Fietsbril op sterkte

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
al_x
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 februari 2023, 12:35

Vandaag voor het eerst in jaren weer een stuk gemountainbiked maar merkte al snel dat ik aan 1 ding niet had gedacht ogen zijn in de laatste jaren een stuk slechter geworden en heb nu toch echt wel een bril nodig.

Wat heeft de voorkeur van jullie? Een sportbril met standaard glazen waar je zo'n inzet bril op sterkte in kunt zetten of de de glazen zelf op sterkte? Beiden hebben wat voor en nadelen en hoor graag van mensen die ervaring hebben met beide wat fijn is.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik moet altijd met een bril rijden, daar heb ik helaas ook geen keuze meer in.
Of ik rij met mijn gewone bril en anders met mijn zonnebril op sterkte.
Inzetbrilletjes ben ik niet zo wild van.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wat mij betreft ideaal, sportbril met geslepen glazen.
Meer alhier.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29964
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Contactlenzen en een gewone sportbril.

Maar wat Jurriaan al schreef, lees eerst dit topic even door.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
al_x
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 februari 2023, 12:35

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 27 februari 2023, 01:32 Contactlenzen en een gewone sportbril.

Maar wat Jurriaan al schreef, lees eerst dit topic even door.
bedankt ik zag dat topic pas nadat ik deze maakt had er al snel doorheen gekeken en zag wel wat bruikbare informatie maar niemand die de opties echt vergeljkt maar misschien heb ik daar overheen gekeken. Zal het vanavond nog eens uitgebreid doorlezen. Lenzen zijn voor mij geen optie meerdere keren geprobeert en gaven altijd problemen (ontsteking, allergische reactie op meerdere van de vloeistoffen)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik deed eerst lenzen in en dan een gewone sportbril op, maar eigenlijk zag ik de meerwaarde van een fietsbril niet meer in. En wilde geen lenzen meer.
Dus daarna reed ik altijd met mijn gewone Hans Anders bril op. Nooit heel veel behoefte gehad aan een zonnebril of glazen in fancy kleurtjes. In het bos is altijd schaduw + de helm heeft een zonneklepje.
Maar mijn gewone bril sleet nogal snel door het fietsen (zweet, af en toe een tak, krassen door modder) dus toen heb ik gewoon een extra bril gekocht. Het is een iets sportiever ding, vooral kleiner en zonder frame zodat je modder er makkelijk afspoelt. Maar ook gewoon een Hans Anders brilletje.
In bikeparks zit er een Goggle overheen.

Als ik in de Alpen fiets waar minder schaduw is draag ik een gewone zonnebril op sterkte maar dat komt niet heel vaak voor.

Vraag jezelf vooral af of je per se gekleurde lenzen wil of dat een normale bril met normale glazen gewoon voldoende is. Fietsbrillen bestaan vooral ter bescherming, maar als brildrager ben je al beschermd. DRaag je in het dagelijks leven een bril? Zo ja, kun je die ook op met fietsen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat het draagcomfort van een geslepen (fiets)bril optimaal is, normaalgesproken beter dan van een bril met inserts. Nadeel is dat je geen lenzen kunt wisselen, dus je zult een lens moeten kiezen die goed voldoet bij grijs/donker weer en ook met zonnige omstandigheden (photochromatisch?)

Tussen brillen met inserts zitten ook verschillen, ik heb er een paar gehad in de loop der (vele) jaren en de ene was comfortabeler dan de andere. Wat dat betreft zou je eigenlijk eerst moeten passen.
Voor mij voldoet een bril met inserts behoorlijk goed (momenteel een Shimano met een set meekleurende en een set gele lenzen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
al_x
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 februari 2023, 12:35

kermit schreef: ma 27 februari 2023, 15:02 Ik denk dat het draagcomfort van een geslepen (fiets)bril optimaal is, normaalgesproken beter dan van een bril met inserts. Nadeel is dat je geen lenzen kunt wisselen, dus je zult een lens moeten kiezen die goed voldoet bij grijs/donker weer en ook met zonnige omstandigheden (photochromatisch?)

Tussen brillen met inserts zitten ook verschillen, ik heb er een paar gehad in de loop der (vele) jaren en de ene was comfortabeler dan de andere. Wat dat betreft zou je eigenlijk eerst moeten passen.
Voor mij voldoet een bril met inserts behoorlijk goed (momenteel een Shimano met een set meekleurende en een set gele lenzen).
Dit is vooral mijn grootste vraag ja, geslepen glazen lijkt het fijnste maar dan kun je niet meer makkelijk van kleur wisselen maar hoe belangrijk is dit echt kan me niet echt herinneren dat ik dit in het verleden wel heb gedaan en voor echt zonnige dagen kan ik mijn zonnebril op sterkte pakken.

Als ik een gewone bril ga gebruiken voor mountainbiken zal ik sowieso een 2de halen ben te bang dat die kapot zal gaan en ik dan zonder bril zit en een paar dagen bijna niets kan doen tot ik een nieuwe bril heb en als ik een 2de haal dan toch maar eentje die er iets beter geschikt voor is.

Bedankt voor de tips ik denk dat ik er wel uit ben, een iets sportiever model bril met neutrale kleur glazen en even kijken of er qua types glas nog iets van verschil is met hoe ze eventueel breken.
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik heb vorig jaar bij Hans Anders een sportbril met inserts naast een gewone bril en een zonnebril op sterkte weten te scoren. Het bevalt mij echt uitstekend. De insert is na een maand via een terugroep actie vervangen omdat deze onvoldoende vast zou zitten. Ik heb één keer met de zonnebril gereden omdat ik vergeten was de sportbril in de auto mee te nemen, maar ik rij toch liever met de sportbril omdat ie meer rond loopt en dus de zijkanten ook beter beschermd zijn vwb zonlicht. De sportbril is ook lichter en het glazen kunnen wisselen vind ik toch een enorme pre..
mountainbiken: It's ok to be crap
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ManWithTheGoldenBike schreef: ma 27 februari 2023, 17:56 Ik heb vorig jaar bij Hans Anders een sportbril met inserts naast een gewone bril en een zonnebril op sterkte weten te scoren. Het bevalt mij echt uitstekend. De insert is na een maand via een terugroep actie vervangen omdat deze onvoldoende vast zou zitten. Ik heb één keer met de zonnebril gereden omdat ik vergeten was de sportbril in de auto mee te nemen, maar ik rij toch liever met de sportbril omdat ie meer rond loopt en dus de zijkanten ook beter beschermd zijn vwb zonlicht. De sportbril is ook lichter en het glazen kunnen wisselen vind ik toch een enorme pre..
ik heb die ook gezien bij HA inderdaad, en overwogen maar het modelletje vond ik niet zo tof.
Hoe doet hij het qua beslaan/condens?

Het glazen wisselen: hoe werkt dat dan bij wisselende omstandigheden? Wissel je dan tijdens een rit als je van bos naar hei gaat oid?
Wat ik wel het nadeel vind van een 'gewone' bril is dat hij relatief klein is en dus minder bechermt tegen modder of stof. Dat zou voor mij de reden zijn om eens naar een dedi bril met inserts te kijken. Maar de opticiens die ik spreek zijn niet heel enthousiast om glazen op een voor hun onbekend frame te moeten slijpen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

al_x schreef: ma 27 februari 2023, 17:36
kermit schreef: ma 27 februari 2023, 15:02 Ik denk dat het draagcomfort van een geslepen (fiets)bril optimaal is, normaalgesproken beter dan van een bril met inserts. Nadeel is dat je geen lenzen kunt wisselen, dus je zult een lens moeten kiezen die goed voldoet bij grijs/donker weer en ook met zonnige omstandigheden (photochromatisch?)

Tussen brillen met inserts zitten ook verschillen, ik heb er een paar gehad in de loop der (vele) jaren en de ene was comfortabeler dan de andere. Wat dat betreft zou je eigenlijk eerst moeten passen.
Voor mij voldoet een bril met inserts behoorlijk goed (momenteel een Shimano met een set meekleurende en een set gele lenzen).
Dit is vooral mijn grootste vraag ja, geslepen glazen lijkt het fijnste maar dan kun je niet meer makkelijk van kleur wisselen maar hoe belangrijk is dit echt kan me niet echt herinneren dat ik dit in het verleden wel heb gedaan en voor echt zonnige dagen kan ik mijn zonnebril op sterkte pakken...
Voor de meeste omstandigheden voldoen de meekleurende glazen van die Shimano bril uitstekend. Hij is niet te donker voor in het bos (wat ik met sommige donkere lenzen van andere brillen wel had) en je merkt eigenlijk niets van het veranderen van de tint (en dat bedoel ik in positieve zin).

Als het echt grijs en grauw is zet ik er de gele lenzen in. Ik denk dat je dan ook nog wel zou kunnen rijden met de meekleurende lenzen (die blijven dan erg licht) maar dat versterkt die donkere sfeer wel.
Ik fiets nu af en toe naar mijn werk en vertrek dan in het donker, de gele lenzen doen het dan ook prima.

Ik weet niet in hoeverre er verschil zit tussen de meekleurende lenzen van verschillende merken, maar ik zou een variant kiezen die behoorlijk licht is bij somber weer.

Fietsen met mijn dagelijkse bril vind ik niet prettig. De meeste brillen blijven minder goed zitten als je zweet, sommige zijn te klein om je ogen voldoende tegen wind te beschermen (ben ik tamelijk gevoelig voor) en misschien minder belangrijk maar toch: het ziet er niet uit ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

BramVice schreef: di 28 februari 2023, 10:04 ik heb die ook gezien bij HA inderdaad, en overwogen maar het modelletje vond ik niet zo tof.
Hoe doet hij het qua beslaan/condens?

Het glazen wisselen: hoe werkt dat dan bij wisselende omstandigheden? Wissel je dan tijdens een rit als je van bos naar hei gaat oid?
Wat ik wel het nadeel vind van een 'gewone' bril is dat hij relatief klein is en dus minder bechermt tegen modder of stof. Dat zou voor mij de reden zijn om eens naar een dedi bril met inserts te kijken. Maar de opticiens die ik spreek zijn niet heel enthousiast om glazen op een voor hun onbekend frame te moeten slijpen.
In de winter als je stil gaat staan beslaat de boel wel enigszins, maar dat vind ik op zich nog wel meevallen. Al rijdend heb je nergens last van.
Ik heb de glazen in de auto liggen. Als het zonnig is gaan de donkere glazen erin, als het wisselend is, dan doe ik de automatisch kleurende glazen erin, maar altijd voor de rit en niet tijdens. het wisselen van de glazen gaat vrij gemakkelijk.
mountainbiken: It's ok to be crap
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Bolle bril met in gelijmde lenzen. Voor grotendeels het jaar wel geschikt. Enkel in de donkere wintermaanden gebruik ik een clear lens bril van Decathlon

Het is dus zo dat er geslepen stukken in de originele lens is gelijmd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

kermit schreef: di 28 februari 2023, 10:26 Fietsen met mijn dagelijkse bril vind ik niet prettig. De meeste brillen blijven minder goed zitten als je zweet, sommige zijn te klein om je ogen voldoende tegen wind te beschermen (ben ik tamelijk gevoelig voor) en misschien minder belangrijk maar toch: het ziet er niet uit ;-)
wat betreft dat eerste heb je zeker een punt, maar ik vind bikers die bij grijs weer/regen met een zonnebril rond rijden echt vele malen er echt niet uitzien :tong
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Vandaar dat ik gekozen heb voor verwisselbare glazen, waarbij je denk ik niet ontkomt aan een inzet voor de glazen op sterkte.
mountainbiken: It's ok to be crap
Plaats reactie