Fietsbril op sterkte

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Bewaar je die daglenzen dan gewoon in vloeistof zoals je ook normale lenzen bewaart?
Vind ik ook nog wel een idee!
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

daniel1975 schreef: di 6 juni 2023, 09:00 Bewaar je die daglenzen dan gewoon in vloeistof zoals je ook normale lenzen bewaart?
Vind ik ook nog wel een idee!
Jep, flesje lenzenvloeistof met zo'n bakje erbij gekocht (koste een paar euro volgens mij) en daar doe ik ze in terug. Nu heb ik nog niet lang ervaring, maar die tip kreeg ik van gebruikers hier op het forum en dat bevalt me zeer goed.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2111
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

MarkMeisner schreef: di 6 juni 2023, 08:30
Stunning schreef: di 6 juni 2023, 06:31 2 jaar geleden 50 jaar geworden en altijd super goede ogen gehad, maar als je 50 wordt krijg je een bril erbij kennelijk. Sowieso een leesbril, maar bij de opticien bleek dat ik ook kattenogen heb (iets met mijn lenzen of cylinders oid), dus er kwam ook een gewone bril bij. Eerst lukte het nog wel om zonder te fietsen, maar nu niet echt meer. Dan is mijn zicht te wazig. Een boomwortel of kei zie je wel liggen, echter wil je soms ook nog van de omgeving genieten.

In ieder geval zweet ik behoorlijk en daar zat al het probleem toen ik nog geen bril droeg. In het bos heb ik altijd zonder sportbril gereden, daar heb je vaak natuurlijke beschutting van de zon. Maar op de racefiets niet en daar had ik vaak een enorme zweetbril en dan werd alles alsnog wazig :lol:

Enfin, ik fiets nu met mijn gewone bril op en voel ik mij inderdaad echt 50+ nu :-? :wink:

Ik vind de lenzen oplossing zeker wel aansprekend, maar kan mij voorstellen dat je alsnog een sportbril wilt hebben in het bos dan ivm stof, zand en modder. Maar dan ga ik alsnog niks zien met mijn gezweet.

Hoe doe andere brildragers en zweetkoppen dit ?
(Nee, ik ga niet zo'n bandana onder mijn helm dragen hahaha)
Ik rij nu zo'n maand met lenzen en na een lastige start (leren indoen én ook weer uithalen) vind ik het erg fijn. Ik kan gewoon mijn Julbo Rush bril dragen met meekleurende glazen en met autorijden kan ik weer een goede aansluitende zonnebril dragen. Als ik wil kan ik prima de lenzen in en uit doen in de auto met de binnenspiegel, dus dat is ook geen belemmering meer.

Ervaring met modder en zand in mijn ogen heb ik nog niet, maar wat ik hoorde van andere gebruikers in een ander topic die er al jaren mee reden hoefde ik daar niet bang voor te zijn. Uiteraard rij ik altijd met sportbril, ik irriteer mij mateloos aan de wind in mijn ogen. Dit was ook even wennen na het indoen van lenzen en zo op straat lopen zonder bril, opeens had ik weer wind in mijn ogen :-D

Ik rij nu met daglenzen en die doe ik elke keer in voor een paar uurtjes of ik laat ze de rest van de middag en avond zitten. Als ik ze enkel in doe met rijden gooi ik ze na 3-4 ritjes weg, Dat is zo'n 10 uur dragen. Zo blijven de kosten ook nog een beetje leuk. Ik betaalde nu 50 euro voor 30 lenzen (2x 30stuks), daar zou ik in theorie 90x mee kunnen rijden. Uitgaande van drie ritten per week zit ik dan op 9 maanden (uitzonderingen daargelaten).

Dat vond ik interessanter dan een sportbril met meekleurende grote glazen á ruim 600 euro met de kans dat het glas eens beschadigd door gebruik.
Top ! Hier heb ik iets aan - ja, dacht ook al dat voor mij de daglenzen wellicht de beste optie zou zijn. Alleen dat indoen zal wel even wennen worden. Ik ben niet zo van het gepriegel aan mijn ogen :roll: :wink:

Prijzen vallen mij reuze mee iig.
Mario070 schreef: di 6 juni 2023, 08:51
Stunning schreef: di 6 juni 2023, 06:31 (Nee, ik ga niet zo'n bandana onder mijn helm dragen hahaha)
Dan blijft er maar één echte oplossing over :D en.....je krijgt er gelijk een stel mooie hippe krullen bij :-q

Afbeelding
:lol:
Die krullen kan ik inmiddels ook wel gebruiken :wink:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MarkMeisner schreef: di 6 juni 2023, 09:09
daniel1975 schreef: di 6 juni 2023, 09:00 Bewaar je die daglenzen dan gewoon in vloeistof zoals je ook normale lenzen bewaart?
Vind ik ook nog wel een idee!
Jep, flesje lenzenvloeistof met zo'n bakje erbij gekocht (koste een paar euro volgens mij) en daar doe ik ze in terug. Nu heb ik nog niet lang ervaring, maar die tip kreeg ik van gebruikers hier op het forum en dat bevalt me zeer goed.
Zo doe ik het ook al jaren. Nu haal ik mn daglenzen bij de opticien waar ik mn bril ook kocht, dus daar is ook vaak nog wel een doosje en vloeistof te scoren. Ik doe er drie kortere of twee langere ritten mee. Gaat prima.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik heb ook het aanmeten en controle gedaan bij de lokale opticien waar ik ook mijn bril heb gehaald drie jaar geleden. Kreeg de eerste drie bezoeken elke keer van die proefdoosjes mee waar er 5-6 inzitten. Dat was ook mooi meegenomen. Scheelt allemaal weer centen en de lokale winkel ook weer geholpen met klandiezi.

Ik was 50 euro kwijt voor de eerste meting met wat proeflenzen en vloeistof, eerste en tweede controle (1 en 2 weken later) wat gratis en daarna voor 50 euro voor 2x30 lenzen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als ik jullie was zou ik echt online gaan shoppen voor daglenzen.

Ik gebruik de B&L en ben de helft goedkoper uit dan dat jullie zijn.

Afbeelding
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ligt eraan. Ik heb deze: https://www.alensa.nl/bausch-lomb-ultra ... -30-lenzen 30 euro voor 30 stuks. Dan was ik lokaal toch mooi 10 euro goedkoper uit.

Geen idee wat het verschil tussen de twee is. Wellicht net als SX en XX1 :D
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

MarkMeisner schreef: di 6 juni 2023, 14:43 Ligt eraan. Ik heb deze: https://www.alensa.nl/bausch-lomb-ultra ... -30-lenzen 30 euro voor 30 stuks. Dan was ik lokaal toch mooi 10 euro goedkoper uit.

Geen idee wat het verschil tussen de twee is. Wellicht net als SX en XX1 :D
Die zijn voor mensen die last hebben van droge ogen of veel met beeldschermen werken.
Mocht je daar geen last van hebben zou ik toch maar eens een proefsetje proberen. Scheelt je echt enorm veel geld.
Bausch+Lomb ULTRA contactlenzen zijn speciaal ontworpen voor uw klanten die veel met computers, laptops, tablet en smartphones werken. De lenzen bieden het ultieme kijkcomfort en de lenzen bevatten na 16 uur dragen nog 95% van het vocht!
Ik ben overigens geen voorstander van het bewaren van daglenzen en ze later nog eens gebruiken. Ze zijn dunner, schoonmaken is moeilijker en daardoor ook vatbaar voor bacteriën. Het zal ongetwijfeld vaak goed gaan maar als het 1 keer verkeerd gaat heb je een bacteriële ontsteking in je oog.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Droge ogen weet ik niet, maar ik zit wel heel veel achter het scherm voor mijn werk. Wellicht is dat de reden dat de opticien daarvoor deze heeft gekozen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Online is wat lastig omdat ik nogal kapsonesogen heb :)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Dice Oldskool schreef: di 6 juni 2023, 15:17
MarkMeisner schreef: di 6 juni 2023, 14:43 Ligt eraan. Ik heb deze: https://www.alensa.nl/bausch-lomb-ultra ... -30-lenzen 30 euro voor 30 stuks. Dan was ik lokaal toch mooi 10 euro goedkoper uit.

Geen idee wat het verschil tussen de twee is. Wellicht net als SX en XX1 :D
Die zijn voor mensen die last hebben van droge ogen of veel met beeldschermen werken.
Mocht je daar geen last van hebben zou ik toch maar eens een proefsetje proberen. Scheelt je echt enorm veel geld.
Bausch+Lomb ULTRA contactlenzen zijn speciaal ontworpen voor uw klanten die veel met computers, laptops, tablet en smartphones werken. De lenzen bieden het ultieme kijkcomfort en de lenzen bevatten na 16 uur dragen nog 95% van het vocht!
Is dat ook niet fijn op de fiets met die wind langs je ogen?
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vind de lenzen oplossing zeker wel aansprekend, maar kan mij voorstellen dat je alsnog een sportbril wilt hebben in het bos dan ivm stof, zand en modder.
Stof, zand en modder zijn geen probleem met lenzen. Is gewoon hetzelfde als zonder lenzen.
Beetje knipperen, spoelt er vanzelf weer uit.
Niet teveel wrijven.
Een bril is altijd aan te raden vanwege mechanische schade en voor uv bescherming.
Mijn maandlenzen hebben een uv filter, dus dat laatste is wat minder van belang
Maar takjes en steentjes komt iedereen soms tegen.
Transpiratie kan een probleem zijn, maar doordat je lenzen draagt is de keuze voor een bril die daar weinig tot geen last van heeft wel veel groter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2111
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 7 juni 2023, 13:49
Ik vind de lenzen oplossing zeker wel aansprekend, maar kan mij voorstellen dat je alsnog een sportbril wilt hebben in het bos dan ivm stof, zand en modder.
Stof, zand en modder zijn geen probleem met lenzen. Is gewoon hetzelfde als zonder lenzen.
Beetje knipperen, spoelt er vanzelf weer uit.
Niet teveel wrijven.
Een bril is altijd aan te raden vanwege mechanische schade en voor uv bescherming.
Mijn maandlenzen hebben een uv filter, dus dat laatste is wat minder van belang
Maar takjes en steentjes komt iedereen soms tegen.
Transpiratie kan een probleem zijn, maar doordat je lenzen draagt is de keuze voor een bril die daar weinig tot geen last van heeft wel veel groter.
Bedankt, helder.

Als ik even dubbelklik op dat wrijven, verplaats ik dan niet zo'n lens of valt dat wel mee ? Ik ben een redelijke wrijver namelijk met al dat gezweet :wink:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

daniel1975 schreef: di 6 juni 2023, 21:41



Is dat ook niet fijn op de fiets met die wind langs je ogen?
Ik draag altijd een bril/goggles dus dat is geen issue voor mij. Ook wat wrijven betreft leer je vanzelf om dat niet te doen als je lenzen draagt.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik heb ook altijd bril tijdens fietsen, ga echt nooit zonder weg.
Zal binnenkort eens proberen :-)
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie