Bescherming in bikepark

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Binnenkort ga ik voor het eerst naar bikepark Willingen met m'n broer.
Ik heb er onmundig (erg) veel zin in :P

Gewoon rustig beginnen op de flow trail en kijken hoe ver we komen.
Op zich zijn we wel iets gewend aangezien we beide ook motorcross doen / hebben gedaan.

Zo te lezen is bescherming (full face en algemene protectie) verplicht is en dat lijkt mij ook een prima plan.
Een crosshelm en bril heb ik al.

Nu een beetje aan het uitzoeken welke andere protectie en soort ik zal kopen.
Ik ben voornemens om een eigen setje aan te schaffen omdat ik bang ben dat ik dit wel vaker zal gaan doen.

Ik krijg niet duidelijk wat er naast een helm nog meer verplicht is.
Moet je alles hebben (knie, elleboog, rug borst en schouders protectie) en moet het ook nog aan bepaalde specificaties voldoen?

Of is dit naar eigen behoefte in te vullen? Zo ja, wat is dan minimaal aan te raden?
Ik lees veelal dat kniebeschermers sowieso worden gebruikt en ook regelmatig borst / rug protectie.
Elleboogbeschermers zie ik dan ook vaak weer niet gebruikt worden.

Tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je ziet ze daar volledig ingepakt, alleen met een trailhelm en alles daartussenin. Is dus ook best persoonlijk welke protectie je zelf nodig vind.
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Enige dat ik op de website kan terugvinden is de helmplicht.

Ben er ook geweest vorig jaar zomer. Was mijn tweede keer bikepark na eerste keer in Greenhill. Ik draag een full face, borst rug protectie, knie en arm protectie. Ik zie mezelf niet als een klungel op de mtb maar ben de jongste ook niet meer, vind het erg leuk maar heb nog niet zo veel ervaring, waarom zou ik met (of eigenlijk zonder) protectie een extra risico nemen. Iedereen moet het voor zichzelf weten hoor. Ik vind Willingen wel echt super, misschien een minder mooi en sfeervol bikepark dan Greenhill maar fijner om het te leren doordat de lijnen zich meer lenen om dingen uit te proberen en te herhalen. En je kunt er ook prima de meer uitdagende lijnen opzoeken.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik heb in Willingen nog niet meegemaakt dat er gecontroleerd wordt op protectie.
Ik draag een fullface helm met bril, lichte kniebeschermers en een body protector.
De plaatselijke jeugd knalt naar beneden in een spijkerbroek en t-shirt, schijnt modern te zijn.
Het is maar net waar je jezelf lekker in voelt en in hoeverre je de grens wilt opzoeken.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Wat mij betreft zijn een full face helm, kniebeschermers en een rugbeschermer het minimale. Borst- en elleboogbeschermers een erg welkome aanvulling.
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Ik heb ondertussen nog verder gezocht.
Bij de enduro en downhill lines zijn full face en aanvullende protectie wel verplicht.
Dit wordt per track aangegeven:

https://mtbzone-bikepark.com/en/willing ... willingen/
https://mtbzone-bikepark.com/en/willing ... willingen/
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Volgens mij is in zowel Winterberg als Willingen volledige protectie verplicht op de zwarte tracks (staat op de borden). Of ze erop controleren is een 2e.

Edit:
Je had het al gevonden :-q
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Ok, volgens de regels op enduro en downhill dus volledige bescherming verplicht.
in de praktijk houden zich men daar niet altijd aan, maar mij lijkt het verstandig om in ieder geval met volledige bescherming te gaan rijden.

Met name rug en borstprotectie kan op vele manieren.
- Een beschermingshirt (bescherming is zeer beperkt, wel comfortabel)
- Een beschermingsvest (iets meer bescherming)
- En dan nog keuze uit lange (dus met elleboogbescherming) of korte mouwen
- Met of zonder schouderprotectie
- Of een hard-shell borst en rug protectie.

Momenteel neig ik een beetje naar een alpine stars paragon lite short sleeve protectie vest.
En daarbij dan losse knie en elleboog beschermers.

Ik schrijf dit nu wel op in de hoop dat iemand zegt "Prima keuze", maar ik snap ook al wel dat het een beetje persoonlijk is.
Lastige keuze wel :roll:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb een volledige bodysuit voor gebruik in het bikepark. Alles in één beschermd. Onderarmen, ellebogen, schouders, borst en rug. Als je ook nog moet fietsen is het inderdaad niet comfortabel maar voor runs in het bikepark imho juist weer wel. Ik vind bijvoorbeeld losse elleboog beschermers vervelender dan de geïntegreerde in een bodysuit en als je schuiver maakt zijn het juist vaak je onderarmen die je openhaalt.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Heel persoonlijk idd. Zo'n bodysuit is dus voor mij helemaal niets omdat ik dan oververhit raak en mij ook niet comfortabel bewegen kan. Ik hou het dus bij losse protectie.

Daar moet je dus zelf nog je eigen voorkeur in ontdekken wat bij je past.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het is in hoge mate gebruik, voorkeur en pasvorm afhankelijk, geintegreerde elleboogbeschermers bijvoorbeeld die niet op de goede plaats uitkomen zijn zwaar @#$@#%. Een keuze maken zonder dat echt helder te hebben, is bijzonder lastig.


Overigens is het ene bikepark het andere niet, in Winterberg/Willingen rijd je bijna van liftstation naar liftstation zonder dat je echt hoeft te klimmen en nooit ver van de auto bent, maar in grotere gebieden (Alpen) moet je niet heel gek opkijken wanneer je op een dag meer klimt dan dat je in je plaatselijke NL rondje tegenkomt en je redelijk ver van auto/accommodatie bent. Waarmee ventilatie wellicht toch wat belangrijker wordt, alsmede de mogelijkheid om zaken in een vest mee te kunnen nemen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Dank voor alle reacties!

Ik ga nu een klein beetje off-topic, ik hoor wel of dat ok is :wink:

Mijn voorkeur gaat uit naar een bodyprotector met lange mouwen (alles geïntegreerd).
Het voordeel lijkt me dat elleboogbeschermers dan niet af kunnen zakken.
Nadeel is echter dat die dingen niet overal te passen zijn.

Ik ben 1.92 meter en 82 kg en heb relatief lange armen en benen.
Wat betreft bovenlichaam doe ik het vaak met een maatje L en dan krijg je sowieso vaak al te korte mouwen.
Daarmee dus ook weer een grote kans dat de elleboogbeschermers niet op de juiste plek zitten als ik ga voor een bodyprotector met lange mouwen.
Of ik moet van alles gaan bestellen en weer gaan retourneren, maar daar ben ik niet zo van.

Iemand een tip welke bodyprotector met lange mouwen goed uit pakt voor mensen met relatief lange armen?

Of een tip welke losse elleboogbeschermers uit zichzelf goed op hun plek blijven zitten?
ManfredM
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: di 12 januari 2021, 11:19

https://www.alltricks.nl/F-11940-fietse ... gKz1fD_BwE

Ik heb een L, 191 en 80 kg. Past als gegoten en ben blij met de extra bescherming die het biedt.
Zelf niet de handigste machinist, dus "zelfs" op Willingen zul je mij niet zonder zien.
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

ManfredM schreef: ma 6 maart 2023, 12:52 https://www.alltricks.nl/F-11940-fietse ... gKz1fD_BwE

Ik heb een L, 191 en 80 kg. Past als gegoten en ben blij met de extra bescherming die het biedt.
Zelf niet de handigste machinist, dus "zelfs" op Willingen zul je mij niet zonder zien.
Dat is wel een mooie protector.
Mijn verhoudingen zijn meer "orang-oetan" achtig en daar zit ook mijn uitdaging.
Maat L zal voor mij (wat betreft bovenlichaam) waarschijnlijk ook goed zijn.
Ik ben alleen een beetje bang dat de elleboogstukken te hoog komen te zitten, die zijn niet verstelbaar zo te zien.
ManfredM
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: di 12 januari 2021, 11:19

Ik heb (ook) een korte romp en lange armen + benen en ondervind geen probleem met locatie van de elleboogmeschermers.
Plaats reactie