Fietsbril op sterkte

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb deze https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... pt=glo2nld. Maar er is heel veel vergelijkbaar. Dus met een insert "myopia" genoemd.

Heb al verschillende brillen van Rockbros gehad. Afwerking en pasvorm prima. Deze laatste past uitstekend, geeft vol zichtveld en blijft heel goed zitten. Als je stilstaat na inspanning even van je hoofd. Zelfkleurende plastic voorkant werkt aardig, je merkt het niet maar neem je de bril af zijn de glazen wel donker. Als ik mijn Garmin wil aflezen kijk ik onder die insert door, dus dat gaat ook wel.

Sterkte glazen (plastic) via brillenglazen.nl. Je moet wel een recept hebben, anders ergens een oogmeting laten doen. Samen ca. 80-90 € (zonder varifocus), meeste kosten in de insert glaasjes.

Er zijn vast betere merkbrillen maar die dingen zijn zo tering duur, je zit snel aan 300-400 € incl. glas op sterkte. Sorry maar dat vind ik bizarre prijzen voor wat simpel plastic.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Crapton schreef: di 21 maart 2023, 09:07 Ik heb deze https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... pt=glo2nld. Maar er is heel veel vergelijkbaar. Dus met een insert "myopia" genoemd.

Heb al verschillende brillen van Rockbros gehad. Afwerking en pasvorm prima. Deze laatste past uitstekend, geeft vol zichtveld en blijft heel goed zitten. Als je stilstaat na inspanning even van je hoofd. Zelfkleurende plastic voorkant werkt aardig, je merkt het niet maar neem je de bril af zijn de glazen wel donker. Als ik mijn Garmin wil aflezen kijk ik onder die insert door, dus dat gaat ook wel.

Sterkte glazen (plastic) via brillenglazen.nl. Je moet wel een recept hebben, anders ergens een oogmeting laten doen. Samen ca. 80-90 € (zonder varifocus), meeste kosten in de insert glaasjes.

Er zijn vast betere merkbrillen maar die dingen zijn zo tering duur, je zit snel aan 300-400 € incl. glas op sterkte. Sorry maar dat vind ik bizarre prijzen voor wat simpel plastic.
Ik heb er ook eentje besteld. Voor dat geld wil ik het wel wagen. Eerst maar eens proberen zonder de brilglazen op sterkte om het comfort van het montuur te ervaren.
Ik denk de glazen gewoon bij Pearle te laten slijpen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Grote kans dat 'gewoon' bij Pearle glazen laten slijpen er niet in zit. Dit omdat de kromming te groot is.

Daarom zijn sportbrillen met geslepen glazen ook duurder. Desondanks wil ik niet meer zonder mijn Rudy Project met geslepen glazen. De opticien wilde het mij eigenlijk 'niet' verkopen, geslepen glazen van RP zelf. Dit omdat hun ervaring is dat insert goed genoeg zijn. Mijn ervaring in het verleden met een RP en insert was negatief.
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Glazen voor het inzet montuur.😉 Dat doen ze bij Pearle wel. Heb ik 10 jaar geleden nog ooit laten doen. Maar die bril had echt een veel te klein inzet montuurtje. Ik keek meer tegen het montuur dan door de mini glazen die er in zaten. Hopelijk is dat beter bij deze Rockbros.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Jurriaan schreef: vr 24 maart 2023, 23:50 Grote kans dat 'gewoon' bij Pearle glazen laten slijpen er niet in zit. Dit omdat de kromming te groot is.

Daarom zijn sportbrillen met geslepen glazen ook duurder. Desondanks wil ik niet meer zonder mijn Rudy Project met geslepen glazen. De opticien wilde het mij eigenlijk 'niet' verkopen, geslepen glazen van RP zelf. Dit omdat hun ervaring is dat insert goed genoeg zijn. Mijn ervaring in het verleden met een RP en insert was negatief.
als je ze bijvoorbeeld via mijnsportbrilshop bestelt heeft je opticien hier geen rol meer in toch? Of heb jij de insert in z'n geheel via de opticien besteld? Of de insert los en hem vervolgens laten slijpen?

Nog ter aanvulling: zojuist even langs Hans Anders gelopen maar die slijpen alleen glazen voor de monturen die ze in de winkel hebben. Overigens hebben zij ook enkele fietsbrillen met inserts. Maar je kunt helaas dus zelf geen montuur aanleveren
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik heb zeer zeker geen inserts, als er iets niet werkt dan zijn het geslepen inserts :bier:
De meekleurende glazen in mijn Rudy Project zijn geslepen bij RP in Italië.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Jurriaan schreef: ma 24 april 2023, 21:36 Ik heb zeer zeker geen inserts, als er iets niet werkt dan zijn het geslepen inserts :bier:
De meekleurende glazen in mijn Rudy Project zijn geslepen bij RP in Italië.
ho eens. Zo had ik het niet begrepen.
Welk type heb je, en klopt het dat je dan dus 'maar' 1 paar/type glas hebt? Dus als je een heldere of extra donkere erbij wil moet je die dus ook laten slijpen?
Waarom was je ervaring met een insert slecht?

edit ik heb dat andere topic al even doorgelezen. Interessante opties.
Als ik zo'n RP samenstel (bijvoorbeeld de Cutline) kom je op 600 piek uit...das wel fors
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

BramVice schreef: di 25 april 2023, 15:00 Als ik zo'n RP samenstel (bijvoorbeeld de Cutline) kom je op 600 piek uit...das wel fors
En als je na twee jaar achteruit bent gegaan met je ogen dan moet je dat opnieuw neerleggen :o

Ik ben vanmorgen bij de opticiën geweest omdat ik dacht dat mijn ogen achteruit waren gegaan na twee jaar een bril te dragen. Gelukkig niet (minimaal) en heb nu over twee weken (ivm vakanties) een afspraak staan voor daglenzen. Ook zij gaven aan dat dat een mooie oplossing is. Dat ga ik dan maar eens proberen.

Op dit moment fiets ik nog met een fietsbril zonder sterkte, maar ik begin te merken dat toch wel nadelen heeft.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik rij met een gewone sportbril. Dus gewoon heldere glazen. In het bikepark gaat daar een goggle overheen met donkere glazen.
Ik heb ook een sportieve zonnebril die wel voldoet buiten het bikepark als het echt fel is. bij AM ritjes is dat vaak het geval. Maar in NL draag ik bijna altijd de bril met heldere glazen tijdens het MTB-en.
Nu ik wat meer op de gravelbike zit zou ik wel iets tussenin willen, of een fietsbril dus vandaar dat ik dit topic volg. Ik heb ook een afspraak gemaakt voor lenzen, maar daglenzen icm een cilinder is vaak een lastig verhaal.

In het andere topic kwam de Trivio Octo met insert (60 piek) voorbij, best een nette prijs en Pearle heeft al aangegeven dat ze wel glaasjes kunnen inslijpen voor rond de 100 piek.
Mocht daglenzen toch een succes zijn is die Octo ook wel te gebruiken zonder insert.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik fietste altijd zonder bril maar heb hem eigenlijk wel nodig om goed te kunnen zien op afstand. In de auto draag ik hem altijd en thuis als ik tv kijk meestal ook.

Voor het fietsen ben ik dus op pad gegaan voor lenzen. Bij Pearle kun je mooi (bijna) gratis de verschillende opties proberen. Heb maandlenzen, daglenzen, lenzen voor veraf en dichtbij zo'n beetje alles wel geprobeerd. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een daglens (-) die ik alleen draag tijdens fietsen of in het weekend en in 1 oog.

Werkt bij mij fantastisch. Ik kan goed in de verte kijken maar ook dichtbij op mijn telefoon is geen probleem. Bij alle andere opties in beide ogen kon ik niet meer ook goed lezen. En qua kosten stelt het nu natuurlijk ook bijna niets voor. Daglenzen voor 1 oog die ik voornamelijk draag tijdens mountainbiken.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

BramVice schreef: di 25 april 2023, 15:00 edit ik heb dat andere topic al even doorgelezen. Interessante opties.
Als ik zo'n RP samenstel (bijvoorbeeld de Cutline) kom je op 600 piek uit...das wel fors
Exorbitante prijs, eens! Krijgt er, gelukkig, wel wat voor terug.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

BramVice schreef: di 25 april 2023, 16:13 In het andere topic kwam de Trivio Octo met insert (60 piek) voorbij, best een nette prijs en Pearle heeft al aangegeven dat ze wel glaasjes kunnen inslijpen voor rond de 100 piek.
Mocht daglenzen toch een succes zijn is die Octo ook wel te gebruiken zonder insert.
Dat ziet er ook prima uit.

Brillenglazen.nl is makkelijker en goedkoper dan Pearle. Hebben mij mij glazen keurig in de fragiele framepje gezet.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Branvice schreef:...
Ik heb ook een afspraak gemaakt voor lenzen, maar daglenzen icm een cilinder is vaak een lastig verhaal...
Een paar dingen om even aan te denken.
Bij lenzen is de noodzaak van een cylinder wat minder dan bij een bril. (dus kan je vaak zonder cylinder)
Misschien niet ideaal/optimaal, maar een recht op en neer lens is voor het biken vaak voldoende.

Daglenzen zijn dunner dan maandlenzen.
In en uit doen van daglenzen is lastiger dan bij maandlenzen.
Voor beginnende lenzendragers misschien zelfs te lastig.

Maandlenzen kan je gewoon tot je volgende fietstocht in de vloeistof laten staan en dus vaker dan 1x gebruiken. Als je ze een paar keer per week gebruikt kan je ze ook langer gebruiken dan een maand (ook al mag ik dat natuurlijk niet zeggen).
En als je de cylinder echt nodig hebt, dan kom je waarschijnlijk toch bij maandlenzen uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

Daglenzen zijn er ook met cylinder. Ik gebruik nu daglenzen (met cilinder) bij mijn andere hobby, windsurfen. De keus maand- of daglenzen maakt daarbij niet zo veel uit denk ik.
Bij fietsen kreeg ik steeds meer problemen met de lenzen (droog, scheef, niet scherp genoeg zien). Bij watersport is er geen keus - een bril kan daar gewoon niet - en komt het in het algemeen ook minder nauw.

In het verleden heb ik sportbrillen met inzetstukje gehad. Het werkt maar daar is zo'n beetje alles mee gezegd. Het zichtveld is klein, te klein voor MTB vind ik, en die dingen beslaan en er komt zand tussen.

Langverhaalkort, ik heb mezelf vorig najaar getrakteerd op een sportbril met geslepen glazen in een kleur die in het bos perfect is (afgekeken van de Oakley Trail) en dat is heerlijk.
Duur? Dat ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Goed zien is onbetaalbaar en zo'n fiets is ook niet goedkoop hè? Als je dan met een fijne bril daar optimaal van kan genieten is dat de prijs mijns inziens zeker waard.

Ik heb in mijn sportbril dezelfde sterkte als in mijn dagelijks bril. Dat is met cilinder en multifocaal. Dus ik kan met mijn sportbril ook de krant, de menukaart en mijn fietscomputer lezen. Ik kan het aanraden!
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4107
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Ik heb sinds kort een Melon Alleycat met insert. Jaren gereden met een Adidas met insert, dat ging prima, maar inderdaad klein zichtveld. De insert van de melon is daarentegen best groot, gritter dan m'n normale bril. Geen problemen met tegen de rand aan kijken en zichtveld is super.




https://melonoptics.com/eu/shop/alleyca ... bber=black
⛧⛧⛧
Plaats reactie