

Tijdens de garantieperiode geen probleem, daarna kun je blijkbaar van een betaald ruilsysteem gebruik maken. Maar goed, stel dat dat 800 euro zou kosten en een reparatie van een Bosch of Brose kost 400 euro is het ook een afweging die twee kanten op kan uitpakken... (ik vind dat tenminste wel een verschil dat te overzien is).
Ik snap die ergernis over dat kleine rammeltje in de EP8RS motor niet. Ik hoorde het wel tijdens de testrit, maar heb me er nooit aan geërgerd. En ik ben normaal degene die zich snel aan vervelende geluidjes ergert. De toon van het zoemen tijdens belasting is ook best aangenaam bij dit type motor.
Het rammelen "zou" opgelost zijn met de nieuwe motoren. Maar als dat niet zo is vind ik dat niet eens zo erg.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij ons in de groep rijden ook een Giant en een Specialized.
Er is een gemene asfaltklim naar een klooster op te top van een berg.
Daar kom ik altijd als eerste eMTB boven(*) (Bafang BBS02B) en een Giant met Yamaha als 2e.
Dat is wel een jonge meid met weinig spekjes en een goede conditie, dus de Giant heeft het makkelijk :wink: .
Daarna komen de Bosh gen4 bikes en daarna de Levo en als laatste de Shimano.
De Levo en de Shimano gaan ook sneller door hun accu heen tijdens onze ritjes.
Allemaal subjectief natuurlijk, de klim is gelijk, maar de rijders niet. Maar wel opvallend dat de Bosch bikes altijd bij elkaar in de buurt eindigen.

*)1e overall is een wedstrijdrijder die hier regelmatig boven op het podium eindigt.
Dus zelfs met een illegale eMTB is die niet bij te houden :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Deze conversatie heeft vanaf heden nog weinig nut. Ik heb een Rise H20 besteld met suspension upgrades. :-D

Niet dat ik jullie input compleet genegeerd heb. Ik heb de voorgestelde modellen vergeleken met de Rise en bekeken wat de voordelen zouden zijn voor mijn gebruik. Er zitten interessante alternatieven tussen. Maar ik kwam voor mijn toepassing en voorkeuren toch telkens bij de Rise 2023 modellen terecht.
Ik heb in acht genomen dat ik de motor geluiden niet irritant vind, dat de H20 Shimano cranks heeft, dat mijn LBS slechts 1 keer een software probleem bij een Rise heeft gezien en dat binnen 2 minuten had opgelost, de motor redelijk wat upgrades heeft t.o.v. het 2022 model, ik een redelijke korting op de fiets krijg en de service in de LBS geweldig is... en de eigenaar heel fier zijn eigen nieuwe fiets uit de doos haalde waar ik bij stond... Een Orbea Rise M10.

Dus als ik problemen krijg mogen jullie met z'n allen "told you so!" zeggen. :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo zijn we niet :-D

Veel plezier met je nieuwe bike :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Zit zelf ook wel naar de Rise te kijken voor in de loop van het jaar. Bij Vojomag en Pinkbike is er wel wat over te lezen.
Wat mij aanspreekt is het lagere gewicht maar een nadeel is misschien dat het max. vermogen er bij een hoger toerental in komt. Je moet dus zelf iets meer aan de bak. En of je dat een nadeel vindt hangt dus af van je fysieke gesteldheid.
"This species has amused itself to death"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 16 maart 2023, 18:17 Bij ons in de groep rijden ook een Giant en een Specialized.
Er is een gemene asfaltklim naar een klooster op te top van een berg.
Daar kom ik altijd als eerste eMTB boven(*) (Bafang BBS02B) en een Giant met Yamaha als 2e.
Dat is wel een jonge meid met weinig spekjes en een goede conditie, dus de Giant heeft het makkelijk :wink: .
Daarna komen de Bosh gen4 bikes en daarna de Levo en als laatste de Shimano.
De Levo en de Shimano gaan ook sneller door hun accu heen tijdens onze ritjes.
Allemaal subjectief natuurlijk, de klim is gelijk, maar de rijders niet. Maar wel opvallend dat de Bosch bikes altijd bij elkaar in de buurt eindigen.

*)1e overall is een wedstrijdrijder die hier regelmatig boven op het podium eindigt.
Dus zelfs met een illegale eMTB is die niet bij te houden :winkie:
Maar rijden jullie die klim ook zo snel mogelijk op? Want alleen dan heeft zo'n vergelijking natuurlijk nut.
Als ik in de Alpen rijd is het altijd op eigen tempo, en met veel niet e-bikers erbij. Dus vol naar boven stampen heeft vooral nadelen: accu snel leeg en lang moeten wachten op de rest :D
Dus ik peddel doorgaans relaxed op eco omhoog. Met de 8000 motor ben je dan meestal nog als eerste boven.

De Levo SL heeft zoveel minder ondersteuning dat eco dermate hard werken is om met de groep mee te klimmen dat ik haast net zo goed een gewone mtb had kunnen houden :D Die stond dus heel veel in standje twee afgelopen jaar. Maar is zo zuinig dat je dan nog steeds (meer dan ) 2.000hm's aankunt (met een extendertje erbij).

De Rise zit daar denk ik tussenin.
Hoeveel last je hebt van de Shimano (en Bosch) rammel is blijkbaar subjectief. Maar ik geef geen zes mille of meer aan een fiets uit die elke afdaling rammelt alsof ik op een oud barrel naar beneden hobbel, ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat dat echt ten koste van mijn plezier zou gaan.

Maar het is wel handiger als je daar niet zo gevoelig voor bent... ;-)
Veel plezier van je Rise, mooie fiets! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie