Fietsbril op sterkte

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

xRemcox schreef: wo 26 april 2023, 18:16 Ik heb sinds kort een Melon Alleycat met insert. Jaren gereden met een Adidas met insert, dat ging prima, maar inderdaad klein zichtveld. De insert van de melon is daarentegen best groot, gritter dan m'n normale bril. Geen problemen met tegen de rand aan kijken en zichtveld is super.




https://melonoptics.com/eu/shop/alleyca ... bber=black
Dit lijkt me een zeer interessante optie voor mensen die geen lenzen kunnen verdragen. De clip-on is idd een stuk groter dan wat je bij andere merken ziet.
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

Dat valt erg tegen vind ik, zie het filmpje onderaan hier:
https://melonoptics.com/eu/shop/alleyca ... lack-matte
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Ken jij merken waarbij die clip-on nog groter is dan?
Ik heb ze enkel nog een stukje kleiner gezien.
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4107
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Ik rij er dus mee rond, en heb ook ervaring met andere inserts, maar deze is echt een stuk groter.
⛧⛧⛧
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

kan je zo'n insert nou ook multifocaal laten maken?
Gebruikersavatar
rondjesrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 juli 2018, 22:51
Mijn mountainbike: wordt goed gebruikt.

rho schreef: di 2 mei 2023, 10:16 Ken jij merken waarbij die clip-on nog groter is dan?
Ik heb ze enkel nog een stukje kleiner gezien.
Nee, ik weet geen grotere. Kan alleen zeggen dat ik zelf een tijdje tevreden heb gefietst met clip-ons maar dat ik sinds ik een sportbril met geslepen glazen ik nooit meer terug wil. Beter zicht, groter zichtveld, minder beslagen ramen.
Prijs is maar iets hoger omdat - in mijn geval - de glazen het duurst zijn. Ja, ook voor die clip-on in mijn geval.
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 554
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

rondjesrijder schreef: wo 3 mei 2023, 08:52 Nee, ik weet geen grotere. Kan alleen zeggen dat ik zelf een tijdje tevreden heb gefietst met clip-ons maar dat ik sinds ik een sportbril met geslepen glazen ik nooit meer terug wil. Beter zicht, groter zichtveld, minder beslagen ramen.
Prijs is maar iets hoger omdat - in mijn geval - de glazen het duurst zijn. Ja, ook voor die clip-on in mijn geval.
rondjesrijder schreef: wo 26 april 2023, 09:27Langverhaalkort, ik heb mezelf vorig najaar getrakteerd op een sportbril met geslepen glazen in een kleur die in het bos perfect is (afgekeken van de Oakley Trail) en dat is heerlijk.
Duur? Dat ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Goed zien is onbetaalbaar en zo'n fiets is ook niet goedkoop hè? Als je dan met een fijne bril daar optimaal van kan genieten is dat de prijs mijns inziens zeker waard.

Ik heb in mijn sportbril dezelfde sterkte als in mijn dagelijks bril. Dat is met cilinder en multifocaal. Dus ik kan met mijn sportbril ook de krant, de menukaart en mijn fietscomputer lezen. Ik kan het aanraden!
Welke bril heb je dan. Ben wel benieuwd.
Ik zoek iets dat esthetisch nog wel wat verantwoord is maar ook niet duurder wordt dan mijn fiets.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Poldertoerist schreef: di 2 mei 2023, 11:12 kan je zo'n insert nou ook multifocaal laten maken?
Volgens mij kan dit wel. Zie o.a. brillenglazen.com.

Overigens zie ik de discussie hier over blikveld. Met de bril die ik heb zit de clip heel dicht op je ogen. Je ziet dus de rand van de clip niet/nauwelijks, en ook de rand van de bril niet/nauwelijks. Ik ervaar in de praktijk vrijwel volledig on-onderbroken zicht, en kan onder de clip doorkijken naar mijn Garmin - dichtbij zicht.

Zelden last van beslagen ramen, maar beslagen ramen kan ook met een gewone bril. Even afzetten dan.

Multifocus met clip-in is volgens mij niet zo nuttig, maar met een echte volledige bril kan dat anders zijn, afhankelijk van je montuur.

https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 1802YshpYF
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

rho schreef: wo 3 mei 2023, 09:47 Welke bril heb je dan. Ben wel benieuwd.
Ik zoek iets dat esthetisch nog wel wat verantwoord is maar ook niet duurder wordt dan mijn fiets.
Welke fietsbril is het aanzien waard? Lang naar gezocht maar de wielerinvloed is groot en dito brillen zijn groter dan de ogen van een wesp.

Ik fiets met deze, en zit er ook mee op het terras :lol: (rood getinte glazen die donkerde worden bij meer uv licht)
Afbeelding

note: niet alle modellen van RP zijn er met geslepen glazen.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Ik heb eens een gok gewaagd en een multifocale sportbril besteld bij brillen24

Recent had ik een nieuwe gewone bril nodig en derhalve nog een oogmeting liggen.

Bril/montuur kiezen (gekozen voor een van de eigen monturen. niet super fancy ofzo, maar het is maar een fietsbril), glazen kiezen (multifocaal), kleur van de glazen kiezen (geel 50% - ik wilde graag een gele bril, fijn in het bos/schaduw maar ook goed genoeg daarbuiten) oogemeting invoeren en bestellen.

vervolgens bleef het stil. bleek dat ze toch ook graag een scan van mijn oogmeting op papier wilde hebben. Deze toegemaild, dan zit je weer ff in het ongewisse want tussen betaald en verzonden zit geen enkele statusupdate en dat kan dus 2-3 weken duren. De klantenservice is wel behulpzaam overigens. Maaar toen kwam het bericht dat de bril verzonden was.

en vandaag nadat de bril dankzij DHL wat meer van de wereld zag dan de bedoeling was weer de bril keurig bezorgd.

Bril gepast en die is echt top. leesgedeelte zit op de juiste plek verweeg gedeelte ook ik kijk er echt heel comfortabel mee. En ook het gele glas is precies zoals ik het hoopte. prima in de schaduw goed genoeg in de zon.

kortom.. ik ben er blij mee. en het is mss nog een aardige tip voor anderen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

2 jaar geleden 50 jaar geworden en altijd super goede ogen gehad, maar als je 50 wordt krijg je een bril erbij kennelijk. Sowieso een leesbril, maar bij de opticien bleek dat ik ook kattenogen heb (iets met mijn lenzen of cylinders oid), dus er kwam ook een gewone bril bij. Eerst lukte het nog wel om zonder te fietsen, maar nu niet echt meer. Dan is mijn zicht te wazig. Een boomwortel of kei zie je wel liggen, echter wil je soms ook nog van de omgeving genieten.

In ieder geval zweet ik behoorlijk en daar zat al het probleem toen ik nog geen bril droeg. In het bos heb ik altijd zonder sportbril gereden, daar heb je vaak natuurlijke beschutting van de zon. Maar op de racefiets niet en daar had ik vaak een enorme zweetbril en dan werd alles alsnog wazig :lol:

Enfin, ik fiets nu met mijn gewone bril op en voel ik mij inderdaad echt 50+ nu :-? :wink:

Ik vind de lenzen oplossing zeker wel aansprekend, maar kan mij voorstellen dat je alsnog een sportbril wilt hebben in het bos dan ivm stof, zand en modder. Maar dan ga ik alsnog niks zien met mijn gezweet.

Hoe doe andere brildragers en zweetkoppen dit ?
(Nee, ik ga niet zo'n bandana onder mijn helm dragen hahaha)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Laatst een graveltocht gemaakt... toen ik verhard reed en er een auto langsreed kreeg ik een harde 'kets' tegen mijn linker glas. Daar was een flintertje uit geslagen. Blij dat ik een bril op had, anders was mijn oog vol geraakt! Met MTB-en ook altijd een bril op, dan rijd ik regelmatig tegen takken aan, of de stenen van een voorganger vliegen je om de oren. Geen lenzen dus voor mij.
Ik heb verwisselbare glazen die je in en uit kunt klikken in een Oakly frame.
Op de MTB gebruik ik vanwege donker bos etc een licht oranje glas, tijdens open zonnige ritten ook wel donker glas. Met slecht weer, licht oranje. Ik wissel ze dus af. Op sterkte laten maken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Had je met lenzen geen bril gedragen? Neem aan dat je dan alsnog een sportbril had gedragen, puur ter bescherming maar ook om de wind uit je ogen te houden.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Stunning schreef: di 6 juni 2023, 06:31 2 jaar geleden 50 jaar geworden en altijd super goede ogen gehad, maar als je 50 wordt krijg je een bril erbij kennelijk. Sowieso een leesbril, maar bij de opticien bleek dat ik ook kattenogen heb (iets met mijn lenzen of cylinders oid), dus er kwam ook een gewone bril bij. Eerst lukte het nog wel om zonder te fietsen, maar nu niet echt meer. Dan is mijn zicht te wazig. Een boomwortel of kei zie je wel liggen, echter wil je soms ook nog van de omgeving genieten.

In ieder geval zweet ik behoorlijk en daar zat al het probleem toen ik nog geen bril droeg. In het bos heb ik altijd zonder sportbril gereden, daar heb je vaak natuurlijke beschutting van de zon. Maar op de racefiets niet en daar had ik vaak een enorme zweetbril en dan werd alles alsnog wazig :lol:

Enfin, ik fiets nu met mijn gewone bril op en voel ik mij inderdaad echt 50+ nu :-? :wink:

Ik vind de lenzen oplossing zeker wel aansprekend, maar kan mij voorstellen dat je alsnog een sportbril wilt hebben in het bos dan ivm stof, zand en modder. Maar dan ga ik alsnog niks zien met mijn gezweet.

Hoe doe andere brildragers en zweetkoppen dit ?
(Nee, ik ga niet zo'n bandana onder mijn helm dragen hahaha)
Ik rij nu zo'n maand met lenzen en na een lastige start (leren indoen én ook weer uithalen) vind ik het erg fijn. Ik kan gewoon mijn Julbo Rush bril dragen met meekleurende glazen en met autorijden kan ik weer een goede aansluitende zonnebril dragen. Als ik wil kan ik prima de lenzen in en uit doen in de auto met de binnenspiegel, dus dat is ook geen belemmering meer.

Ervaring met modder en zand in mijn ogen heb ik nog niet, maar wat ik hoorde van andere gebruikers in een ander topic die er al jaren mee reden hoefde ik daar niet bang voor te zijn. Uiteraard rij ik altijd met sportbril, ik irriteer mij mateloos aan de wind in mijn ogen. Dit was ook even wennen na het indoen van lenzen en zo op straat lopen zonder bril, opeens had ik weer wind in mijn ogen :-D

Ik rij nu met daglenzen en die doe ik elke keer in voor een paar uurtjes of ik laat ze de rest van de middag en avond zitten. Als ik ze enkel in doe met rijden gooi ik ze na 3-4 ritjes weg, Dat is zo'n 10 uur dragen. Zo blijven de kosten ook nog een beetje leuk. Ik betaalde nu 50 euro voor 30 lenzen (2x 30stuks), daar zou ik in theorie 90x mee kunnen rijden. Uitgaande van drie ritten per week zit ik dan op 9 maanden (uitzonderingen daargelaten).

Dat vond ik interessanter dan een sportbril met meekleurende grote glazen á ruim 600 euro met de kans dat het glas eens beschadigd door gebruik.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Stunning schreef: di 6 juni 2023, 06:31 (Nee, ik ga niet zo'n bandana onder mijn helm dragen hahaha)
Dan blijft er maar één echte oplossing over :D en.....je krijgt er gelijk een stel mooie hippe krullen bij :-q

Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie