Stuur woon-/werkverkeer

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Ciedric
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 2 maart 2023, 00:24
Mijn mountainbike: Trek 820

Hoi bikers,
Ik heb een vraag die ik niet beantwoord krijg, wellicht kunnen jullie mij adviseren.

In mijn schuur heb ik nog mijn oude mountainbike staan, een Trek 820 Single Track. Diende deze in 2001 nog als schoolfiets, gebruik ik hem tegenwoordig (na jaren niet gefietst te hebben) als woon-/werkverkeer. Banden heb ik vervangen voor Schwalbe Rocket Ron en uiteraard ook de binnenbanden meegepakt. Ook de remblokjes hadden hun beste tijd gehad en heb ik vervangen.

Nu valt mij op dat ik hier behoorlijk dode handen op krijg. Het ritje naar mijn werk van nog geen 10 minuten is net voldoende. Blijkbaar hoort dit ook bij het ouder worden 😅
Ik heb al zitten spelen met de hoogte van het zadel en heb ik er al Ergon GP1 handvatten voor gekocht, maar dat lost het probleem niet op.

Er zit niks anders op dan te kijken naar een ander stuur. Er zit nu een recht stuur op. De diameter is 25mm en een beetje, dit loopt naar buiten terug naar 21mm. Lengte 59cm. Hebben jullie advies? Ik wil voornamelijk af van het dode handen gevoel. Van de zomer ga ik mee als leiding op een schoolkamp, waarbij ik 40 km moet fietsen.
Ik heb deze twee sturen op het oog:

https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... lu-zilver/

https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... nium-look/

Tevens is het oude leren brede Brooks zadel (B66) aan vervanging toe. Hebben jullie nog adviezen voor een mooi woon-/werkverkeer zadel? Ik heb mijn oog laten vallen op dit Terry zadel:

https://hollandbikeshop.com/fietszadels ... rt-443517/

Het is dus geen fiets die trails tegenkomt, gewoon een fiets om snel, makkelijk en enigszins sportief van huis naar werk te sjezen. Het mountainbiken is voor mij de hobby niet zoals het hier voor de meeste wel het geval is.

Alvast vriendelijk bedankt!

P.S.
Nog wat foto’s van mijn stalen ros.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ciedric op vr 3 maart 2023, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Gezien de hoogte van het zadel krijg ik de indruk dat het frame iets aan de grote kant is voor je en dat je mede daardoor wat ver naar voren 'hangt'. Dat zou de druk op je handen verklaren.

Je kunt op zoek naar een stuur met meer backsweep, maar je kunt ook kijken of je een kortere stuurpen voor deze montage kan bemachtigen. Dan kom je ook met je handen dichterbij waar je zit, zit iets rechter op en verminder de druk op je handen.


BTW, ik vind het een super mooi fietsje
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Ciedric
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 2 maart 2023, 00:24
Mijn mountainbike: Trek 820

De fiets heb ik al vanaf mijn 15e en toen heb ik er nooit last van gehad, in al die jaren ben ik er niet korter op geworden 😅 Het zadel heb ik juist een stuk lager gezet zodat ik minder op het stuur hang. Mijn lengte is om-en-nabij 180, het frame weet ik zo even niet uit mijn hoofd. 26 inch wielen, dat weet ik dan weer wel.

Aan hoeveel graden back sweep en/of mm rise moet ik denken? Zie de twee links in mijn eerste post?

Ik ben erg zuinig op mijn spullen en aangezien ik regelmatig de auto poets, pak ik mijn mtb nog wel eens mee ☺️
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Wat je naast bovengenoemde dingen kan doen is de 'vleugels' van je Ergon handvatten wat verdraaien. Misschien dat een wat andere hoek daarvan nog wat kan betekenen. Setje bar-ends om af en toe van handpositie te kunnen wisselen is misschien ook nog een optie?

En misschien een ander bandje? Bijvoorbeeld Big Apples zijn niet duur, lekker comfortabel en prima op de weg.

Leuk fietsje inderdaad!
Ciedric
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 2 maart 2023, 00:24
Mijn mountainbike: Trek 820

Andere kortere stuurpen is een optie al is een ander stuur makkelijker te vinden en te monteren, al moet ik waarschijnlijk wel nieuwe kabels aanschaffen.

De banden zijn nog geen halfjaar oud dus die blijven erom zitten. Was nog best lastig om de juiste maat te vinden, de maten waar deze Trek vanuit de fabriek mee kwam is niet meer aan te komen. Er zaten Jones Bontrager banden op die je op twee richtingen kon monteren beide in een andere maat, voor breder dan achter. Deze Rocket Ron’s zijn wel in dezelfde maat.

Nog tips in welke stand ik de handvatten kan zetten? Begrijp dat dit persoonlijk is. Kan ik nog iets stellen aan het huidige stuur? Bar-ends wil ik niet en lost het probleem m.i. niet op aangezien ik al tintelingen in de handen na 10-15 minuten krijg en dan is dat nog op vlak wegdek, laat staan wanneer ik zou crossen.

Dank voor het compliment!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Leuke bike, weer eens wat anders als het meeste spul hier

Ik zou het voor jouw verhaal in een (flink) kortere stuurpen zoeken, het stuur wel op hoogte houden.

Wat boven al gezegd is het frame oogt wel erg groot en dat is niet fijn voor je houding
En oppassen, een modern breder stuur maakt deze issue mogelijk juist nog wat erger.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Ciedric
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 2 maart 2023, 00:24
Mijn mountainbike: Trek 820

Ik denk dat het vinden van een andere stuurpen nog best een klus wordt.

Mocht ik voor een ander stuur gaan dan behoud ik dezelfde breedte, ik wil inderdaad niet breder gaan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ciedric schreef: do 2 maart 2023, 12:35 Ik denk dat het vinden van een andere stuurpen nog best een klus wordt.
Er zijn adapters die je in de huidige stuurbuis schuift en waarop je een standaard ahead stuurpen die iedere dealer heeft liggen kunt monteren.
Ciedric schreef: do 2 maart 2023, 12:35 Mocht ik voor een ander stuur gaan dan behoud ik dezelfde breedte, ik wil inderdaad niet breder gaan.
Bij een meer rechtop zithouding hoort eigenlijk ook een breder stuur, omdat dit bij de natuurlijke houding hoort op dat moment!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ciedric
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 2 maart 2023, 00:24
Mijn mountainbike: Trek 820

Bij het zoeken van een andere stuurpen, is het juiste diameter belangrijk. Gaat het om de binnenmaat of kan ik de buitenmaat van de huidige pen aanhouden?
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Lars TB schreef: do 2 maart 2023, 13:02
Ciedric schreef: do 2 maart 2023, 12:35 Ik denk dat het vinden van een andere stuurpen nog best een klus wordt.
Er zijn adapters die je in de huidige stuurbuis schuift en waarop je een standaard ahead stuurpen die iedere dealer heeft liggen kunt monteren.
Dit van Lars is denk ik de beste tip. Met die adapter (die ik wel in filmpjes zie, maar waarvan ik niet weer waar je ze kunt bestellen... iemand?) maak je ineens alles mogelijk aangezien modernere stuurpennen in alle maten voor een habbekrats beschikbaar zijn.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Ciedric
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 2 maart 2023, 00:24
Mijn mountainbike: Trek 820

Maar wat is het voordeel van een a-head ten opzichte van een vaste verstelbare pen die ik al tussen de 25-30 euro kan bestellen. Volgens mij alleen de hoogte van de pen zelf?

Is een vaste pen met verstelbaar kniestuk niet een handige optie aangezien het toch om een woon-/werkfiets gaat?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16774
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien zoiets?
https://www.rosebikes.nl/xtreme-pro-adj ... t_shape=64
Alleen in 100mm, dat is gemeten van hart stuur tot hart vorkbuis. Maar de afstand tot je stuur veranderd natuurlijk bij het verstellen.

De maten waar je naast de lengte rekening mee moet houden zijn de diameter van de pen die de vork in gaat, al vermoed ik dat de meeste "quill" stuurpennen (zo noemen ze die insteek pennen vaak) dezelfde diameter zullen hebben.
Schoon en zonder vet in de vorkbuis doen, dat ding mag niet verdraaien tijdens het fietsen!

En anders zo'n ding, die gaat op dezelfde manier in de vorkbuis en daar kun je dan vervolgens een ahead stuurpen op klemmen.
https://www.rosebikes.nl/tranz-x-univer ... t_shape=46
Voordeel is veel meer keus in stuurpennen. Betaalbare en goede pennen zijn bijvoorbeeld van Procraft, in heel veel verschillende lengtes en hoeken (kijk eens bij Bike24 of andere Duitse shops).

Jouw stuurdiameter bij de klem is 25.4mm (1 inch), dat was ooit de standaard maat voor mtb's. Inmiddels is dat 31.8mm geworden en er zijn zelfs al 35mm dikke sturen (vaak op fietsen voor ruiger gebruik). Dit is dus de stuurklemming, bij de grips is er niks veranderd aan de diameter.

Die Ergon grips moet je zo draaien dat je hand goed ondersteund wordt. Ik had de "vleugels" meestal ongeveer horizontaal staan. Zet je ze lager maakt je pols alsnog een knik, ik denk dat je dat moet zien te voorkomen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ciedric
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: do 2 maart 2023, 00:24
Mijn mountainbike: Trek 820

Dank voor de snelle en vele reacties 😄 al zijn mijn vragen nog niet, volledig, beantwoord.
Ik vroeg om een stuur en inmiddels ben ik aan het kijken naar stuurpennen 🤭 Ik zie wel de voordelen want op deze manier hoef ik zeer waarschijnlijk geen nieuwe kabels aan te schaffen, wat bij een ander stuur er dik in kan zitten.

Waarom een a-head, ik zie er eerlijk gezegd het voordeel niet zo van in ten opzichte van een vast pen met verstelbare functie. De hoogte hoef ik niet persé in of zie ik het verkeerd. Het is een mountainbike voor in de stad.

Handige site van Rose bikes, stuk goedkoper al heft de hoge verzendkosten dit weer op 😅

Ik zit er aan te denken om naar één van de twee fietsenzaken bij ons in het dorp langs te gaan. De één verkoopt van alles en nog wat terwijl de ander (van oudsher een wielrenzaak is) gefocust is op racefietsen en mountainbikes. Misschien dat zij naar mijn houding kunnen kijken. Enige nadeel, de onderdelen zullen vast een stuk duurder zijn.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Er is voor jouw woon-werk fiets wat mij betreft geen voordeel aan een a-head.
Met iets als die Xtreme Pro Adjust stuurpen kun je ook je stuur wat hoger zetten waardoor de druk op handen nog meer afneemt.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ahead is een naam balhoofd dat gemaakt is voor een stuurpen die om de vorkbuis klemt.
Zoals nu standaard is op alle MTBs.
Je hebt nu een ouderwets systeem met schroefdraad op de vorkbuis.
Maar met de adapter die Lars noemde kan je er een moderne stuurpen op monteren, die dan een stukje korter is en waar een nieuw stuur (31,8 of 35mm) in past.
Korter is de k ik prettiger voor woonwerkverkeer.

Een verstelbare stuurpen met een knie zou ik niet doen. Kan alleen maar kapot.

Je zadel gewoon weer op de goede hoogte zetten, als het te laag staat worden je benen te snel moe, ook als je naar het werk fietst.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie