RockShox Pike op Specialized Epic EVO?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Van de zomer gaat de Specialized Epic EVO weer mee naar Oostenrijk en ik overweeg om de 120mm Rockshox SID Select (Charger RL) vork (tijdelijk) te vervangen voor iets dat wat meer lineair veert (of wat minder "stug" is) voor de (downhill) trails aldaar. Ik vind deze SID sowieso vrij progressief, progressiever dan de 100mm SID Select+ RL3 op mijn vorige fiets, een Scott Spark RC.

Op YouTube zag ik iemand die een Pike heeft gemonteerd: https://www.youtube.com/watch?v=fOCsf9fb_ao

Iemand ervaring met de Pike? En zou ik dan eerder de 130mm variant moeten kiezen omdat je wellicht met meer SAG (of meer SAG in absolute millimeters) afstelt?
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Pike is iets soepeler dan een SID, maar of je daar bij 120mm iets van gaat merken?
Als je ergens nog een Pike hebt, dan kan je die er gewoon inzetten, maar om er nu eentje te gaan aanschaffen.?.
Als de SID een 32 mm exemplaar is, dan win je er zeker wat mee, minder flex, dus preciezer sturen, vooral als je met de voorrem naar beneden rijdt
Maar als de SID ook 35mm is, dan wordt de winst vrij klein. Dan misschien beter wat aandacht aan de SID schenken?
Beurtje, tuning.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Het is een 35mm. En nog geen jaar oud (zit "stock" bij de Epic EVO). Vanaf begin af aan vond ik 'm al wat aan de "harde" kant. Ik heb me aardig bezig gehouden met de luchtdruk en de rebound, maar ik moet echt onder de aanbevolen psi (https://www.specialized.com/us/en/suspension-calculator) gaan zitten om 'm een beetje naar mijn zin te hebben (en helemaal naar mijn zin krijg ik 'm niet). Nu ben ik niet iemand van de jumps, maar ook bij wat serieuzere drops hou ik makkelijk 3cm veerweg over, terwijl de achterdemper dan al aan zijn eind zit.

Ik heb ook gelezen dat deze generatie SID een wat progressievere veerweg heeft, alhoewel ik dan weer niet zeker weet of dat alleen voor de SID Ultimate / RaceDay demper in de SID geldt.

Aangezien die van begin af aan al zo veerde zal het niet aan het onderhoud liggen, alhoewel die over een maandje wel geserviced gaat worden. Blijft tuning over, maar wat? Er hoeven dus sowieso geen tokens in (en er zitten er geen in).
carbon bike, titanium collarbone...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vreemd. Ik heb een SID Ultimate Raceday 35 - 120 mm op mijn HT (zie sig).

Naar mijn ervaring is de vork juist heel soepel en zeker niet bijzonder progressief. Ik gebruik regelmatig vrijwel de volle veerweg. Weinig mee ge-experimenteerd, druk staat meen ik op 70-80 psi en ergens in het midden.

Ik zou op een XC fiets niet meer dan 120 mm zetten. Heb zelf ooit 130 mm gereden in HT voor XC en dat was vrij zinloos.

Geen idee of er verschil zit tussen Charger en Raceday demper mbt gedrag.

Als je SID te stug aanvoelt idd een beurt laten geven, evt andere demper en toch met die druk spelen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Naast luchtdruk, heb je ook naar de tokens gekeken? Minder tokens is minder progressief.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet bij RS altijd onder de aanbevolen druk gaan zitten. Ze calculeren heel veel reserve.

Ook is RS berucht om te weinig olie en vet in zn vorken, dus na een beurtje kan het best wel verbeteren.

Maar alles is relatief, het ligt ook aan jouw gevoel en waarmee je m vergelijkt
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Eerst maar eens een beurt dan. (Het klinkt mij trouwens eerder alsof er teveel olie in zit, dan te weinig, vanwege die progressiviteit.)
Als het daarna nog niet naar mijn zin te krijgen is dan maar eens verder kijken voor een alternatief.

Kan natuurlijk ook nog richting Fox gaan, maar daar moet ik me dan weer helemaal in verdiepen qua modellen en opties
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

(Het klinkt mij trouwens eerder alsof er teveel olie in zit, dan te weinig, vanwege die progressiviteit.)
Lijkt me sterk Dan zou er een dikke klodder vet in de luchtkamer zitten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Nespresso schreef: di 21 februari 2023, 14:53 Eerst maar eens een beurt dan. (Het klinkt mij trouwens eerder alsof er teveel olie in zit, dan te weinig, vanwege die progressiviteit.)
Als het daarna nog niet naar mijn zin te krijgen is dan maar eens verder kijken voor een alternatief.

Kan natuurlijk ook nog richting Fox gaan, maar daar moet ik me dan weer helemaal in verdiepen qua modellen en opties
Toch een bijzondere beredenering, het ene merk geeft je niet de rijeigenschappen die je wenst/ hoopte.
Dan is ergens (ander merk?) in verdiepen misschien wel de uitkomst voor je "probleem"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze vork wegdoen en heel iets anders kopen vind ik dan weer een vreemde redenering.
De SID is toch de top op XC gebied van RS en deze demper is dan niet het topmodel, maar dat verschil zit m alleen in de compressie demping.
De Select RL Charger werkt met een IFP, vergelijkbaar is met de Grip2.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik bedoel daarmee dat als de SID niet naar mijn zin te krijgen is, dus stel dat die by design inderdaad zo progressief is, dan loont het wellicht de moeite om naar een ander type of andere vork / ander merk te kijken die wel het karakter heeft wat ik zoek. Dat is toch niet zo raar? Over Fox vs RockShox lees ik vaak dat Fox wat "plusher" aanvoelt. Geen idee of dat het aanspreekmoment is, of op de kleine hobbels, of over de gehele veerweg.

Maar eerst eens kijken of het alsnog met de SID gaat lukken. Zo te lezen in de comments zou dat toch moeten kunnen ~ of close.
carbon bike, titanium collarbone...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Youtube is nog wel eens heel informatief. Ik denk dat de Ultimate Raceday getest is. Zie setup rond 7:15. Gebruikt bijna volle veerweg bij 68 kg.

https://www.youtube.com/watch?v=avUu8RD8dwI

Ik heb trouwens de TorqueCaps op mijn voornaaf zitten. Superstijf voor XC en mijn gewicht.

Raceday swap vs Brain op een Epic https://www.youtube.com/watch?v=HxGP4_6tLJE. Misschien precies het antwoord op je vraag.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Suravida kan hier wel enige duidelijkheid brengen.

Ondanks negatief advies monteerde hij een SID (35mm) in zijn fiets. Die lag er na 1 rit uit, werd vervangen door een Pike.

Kan hij misschien zelf beter verklaren.
suravida schreef: ma 16 januari 2023, 12:21 Met de nog ongelakte Victor met 85mm achter gereden en daar was het pijnlijk duidelijk dat de 120mm SID Select hopeloos achterbleef bij de achterkant op de wat "ruigere" Nijmeegse trails.



Mijn mening: SID werkt best aardig, is vrij stug en progressief afgesteld om aan het gevoel te voldoen dat racers willen. Haalt het in soepelheid niet bij een nieuwe Pike, voor geen meter (maar is voor een xc-wedstrijd vork wel soepel, dus racers zijn wat in de war...). Maar bijvoorbeeld op remkuilen geeft de SID gewoon geen controle. Laatste uitvoering van de Pike geeft daar een rust die behoorlijk dicht bij de absolute topvorken komt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Dat maakt het er allemaal niet makkelijker op ~ zonder zelf met de alternatieven gereden te hebben. In onderstaande review kom ik echter ook wel wat kritiek op de Pike MY2023 tegen en geven ze eigenlijk de voorkeur aan de Fox 34: https://www.mbr.co.uk/reviews/forks/roc ... ork-review.

Wat ik al schreef: eerst kijken of ik de SID nog naar mijn zin kan krijgen. En wellicht eens toeslaan in de Jahresende-Ausverkauf bij onze Deutsche Freunden.
Crapton schreef: di 21 februari 2023, 14:25 Vreemd. Ik heb een SID Ultimate Raceday 35 - 120 mm op mijn HT (zie sig).

Naar mijn ervaring is de vork juist heel soepel en zeker niet bijzonder progressief. Ik gebruik regelmatig vrijwel de volle veerweg. Weinig mee ge-experimenteerd, druk staat meen ik op 70-80 psi en ergens in het midden.
Even benieuwd, met hoeveel SAG rij jij de SID?
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

De SID Select heb ik op mijn Victor vervangen omdat de voorkant de achterkant niet kon bijhouden. De Select is een prima vork, maar vrij stevig afgeveerd en ik merkte de behoefte om hem soepeler te kunnen afstellen. Even de SID Ultimate overwogen om zo wat meer afstelmogelijkheden te krijgen, maar uiteindelijk toch maar de Pike op 130mm gekozen. Gewicht is ook weer niet zó veel meer dat dat een overweging is en de kleine stukjes die met een SID Ultimate heb gereden deden me vermoeden dat hij gewoon wat stugger van nature is.
Nu een rit of 6 gemaakt op vooral Nijmeegse trail met de '23 Pike Ultimate en een fikse stap beter dan de SID, de voorkant voegt zich beter maar de 99mm achter. Ben nog wel wat aan het stoeien met de instellingen, want hij lijkt idd wel iets minder gevoelig off the top dan ik van mijn Lyrik RC2 gewend ben, maar dat kan ook liggen aan het verschil in veerweg (170 ipv 130mm) of aan dat hij nog moet inlopen. Keertje opentrekken en olie etc checken is misschien ook een idee, maar dat lijkt het volgens de review van MBR niet op te lossen. Maar ergens herken ik dus ook wel de kritiek uit die review.
Nou heb ik hier ook nog een nieuwe '21 Pike Ultimate liggen, dus misschien dat ik die ook nog eens monteer om de verschillen te voelen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie